Preken beluisteren op internet

-DIA-

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Het is of ik terug begin jaren 70 weer in de Zuiderkerk zit. Zo hoorden we ds Mijnders toen hij hier stond. Of dit is opgenomen in de Zuiderkerk weet ik niet, (ik kan de voorlezer niet thuisbrengen) maar zo hoor ik hem weer alsof ik toen in de kerk zat. Een dominee waar ik veel herinneringen aan heb, ondanks de korte tijd dat hij hier stond. Het kenmerkende van ds. Mijnders was wel dat hij na de tussenzang een korte aparte toepassing hield.
https://www.youtube.com/watch?v=w8T2cFFSBPo
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
pierre27

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:Ik dacht bij het aannemen van het beroep van ds. Verschuure dat ik de preken zou moeten missen. In zijn vorige gemeente konden we de preken naluisteren via elimcapelle.nl.
Tot mijn verrassing blijken ook in Genemuiden de preken na te luisteren, nu via Kerkomroep.nl
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21866
Fijn DIA dat jij zijn preken kan waarderen. Gods zegen erbij gewenst!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:Het is of ik terug begin jaren 70 weer in de Zuiderkerk zit. Zo hoorden we ds Mijnders toen hij hier stond. Of dit is opgenomen in de Zuiderkerk weet ik niet, (ik kan de voorlezer niet thuisbrengen) maar zo hoor ik hem weer alsof ik toen in de kerk zat. Een dominee waar ik veel herinneringen aan heb, ondanks de korte tijd dat hij hier stond. Het kenmerkende van ds. Mijnders was wel dat hij na de tussenzang een korte aparte toepassing hield.
https://www.youtube.com/watch?v=w8T2cFFSBPo
Onvergetelijke prediking. Scherp maar liefdevol.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
John Galt

Bericht door John Galt »

Het grappige is dat ds Mijnders bij ons bekend stond als "een beetje licht".
Zo zie je maar dat al dat geweeg relatief en onzinnig is.
Who is John Galt? :quoi
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Het is of ik terug begin jaren 70 weer in de Zuiderkerk zit. Zo hoorden we ds Mijnders toen hij hier stond. Of dit is opgenomen in de Zuiderkerk weet ik niet, (ik kan de voorlezer niet thuisbrengen) maar zo hoor ik hem weer alsof ik toen in de kerk zat.
Zo te horen is dit opgenomen in een betrekkelijk kleine kerk, en aan het accent van de voorlezer te horen in het westen des lands.
Maar de stem van de dominee is zó herkenbaar!
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Het is of ik terug begin jaren 70 weer in de Zuiderkerk zit. Zo hoorden we ds Mijnders toen hij hier stond. Of dit is opgenomen in de Zuiderkerk weet ik niet, (ik kan de voorlezer niet thuisbrengen) maar zo hoor ik hem weer alsof ik toen in de kerk zat.
Zo te horen is dit opgenomen in een betrekkelijk kleine kerk, en aan het accent van de voorlezer te horen in het westen des lands.
Maar de stem van de dominee is zó herkenbaar!
Zijn zinsbouw is ook opmerkelijk. Als er eens een preek van ds. Mijnders wordt gelezen weet ik het meestal meteen. En verder hoop ik dat niet alleen de stem herkenbaar is, maar ook de inhoud van de woorden die deze stem spreekt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:Het grappige is dat ds Mijnders bij ons bekend stond als "een beetje licht".
Nee, zo zou ik het niet willen noemen. Je moet dit goed verstaan. Ds. Mijnders had iets 'evangelisch' in zijn preken. Maar ik zei, goed verstaan, ik bedoel met 'evangelisch' niet hetzelfde als de evangelische invloeden die we vandaag in veel kerken aantreffen, en wat verwant is een het evangelische als bij bv, de EO. Ds. Mijnders hield zich daar verre van. Een goed verstaander zal het wel opmerken. Dan kunnen we ook geen link leggen met 'licht', in de zin zoals de ontwikkeling zich nu voordoet in o.a. onze gemeenten.
Karlstad1970
Verbannen

Bericht door Karlstad1970 »

-DIA- schreef:
John Galt schreef:Het grappige is dat ds Mijnders bij ons bekend stond als "een beetje licht".
Nee, zo zou ik het niet willen noemen. Je moet dit goed verstaan. Ds. Mijnders had iets 'evangelisch' in zijn preken. Maar ik zei, goed verstaan, ik bedoel met 'evangelisch' niet hetzelfde als de evangelische invloeden die we vandaag in veel kerken aantreffen, en wat verwant is een het evangelische als bij bv, de EO. Ds. Mijnders hield zich daar verre van. Een goed verstaander zal het wel opmerken. Dan kunnen we ook geen link leggen met 'licht', in de zin zoals de ontwikkeling zich nu voordoet in o.a. onze gemeenten.
Ds Mijnders preekte zoals het hoort wet en Evangelie zoals de apostelen deden, ipv van eenzijdig de wet en een heel klein beetje evangelie.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Karlstad1970 schreef:
-DIA- schreef:
Ds Mijnders preekte zoals het hoort wet en Evangelie zoals de apostelen deden, ipv van eenzijdig de wet en een heel klein beetje evangelie.
Daarmee wil je toch niet predikanten als wijlen ds. Koster, of ds. Lamain als mindere kwalificeren? Dat is onjuist. Hier hebben te maken met verschillende gaven of accenten in dezelfde prediking. De een legt meer het accent op een meer evangelische prediking, de ander staat er tegenover en zo houdt je evenwicht in de prediking. We gaan geen voorkeur uitspeken tussen verschillende dominees, immers daarin ligt onze eigen voorkeur, en we moeten niet zeggen: Ik ben van Cefas enz. Al begrijp is dat een meer oppervlakkig luisteraar liever naar ds. Mijnders luistert. Maar of dat recht spreken is, volgens mij niet.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Daarmee wil je toch niet predikanten als wijlen ds. Koster, of ds. Lamain als mindere kwalificeren? Dat is onjuist. Hier hebben te maken met verschillende gaven of accenten in dezelfde prediking. De een legt meer het accent op een meer evangelische prediking, de ander staat er tegenover en zo houdt je evenwicht in de prediking. We gaan geen voorkeur uitspeken tussen verschillende dominees, immers daarin ligt onze eigen voorkeur, en we moeten niet zeggen: Ik ben van Cefas enz. Al begrijp is dat een meer oppervlakkig luisteraar liever naar ds. Mijnders luistert. Maar of dat recht spreken is, volgens mij niet.
Jammer, jammer. Je zegt dat je geen voorkeur wilt uitspreken tussen verschillende dominees, maar je klassificeert mensen met een voorkeur voor ds M wel als oppervlakkige luisteraars. Dat is ook een oordeel.
~~Soli Deo Gloria~~
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Dat zegt DIA niet, DIA zegt dat oppervlakkige luisteraars een voorkeur zouden hebben voor ds. Mijnders.
Niet dat ieder met een voorkeur voor ds. Mijnders een oppervlakkig luisteraar zou zijn.
- Niet meer zo actief -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Dat zegt DIA niet, DIA zegt dat oppervlakkige luisteraars een voorkeur zouden hebben voor ds. Mijnders.
Niet dat ieder met een voorkeur voor ds. Mijnders een oppervlakkig luisteraar zou zijn.
Dat bedoel ik inderdaad.
John Galt

Bericht door John Galt »

Mijn intentie was eigenlijk om aan te geven hoe futiel dat indelen in hokjes is. Zowel ds Mijnders als ds Koster als ds Huisman en ds Rijksen (zie ander topic) kenden slechts ten dele. Zij allen zingen nu voor Gods troon. Je mag van mij een voorkeur hebben voor de preken van de één boven die van een ander, dat heb ik ook. Maar door in het openbaar de één te bekritiseren of da ander juist te bewieroken, bouw je niemand op, ook jezelf niet.
Who is John Galt? :quoi
Karlstad1970
Verbannen

Bericht door Karlstad1970 »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Dat zegt DIA niet, DIA zegt dat oppervlakkige luisteraars een voorkeur zouden hebben voor ds. Mijnders.
Dat bedoel ik inderdaad.
Je noemde Ds Lamain en Ds Koster, Ds Lamain heb ik heel hoog zitten als klein kind lag ik bij m’n moeder voor de bandrecorder te luisteren naar zijn preken, ik kan alleen niet staan achter zijn Wedergeboorte prediking zonder Christus kennis terwijl hijzelf ondervonden heeft dat je wedergeboren ben Christus als je borg mag kennen.

Ds Koster ken ik alleen Ds J H Koster van Montfoort en die preekte zeer zuiver de leer van sterven aan de wet en opstaan met en in Christus.

Toch kwalificeer je wel mensen, kun jijzelf zo goed onderscheidend luisteren? Ik ben van mening dat dat alleen kan als je een wedergeboren Christen bent.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Susanna

Bericht door Susanna »

Wat is een oppervlakkige luisteraar?
Plaats reactie