Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Pjotr92

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Pjotr92 »

Dat is dan toch eigenlijk wat er waarschijnlijk met de Rijnsburg groep zal gebeuren?
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

Evangelist schreef: Gisteren, 19:02
Middenrefo schreef: Gisteren, 17:45
MidMid schreef: Gisteren, 16:22 Misschien geen specifieke vragen. Maar had gehoopt op wat instemming rondom het afkeuren van 'in de schoenen schuiven van woorden of vermeend gedachtegoed'.

Prima om de discussie verder te laten. Maar dan niet om bij een scheiding uit te komen. Dat was en is overigens ook niet de strekking van het voorlopig advies van Vergunst. Zijn strekking is: 'Hup, terug naar de kerkordelijke tafels. Wat je ook wilt regelen, regel je daar en niet buiten de (be)staande structuren om.'
Een scheiding is ook mogelijk binnen de bestaande structuur. Daar hoop ik toch nog steeds op. Ik weet dat de modellen in die richting het tot nu toe niet gehaald hebben, maar misschien dat nu een groter deel van de synode, mede door de uitspraak van de rechter, toch is gaan inzien dat het mogelijk én nodig is om binnen de bestaande structuur een weg of zo je wilt een model te vinden waarbij we toch samen in de CGK blijven en er plekken en momenten blijven waar we elkaar ontmoeten om over belangrijke onderwerpen te spreken. Om zonder de vraag wie er nu écht gelijk heeft van hart tot hart te praten over de prediking, over hermeneutiek en al die andere onderwerpen waar we nu ruzie over maken. In een andere setting kunnen we dan van elkaar leren, naar elkaar luisteren en elkaar vasthouden. Wie zou dat nu niet willen?
Op zichzelf eens, maar je zegt zelf al terecht: dat is ruim een jaar geprobeerd, en geen enkel voorstel in die richting kreeg zodanig deaagvlak dat je er ook op zou kunnen vertrouwen dat het op een rustige manier z’n beslag zou krijgen. Ik zie nog even niet voor me hoe principiële standpunten tegen het interimmodel (vooral ter rechterzijde) en het A/B-model (vooral ter linkerzijde) opeens gerelatveerd zouden worden.
Er waren ook bezwaren tegen het a/b model vanuit het midden, zoals ds. Schenau. Ik verwacht dat het midden nu zou instemmen met dat model en er op de synode 80% haalbaar is
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: Gisteren, 20:15 Maar prima, dat is dan duidelijk. Dan is er dus geen meerderheid voor een zodanige verandering. Dan kan een minderheid alsnog een besluit nemen op eigen houtje. Die minderheid kan zich ook onttrekken aan de classes of aan het kerkverband. Maar tenzij de meerderheid met een regeling instemt, ben je dan op termijn niet meer christelijk gereformeerd.
Ja ja. Ik ben blij dat jij jezelf begrijpt. :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie