Re: Wedergeboorte
Geplaatst: 19 jan 2011, 11:06
Zie onderstaand antwoord.Marnix schreef:Zie bovenstaande vraag.
Zie onderstaand antwoord.Marnix schreef:Zie bovenstaande vraag.
'van zijner moeders lijf aan' was Johannes vervuld met de Heilige Geest. Hoezo bewust? De omschrijving die Jezus geeft, wederom geboren worden'', wijst juist op iets onbewust. Geboren worden doe je niet bewust en je weet ook niet het moment van geboren worden.Tiberius schreef:Precies. Even los van de leeftijd, kind of oudere, daar gaat het om: uit de duisternis in het licht gebracht. Dat kan inderdaad niet onbewust.Marnix schreef:Maar hoe zit dat met een kind dat opgroeit en gelooft? Die is door Christus genade gered en zo uit de duisternis in het licht gebracht. Dan is zal zo iemand zich ook wedergeboren weten, daar is niets onbewust aan.
Je gaat nu van een uitzonderingssituatie een algemene regel maken. Vergelijkbaar alsof je de bekering van de moordenaar aan het kruis wilt misbruiken om de bekering zo lang mogelijk uit te stellen.Ronald schreef:'van zijner moeders lijf aan' was Johannes vervuld met de Heilige Geest. Hoezo bewust? De omschrijving die Jezus geeft, wederom geboren worden'', wijst juist op iets onbewust. Geboren worden doe je niet bewust en je weet ook niet het moment van geboren worden.Tiberius schreef:Precies. Even los van de leeftijd, kind of oudere, daar gaat het om: uit de duisternis in het licht gebracht. Dat kan inderdaad niet onbewust.Marnix schreef:Maar hoe zit dat met een kind dat opgroeit en gelooft? Die is door Christus genade gered en zo uit de duisternis in het licht gebracht. Dan is zal zo iemand zich ook wedergeboren weten, daar is niets onbewust aan.
Geloof en bekering daarentegen wijzen veel meer op een actieve en bewuste daad (gewerkt door de Geest).
De DL noemen ook de kinderen van gelovige ouders die jong sterven. Ook die kinderen weten niet van een bewuste wedergeboorte.
Als je de wedergeboorte koppelt aan een bewust meegemaakt moment, zoek je de grond al snel in jezelf en wordt je afhankelijk van je gevoel. Het ligt echter niet vast in mij, maar in Christus. Ook als ik het niet voel, mag ik het toch weten.
1. ---knip--- Discussie over modbeleid per PB; aub Uw suggestie dat ik 'Babbel over Jezus' vind ik ver onder de maat.Tiberius schreef:Je gaat nu van een uitzonderingssituatie een algemene regel maken. Vergelijkbaar alsof je de bekering van de moordenaar aan het kruis wilt misbruiken om de bekering zo lang mogelijk uit te stellen.Ronald schreef:'van zijner moeders lijf aan' was Johannes vervuld met de Heilige Geest. Hoezo bewust? De omschrijving die Jezus geeft, wederom geboren worden'', wijst juist op iets onbewust. Geboren worden doe je niet bewust en je weet ook niet het moment van geboren worden.Tiberius schreef:Precies. Even los van de leeftijd, kind of oudere, daar gaat het om: uit de duisternis in het licht gebracht. Dat kan inderdaad niet onbewust.Marnix schreef:Maar hoe zit dat met een kind dat opgroeit en gelooft? Die is door Christus genade gered en zo uit de duisternis in het licht gebracht. Dan is zal zo iemand zich ook wedergeboren weten, daar is niets onbewust aan.
Geloof en bekering daarentegen wijzen veel meer op een actieve en bewuste daad (gewerkt door de Geest).
De DL noemen ook de kinderen van gelovige ouders die jong sterven. Ook die kinderen weten niet van een bewuste wedergeboorte.
Als je de wedergeboorte koppelt aan een bewust meegemaakt moment, zoek je de grond al snel in jezelf en wordt je afhankelijk van je gevoel. Het ligt echter niet vast in mij, maar in Christus. Ook als ik het niet voel, mag ik het toch weten.
Overigens zou ik Johannes de Doper maar niet al te snel voor je onbewuste-wedergeboorte-karretje spannen, daar de wijze van zijn bekering niet compleet beschreven staat, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Paulus en de vele voorbeelden die Jezus geeft in de gelijkenissen.
En nogmaals (lezen is kennelijk ook een kunst): noch de DL noch ik spreken van een bewust aan te wijzen moment, maar wel dat je in je leven een periode aan kan wijzen dat je blind was. Als dat niet het geval is, zou ik het nog maar eens goed nakijken. Velen babbelen wel van Jezus, zonder Hem in hun diepe verlorenheid nodig te hebben gekregen; zonder te hebben ingeleefd, dat Hij gekomen is om zondaren en niet rechtvaardigen te verlossen.
Je kan het geloof van onze vaderen voor de jong gestorven kinderen niet gebruiken om de noodzaak van wedergeboorte weg te strepen.Ronald schreef:2. Lezen is idd een kunst. De DL schrijven in I-17 over de kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt. Die kinderen weten niet van een periode waarin ze blind waren en weten niet van diepe verlorenheid, enz. Toch stellen de DL dat de ouders niet hoeven te twijfelen aan hun zaligheid omdat die kinderen heilig zijn 'uit kracht van het genade verbond'.
Domheid is mogelijk niet het juiste woord. Het is inlegkunde.Ronald schreef:3. Het voorbeeld van Johannes heeft niets te maken met 'voor-je-onbewuste-wedergeboorte-karretje-spannen' zoals u dat noemt, maar met het willen luisteren naar de Schrift. Ik veronderstelde dat de Schrift hier gerespecteerd werd. Excuses voor mijn domheid in deze.
Johannes de Doper was de laatste PROFEET van het OT, een knecht van God.De Bijbel leert ons, dat de profeten door God Zélf worden geroepen om Zijn Naam en werken aan Israël en aan alle volken bekend te maken.Tiberius schreef:Je gaat nu van een uitzonderingssituatie een algemene regel maken. Vergelijkbaar alsof je de bekering van de moordenaar aan het kruis wilt misbruiken om de bekering zo lang mogelijk uit te stellen.Ronald schreef:'van zijner moeders lijf aan' was Johannes vervuld met de Heilige Geest. Hoezo bewust? De omschrijving die Jezus geeft, wederom geboren worden'', wijst juist op iets onbewust. Geboren worden doe je niet bewust en je weet ook niet het moment van geboren worden.Tiberius schreef:Precies. Even los van de leeftijd, kind of oudere, daar gaat het om: uit de duisternis in het licht gebracht. Dat kan inderdaad niet onbewust.Marnix schreef:Maar hoe zit dat met een kind dat opgroeit en gelooft? Die is door Christus genade gered en zo uit de duisternis in het licht gebracht. Dan is zal zo iemand zich ook wedergeboren weten, daar is niets onbewust aan.
Geloof en bekering daarentegen wijzen veel meer op een actieve en bewuste daad (gewerkt door de Geest).
De DL noemen ook de kinderen van gelovige ouders die jong sterven. Ook die kinderen weten niet van een bewuste wedergeboorte.
Als je de wedergeboorte koppelt aan een bewust meegemaakt moment, zoek je de grond al snel in jezelf en wordt je afhankelijk van je gevoel. Het ligt echter niet vast in mij, maar in Christus. Ook als ik het niet voel, mag ik het toch weten.
Overigens zou ik Johannes de Doper maar niet al te snel voor je onbewuste-wedergeboorte-karretje spannen, daar de wijze van zijn bekering niet compleet beschreven staat, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Paulus en de vele voorbeelden die Jezus geeft in de gelijkenissen.
En nogmaals (lezen is kennelijk ook een kunst): noch de DL noch ik spreken van een bewust aan te wijzen moment, maar wel dat je in je leven een periode aan kan wijzen dat je blind was. Als dat niet het geval is, zou ik het nog maar eens goed nakijken. Velen babbelen wel van Jezus, zonder Hem in hun diepe verlorenheid nodig te hebben gekregen; zonder te hebben ingeleefd, dat Hij gekomen is om zondaren en niet rechtvaardigen te verlossen.
Uw suggestie dat ik de noodzaak van wedergeboorte wegstreep, werp ik ver van mij. U beschuldigt mij vals. Het ging niet over de noodzaak van wedergeboorte, het ging over de door uw gestelde noodzaak om, los van de leeftijd, bewust te weten van de duisternis overgebracht te zijn in het licht.Tiberius schreef:Je kan het geloof van onze vaderen voor de jong gestorven kinderen niet gebruiken om de noodzaak van wedergeboorte weg te strepen.Ronald schreef:2. Lezen is idd een kunst. De DL schrijven in I-17 over de kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt. Die kinderen weten niet van een periode waarin ze blind waren en weten niet van diepe verlorenheid, enz. Toch stellen de DL dat de ouders niet hoeven te twijfelen aan hun zaligheid omdat die kinderen heilig zijn 'uit kracht van het genade verbond'.
De Dordtse Leerregels spreken heel duidelijk met twee woorden, zie mijn eerdere citaat.
Domheid is mogelijk niet het juiste woord. Het is inlegkunde.Ronald schreef:3. Het voorbeeld van Johannes heeft niets te maken met 'voor-je-onbewuste-wedergeboorte-karretje-spannen' zoals u dat noemt, maar met het willen luisteren naar de Schrift. Ik veronderstelde dat de Schrift hier gerespecteerd werd. Excuses voor mijn domheid in deze.
De bekering van Johannes de Doper wordt niet compleet beschreven, terwijl jij suggereert, dat dat wel het geval zou zijn. Vervolgens doe je net alsof je naar de Schrift wil luisteren, terwijl je luistert naar je eigen suggesties.
De Bijbel beschrijft verschillende voorbeelden van bekering, bijvoorbeeld die van Paulus en wat Jezus aangeeft in de gelijkenissen. Laten we ons daar maar aan houden.
Probleem is dat nog maar moeilijk verbondsmatig gedacht kan worden.Marnix schreef:@ Joannah: Als een kind jong overlijdt, kan die dan gered worden? Hoe kan dat als Jezus zegt dat iemand niet in het Koninkrijk kan komen zonder opnieuw geboren te worden? Of een kind zoiets kan bevatten ligt aan de leeftijd en allerlei andere zaken, maar het gaat volgens mij niet er om of een kind het kan bevatten.
Zie bovenstaande vraag. Maar in het door mij genoemde voorbeeld is dat bewustzijn er inderdaad wel.Tiberius schreef:Precies. Even los van de leeftijd, kind of oudere, daar gaat het om: uit de duisternis in het licht gebracht. Dat kan inderdaad niet onbewust.Marnix schreef:Maar hoe zit dat met een kind dat opgroeit en gelooft? Die is door Christus genade gered en zo uit de duisternis in het licht gebracht. Dan is zal zo iemand zich ook wedergeboren weten, daar is niets onbewust aan.
schokkende reactie wel...Tiberius schreef:Je gaat nu van een uitzonderingssituatie een algemene regel maken. Vergelijkbaar alsof je de bekering van de moordenaar aan het kruis wilt misbruiken om de bekering zo lang mogelijk uit te stellen.Ronald schreef:
'van zijner moeders lijf aan' was Johannes vervuld met de Heilige Geest. Hoezo bewust? De omschrijving die Jezus geeft, wederom geboren worden'', wijst juist op iets onbewust. Geboren worden doe je niet bewust en je weet ook niet het moment van geboren worden.
Geloof en bekering daarentegen wijzen veel meer op een actieve en bewuste daad (gewerkt door de Geest).
De DL noemen ook de kinderen van gelovige ouders die jong sterven. Ook die kinderen weten niet van een bewuste wedergeboorte.
Als je de wedergeboorte koppelt aan een bewust meegemaakt moment, zoek je de grond al snel in jezelf en wordt je afhankelijk van je gevoel. Het ligt echter niet vast in mij, maar in Christus. Ook als ik het niet voel, mag ik het toch weten.
Overigens zou ik Johannes de Doper maar niet al te snel voor je onbewuste-wedergeboorte-karretje spannen, daar de wijze van zijn bekering niet compleet beschreven staat, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Paulus en de vele voorbeelden die Jezus geeft in de gelijkenissen.
En nogmaals (lezen is kennelijk ook een kunst): noch de DL noch ik spreken van een bewust aan te wijzen moment, maar wel dat je in je leven een periode aan kan wijzen dat je blind was. Als dat niet het geval is, zou ik het nog maar eens goed nakijken. Velen babbelen wel van Jezus, zonder Hem in hun diepe verlorenheid nodig te hebben gekregen; zonder te hebben ingeleefd, dat Hij gekomen is om zondaren en niet rechtvaardigen te verlossen.
Hoor jij tegenwoordig dan van mensen waarbij het langer duurt? Als je het voor God moet verliezen en Christus neemt je schuld over, dat is een punt des tijds, om het zo maar eens te zeggen. En dat weet je, daar kan geen twijfel over bestaan.Ronald schreef:Uw suggestie dat ik de noodzaak van wedergeboorte wegstreep, werp ik ver van mij. U beschuldigt mij vals. Het ging niet over de noodzaak van wedergeboorte, het ging over de door uw gestelde noodzaak om, los van de leeftijd, bewust te weten van de duisternis overgebracht te zijn in het licht.Tiberius schreef:Je kan het geloof van onze vaderen voor de jong gestorven kinderen niet gebruiken om de noodzaak van wedergeboorte weg te strepen.Ronald schreef:2. Lezen is idd een kunst. De DL schrijven in I-17 over de kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt. Die kinderen weten niet van een periode waarin ze blind waren en weten niet van diepe verlorenheid, enz. Toch stellen de DL dat de ouders niet hoeven te twijfelen aan hun zaligheid omdat die kinderen heilig zijn 'uit kracht van het genade verbond'.
De Dordtse Leerregels spreken heel duidelijk met twee woorden, zie mijn eerdere citaat.
Domheid is mogelijk niet het juiste woord. Het is inlegkunde.Ronald schreef:3. Het voorbeeld van Johannes heeft niets te maken met 'voor-je-onbewuste-wedergeboorte-karretje-spannen' zoals u dat noemt, maar met het willen luisteren naar de Schrift. Ik veronderstelde dat de Schrift hier gerespecteerd werd. Excuses voor mijn domheid in deze.
De bekering van Johannes de Doper wordt niet compleet beschreven, terwijl jij suggereert, dat dat wel het geval zou zijn. Vervolgens doe je net alsof je naar de Schrift wil luisteren, terwijl je luistert naar je eigen suggesties.
De Bijbel beschrijft verschillende voorbeelden van bekering, bijvoorbeeld die van Paulus en wat Jezus aangeeft in de gelijkenissen. Laten we ons daar maar aan houden.
En inderdaad, ik houd me aan de Schrift. De bekering van Paulus is de langste bekeringsgeschiedenis uit het Nieuwe Testament. Die duurde maar liefst drie dagen....
Overigens, op dit forum, waar we niets weten van elkaars achtergrond, is het gebruikelijk dat er wordt getutoyeerd.Dordtse Leerregels schreef:Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven.
Sorry, dat heb ik inderdaad verkeerd getypt. Ik bedoelde niet dat je de noodzaak van de wedergeboorte ontkent, maar dat je het bewustzijn van je eertijds weg streept tegen artikel 17 van hoofdstuk 1.Ronald schreef:Uw suggestie dat ik de noodzaak van wedergeboorte wegstreep, werp ik ver van mij. U beschuldigt mij vals.
Nogmaals (al eerder en vaker gezegd): het gaat mij niet of iemand aan kan wijzen waar hij bewust overgebracht is van het duisternis naar het licht, maar dat hij weet dat hij in de duisternis was.Ronald schreef:Het ging niet over de noodzaak van wedergeboorte, het ging over de door uw gestelde noodzaak om, los van de leeftijd, bewust te weten van de duisternis overgebracht te zijn in het licht.
De langste, dat weet ik niet. Volgens mij was die van Nicodemus net even wat langer, maar dat even terzijde.Ronald schreef:En inderdaad, ik houd me aan de Schrift. De bekering van Paulus is de langste bekeringsgeschiedenis uit het Nieuwe Testament. Die duurde maar liefst drie dagen....
Voor de goede orde: Ik spreekt hier volstrekt in het algemeen, ik bedoel niemand in het bijzonder.MarthaMartha schreef:"babbelen over Jezus" vind ik géén uitdrukking die gebruikt zou mogen worden willen we respectvol omgaan met Hem en met deze zaken en met onze medeforummers.
Laten we deze ene specifieke mogelijke uitzonderingssituatie in een periode dat het koninkrijk der Hemelen nabij kwam, maar niet gebruiken om ruimte te creëren voor een bekeringsweg zonder dat mensen in de schuld gebracht zijn en deze beleefd hebben.MarthaMartha schreef:Van een uitzonderingssituatie maken we geen algemene regel, maar we kunnen op zijn minst ruimte laten voor de mogelijkheid dat mensen die van hun kindse dagen af de Heere vrezen, niet weten van zo'n tijd.
Zo'n persoon dus als Nicodemus, of de rijke jongeling?refo schreef:Voor iemand die in Israel geboren was en God diende zoals Hij dat vroeg (de vrome Israeliet) werd geen wedergeboorte gevraagd. Hij is namelijk nooit in de duisternis geweest.
Ik weet niet of ik ooit in de duisternis was. Nu moeten jullie dat niet verkeerd interpreteren. Maar de kinderen van gelovigen zijn heilig. En tóch is er voor die heilige kinderen een wedergeboorte nodig. Dat wil zeggen dat iemand die niet in de duisternis is toch overgebracht moet worden van de duisternis tot het Licht. Dat lijkt tegenstrijdig.Tiberius schreef:Nogmaals (al eerder en vaker gezegd): het gaat mij niet of iemand aan kan wijzen waar hij bewust overgebracht is van het duisternis naar het licht, maar dat hij weet dat hij in de duisternis was.