O, bedoel je dat. Nee, niet het zoeken van een ontwaakte zondaar, dat klopt. Dat leren ook de zaligsprekingen niet.Tiberius schreef:Niet ineens, maar omdat je zelf overschakelde van levendmaking op zaligheid, en met de volgende uitspraak kwam: "De Schrift verbindt de kennis van Christus aan het geloof en de zaligheid, niet het zoeken van Christus."Afgewezen schreef:Nu schakel je ineens over naar een ander Bijbelgedeelte. Daar zou ik best wat over kunnen zeggen, maar dat ga ik nu niet doen.Tiberius schreef:Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
Of zou dat ook alleen voor de overgangstijd zijn?
Beroepingswerk discussie
Re: Beroepingswerk discussie
Pff, noem mij één reformator waar je dit tegenkomt, het liefst met een citaat. Ik geloof niet dat je in staat bent om er daar één van te vinden.Tiberius schreef:De vraag is natuurlijk, wanneer zijn het nog voorafgaande werkingen. Wanneer iemand ontdekt is aan zichzelf en de eisen van Gods gerechtigheid voelt, in ieder geval niet meer. Dan is het een levendgemaakte zondaar die naar Christus gaat zoeken en vluchten. Dat zoeken en vinden kan kort zijn, kan drie dagen en drie nachten duren, maar ook langer.Afgewezen schreef:Nee, maar dat zeggen de samenvaldrijvers ook niet. Die zullen zeggen dat die voorafgaande werkingen geen hongeren en dorsten naar de gerechtigheid etc. zijn.Tiberius schreef:De Dordtse Synode verwierp de dwalingen van die mensen al "3/4-4a. Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is."
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Ik denk dat dit de vraag niet is.Tiberius schreef:De inwendige roeping valt samen met de levendmaking.huisman schreef:Ben je ook een samenvaldrijver al je roeping en wedergeboorte laat samenvallen?
Samenvaldrijvers ontkennen dat er levendmaking is vóór de bewuste Christuskennis. Zoals ik al eerder aangegeven heb.
Die zeggen dus, dat Paulus als een dode zondaar drie dagen bad.
En dat de verloren zoon in zijn doodsstaat naar de vader ging.
Het gaat meer om de vraag: "Kan iemand weten al levendgemaakt te zijn zonder de bewuste kennis van Christus ? "
Zo niet dan moeten we niet speculeren over waar het leven aanvangt, maar Gods Woord als richtsnoer houden die zegt "Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;"
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 10 okt 2012, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Johann Gottfried Walther
Denk ik ook!Fjodor schreef:Pff, noem mij één reformator waar je dit tegenkomt, het liefst met een citaat. Ik geloof niet dat je in staat bent om er daar één van te vinden.Tiberius schreef:De vraag is natuurlijk, wanneer zijn het nog voorafgaande werkingen. Wanneer iemand ontdekt is aan zichzelf en de eisen van Gods gerechtigheid voelt, in ieder geval niet meer. Dan is het een levendgemaakte zondaar die naar Christus gaat zoeken en vluchten. Dat zoeken en vinden kan kort zijn, kan drie dagen en drie nachten duren, maar ook langer.Afgewezen schreef:Nee, maar dat zeggen de samenvaldrijvers ook niet. Die zullen zeggen dat die voorafgaande werkingen geen hongeren en dorsten naar de gerechtigheid etc. zijn.Tiberius schreef:De Dordtse Synode verwierp de dwalingen van die mensen al "3/4-4a. Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is."
Men schermt met de Reformatie maar het lijkt hier op het forum nogal eens dat men weinig bekend is met wat de Reformatie echt leerde.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Het lijkt allemaal een puur rationeel wetenschappelijk redeneren.
Er zijn gelukkig ook nog kinderen, die soms niet eens de tafel van 3 kunnen
opzeggen, gehandicapte kinderen, die deze zaken van Boven hebben geleerd.
Daarom heeft redeneren geen zin, want de natuurlijke mens verstaat niet de dingen
die des Geestes Gods zijn. Die zijn hem immers een dwaasheid?
Hij kan ze ook niet verstaan, want dit leert de natuur niet, maar het nieuwe leven
dat uit God is verstaat het.
Of geloven we niet meer in de eenvoud van Gods Woord? We maken het zo
vreselijk ingewikkeld omdat er geen kennis is. Daar ligt de haper, en dan
moet ik mezelf er ook wel bij insluiten, want ik weet soms ook echt niet
hoe Gods weg leidt. Hoe meer van zulke rationele verklaringen hoe donkerder
het voor me wordt. Misschien dat er meer ziijn die dit ook ervaren?
Daarom heeft redeneren geen zin, want de natuurlijke mens verstaat niet de dingen
Hij kan ze ook niet verstaan, want dit leert de natuur niet, maar het nieuwe leven
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ook jij hebt in dezen een uitgesproken mening. Dus waarom mag een ander die niet hebben?-DIA- schreef:Het lijkt allemaal een puur rationeel wetenschappelijk redeneren.
Vanzelf mag dat, we kunnen toch niet heersen over mening van onze naaste?Afgewezen schreef:Ook jij hebt in dezen een uitgesproken mening. Dus waarom mag een ander die niet hebben?-DIA- schreef:Het lijkt allemaal een puur rationeel wetenschappelijk redeneren.
Wat anders is, als een mens zijn broeder ziet dwalen, dan mag dat wel opgemerkt
worden. Laat het dan niet uit de hoogte hoeven te zijn, maar uit de ootmoet
(een vrucht des Geestes, niet van onszelf!), want anders zal het eerder ergernis
verwekken als dat men het ter harte zal nemen.
Ik zie hier een boek, dat wellicht nuttig kan zijn.
http://www.boekwinkeltjes.nl/singleorde ... =124994252
Ik heb het niet in mijn bezit...
Ik wel.-DIA- schreef:Ik zie hier een boek, dat wellicht nuttig kan zijn.
Calvijn leerde het expliciet niet. De derde functie van de wet is volgens Calvijn het overtuigen van de niet wedergeboren zondaar. Dat heb ik hier al regelmatig gepost.Johann Gottfried Walther schreef: Denk ik ook!
Men schermt met de Reformatie maar het lijkt hier op het forum nogal eens dat men weinig bekend is met wat de Reformatie echt leerde.
Het verschil ttv de reformatie was volgens mij dat iemand als Bullinger de wet in dit stuk een andere functie gaf dan Calvijn, namelijk een meer lokkende functie, terwijl Calvijn een meer veroordelende functie leerde.
Maar ik geloof nooit dat de reformatoren leerden dat de overtuiging van zonden die leidt tot het geloof en de Christuskennis (dat stelde men toen gelijk!: Calvijn: "het geloof is gelegen in de kennis van Christus") begrepen moet worden als levendmaking. En anders zou ik graag citaten zien.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Dat denk ik toch wel: Huisman vroeg mij wat een samenvaldrijver is. Daar gaf ik antwoord op, niet meer en niet minder.Wilhelm schreef:Ik denk dat dit de vraag niet is.Tiberius schreef:De inwendige roeping valt samen met de levendmaking.huisman schreef:Ben je ook een samenvaldrijver al je roeping en wedergeboorte laat samenvallen?
Samenvaldrijvers ontkennen dat er levendmaking is vóór de bewuste Christuskennis. Zoals ik al eerder aangegeven heb.
Die zeggen dus, dat Paulus als een dode zondaar drie dagen bad.
En dat de verloren zoon in zijn doodsstaat naar de vader ging.
Plus hetgeen achter die laatste puntkomma staat, om volledig te citeren.Wilhelm schreef:Het gaat meer om de vraag: "Kan iemand weten al levendgemaakt te zijn zonder de bewuste kennis van Christus ? "
Zo niet dan moeten we niet speculeren over waar het leven aanvangt, maar Gods Woord als richtsnoer houden die zegt "Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;"
Dat kan inderdaad. Maar dat is een andere vraag dan waar Huisman naar vroeg.
Ik denk allen.Fjodor schreef:Pff, noem mij één reformator waar je dit tegenkomt, het liefst met een citaat. Ik geloof niet dat je in staat bent om er daar één van te vinden.Tiberius schreef:De vraag is natuurlijk, wanneer zijn het nog voorafgaande werkingen. Wanneer iemand ontdekt is aan zichzelf en de eisen van Gods gerechtigheid voelt, in ieder geval niet meer. Dan is het een levendgemaakte zondaar die naar Christus gaat zoeken en vluchten. Dat zoeken en vinden kan kort zijn, kan drie dagen en drie nachten duren, maar ook langer.Afgewezen schreef:Nee, maar dat zeggen de samenvaldrijvers ook niet. Die zullen zeggen dat die voorafgaande werkingen geen hongeren en dorsten naar de gerechtigheid etc. zijn.Tiberius schreef:De Dordtse Synode verwierp de dwalingen van die mensen al "3/4-4a. Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is."
Noem jij maar eens één reformator, die stelt, dat Paulus in zijn doodsstaat drie dagen en drie nachten bad. Of zelfs maar onder de voorbereidende werkingen schaart. Hij had immers nog geen bewuste Christuskennis.
Ik begrijp je antwoord niet helemaal. Bevestig jij dat je kunt weten levendgemaakt te zijn zonder de Verlosser te kennen?Tiberius schreef:Dat denk ik toch wel: Huisman vroeg mij wat een samenvaldrijver is. Daar gaf ik antwoord op, niet meer en niet minder.Wilhelm schreef:[
Ik denk dat dit de vraag niet is.
Plus hetgeen achter die laatste puntkomma staat, om volledig te citeren.Wilhelm schreef:Het gaat meer om de vraag: "Kan iemand weten al levendgemaakt te zijn zonder de bewuste kennis van Christus ? "
Nee, ik denk niet dat dat kan. Juist niet, zou ik zeggen.Wilhelm schreef:Ik begrijp je antwoord niet helemaal. Bevestig jij dat je kunt weten levendgemaakt te zijn zonder de Verlosser te kennen?Tiberius schreef:Dat denk ik toch wel: Huisman vroeg mij wat een samenvaldrijver is. Daar gaf ik antwoord op, niet meer en niet minder.Wilhelm schreef:[
Ik denk dat dit de vraag niet is.
Was Paulus tijdens de drie dagen / drie nachten al levendgemaakt? Ja, want eerder komt niet de vraag uit het hart: wat wilt Gij dat ik doen zal?
Zou Paulus dit zelf ook zo hebben ervaren? Nee.
Had een predikant Paulus enige rust mogen geven buiten Christus in die dagen? Nee.
Zou Paulus dit zelf ook zo hebben ervaren? Nee.
Had een predikant Paulus enige rust mogen geven buiten Christus in die dagen? Nee.