Schuivende panelen onder ons?

-DIA-

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Laatst las ik nog een stukje van een Puritein, de naam even ontschoten.
Die haalde het bekende voorbeeld aan over een vrouw die altijd bekommerd was.
Bij elk bezoek van de predikant, en tegen iedereen vertelde ze hoe slecht ze wel niet was, hoeveel ze wel niet gezondigd had, hoe verloren het allemaal lag voor haar.
Totdat de predikant zei: Ik heb inderdaad gehoord hoe slecht u bent.
De vrouw veerde op en zei: vinnig "van wie heeft u dat gehoord"?

Met andere woorden, praten over hoe slecht het allemaal wel niet is valt nog wel mee, maar het beleven ervan is anders. De vrouw was heel wat in haar bekommerdheid aldus de schrijver.

En dan nog zouden we niet moeten verlangen naar het "bekommerd" zijn, want zonder Christus is nog steeds alles verloren, alleen in Hem is redding.
Dat verhaal ken ik, en het opent ook een beetje de onverzettelijkheid en vastheid waar een
historisch en tijdgeloof op kunnen vastlopen. Deze mensen bijna kunnen niet van hun stuk
gebracht worden.
Een waar bekommerde ziel trekt het naar zich toe, een schijnbekeerde staat vast in zichzelf en
als het manco openbaart komt, dan komt ook de grond waaruit het spruit openbaar, men wordt
niet verslagen. maar boos: "Kom niet aan het geloof; mij neem je niks af..." (Als zegt men het niet
altijd zo hardop)
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

Over de jongste publicatie van dr. Janse:
http://monnikenwerk.pzc.wegenerwordpres ... nderhevig/
Panny

Bericht door Panny »

Zeemeeuw schreef:Over de jongste publicatie van dr. Janse:
De briefwisseling tussen de heren Janse, Spruyt en Mackay in de krant momenteel is wel heel vermakelijk.
Charles

Bericht door Charles »

Lezenswaardig artikel. Moet de schrijver wel even de titel van het boek goed citeren.
Panny schreef:De briefwisseling tussen de heren Janse, Spruyt en Mackay in de krant momenteel is wel heel vermakelijk.
En de heer I.A. Kole.
Erik
Verbannen

Bericht door Erik »

Panny schreef:
De briefwisseling tussen de heren Janse, Spruyt en Mackay in de krant momenteel is wel heel vermakelijk.
Leuk artikel in PZC

En volgens mij kennen ze elkaar ook veel beter dan we hier vermoeden. Er liggen allerlei banden uit verleden. (RD, Gouda, etc.)

Mooi woord gisteren in artikel: autoriteitscultuur!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erik schreef:
Panny schreef:
Leuk artikel in PZC

En volgens mij kennen ze elkaar ook veel beter dan we hier vermoeden. Er liggen allerlei banden uit verleden. (RD, Gouda, etc.)

Ik vond het goed dat Bart-Jan Spruijt deze man nu eens behoorlijk heeft aangepakt. Want de wijze waarop hij spreekt over zaken binnen de zuil zijn helaas niet opbouwend.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Auto

Bericht door Auto »

Luther schreef:
Erik schreef:
Panny schreef:
Leuk artikel in PZC

Ik vond het goed dat Bart-Jan Spruijt deze man nu eens behoorlijk heeft aangepakt. Want de wijze waarop hij spreekt over zaken binnen de zuil zijn helaas niet opbouwend.
Ik vind het allemaal onwaardig gekrakeel van beide kanten. En de 'experts' moeten allemaal hun zegje doen en benadrukken de verdeeldheid die er onderling is om op de fouten van de ander te wijzen.
helma

Bericht door helma »

Panny schreef:
ik vind er weinig vermakelijks aan :fi
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Ik vond het goed dat Bart-Jan Spruijt deze man nu eens behoorlijk heeft aangepakt. Want de wijze waarop hij spreekt over zaken binnen de zuil zijn helaas niet opbouwend.
Dat komt omdat jij het niet met Janse eens bent. Hetzelfde (dat hij de zuil afbreekt) kan je namelijk met evenveel recht zeggen van Spruijt.
Daarom ben ik het met Auto eens: allemaal onwaardig gekrakeel. En van Spruijt veel te veel op de persoon in plaats van op de argumenten.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Ik vond het goed dat Bart-Jan Spruijt deze man nu eens behoorlijk heeft aangepakt. Want de wijze waarop hij spreekt over zaken binnen de zuil zijn helaas niet opbouwend.
Dat komt omdat jij het niet met Janse eens bent. Hetzelfde (dat hij de zuil afbreekt) kan je namelijk met evenveel recht zeggen van Spruijt.
Daarom ben ik het met Auto eens: allemaal onwaardig gekrakeel. En van Spruijt veel te veel op de persoon in plaats van op de argumenten.
Ik vind het moeilijk. De punten die Jansen aandraagt m.b.t. de zuil erosie, daar ben ik het mee eens. Tegelijkertijd stem ik met Spruijt in dat een leven enkel binnen de zuil leidt tot bitterheid en verzuring.
De "zuil" heeft een dermate smalle "goedgekeurde" basis dat het wel moet leiden tot een geestelijke inteelt, met alle gevolgen vandien.
Daarom zijn meerdere bronnen hoogst noodzakelijk. Tegelijkertijd is de (erosie)richting van de zuil - o.a. de besproken Hogeschool Driestar - beangstigend.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 11 feb 2015, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Ik slaakt een zucht van verlichting: eindelijk iemand die Janse weerspreekt. En het is een misvatting om te denken dat Spruyt de zuil afbreekt. Men leze zijn artikel! De zuil bestaat voor het grootste deel niet meer; helaas ziet Janse dat niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Ik slaakt een zucht van verlichting: eindelijk iemand die Janse weerspreekt.
Die sfeer ademt zijn artikel inderdaad; een artikel om Janse te weerspreken. Daarom is het ook op de persoon.
Liever zag ik dat Spruijt op Janses argumenten inging.
Luther schreef:En het is een misvatting om te denken dat Spruyt de zuil afbreekt. Men leze zijn artikel! De zuil bestaat voor het grootste deel niet meer; helaas ziet Janse dat niet.
Ik ook niet.
Panny

Bericht door Panny »

Dan moet je eerst het artikel lezen van dhr. Janse van afgelopen zaterdag.
Daar is dit een reactie op namelijk.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Beide artikelen heb ik gelezen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Ik slaakt een zucht van verlichting: eindelijk iemand die Janse weerspreekt.
Die sfeer ademt zijn artikel inderdaad; een artikel om Janse te weerspreken. Daarom is het ook op de persoon.
Liever zag ik dat Spruijt op Janses argumenten inging.
Dat kan niet, want die geeft hij nauwelijks; en voor zover Janse die geeft, weerlegt hij ze.
Los van Spruyt: die houdt van debat, dus kan soms een stevig weerwoord verwachten, maar als je, zoals Janse doet, de vleesgeworden sereniteit - Ewald Mackay - zo keihard aanpakt, dan snap je toch niet echt wat er gaande is, ben ik bang.
Tiberius schreef:
Luther schreef:En het is een misvatting om te denken dat Spruyt de zuil afbreekt. Men leze zijn artikel! De zuil bestaat voor het grootste deel niet meer; helaas ziet Janse dat niet.
Ik ook niet.
:bobo oh. Sja, dan kan ik je niet verder helpen.
Plaats reactie