Selderhuis vindt inderdaad het niet benoemen van een roepende kerk door de GS fout. Hij heeft er wel begrip voor trouwens dat de synode in een situatie van radeloosheid tot dit besluit kwam. Maar hij vindt het een fout….maar hij vindt Broeksterwoude nog veel ‘fouter’ in hun gang naar de rechter.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 16:19Met die analyse ben ik het niet eens. Selderhuis heeft het mis als hij zegt dat het via de classes had gekund. Je gaat me nu toch niet vertellen dat je dat ook vindt? Verder heeft Broeksterwoude duidelijk gecommuniceerd dat ze het kort geding absoluut niet wilden. Het moderamen had het kunnen voorkomen, als ze hadden willen praten met Broeksterwoude en als ze hadden geluisterd naar Selderhuis en Zondag. Dat zijn de feiten. Ik ben niet blij met het kort geding, vind het vreselijk. Maar ik ben wel blij met het resultaat. O ja,en ik was voorstander van het A/B model.huisman schreef: ↑Vandaag, 15:59Dacht dat jij achter het kort geding stond? Prof.dr. Selderhuis vind het ronduit schokkend en dat er in de eis ook nog een dwangsom zat vindt hij nog schokkender. Fijntjes betrekt hij ook nog de scheuring van hetzelfde Broeksterwoude in zijn verhaal. Ik deel dus ook volkomen zijn waardering over het aanspannen van een kort geding. Hij ziet het als een poging om halsoverkop het initiatief van Rijnsburg de kop in te drukken. Paniekvoetbal dus. Verder is natuurlijk voor iedereen duidelijk dat ook via de rechter proberen je gelijk te krijgen de eenheid in de CGK niet gaat herstellen. Prof. Zondag noemt het aanspannen van een kort geding in een kerkelijk conflict zelfs een oorlogsverklaring. Dus br Bügel en Broeksterwoude zijn nu genoeg spiegels voorgehouden.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 13:25 In het RD staat overigens nog een interessant artikel waarin prof. Selderhuis en prof. Zondag hun mening geven over de rechtszaken. Het lijkt erop dat Zondag het kort geding over de CGK onvermijdelijk vindt, maar Selderhuis noemt het "nog veel fouter" dan het besluit om geen roepende kerk aan te wijzen. Interessant is wel dat Selderhuis het moderamen vorige week nog geadviseerd heeft om alsnog een roepende kerk aan te wijzen.
Ik moet zeggen dat ik me enigszins verbaas over Selderhuis; hij geeft aan dat het beter was geweest om het kort geding niet te doen maar op de classisvergaderingen verder te praten. Terwijl die van alle kanten werden tegengewerkt. Dat zal hij toch ook weten?
Dit is overigens wel een hele goede analyse van Selderhuis: "Zo komen we via de rechtbank toch weer bij het model waarbij de kerk wordt opgedeeld in een A- en B-deel. En dat is juist het model dat is afgewezen door de mensen die achter dit kort geding staan.”
https://www.rd.nl/artikel/1118658-kort- ... verklaring
Verder moeten wij om een vechtscheiding te voorkomen inderdaad praten. Daar kun je zeker ook de classisstructuur voor gebruiken. Dan zouden de classiskerken bijeen kunnen komen niet voor een reguliere vergadering maar een vergadering met één agendapunt: Hoe kunnen wij de scheiding zo regelen dat de plaatselijke gemeenten zo weinig mogelijk worden geraakt en alle 181 gemeenten kunnen blijven voortbestaan.
Ik was eerst ook voorstander van een A/B model. Nu mag het nog wel maar dan met de voorwaarde dat het voor een beperkte en afgebakende periode is. Max 2 jaar of zoiets. Dit om bestuurlijk, financieel en juridisch de ontvlechting te regelen.
Wat ik vermoeiend vindt is die probeersels om toch één te blijven terwijl we weten dat dit onmogelijk is. Natuurlijk weet ik best wat de strategie achter deze probeersels zijn. Hopen dat er tijdens dat trage en voortslepende proces een paar rechterflank gemeenten opstappen gevolgd door meer.