Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 11:04
GG links schreef: ↑Gisteren, 13:21
Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 12:01In dat verlengde, zoekend naar common ground, een vervolgvraag over de verkiezingsleer. Met name vanwege de vraag die je opwerpt wat je dan nog in de kerk doet als alles al is bepaald. Mijn vraag gaat niet zo zeer over een enkele of dubbele predestinatieleer, maar wel over de inhoud van de verkiezingsleer. Kan je uitleggen hoe jij Bijbels-theologisch en leerstelling de verkiezingsleer ziet?
Ik vind dat een heel moeilijk punt. Maar ik ga uit van de volgende lezing die naar mijn idee het heel goed verwoord.
Ja, hij is van Gert van den Brink maar ik zou ook de tegenstanders van hem willen aansporen om deze lezing te beluisteren. Zijn uitleg begint bij 21.45 tot het einde. Deze uitleg hoor ik zondag aan zondag en dat geloof ik!
https://www.geloofstoerusting.nl/videos/uitverkiezing/
Ik ben bekend met de visie van dr. Van den Brink en heb notie genomen van meerdere lezingen, artikelen en boeken van zijn hand. In het zoeken naar common ground ga ik geen lezing van bijna 40 minuten luisteren om daar mogelijk jouw visie uit te halen. Daarbij komt ook dat ik niet met jouw oren en ogen kan luisteren, waardoor ik iets anders kan interpreteren dan jij zou kunnen bedoelen. Liever keer ik het om: misschien kan jij in enkele (kern)zinnen, bijvoorbeeld vanuit de lezing, een antwoord formuleren op mijn vraag?
Ik heb zelf ooit een samenvatting van die lezing gedeeld. Die kun je hier vinden:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... g#p1206565
Je kunt ook Gemini de lezing laten luisteren. Hier is een samenvatting.
Dr. Gert van den Brink bespreekt de verkiezingsleer vanuit het perspectief van de Dordtse Leerregels (eerste hoofdstuk) en plaatst deze in contrast met de Remonstrantse visie. Zijn standpunt is dat de bijbels-theologische leerstelligheid van de uitverkiezing een combinatie is van twee predestinatievormen en dat deze niet in tegenspraak is met het oprechte aanbod van genade.
1. De Leerstelling van de Uitverkiezing: 'En/En'
De spreker stelt dat de gereformeerde visie (Dordt) niet een valse tegenstelling is tussen Arminianisme (Remonstrantisme) en Calvijn/Dordt, maar een aanvulling.
Eigenschappenpredestinatie (Bijbels en Juist, maar Onvolledig)
• Beschrijving: God besluit om alle mensen die geloven en tot het einde volharden in dat geloof, zalig te maken (Johannes 6) ([02:14]). Dit noemt men Eigenschappenpredestinatie (gebaseerd op de eigenschap van geloof) ([02:47]).
• Visie van Dordt: Dit besluit is juist en Bijbels, maar het mag niet als het gans en gehele besluit van de verkiezing worden beschouwd, zoals de Remonstranten deden ([03:20], [06:14]-[06:20]).
• Kritiek van Dordt: Als God alleen beslist dat de gelovigen zalig worden en God van tevoren weet wie zal geloven, dan is dat geen Pré-destinatie (vooraf), maar Post destinatie (achteraf), omdat de beslissing van God volgt op het gekende menselijke geloof ([04:32]-[05:11]).
Persoonspredestinatie (Gereformeerd en Noodzakelijk)
• Beschrijving: God heeft ook concrete personen uitverkoren (Persoonspredestinatie) ([03:38]). Hij heeft besloten zekere, concrete personen uit te kiezen die Hij in de tijd het geloof in Christus en de Volharding zal schenken ([06:28]-[06:36]).
• Theologische Grondslag: De bron van Gods liefde ligt in God Zelf, niet in de mens of diens eigenschap (zoals geloof) ([08:38]). God heeft de persoon lief en daarom schenkt Hij het geloof. Het gaat om Gods persoonlijke liefde: "verblijdt u daarom dat uw namen geschreven zijn in het boek" (Lucas 10:20) ([08:55]).
2. Theologische Verhouding Tussen Eeuwigheid en Tijd
De spreker bestrijdt de kritiek dat de leer van de uitverkiezing deterministisch is, alsof het leven een reeds opgenomen film is ([09:48]).
• Plan versus Uitvoering: De verkiezing is een plan of een concept van een kunstenaar van eeuwigheid, en de uitvoering van dit plan vindt plaats in de tijd ([10:40], [11:02]).
• Beslissing in de Tijd: Beslissingen, zoals geloof of ongeloof, vallen in de tijd en maken deel uit van Gods plan van eeuwigheid ([14:34]).
3. De Wil van God en het Aanbod van Genade
Dr. Van den Brink stelt dat er geen tegenstrijdigheid is tussen Gods verborgen wil van de uitverkiezing en Zijn geopenbaarde wil in de prediking ([20:05], [20:20]).
• Wil van Gods Goedkeuring: Hij gebruikt de term "wil van Gods goedkeuring" in plaats van 'wil van het bevel' ([22:00]). Dit betekent dat God er naar verlangt dat mensen geloven en goedkeuring geeft aan het geloof.
• Opdracht voor de Prediking: Alles wat God heeft geopenbaard moet gepredikt worden, en het belangrijkste is dat God verlangt dat alle mensen (zowel uitverkorenen als verworpenen) tot Hem komen en geloven ([24:57], [25:50]).
4. Geloof als Bewijs van Uitverkiezing
De spreker stelt dat de verwerping (sommige mensen voorbijgaan) waar is ([32:51]), maar dat dit nooit betekent dat iemand die niet uitverkoren is, niet mag geloven ([33:11]).
• Ongeloof is Zelf veroorzaakt: Als men ongelovig is, is dat niet omdat God dit veroorzaakt of tegenhoudt. God veroorzaakt alleen maar goede dingen; het ongeloof veroorzaakt de mens zelf ([34:10]-[34:35]).
• De Enige Manier om te Weten: De enige manier om zeker te weten of men uitverkoren is, is te geloven, want ieder die gelooft is uitverkoren (Handelingen 13:48) ([35:28]-[35:47]).
Geloof in Christus is het beste kenmerk van de uitverkiezing.
Video: 3 | Uitverkiezing | dr. Gert van den Brink