Ja. En alsnog zal zo'n grote gemeente zich op een natuurlijke wijze wel in subgroepen verdelen: mensen die bij elkaar in de straat wonen, bij elkaar in de bank zitten etc. Hopelijk valt er dan niemand buiten de boot al lijkt het me makkelijk om buiten beeld te raken.Henk J schreef: ↑07 jan 2026, 19:59Doordat de kerken staan in hechte gemeenschappen en kinderen voor een groot gedeelte naar dezelfde school gaan gaat dat nog wel. Verder zal het vast allemaal een stukje minder zijn dan in een gemeente met 500 man, maar er zijn ook mensen die dat wel prettig vinden.Job schreef: ↑07 jan 2026, 19:30 Ongekend, zulke aantallen. De Valk en Kootwijkerbroek zijn geen grote dorpen, daarom zullen tweede en derde kerkgebouwen daar niet meevallen, maar hoe functioneert het gemeentezijn met zulke ledentallen? Ik neem aan dat er gemeenteleden zijn in zulke grote kerken die elkaar in tientallen jaren nog nooit gezien hebben.
Het is een zinloze wens maar ik wilde wel dat de apostelen eens in onze hedendaagse kerken konden kijken en wij vice versa in die van hen destijds. Hoe was het? Wat hebben wij ervan gemaakt? Hoe zouden de apostelen kijken naar onze wijze van kerkzijn?