Abortus

Herman
Moderator

Re: Abortus

Bericht door Herman »

Profesto schreef: 15 aug 2023, 09:26 Nee, want het RD zegt dat hij aangeklaagd is voor bidden, zonder de verdere omstandigheden te vermelden. Dat is een halve waarheid.
Dat is geen halve waarheid. Dat is de essentie van het probleem. Als hij daar zijn hond had uitgelaten, dan zou er niets aan de hand zijn geweest, vermoed ik zo.

Idem in de rest van het dagelijks verkeer. Als ik vandaag een waarschuwing krijg wegens het rijden zonder licht en een dag later wordt ik door dezelfde agent bekeurd, dan gaat het niet om het feit dat ik niet naar hem heb geluisterd, maar om de initiële fout dat mijn licht niet op orde is.
Profesto

Bericht door Profesto »

Herman schreef: 15 aug 2023, 09:41
Profesto schreef: 15 aug 2023, 09:26 Nee, want het RD zegt dat hij aangeklaagd is voor bidden, zonder de verdere omstandigheden te vermelden. Dat is een halve waarheid.
Dat is geen halve waarheid. Dat is de essentie van het probleem. Als hij daar zijn hond had uitgelaten, dan zou er niets aan de hand zijn geweest, vermoed ik zo.

Idem in de rest van het dagelijks verkeer. Als ik vandaag een waarschuwing krijg wegens het rijden zonder licht en een dag later wordt ik door dezelfde agent bekeurd, dan gaat het niet om het feit dat ik niet naar hem heb geluisterd, maar om de initiële fout dat mijn licht niet op orde is.
Het is wel een halve waarheid, omdat de woordvoerder van BCP council niets vermeldt over bidden, maar wel over het niet opvolgen van een verzoek om de bufferzone te verlaten.
DDD

Bericht door DDD »

Ds. Van Reenen zegt hier wel iets verstandigs over:

https://www.rd.nl/artikel/1033555-predi ... monstratie
Als het gaat om het demonstratierecht: zo’n recht lijkt me nooit absoluut. Als een overheid zegt: „Dit mag niet”, wat ze ook doen rond abortusklinieken, dan heb je daarnaar te handelen. Of je het nu leuk vindt of niet.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

DDD schreef: 08 sep 2023, 18:38 Ds. Van Reenen zegt hier wel iets verstandigs over:

https://www.rd.nl/artikel/1033555-predi ... monstratie
Als het gaat om het demonstratierecht: zo’n recht lijkt me nooit absoluut. Als een overheid zegt: „Dit mag niet”, wat ze ook doen rond abortusklinieken, dan heb je daarnaar te handelen. Of je het nu leuk vindt of niet.
Dat is een waar woord. Doet mij denken aan het antwoord van drs. Nico van Steensel op een vraag over het omzeilen van de QR-code in een restaurant in covid-tijd. Dat is uiteraard al een tijdje geleden en gaat over een heel ander onderwerp uiteraard, maar ik vind de kern van zijn antwoord zeer verstandig en juist.
Christus’ wederkomst zal de onttroning van de machten betekenen, de overheden waardoor de machthebbers regeren. Maar tot dat moment moeten gelovigen zich houden aan de wetten van de overheden, door wie het God behaagt hen te regeren. Christenen zijn onderdeel van de structuren van deze wereld en moeten ook bidden voor allen die in hoogheid gezeten zijn. Tegelijk blijven ze vurig bidden om en verwachten de komst van Gods koninkrijk, waarin gerechtigheid wonen zal.

Mijn antwoord op je vraag is dat ongehoorzaamheid niet de weg is waarop Gods koninkrijk komen zal. Je mag bidden om de komst van Gods koninkrijk. Je mag alle wettige politieke middelen gebruiken om verkeerde overheidsbesluiten te bestrijden, maar niet het recht in eigen handen nemen. Leef gericht op de toekomst, Gods toekomst!
helma

Bericht door helma »

Ik vind het in het geval van abortusklinieken niet zo helder...

Voor mezelf best een worsteling. Er staan levens op het spel en wij zijn monddood gemaakt.
De vroedvrouwen in Egypte luisterden ook niet naar de overheid.
DDD

Bericht door DDD »

Je wordt niet gedwongen om daar te werken. Dat lijkt me een heel belangrijk onderscheid.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

helma schreef: 09 sep 2023, 16:33 Ik vind het in het geval van abortusklinieken niet zo helder...
Zou je willen uitleggen waarom niet?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Edelweiss schreef: 09 sep 2023, 17:23
helma schreef: 09 sep 2023, 16:33 Ik vind het in het geval van abortusklinieken niet zo helder...
Zou je willen uitleggen waarom niet?
Dat lijkt me vrij duidelijk. Abortus is moord. Dat is wat anders dan niet kunnen eten in een restaurant.

Overigens geldt dat weer niet voor het bezoeken van de kerkdienst, wat dat valt onder het vierde gebod en we dienen Gode meer gehoorzaam te zijn dan de mensen.

Dus bij abortus begrijp ik de opmerking van @helma wel. Waarom zouden wij het toestaan dat de moorden blijven gefaciliteerd worden?
En: waarom zouden wij het toestaan als ons de toegang tot de zondagse kerkdiensten wordt ontzegd? Dat is in het wezen van de zaak echt wat anders dan niet uit eten kunnen.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Natuurlijk is abortus anders dan eten in een restaurant. Ik gaf al aan dat het om een heel ander onderwerp ging, en mijn doel was uiteraard niet om een vergelijking te trekken in de onderwerpen omdat dat simpelweg niet kan. Het spijt me als ik een andere indruk heb gegeven.
GerefGemeente-lid schreef: 09 sep 2023, 17:53Overigens geldt dat weer niet voor het bezoeken van de kerkdienst, wat dat valt onder het vierde gebod en we dienen Gode meer gehoorzaam te zijn dan de mensen.

Dus bij abortus begrijp ik de opmerking van @helma wel. Waarom zouden wij het toestaan dat de moorden blijven gefaciliteerd worden?
En: waarom zouden wij het toestaan als ons de toegang tot de zondagse kerkdiensten wordt ontzegd? Dat is in het wezen van de zaak echt wat anders dan niet uit eten kunnen.
Bovenstaande vind ik wel interessant. God plaatst ons onder het gezag van de regering. Nu kunnen we redeneren dat we zelf ook een stem en daarmee een verantwoordelijkheid hebben, aangezien Nederland een democratie is, maar dat neemt niet weg dat God daarin wel de leiding heeft. Diezelfde regering, die boven ons geplaatst is, staat abortus toe (ik blijf even bij het onderwerp abortus; de covid-maatregelen vind ik een ander hoofdstuk.). Natuurlijk mag je je bezwaren uiten, maar in hoeverre mag je het 'we moeten Gode meer gehoorzaam zijn dan de mensen' toepassen? Waar ligt die lijn? Dat vind ik een leerzaam punt waar ik zelf nog lang niet over uit ben, en ik hoor graag je/jullie reflecties hierover.

De materie zelf vind ik overigens uitermate complex. Ik denk dat in sommige uitzonderlijke gevallen abortus overwogen mag worden, en dan vind ik, hoe contradictioneel wellicht ook, dat we ergens nog wel blij mogen zijn dat we het tijdperk van de hete breinaalden in zeepsop voorbij zijn.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Edelweiss schreef: 09 sep 2023, 19:47 De materie zelf vind ik overigens uitermate complex. Ik denk dat in sommige uitzonderlijke gevallen abortus overwogen mag worden, en dan vind ik, hoe contradictioneel wellicht ook, dat we ergens nog wel blij mogen zijn dat we het tijdperk van de hete breinaalden in zeepsop voorbij zijn.
Ik vind dit echt geen taal voor een Refoforummer. Wat een vreselijke uitspraken!

Ik schrik hier echt heel erg van. Abortus mag nooit overwogen worden, ook niet bij verkrachting! Er is een weerloos leven wat vermoord is echt het overwegen niet waard!
helma

Bericht door helma »

De methode Finks (om maar een voorbeeld te noemen) is echt niet barmhartiger dan breinaalden.
En in beide gevallen is het resultaat een dood kindje.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

GerefGemeente-lid schreef: 09 sep 2023, 19:56
Edelweiss schreef: 09 sep 2023, 19:47 De materie zelf vind ik overigens uitermate complex. Ik denk dat in sommige uitzonderlijke gevallen abortus overwogen mag worden, en dan vind ik, hoe contradictioneel wellicht ook, dat we ergens nog wel blij mogen zijn dat we het tijdperk van de hete breinaalden in zeepsop voorbij zijn.
Ik vind dit echt geen taal voor een Refoforummer. Wat een vreselijke uitspraken!

Ik schrik hier echt heel erg van. Abortus mag nooit overwogen worden, ook niet bij verkrachting! Er is een weerloos leven wat vermoord is echt het overwegen niet waard!
Dan spijt het me dat ik je shockeer. Er zijn in mijn ogen ook andere redenen naast verkrachting, bijvoorbeeld als het leven van de moeder acuut in gevaar is. Ik heb zelf voor die beslisising gestaan en ik kan je verzekeren dat dat geen gemakkelijke opgave is en dan druk ik mij nog zéér bescheiden uit. De theorie valt dan ineens onder je voeten vandaan, inclusief de rest van je leven. Dat gun ik niemand, en ik denk dat de empathie voor vrouwen in zo'n situatie niet onderbelicht mag blijven.
helma

Bericht door helma »

Je hebt gelijk dat ProLife zich altijd moet richten op moeder en kind. Daarom zijn er bij de Mars voor het Leven ook borden: 'we love them both'
Ik ben ervan overtuigd dat dit samen hoort te gaan en in Nederland bij Schreeuw om Leven en Kies Leven ook zo is.
Ook vrouwen die een abortus hebben ondergaan krijgen hulp aangeboden; en daar wordt via Erishulp.nl veel gebruik van gemaakt.

Verder denk ik op te merken in jouw mening over abortus en euthanasie dat je moeilijke voorbeelden er uit licht om zo de deur op een kier te zetten....
Dat vind ik moeilijk. Want ja...er zijn hele verdrietige voorbeelden te noemen. En dan lijkt abortus of euthanasie de beste oplossing. Maar moeten we ook in moeilijke, verdrietige situaties niet allereerst Gods Woord de doorslag laten geven? Gij zult niet doden...daar hebben we allereerst mee te maken.

En dan wil ik echt niet afdoen aan schrijnende situaties. Ik herken dat als betrokkene bij ProLife maar al te goed. Dat je bij sommige gesprekken het zó goed kan begrijpen dat mensen denken dat abortus de juiste oplossing is.
En ook de moeilijke en verschrikkelijke realiteit van een verkrachting gevolgd door evt zwangerschap...dat dilemma ken ik helaas ook van heel dichtbij.
Maar is abortus dan echt de beste oplossing? Gaat het dan niet om een kindje wat door God in de moederschoot wordt gevormd en wat recht heeft op bescherming?

Ons gevoel mag in medisch-ethische kwesties niet doorslaggevend zijn. Hoe begrijpelijk ook.
Buigen voor Gods Woord is nog altijd de meest heilzame weg voor iedereen.
helma

Bericht door helma »

En het leven van de moeder in gevaar; dat is ook een aangrijpende situatie. Dan moet de zorg zo zijn dat beide levens waardevol zijn. Als de zwangerschap accuut beindigd moet worden dan kan een keizersnede daarin noodzakelijk zijn. En als het kindje niet levensvatbaar is zal het een natuurlijke dood sterven.

Bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap ligt dat anders omdat het kindje dan sowieso geen levenskans heeft en moet er accuut gehandeld worden.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Dank je wel voor je berichten, helma, erg waardevol. Ik ben een tijdje door vakantie offline geweest, en heb nu slechts heel beperkt even tijd om te reageren. Ik licht er één stukje uit voor nu.
helma schreef: 11 sep 2023, 09:22Verder denk ik op te merken in jouw mening over abortus en euthanasie dat je moeilijke voorbeelden er uit licht om zo de deur op een kier te zetten....
Dat vind ik moeilijk. Want ja...er zijn hele verdrietige voorbeelden te noemen. En dan lijkt abortus of euthanasie de beste oplossing. Maar moeten we ook in moeilijke, verdrietige situaties niet allereerst Gods Woord de doorslag laten geven? Gij zult niet doden...daar hebben we allereerst mee te maken.
Het is/was niet zozeer mijn doel op de deur op een kier te zetten of er slechts moeilijke voorbeelden uit te lichten. Ik denk dat we allemaal wel eens moeilijke gevallen hebben gehoord of van een afstandje hebben gezien.
In de gevallen die ik aangaf zijn het echter niet 'slechts' (wil er geen afbreuk aan doen) moeilijke 'voobeelden', maar twee hevige persoonlijke ervaringen. Voorbeelden ken ik zelf genoeg uit de praktijk (ik was medicus); of voorbeelden van mensen die je kent maar toch wat verder van je af staan, ken ik ook wel; maar het bleef theorie voor mij - tot het ineens extreem dichtbij kwam en persoonlijk werd. In zulke situaties word je bijna gedwongen om je mening te heroverdenken, en in mijn geval heb ik mijn mening herzien. Dat is uiteraard geen gemakkelijk proces geweest.

Gods Woord heeft zeker de doorslag gegeven. Ik zal nog een persoonlijk aspect delen, wellicht helpt dat ook wat voor jouw beeldvorming. Toen bekend werd dat mijn leven acuut in gevaar was, heb ik direct contact gezocht met mijn vader (ook medicus, maar uiteraard meer ervaren) voor een telefonische second opinion, omdat ik het eerst niet wilde geloven. Dat was niets anders dan een ontkenningsfase, en het niet willen accepteren. Daarna heb ik direct de dominee gebeld van de HHK-gemeente waar ik in Nederland lid was (door de shock lukte het mij haast niet om in een tweede of derde taal te communiceren, mijn dominee hier spreekt uiteraard geen Nederlands). Hij is van grote hulp en tot zegen geweest en in gebed, met hem en mijn man, is de uiteindelijke beslissing gemaakt.

Zou ik het, met de wetenschap van nu, weer zo beslist hebben? Ach, ik weet het niet. Het is haast zinloos zo te denken, want op het moment zelf, waarin je slechts een zeer beperkte tijd hebt voor het doorhakken van een knoop, ben je in een heel andere 'staat van zijn' dan in een rustige situatie waarbij het wellicht niet persoonlijk is en je wellicht ook rationeler kan denken. De moeder, maar zeker ook het kindje, heeft zeker recht op bescherming, en ik ken genoeg casussen waarin een kindje 'niet uitkwam', waar één kind van een tweeling 'teveel' was... om mijn persoonlijke ervaring ben ik gestopt als practiserend medicus en ben de onderzoekswereld ingegaan, op heel andere onderwerpen, omdat ik die zaken niet meer aankon, ook niet van een afstand.

Het is een zeer delicaat, maar interessant onderwerp en ik heb er nu slechts één stukje uitgelicht, maar ik hoop er later nog nader op terug te komen. Ik wil je in elk geval danken voor je waardevolle reactie, helma. Ik denk dat we allemaal kunnen leren van meerdere, andere, en soms persoonlijke inzichten, en zo groeien in onze overtuigingen en geloof. Nog een gezegende dag gewenst!
Plaats reactie