En moet de ds. dan ook maar blijven zitten op zijn stoel op de preekstoel?refo schreef:Staan is erg oneerbiedig.
Waarom zingen wij zo?
Re: Waarom zingen wij zo?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
die heeft meestal geen ketende kinderen achter zich zitten.Mariavt schreef:En moet de ds. dan ook maar blijven zitten op zijn stoel op de preekstoel?refo schreef:Staan is erg oneerbiedig.
Gian schreef:Mannen moeten hun handen opheffen tijdens het bidden.

Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
En als je graag zingt hoeft ook geen bezwaar te zijn en ter afwisseling een keer extra zingen geeft dat men beter de aandacht erbij kan houden. Daar mogen sommige dominees ook wel eens rekening mee houden!Joannah schreef:goed punt. Niets op tegen, maar de meesten zullen wel tegen zijn, want dan gaat de dienst te lang duren.Gijs83 schreef:Dit opinie-artikel pleit voor meer zingen tijdens de eredienst(komt nog wel uit Oud Gereformeerde hoek!): http://www.refdag.nl/opinie/opinie/meer ... e_1_525780
Wat vinden jullie ervan?
(Maar goed, vreemd genoeg hoor je die klacht nooit, als het om een verjaardag gaat b.v)
Wij zingen bv.na de wet een steeds het volgende vers van Psalm 119. Na ongeveer 1,5 jaar ben je dan 'rond'. Dan ga Psalm 119 wel meer in z'n verband zien!Zita schreef:precies. Bij onze vorige predikant zongen we na de geloofsbelijdenis vaak 'zo zullen wij, de schapen Uwer weide, in eeuwigheid Uw lof, Uw eer verbreiden'. Mooi vers. Maar in de psalm staat 'ie wel in een andere context dan in de dienst.Jongere schreef:Het zou wel eens verrassend kunnen zijn om een psalm in het geheel te nemen. Sommige bekende verzen die er nu uit worden gehaald hebben een andere betekenis binnen het geheel van de psalm, maar zijn nu een eigen leven gaan leiden.
Bij ons idem en tijdens zangavonden het Ere zij God en het Wilhelmus of ook een keer tijdens een hervormingsdienst 'Een vaste burcht' meegemaakt.eilander schreef:Bij ons alleen als er mensen toegezongen moeten worden, anders nooit.Hendrikus schreef:Bij ons regelmatig, maar niet altijd. Dat ligt in de vrijheid van de predikant.Mara schreef:Bij wie wordt er in de kerk de laatste psalm staande gezongen ? De ene predikant doet het wel, de andere niet, dus hebben ze het deze zomer maar ingevoerd bij ons.
- Bonny
- Contacteer:
Bij het intochtslied en het slotlied gaat bij ons de gemeente staan
The Groom's still waiting at the altar
Dat is natuurlijk onzin. Is maar net wat je gewend benrefo schreef:Staan is erg oneerbiedig.
Dat is geen argument voor je eerste opmerking. Er kunnen inderdaad situaties zijn dat je beter kunt blijven zitten.refo schreef:Staan is erg oneerbiedig.
Met name is dat het geval als de kinderen achter je rug gaan keten omdat ze niet meer gescheiden zijn.
Het helpt al heel wat als iedereen gaat staan natuurlijk. 

Als er visite komt , ga je toch ook staan?
is wel zo beleefd volgens mij...
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
het wilhelmus wordt toch nooit in een kerk gezongen?Willem schreef:Het enige waar ik me altijd over heb verbaasd is dat alle psalmen in rechtse kerken zittend worden gezongen, behalve als het Wilhelmus eens een keer, of het Lutherlied werd gezongen. Dat wordt dan weer staande gedaanOok als er mensen toegezongen moeten worden, dat gebeurd staande
![]()
Het lijkt me dat dit omgedraaid moet worden.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
grappig , laat weer duidelijk zien, waarom we met een kudde schaapjes worden vergeleken.helma schreef:Met Kerst werd bij ons Ere zij God opgegeven
Ik dacht: nu zou ik wel graag staande zingen (maar ja, je gaat ook niet als eerste staan, zo bleu ben ik dan ook wel weer)
Ik zag vanuit mijn ooghoek een jonge (Huis)knul gaan staan en vervolgens ging de hele gemeente staan.
Zitten of staan maakt m.i. niet uit, als maar geldt wat in psalm 139:2 (onberijmd) staat.Joannah schreef:Als er visite komt , ga je toch ook staan?
daar heb je gelijk in. Waarom volgen we eigenlijk Luther, in plaats van wat de apostel ons leert, vraag je je dan toch af....wie is er nu belangrijker?Gian schreef:Mannen moeten hun handen opheffen tijdens het bidden.
persoonliijk denk ik ook niet dat het veel verschil maakt, maar psalm 139:2 gaat over zitten en staan, niet zitten of staan.Boekenstek schreef:Zitten of staan maakt m.i. niet uit, als maar geldt wat in psalm 139:2 (onberijmd) staat.Joannah schreef:Als er visite komt , ga je toch ook staan?
bovendien in een heel andere contekst :-)