Soms is de realiteit dat het niet gaat. Helaas wordt dit soms op een dominee geprojecteerd, maar soms is de beste oplossing als geheel aftreden en met een schone lei beginnen. Een zwaktebod, maar dat is een langdurig conflict ook.GG links schreef: ↑Vandaag, 13:43De gemeente heeft ze zelf verkozen en zijn mitsdien van God zelf geroepen. Een kerkenraad spreekt wel met 1 mond maar intern hoeven ze het echt niet met elkaar eens te zijn.
Gereformeerde Gemeenten
-
MGG
Re: Gereformeerde Gemeenten
Doe is ff rustig joh, ik reageer alleen op wat ik hier lees. O.a. van jou en daar reageer ik op. En ja beter helderziend dan ziende blind.johantje schreef: ↑Vandaag, 13:41Je zit nog geen eens in de gemeente van geldermalsen, dus wat weet jij ervan? Helderziend?GG links schreef: ↑Vandaag, 13:36Omdat ze afgezet zijn. Lijkt me toch duidelijk.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 13:34Waarom is de kerkenraad geslachtofferd?GG links schreef: De kerkenraad is geslachtofferd maar mag nog wel lopende zaken afhandelen. Heel erg vreend.
-
MGG
Als je de besluiten niet kan dragen hoor je het ambt neer te leggen.johantje schreef: ↑Vandaag, 13:45Zo zou het inderdaad moeten zijn. Maar wat als je elkaar het licht in de ogen niet gunt? Hoe kan je dan nog met 1 mond spreken?
Eens, ik heb er alleen voor gepleit om ook de rol van de dominee in het onderzoek te betrekken zonder op de uitkomst vooruit te lopen. Alleen de kerkenraad of een paar vervelende mensen de schuld geven lijkt me te makkelijk.MGG schreef: ↑59 minuten geledenSoms is de realiteit dat het niet gaat. Helaas wordt dit soms op een dominee geprojecteerd, maar soms is de beste oplossing als geheel aftreden en met een schone lei beginnen. Een zwaktebod, maar dat is een langdurig conflict ook.
Dat lijkt mij het beste, ook voor de rust in de gemeente.GGotK schreef: ↑Vandaag, 12:21Er was gisteravond 1 ouderling uit de GG van Opheusden, heb ik begrepen.Job schreef: ↑Vandaag, 12:12 Aangezien de classis de leiding nu overneemt en een kerkdienst pas een kerkdienst is in aanwezigheid van ambtsdragers: hoe wordt zoiets praktisch ingevuld? Een interim-kerkenraad met broeders uit de classis? Het toonbeeld van zo'n binnentredende raad gistermorgen moet aangrijpend zijn geweest voor de gemeente.
Voor elke betrokkene, zowel gemeente als dominee & gezin en kerkenraad en classis (zo kort na casus Waardenburg) moet dit alles een diep persoonlijk doorvoeld drama zijn. Het is te hopen dat de gemeente tot vrijdag de rust weet te bewaren.
Bertiel vroeg me of ik nu echt zo nodig de problemen van een andere gemeente moet bespreken. Dat moet niet, ik verheug me er ook beslist niet in maar hoor het aan met een steen op het gemoed, beseffend dat de eenheid binnen een gemeente een teer plantje is. Echt niet alleen daar; ook bij ieder van ons. Vandaag zij, morgen mogelijk wij.
Voor een eredienst is 1 ouderling voldoende, dus niet groter maken dan het is door een hele interim-groep naar binnen te laten marcheren.
-
MGG
Het lijkt mij verstandig om beide te bekijken. Telt ook bij losmakingen. Onderzoek standaard de rol van beide partijen.GG links schreef: ↑55 minuten geledenEens, ik heb er alleen voor gepleit om ook de rol van de dominee in het onderzoek te betrekken zonder op de uitkomst vooruit te lopen. Alleen de kerkenraad of een paar vervelende mensen de schuld geven lijkt me te makkelijk.MGG schreef: ↑59 minuten geledenSoms is de realiteit dat het niet gaat. Helaas wordt dit soms op een dominee geprojecteerd, maar soms is de beste oplossing als geheel aftreden en met een schone lei beginnen. Een zwaktebod, maar dat is een langdurig conflict ook.
Ik maak helemaal niemand zwart en ik insinueer helemaal niets. Dat doe jij met zeggen dat er al iemand gestraft is in Doetimchem. Neem is een lorazapam, dat doet wonderen kan ik uit eigen ervaring zeggen.johantje schreef: ↑Vandaag, 13:38Prima, dan geloof je het niet. Maar ga geen mensen zwart maken zonder je weet wat er precies heeft gespeeld. Ook niet indirect insinueren dat iemand de schuld heeft. ---knip--- Laster niet toegestaan.GG links schreef: ↑Vandaag, 13:35Daar geloof ik helemaal niets van. De prediking is geen a la carte menu.johantje schreef: ↑Vandaag, 13:33Dat is al meermaals meegedeeld met de gemeente, dat dit een kwestie binnen de kerkenraad was voordat de predikant er zelfs al was. Overigens was Doetinchem een kwestie over de leer, de kerkenraad en gemeente wilden een lichtere prediking horen met zo min mogelijke ellende kennis van de mens.
---knip--- Laster en insinuaties zijn hier NIET toegestaan. Daarom heb ik een aantal berichten (+ reacties) verwijderd en betrokkene stevig gewaarschuwd.
Laatst gewijzigd door Tiberius op 24 nov 2025, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Laster en insinuaties zijn hier NIET toegestaan. Daarom heb ik een aantal berichten (+ reacties) verwijderd en betrokkene stevig gewaarschuwd.
Reden: Laster en insinuaties zijn hier NIET toegestaan. Daarom heb ik een aantal berichten (+ reacties) verwijderd en betrokkene stevig gewaarschuwd.
-
OnlineMaanenschijn
Dat gebeurd ook.GG links schreef: Eens, ik heb er alleen voor gepleit om ook de rol van de dominee in het onderzoek te betrekken zonder op de uitkomst vooruit te lopen. Alleen de kerkenraad of een paar vervelende mensen de schuld geven lijkt me te makkelijk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Het rommelde al voordat de ds. kwam. Ik snap de links die gelegd worden, maar het zou best kunnen dat de ds. echt geen schuld treft. Daar zal de classis echt ook wel onderzoek naar doen.
Precies dat. En niet door een gekleurde bril er op kijken en het verleden erbij betrekken.
- FlyingEagle
Prima. Dat was als antwoord op de persoon die ook het verleden erbij betrok.FlyingEagle schreef: ↑40 minuten geledenHet verleden erbij betrekkend doe jij dus wel en dat op een schandalige manier. Ik heb je bericht gemeld.
Hier weer ingegrepen en e.e.a. verwijderd. Spannend of deze topic open kan blijven. We proberen het nog even.
-
De Rijssenaar
Psalm 133 : 3
Waar liefde woont, gebiedt de HEER den zegen:
Daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen,
En 't leven tot in eeuwigheid.
Waar liefde woont, gebiedt de HEER den zegen:
Daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen,
En 't leven tot in eeuwigheid.