Luther schreef:Kaw schreef:Zo is dat. De meeste stemmen maken een gewonnen discussie.
Huh, die snap ik niet.
Het is toch geen debatwedstrijd?
Refoforum is een forum voor de gereformeerde gezindte waarop degenen die daartoe behoren met elkaar discussiëren over zaken die spelen in de gereformeerde gezindte zelf óf over de interactie tussen de gereformeerde gezindte en de samenleving in het algemeen.
Luther schreef:En ja, ik vind dat je over tere zaken, teer moet spreken.
Er is weinig teer aan een groepje mannen/gemeenteleden die besluiten maken waar sommigen aan twijfelen. Het wordt pas teer als diezelfde mannen niet zo maar mannen zijn, maar dominus (dat heer of heerser betekent) die zich alleen laten aanspreken door meneer en u.
En als Jezus hen tot Zich geroepen had, zeide Hij: Gij weet, dat de oversten der volken heerschappij voeren over hen, en de groten gebruiken macht over hen.
Doch alzo zal het onder u niet zijn; maar zo wie onder u zal willen groot worden, [die] zij uw dienaar;
En zo wie onder u zal willen de eerste zijn, die zij uw dienstknecht.
&
Doch gij zult niet Rabbi genaamd worden; want Een is uw Meester, [namelijk] Christus; en gij zijt allen broeders.
En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde; want Een is uw Vader, [namelijk] Die in de hemelen is.
Noch zult gij meesters genoemd worden; want Een is uw Meester, [namelijk] Christus.
Maar de meeste van u zal uw dienaar zijn
En wie zichzelven verhogen zal, [die] zal vernederd worden; en wie zichzelven zal vernederen, [die] zal verhoogd worden.
Deze dominus hebben de gemeenten wijs gemaakt dat er niet zomaar commentaar op hun persoontje mag komen, want in hun verheffing betrekken ze het zo dat zij een exclusiviteit hebben op de titel van oogappel zodat de protestant automatisch niet tot het verbondsvolk kan behoren. Deze uitwerking zie je ook in de praktijk. De reformatie is wat dat betreft ongedaan gemaakt. De gemeenteleden denken nu dat ze er goed aan doen om tegen alle nuchtere redelijkheid in, de dominees (onder dreiging van God's oordeel) buiten schot te houden. Het duimpje-omhoog-regenbui'tje van zonet is daar een mooi voorbeeld van. Als we de aangehaalde tekst correct willen gebruiken, dan moeten we begrijpen dat de apostelen gehoorzaamden aan de wil van Jezus en Jezus wil een kudde met een herder. Als zich dan herders aandienen, dan zouden we door het werpen van het lot net zoveel herders moeten toelaten tot de opleiding totdat elke kudde voorzien is van een herder. Dan bidden we niet of de dominus goedgemutst mogen zijn op het jaarlijkse dag des oordeels, maar of er genoeg herders aangebracht mogen worden. En dan zal ik bidden. Dan zal ik bidden voor de Gereformeerde Gemeente.