Gereformeerde Gemeenten

JanRap
Berichten: 530
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JanRap »

Posthoorn schreef: Vandaag, 08:28
JanRap schreef: Vandaag, 07:07 @ KDD, Theodorus Avinck was een 18e eeuws oefenaar. Geen theoloog. En dan kan het allemaal wel stichtelijk zijn maar zo te lezen heeft hij een aardige tik gehad van de Verlichting. Het is ingewikkeld geworden bij hem. Ik ken zijn geschriften niet, maar het citaat dat KDD weergeeft spreekt boekdelen. Geef mij de klare bronnen van de Reformatie maar.
Je kunt van alles beweren, maar bewijzen, ho maar. Avinck zegt echt niets anders dan Calvijn. Heb je de Institutie eigenlijk weleens gelezen?
@Posthoorn, Ik zal het sterker vertellen: heb al 1 Institutie versleten. Lees nu heel erg vaak uit de hertaling van de Niet. Dat heb ik gewoon nodig om staande te blijven in de huidige kerkelijke spraakverwarring. Calvijn is altijd weer thuiskomen voor mij. Ik vind de schrijvers van de ( late ) Nadere Reformatie ook veel te breedsprakig. OK, ik geef toe dat ik mede daardoor wel eens wat ongenuanceerd ben. En over dat breedsprakige moet ik nog wat opbiechten: zat recent nog wat te lezen over de rechtvaardiging bij Calvijn, maar als hij Osiander weerlegt wordt ook Calvijn onaangenaam breedsprakig. Daar kwam ik niet doorheen geploegd.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 6065
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Jeremiah schreef: Vandaag, 07:36 Hieronder een paar weldadige stukjes uit mijn dagboekje.

7 november

Wendt u naar Mij toe en wordt behouden.
JESAJA 45:22A

In Christus is een deur der hoop geopend. Hij zegt: ‘Wendt u naar Mij toe en wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en behalve Mij is er geen Verlosser.’ ‘Hoort gij stouthartigen en gij die verre van de gerechtigheid zijt.’ Hij noemt zulke zielen uitdrukkelijk bij hun naam, zónder ook maar iemand uit te sluiten. Wat iemands huidige situatie of toestand ook moge zijn, Christus’ genadige woorden zijn: ‘Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.’ Het is de plicht om tot Jezus te komen, om in te stemmen met de genadige roeping en uitnodiging die hier gegeven wordt. Het is waar dat in de genoemde tekst alleen gesproken wordt tot de ‘vermoeiden en belasten’, maar is dit niet een gemeenschappelijk iets van álle hoorders van het Evangelie? Ze verkeren allemaal in een ontstettend troosteloze toestand.

Als degenen wie hun huidige en eeuwige welstand ter harte gaat naar deze genadige roeping willen horen, als zij naar de vriendelijke uitnodiging die Christus hun doet willen luisteren, en als zij het grote gebod van de hemel wilden gehoorzamen, dan kunnen we niet anders dan erkennen dat het een opgeboden plicht is om tot Jezus te komen. Dat wil zeggen om in Hem te geloven.

8 november

Hoort aandachtig naar Mij en eet het goede.
JESAJA 55:2B

Hoe komt de zondaar tot Christus? Alleen in de oefening van het geloof. Alleen in de beoefening van dit geloof kan iemand van zijn zware lasten bevrijd worden. Alleen in de beoefening van dit geloof wordt de last van zijn nutteloze en nare arbeid waarin hij verstrikt is, verlicht. Gaat u er nog onder gebukt? Stop met uw arbeid die niet verzadigen kan. Stop met de vruchteloze pogingen waarin u verstrikt bent om uzelf te bevrijden van de zware lasten, waaronder u gebukt gaat. Wij vermanen u om tot Jezus te komen. Om alle lasten van u af te werpen en om uw zorgen op Hem te wentelen. Hij is machtig en gewillig om, zowel u als uw lasten, te ondersteunen, van welke aard die ook mogen zijn. Kom tot Hem zoals u bent, als een vermoeide en belaste. Er is een meest hartelijk welkom voor u allen bereid. Hoe meer uw lasten en behoeften u drukken, des te meer bent u welkom om uw omstandigheden – zonder enige reserve – in Zijn hand onder Zijn bestuur neer te leggen. Dan mag u te zijner tijd zeker een troostrijke uitkomst verwachten. Die wil, mag komen en ... die tot Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen. ‘Komt tot Mij’, zegt Hij, ‘allen die vermoeid en belast zijn, Ik zal u rust geven.’

Thomas Boston
Ook dank voor het delen!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
JanRap
Berichten: 530
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JanRap »

pierre27 schreef: Vandaag, 09:14
Jeremiah schreef: Vandaag, 07:36 Hieronder een paar weldadige stukjes uit mijn dagboekje.

7 november

Wendt u naar Mij toe en wordt behouden.
JESAJA 45:22A

In Christus is een deur der hoop geopend. Hij zegt: ‘Wendt u naar Mij toe en wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en behalve Mij is er geen Verlosser.’ ‘Hoort gij stouthartigen en gij die verre van de gerechtigheid zijt.’ Hij noemt zulke zielen uitdrukkelijk bij hun naam, zónder ook maar iemand uit te sluiten. Wat iemands huidige situatie of toestand ook moge zijn, Christus’ genadige woorden zijn: ‘Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.’ Het is de plicht om tot Jezus te komen, om in te stemmen met de genadige roeping en uitnodiging die hier gegeven wordt. Het is waar dat in de genoemde tekst alleen gesproken wordt tot de ‘vermoeiden en belasten’, maar is dit niet een gemeenschappelijk iets van álle hoorders van het Evangelie? Ze verkeren allemaal in een ontstettend troosteloze toestand.

Als degenen wie hun huidige en eeuwige welstand ter harte gaat naar deze genadige roeping willen horen, als zij naar de vriendelijke uitnodiging die Christus hun doet willen luisteren, en als zij het grote gebod van de hemel wilden gehoorzamen, dan kunnen we niet anders dan erkennen dat het een opgeboden plicht is om tot Jezus te komen. Dat wil zeggen om in Hem te geloven.

8 november

Hoort aandachtig naar Mij en eet het goede.
JESAJA 55:2B

Hoe komt de zondaar tot Christus? Alleen in de oefening van het geloof. Alleen in de beoefening van dit geloof kan iemand van zijn zware lasten bevrijd worden. Alleen in de beoefening van dit geloof wordt de last van zijn nutteloze en nare arbeid waarin hij verstrikt is, verlicht. Gaat u er nog onder gebukt? Stop met uw arbeid die niet verzadigen kan. Stop met de vruchteloze pogingen waarin u verstrikt bent om uzelf te bevrijden van de zware lasten, waaronder u gebukt gaat. Wij vermanen u om tot Jezus te komen. Om alle lasten van u af te werpen en om uw zorgen op Hem te wentelen. Hij is machtig en gewillig om, zowel u als uw lasten, te ondersteunen, van welke aard die ook mogen zijn. Kom tot Hem zoals u bent, als een vermoeide en belaste. Er is een meest hartelijk welkom voor u allen bereid. Hoe meer uw lasten en behoeften u drukken, des te meer bent u welkom om uw omstandigheden – zonder enige reserve – in Zijn hand onder Zijn bestuur neer te leggen. Dan mag u te zijner tijd zeker een troostrijke uitkomst verwachten. Die wil, mag komen en ... die tot Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen. ‘Komt tot Mij’, zegt Hij, ‘allen die vermoeid en belast zijn, Ik zal u rust geven.’

Thomas Boston
Ook dank voor het delen!
@Jeremiah, wat is de titel van dat dagboekje en waar is het uitgegeven?
Mattheus_11_28
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 sep 2018, 17:27
Locatie: Rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mattheus_11_28 »

Het grootste deel van het citaat van Theodorus Avinck zou ik niet meteen onrechtzinnig durven noemen. JanRap, ik zou daarom wel wat specifieker willen horen wat u precies tegen de borst stuit?

Wel heb ik twijfels bij één specifieke alinea:
Theodorus Avinck schreef: Maar hoe moet het ons verbazen, wanneer wij zien, dat die nodiging, waarin wij een eeuwig belang hebben, door de meeste mensen versmaad en afgewezen wordt! Wat is er de reden van? Dit, dat zij de krachtdadige werking van de Heilige Geest missen. De uitwendige roeping moet gepaard gaan met een inwendige en krachtdadige roeping. Zo deze ontbreekt, dan is het eerste zonder kracht.
De Dordtse Leerregels spreken daar anders over:
Dordtse Leerregels hoofdstuk 1 paragraaf 5 schreef: De oorzaak of schuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden,
is geenszins in God, maar in den mens.
Maar het geloof in Jezus Christus, en de zaligheid door Hem,
is een genadige gave Gods;
gelijk geschreven is:
Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8).
Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filipp. 1:29).
Dordtse Leerregels hoofdstuk 2 paragraaf 6 schreef: Doch dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde,
zich niet bekeren, noch in Christus geloven,
maar in ongeloof vergaan,
zulks geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid
van de offerande van Christus,
aan het kruis geofferd,
maar door hun eigen schuld.
Ik zou dus niet durven zeggen dat de reden van het ongeloof is dat de Heilige Geest niet werkt. De Dordtse Leerregels zeggen duidelijk:
ongelovig = eigen schuld
gelovig = Gods genade

Maar de vraag is of Theodorus Avinck dit zo bedoeld heeft, want elders in het citaat spreekt hij wel over de onwil van de mens. Dan zou het ook een ongelukkige formulering kunnen zijn. En toegegeven: de Heere Jezus zelf formuleert het negatief als hij zegt "niemand kan tot Mij komen, tenzij...". Maar daarmee zegt hij nog niet dat God de reden ervan is, dat men ongelovig blijft.

Verder ben ik het trouwens wel met Bertiel eens dat een aansporende prediking krachtiger is dan een wensende prediking. Het sluit ook beter aan bij de preken die we bijvoorbeeld van de apostelen lezen in het boek Handelingen. Zie bijvoorbeeld de preken van Petrus in Handelingen 2, 3 en 10 en van Paulus in Handelingen 13 en 17. Daar lees je niet: de Heere geve dat u zich zou mogen bekeren en geloven in Christus. Nee, er staat: bekeert u (Handelingen 2 en 3) en "Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt;" (Hand. 13:38).
Online
Martijn
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Martijn »

KDD schreef: Gisteren, 23:28 Onderwijs:
Theodorus Avinck schreef:
Voorgesteld uit Johannes 6 vers 65:

"En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader."

Zal er een arm verloren zondaar tot Christus komen, dat is, tot zaligheid in Hem geloven, dan moeten er drie dingen bij hem gevonden worden: hij moet recht hebben om te mogen, kracht hebben om te kunnen en genegenheid hebben om te willen komen.

Ontbreekt er één van deze drie zaken, dan zal nooit iemand tot Christus komen, maar gaan zij alle samen, dan komt men dadelijk.

Dat recht om te mogen komen, wordt de zondaar gegeven door de uitwendige roeping, of welmenende aanbieding, die komt tot allen, die onder de bediening van het Evangelie leven. Deze geeft aan allen grond van recht en vrijheid om tot Christus te mogen, en beveelt allen om te moeten komen. En opdat niemand zich zou uitsluiten, noch enige grond in zichzelf zou zoeken, daarom wordt deze aanbieding gedaan aan allen als zondaren. Dit, namelijk dat zij verloren, zondige Adamskinderen zijn, is de enige hoedanigheid, waarin zij beschouwd worden in de uitwendige roeping. Dus dit is het, wat elke zondaar, die onder de verkondiging van het Evangelie leeft, wie hij ook is, niemand uitgesloten, een deugdelijk en gegrond recht geeft om tot Christus te mogen en te moeten naderen.

Intussen is de zondaar dodelijk onmachtig, daarom kan hij niet komen; en boos vijandig, daarom wil hij niet komen, hoe ernstig en welmenend hij ook geroepen en genodigd wordt. Maar deze beletselen worden weggenomen door de krachtdadige hartveranderende genade, waardoor hem een vermogen wordt gegeven om te kunnen komen, en door waarachtig ontbloting en ontdekking van zichzelf, waardoor hij uit zichzelf uitgedreven, en van alles wat Christus niet is, afgedreven, heilig gedrongen en gewillig gemaakt wordt om te komen. Toen ik de laatste maal tot de vrienden gesproken heb, heb ik u de ruime, ernstige, welmenende en onbepaalde uitnodiging van Christus voorgesteld uit Jesaja 45 vers 22, waar wij lazen, hoe Jezus zondaren tot aan de einden der aarde, nodigde en toeriep, om zich naar Hem te wenden, om zich door Hem te laten zaligen.

Maar hoe moet het ons verbazen, wanneer wij zien, dat die nodiging, waarin wij een eeuwig belang hebben, door de meeste mensen versmaad en afgewezen wordt! Wat is er de reden van? Dit, dat zij de krachtdadige werking van de Heilige Geest missen. De uitwendige roeping moet gepaard gaan met een inwendige en krachtdadige roeping. Zo deze ontbreekt, dan is het eerste zonder kracht.

Daarboven zijn de mensen rijk en verrijkt! Zij hebben zich nooit als zondaren leren kennen. Zij zien niet, dat zij een Zaligmaker van node hebben. Zij kunnen zichzelf helpen. Geen wonder dan, dat zij geen genegenheid hebben tot Christus, dat zij tot Hem niet willen komen. De rechte ontdekking aan onze schuld, zonde en onmacht zal ons eerst uitdrijven om tot Hem, bij Wie hulp besteld is, de toevlucht te nemen. Daarom kwam het mij niet ongepast voor, om deze twee stukken opzettelijk met het gezelschap te behandelen. Dus zal ik thans de noodzakelijkheid der krachtdadige, inwendige roeping overwegen en, zo de Heere wil en wij leven, over veertien dagen aanwijzen, hoe de mens ontdekt en van alles ontbloot moet worden, zal hij tot Christus komen.

Om u dan de noodzakelijkheid van de krachtdadige, inwendige roeping aan te tonen, aangemerkt dat niemand zonder dezelve tot Christus komen zal, kwamen mij de voorgelezen woorden zeer geschikt voor. Trouwens, hier legt de onfeilbare Leraar der gerechtigheid dit getuigenis af: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven wordt!" Dit was ook de reden, waarom zovelen weigerden tot Hem te komen. Inderdaad, allergewichtigste woorden! Wij vinden daarin één van de voornaamste grondwaarheden van de leer van vrije genade, door de Mond der waarheid, op een zeer klare en duidelijke wijze voorgedragen.

Mochten wij allen onder het voorstel de noodzakelijkheid van de inwendige roeping levendig inzien, en haar kracht aan onze gemoederen gewaar worden! De Heere Zelf geve heerlijk getuigenis aan Zijn Waarheid door het oprichten van vele tekenen en wonderen Zijner genade! Hij trekke ons krachtdadig, bij aanvang of voortgang tot Christus!
Waar is dit citaat een reactie op?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1599
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeremiah »

JanRap schreef:
pierre27 schreef: Vandaag, 09:14
Jeremiah schreef: Vandaag, 07:36 Hieronder een paar weldadige stukjes uit mijn dagboekje.

7 november

Wendt u naar Mij toe en wordt behouden.
JESAJA 45:22A

In Christus is een deur der hoop geopend. Hij zegt: ‘Wendt u naar Mij toe en wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en behalve Mij is er geen Verlosser.’ ‘Hoort gij stouthartigen en gij die verre van de gerechtigheid zijt.’ Hij noemt zulke zielen uitdrukkelijk bij hun naam, zónder ook maar iemand uit te sluiten. Wat iemands huidige situatie of toestand ook moge zijn, Christus’ genadige woorden zijn: ‘Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.’ Het is de plicht om tot Jezus te komen, om in te stemmen met de genadige roeping en uitnodiging die hier gegeven wordt. Het is waar dat in de genoemde tekst alleen gesproken wordt tot de ‘vermoeiden en belasten’, maar is dit niet een gemeenschappelijk iets van álle hoorders van het Evangelie? Ze verkeren allemaal in een ontstettend troosteloze toestand.

Als degenen wie hun huidige en eeuwige welstand ter harte gaat naar deze genadige roeping willen horen, als zij naar de vriendelijke uitnodiging die Christus hun doet willen luisteren, en als zij het grote gebod van de hemel wilden gehoorzamen, dan kunnen we niet anders dan erkennen dat het een opgeboden plicht is om tot Jezus te komen. Dat wil zeggen om in Hem te geloven.

8 november

Hoort aandachtig naar Mij en eet het goede.
JESAJA 55:2B

Hoe komt de zondaar tot Christus? Alleen in de oefening van het geloof. Alleen in de beoefening van dit geloof kan iemand van zijn zware lasten bevrijd worden. Alleen in de beoefening van dit geloof wordt de last van zijn nutteloze en nare arbeid waarin hij verstrikt is, verlicht. Gaat u er nog onder gebukt? Stop met uw arbeid die niet verzadigen kan. Stop met de vruchteloze pogingen waarin u verstrikt bent om uzelf te bevrijden van de zware lasten, waaronder u gebukt gaat. Wij vermanen u om tot Jezus te komen. Om alle lasten van u af te werpen en om uw zorgen op Hem te wentelen. Hij is machtig en gewillig om, zowel u als uw lasten, te ondersteunen, van welke aard die ook mogen zijn. Kom tot Hem zoals u bent, als een vermoeide en belaste. Er is een meest hartelijk welkom voor u allen bereid. Hoe meer uw lasten en behoeften u drukken, des te meer bent u welkom om uw omstandigheden – zonder enige reserve – in Zijn hand onder Zijn bestuur neer te leggen. Dan mag u te zijner tijd zeker een troostrijke uitkomst verwachten. Die wil, mag komen en ... die tot Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen. ‘Komt tot Mij’, zegt Hij, ‘allen die vermoeid en belast zijn, Ik zal u rust geven.’

Thomas Boston
Ook dank voor het delen!
@Jeremiah, wat is de titel van dat dagboekje en waar is het uitgegeven?
Strijd de goede strijd.

https://www.debanier.nl/de-goede-strijd#


DDD
Berichten: 33528
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Mattheus_11_28 schreef: Vandaag, 09:59 Het grootste deel van het citaat van Theodorus Avinck zou ik niet meteen onrechtzinnig durven noemen. JanRap, ik zou daarom wel wat specifieker willen horen wat u precies tegen de borst stuit?

Wel heb ik twijfels bij één specifieke alinea:
Theodorus Avinck schreef: Maar hoe moet het ons verbazen, wanneer wij zien, dat die nodiging, waarin wij een eeuwig belang hebben, door de meeste mensen versmaad en afgewezen wordt! Wat is er de reden van? Dit, dat zij de krachtdadige werking van de Heilige Geest missen. De uitwendige roeping moet gepaard gaan met een inwendige en krachtdadige roeping. Zo deze ontbreekt, dan is het eerste zonder kracht.
De Dordtse Leerregels spreken daar anders over:
Dordtse Leerregels hoofdstuk 1 paragraaf 5 schreef: De oorzaak of schuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden,
is geenszins in God, maar in den mens.
Maar het geloof in Jezus Christus, en de zaligheid door Hem,
is een genadige gave Gods;
gelijk geschreven is:
Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8).
Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filipp. 1:29).
Dordtse Leerregels hoofdstuk 2 paragraaf 6 schreef: Doch dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde,
zich niet bekeren, noch in Christus geloven,
maar in ongeloof vergaan,
zulks geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid
van de offerande van Christus,
aan het kruis geofferd,
maar door hun eigen schuld.
Ik zou dus niet durven zeggen dat de reden van het ongeloof is dat de Heilige Geest niet werkt. De Dordtse Leerregels zeggen duidelijk:
ongelovig = eigen schuld
gelovig = Gods genade

Maar de vraag is of Theodorus Avinck dit zo bedoeld heeft, want elders in het citaat spreekt hij wel over de onwil van de mens. Dan zou het ook een ongelukkige formulering kunnen zijn. En toegegeven: de Heere Jezus zelf formuleert het negatief als hij zegt "niemand kan tot Mij komen, tenzij...". Maar daarmee zegt hij nog niet dat God de reden ervan is, dat men ongelovig blijft.

Verder ben ik het trouwens wel met Bertiel eens dat een aansporende prediking krachtiger is dan een wensende prediking. Het sluit ook beter aan bij de preken die we bijvoorbeeld van de apostelen lezen in het boek Handelingen. Zie bijvoorbeeld de preken van Petrus in Handelingen 2, 3 en 10 en van Paulus in Handelingen 13 en 17. Daar lees je niet: de Heere geve dat u zich zou mogen bekeren en geloven in Christus. Nee, er staat: bekeert u (Handelingen 2 en 3) en "Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt;" (Hand. 13:38).
Eens. Het luistert nauw om bijbels te spreken.

Los daarvan heb je een 'onmogelijk' te citeren gebruikersnaam. Ik probeer gebruikersnamen altijd correct te spellen, maar een complexiteitstoets ontbreekt duidelijk bij de goedkeuring van gebruikersnamen. :)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 2064
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

KDD schreef: Gisteren, 23:28 Onderwijs:
Theodorus Avinck schreef:
Voorgesteld uit Johannes 6 vers 65:

"En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader."

Zal er een arm verloren zondaar tot Christus komen, dat is, tot zaligheid in Hem geloven, dan moeten er drie dingen bij hem gevonden worden: hij moet recht hebben om te mogen, kracht hebben om te kunnen en genegenheid hebben om te willen komen.

Ontbreekt er één van deze drie zaken, dan zal nooit iemand tot Christus komen, maar gaan zij alle samen, dan komt men dadelijk.

Dat recht om te mogen komen, wordt de zondaar gegeven door de uitwendige roeping, of welmenende aanbieding, die komt tot allen, die onder de bediening van het Evangelie leven. Deze geeft aan allen grond van recht en vrijheid om tot Christus te mogen, en beveelt allen om te moeten komen. En opdat niemand zich zou uitsluiten, noch enige grond in zichzelf zou zoeken, daarom wordt deze aanbieding gedaan aan allen als zondaren. Dit, namelijk dat zij verloren, zondige Adamskinderen zijn, is de enige hoedanigheid, waarin zij beschouwd worden in de uitwendige roeping. Dus dit is het, wat elke zondaar, die onder de verkondiging van het Evangelie leeft, wie hij ook is, niemand uitgesloten, een deugdelijk en gegrond recht geeft om tot Christus te mogen en te moeten naderen.

Intussen is de zondaar dodelijk onmachtig, daarom kan hij niet komen; en boos vijandig, daarom wil hij niet komen, hoe ernstig en welmenend hij ook geroepen en genodigd wordt. Maar deze beletselen worden weggenomen door de krachtdadige hartveranderende genade, waardoor hem een vermogen wordt gegeven om te kunnen komen, en door waarachtig ontbloting en ontdekking van zichzelf, waardoor hij uit zichzelf uitgedreven, en van alles wat Christus niet is, afgedreven, heilig gedrongen en gewillig gemaakt wordt om te komen. Toen ik de laatste maal tot de vrienden gesproken heb, heb ik u de ruime, ernstige, welmenende en onbepaalde uitnodiging van Christus voorgesteld uit Jesaja 45 vers 22, waar wij lazen, hoe Jezus zondaren tot aan de einden der aarde, nodigde en toeriep, om zich naar Hem te wenden, om zich door Hem te laten zaligen.

Maar hoe moet het ons verbazen, wanneer wij zien, dat die nodiging, waarin wij een eeuwig belang hebben, door de meeste mensen versmaad en afgewezen wordt! Wat is er de reden van? Dit, dat zij de krachtdadige werking van de Heilige Geest missen. De uitwendige roeping moet gepaard gaan met een inwendige en krachtdadige roeping. Zo deze ontbreekt, dan is het eerste zonder kracht.

Daarboven zijn de mensen rijk en verrijkt! Zij hebben zich nooit als zondaren leren kennen. Zij zien niet, dat zij een Zaligmaker van node hebben. Zij kunnen zichzelf helpen. Geen wonder dan, dat zij geen genegenheid hebben tot Christus, dat zij tot Hem niet willen komen. De rechte ontdekking aan onze schuld, zonde en onmacht zal ons eerst uitdrijven om tot Hem, bij Wie hulp besteld is, de toevlucht te nemen. Daarom kwam het mij niet ongepast voor, om deze twee stukken opzettelijk met het gezelschap te behandelen. Dus zal ik thans de noodzakelijkheid der krachtdadige, inwendige roeping overwegen en, zo de Heere wil en wij leven, over veertien dagen aanwijzen, hoe de mens ontdekt en van alles ontbloot moet worden, zal hij tot Christus komen.

Om u dan de noodzakelijkheid van de krachtdadige, inwendige roeping aan te tonen, aangemerkt dat niemand zonder dezelve tot Christus komen zal, kwamen mij de voorgelezen woorden zeer geschikt voor. Trouwens, hier legt de onfeilbare Leraar der gerechtigheid dit getuigenis af: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven wordt!" Dit was ook de reden, waarom zovelen weigerden tot Hem te komen. Inderdaad, allergewichtigste woorden! Wij vinden daarin één van de voornaamste grondwaarheden van de leer van vrije genade, door de Mond der waarheid, op een zeer klare en duidelijke wijze voorgedragen.

Mochten wij allen onder het voorstel de noodzakelijkheid van de inwendige roeping levendig inzien, en haar kracht aan onze gemoederen gewaar worden! De Heere Zelf geve heerlijk getuigenis aan Zijn Waarheid door het oprichten van vele tekenen en wonderen Zijner genade! Hij trekke ons krachtdadig, bij aanvang of voortgang tot Christus!
Mooi en helder onderwijs! Ook al is het in oude taal geschreven. Het probleem begint pas wanneer men -nog steeds in oude taal- de inwendige roeping op schema brengt en dit schema verabsoluteert als zijnde Gods Woord, terwijl het slechts een door mensen bedacht schema is. Uiteraard komt het voor dat er mensen zijn die via die weg tot geloof komen. Dat schrijven we ook niet af. Het is wel problematisch dat allen waarbij de inwendige roeping anders verliep dan het schema (als bijvoorbeeld volgorde of tijdsduur niet als geloofwaardig worden beschouwd) men het gewoonweg afkeurt als zijnde dat het niet van God kan zijn. De Heilige Geest wordt als het ware in een kooitje gestopt van het eigen bedachte schema.
Vervolgens wordt er in de prediking waaronder o.a. Geeske verkeert de welmenende woorden van God van een disclaimer voorzien, ook weer in oude taal. Een groot gevaar voor degenen die wel klankherkenning ervaren, maar niet door hebben welke giftige boodschap er verkondigd wordt.

Dat deze weg als mogelijke weg verkondigd wordt, is niets mis mee. Wel als het als voorwaarde worst gesteld en daaruit volgend dat al Gods andere wegen als verdacht en nietig worden verklaard. Dan stel je God gewoon als leugenaar voor! En dat is het werkelijke gif in die boodschap, en de gifmenger van deze wereld heeft maar al te graag dat we op die manier naar God kijken. Maar mijn God is echt anders!!! Hij is degene die Onveranderlijk is, die is, die was en die blijven zal!

Zoals in het citaat ook staat: "De Heere Zelf geve heerlijk getuigenis aan Zijn Waarheid door het oprichten van vele tekenen en wonderen Zijner genade!"

In de hemel is er blijdschap over elke zondaar die zich bekeert. Zullen we ons dan maar mede verblijden en ons verwonderen over Gods grote werken?

Hallelujah!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 7506
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

JanRap schreef: Vandaag, 08:57
Posthoorn schreef: Vandaag, 08:28
JanRap schreef: Vandaag, 07:07 @ KDD, Theodorus Avinck was een 18e eeuws oefenaar. Geen theoloog. En dan kan het allemaal wel stichtelijk zijn maar zo te lezen heeft hij een aardige tik gehad van de Verlichting. Het is ingewikkeld geworden bij hem. Ik ken zijn geschriften niet, maar het citaat dat KDD weergeeft spreekt boekdelen. Geef mij de klare bronnen van de Reformatie maar.
Je kunt van alles beweren, maar bewijzen, ho maar. Avinck zegt echt niets anders dan Calvijn. Heb je de Institutie eigenlijk weleens gelezen?
@Posthoorn, Ik zal het sterker vertellen: heb al 1 Institutie versleten. Lees nu heel erg vaak uit de hertaling van de Niet. Dat heb ik gewoon nodig om staande te blijven in de huidige kerkelijke spraakverwarring. Calvijn is altijd weer thuiskomen voor mij. Ik vind de schrijvers van de ( late ) Nadere Reformatie ook veel te breedsprakig. OK, ik geef toe dat ik mede daardoor wel eens wat ongenuanceerd ben. En over dat breedsprakige moet ik nog wat opbiechten: zat recent nog wat te lezen over de rechtvaardiging bij Calvijn, maar als hij Osiander weerlegt wordt ook Calvijn onaangenaam breedsprakig. Daar kwam ik niet doorheen geploegd.
Nou, dan moet je nog eens wat beter lezen. Want Calvijn heeft het ook over tweeërlei roeping bijv. Inst. III,24,8.
GG links
Berichten: 780
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 08:22
GG links schreef: Gisteren, 12:28
Groepscirkel schreef: Gisteren, 12:06
GG links schreef: Gisteren, 11:50 Laten we stoppen met deze discussie. Naar mijn mening is er al genoeg gif gestrooid door Geeske en anderen.
Wat een nare opmerking.
Naar mijn mening is de leer die hier verkondigd wordt zo onbijbels en tegen de belijdenisgeschriften dat ik helaas geen andere kwalificatie kan verzinnen. Het spijt me het is inderdaad naar maar echt zo extreem heb ik het nog maar zelden gehoord.
Oké. Nu heb je het alleen over "de leer". Daarover kan natuurlijk worden doorgesproken en dat waar nodig correctie of weerlegging kan kriigen. Waar ik op aanhaakte was dat je "het gif" koppelde aan een specifieke persoon en het ongedefinieerde "en anderen".

Graag zoek ik naar common ground. Een vraag als startpunt:

Ben je het Bijbels-theologisch en leerstellig eens dat de mens ontvangen en geboren is met erfzonde, daarmee dood en verloren ligt, en zodoende onmachtig en onwillig tot de zaligheid is?
De extreme verkiezingsleer wordt verkondigd door Geeske en CS. Dat heb ik gif genoemd.

Ik ben het volledig eens met de leerstelling. Waar ik het absoluut mee oneens ben is dat de verkiezingsleer gaat functioneren als een format dat over de beloften wordt gelegd.
Dit in de zin van: God heeft geen lust in de dood van de goddelozen en daarmee bedoelend dat God geen lust heeft in de goddeloze die nog tot bekering moet komen.
Daarmee haal je het hart uit het evangelie en doe je God tekort. Dat heb ik GIF genoemd en daarmee zeg ik naar mijn oordeel niets verkeerd. Het kan toch niet waar zijn dat de Bijbel alleen geschreven is voor de geredde zondaar of voor de zondaar die nog gered moet worden ?

Wat doe je nog in de kerk als alles van te voren bepaald is ? Waarom is er zending en evangelisatie ? De tranen van de Heiland over Jeruzalem waren gemeend en echt. Waarom zou Hij moeten huilen als hij de onbekeerlijkheid van Israel zelf gewild heeft ?
Ik weet je krijgt dit niet kloppend en daarom zie ik de uitverkiezingsleer als een geheim waar de geredde zondaar achterkomt als hij gered is. Verder laat ik de beloften staan voor een ieder die het hoort.
Laatst gewijzigd door GG links op 04 nov 2025, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 1078
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adagio »

Posthoorn schreef: Vandaag, 10:58
JanRap schreef: Vandaag, 08:57
Posthoorn schreef: Vandaag, 08:28
JanRap schreef: Vandaag, 07:07 @ KDD, Theodorus Avinck was een 18e eeuws oefenaar. Geen theoloog. En dan kan het allemaal wel stichtelijk zijn maar zo te lezen heeft hij een aardige tik gehad van de Verlichting. Het is ingewikkeld geworden bij hem. Ik ken zijn geschriften niet, maar het citaat dat KDD weergeeft spreekt boekdelen. Geef mij de klare bronnen van de Reformatie maar.
Je kunt van alles beweren, maar bewijzen, ho maar. Avinck zegt echt niets anders dan Calvijn. Heb je de Institutie eigenlijk weleens gelezen?
@Posthoorn, Ik zal het sterker vertellen: heb al 1 Institutie versleten. Lees nu heel erg vaak uit de hertaling van de Niet. Dat heb ik gewoon nodig om staande te blijven in de huidige kerkelijke spraakverwarring. Calvijn is altijd weer thuiskomen voor mij. Ik vind de schrijvers van de ( late ) Nadere Reformatie ook veel te breedsprakig. OK, ik geef toe dat ik mede daardoor wel eens wat ongenuanceerd ben. En over dat breedsprakige moet ik nog wat opbiechten: zat recent nog wat te lezen over de rechtvaardiging bij Calvijn, maar als hij Osiander weerlegt wordt ook Calvijn onaangenaam breedsprakig. Daar kwam ik niet doorheen geploegd.
Nou, dan moet je nog eens wat beter lezen. Want Calvijn heeft het ook over tweeërlei roeping bijv. Inst. III,24,8.
Met postulaten en zo kan ik je niet zo volgen; wel je instemming met Calvijn: de uitwendige roeping is niet altijd vruchtbaar tot zaligheid, maar is ook zeker niet zonder doel.
Groepscirkel
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 okt 2025, 08:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Groepscirkel »

GG links schreef: Vandaag, 11:42
Groepscirkel schreef: Vandaag, 08:22 <> Graag zoek ik naar common ground. Een vraag als startpunt:
Ben je het Bijbels-theologisch en leerstellig eens dat de mens ontvangen en geboren is met erfzonde, daarmee dood en verloren ligt, en zodoende onmachtig en onwillig tot de zaligheid is?
De extreme verkiezingsleer wordt verkondigd door Geeske en CS. Dat heb ik gif genoemd.
Ik heb goed gelezen, je had het over de leer. Alleen het "en anderen" is ongedefinieerd en kan overkomen als een schot hagel. Je zal vast meer personen bedoelen, die je wat mij betreft niet bij name hoeft te noemen, maar dat komt mij wat bevreemdend over.
Ik ben het volledig eens met de leerstelling. Waar ik het absoluut mee oneens ben is dat de verkiezingsleer gaat functioneren als een format dat over de beloften wordt gelegd.
Dit in de zin van: God heeft geen lust in de dood van de goddelozen en daarmee bedoelend dat God geen lust heeft in de goddeloze die nog tot bekering moet komen.
Daarmee haal je het hart uit het evangelie en doe je God tekort. Dat heb ik GIF genoemd en daarmee zeg ik naar mijn oordeel niets verkeerd. Het kan toch niet waar zijn dat de Bijbel alleen geschreven is voor de geredde zondaar of voor de zondaar die nog gered moet worden ?

Wat doe je nog in de kerk als alles van te voren bepaald is ? Waarom is er zending en evangelisatie ? De tranen van de Heiland over Jeruzalem waren gemeend en echt. Waarom zou Hij moeten huilen als hij de onbekeerlijkheid van Israel zelf gewild heeft ?
Ik weet je krijgt dit niet kloppend en daarom zie ik de uitverkiezingsleer als een geheim waar de geredde zondaar achterkomt als hij gered is. Verder laat ik de beloften staan voor een ieder die het hoort.
Dat is voor mij een helder en volgbaar antwoord. Als ik je goed begrijp zit je moeite bij het functioneren van de verkiezingsleer als raster over Gods beloften en niet bij de leerstelling over de doodstaat van de mens.

In dat verlengde, zoekend naar common ground, een vervolgvraag over de verkiezingsleer. Met name vanwege de vraag die je opwerpt wat je dan nog in de kerk doet als alles al is bepaald. Mijn vraag gaat niet zo zeer over een enkele of dubbele predestinatieleer, maar wel over de inhoud van de verkiezingsleer. Kan je uitleggen hoe jij Bijbels-theologisch en leerstelling de verkiezingsleer ziet?
JanRap
Berichten: 530
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JanRap »

Jeremiah schreef: Vandaag, 10:25
JanRap schreef:
pierre27 schreef: Vandaag, 09:14
Jeremiah schreef: Vandaag, 07:36 Hieronder een paar weldadige stukjes uit mijn dagboekje.

7 november

Wendt u naar Mij toe en wordt behouden.
JESAJA 45:22A

In Christus is een deur der hoop geopend. Hij zegt: ‘Wendt u naar Mij toe en wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en behalve Mij is er geen Verlosser.’ ‘Hoort gij stouthartigen en gij die verre van de gerechtigheid zijt.’ Hij noemt zulke zielen uitdrukkelijk bij hun naam, zónder ook maar iemand uit te sluiten. Wat iemands huidige situatie of toestand ook moge zijn, Christus’ genadige woorden zijn: ‘Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.’ Het is de plicht om tot Jezus te komen, om in te stemmen met de genadige roeping en uitnodiging die hier gegeven wordt. Het is waar dat in de genoemde tekst alleen gesproken wordt tot de ‘vermoeiden en belasten’, maar is dit niet een gemeenschappelijk iets van álle hoorders van het Evangelie? Ze verkeren allemaal in een ontstettend troosteloze toestand.

Als degenen wie hun huidige en eeuwige welstand ter harte gaat naar deze genadige roeping willen horen, als zij naar de vriendelijke uitnodiging die Christus hun doet willen luisteren, en als zij het grote gebod van de hemel wilden gehoorzamen, dan kunnen we niet anders dan erkennen dat het een opgeboden plicht is om tot Jezus te komen. Dat wil zeggen om in Hem te geloven.

8 november

Hoort aandachtig naar Mij en eet het goede.
JESAJA 55:2B

Hoe komt de zondaar tot Christus? Alleen in de oefening van het geloof. Alleen in de beoefening van dit geloof kan iemand van zijn zware lasten bevrijd worden. Alleen in de beoefening van dit geloof wordt de last van zijn nutteloze en nare arbeid waarin hij verstrikt is, verlicht. Gaat u er nog onder gebukt? Stop met uw arbeid die niet verzadigen kan. Stop met de vruchteloze pogingen waarin u verstrikt bent om uzelf te bevrijden van de zware lasten, waaronder u gebukt gaat. Wij vermanen u om tot Jezus te komen. Om alle lasten van u af te werpen en om uw zorgen op Hem te wentelen. Hij is machtig en gewillig om, zowel u als uw lasten, te ondersteunen, van welke aard die ook mogen zijn. Kom tot Hem zoals u bent, als een vermoeide en belaste. Er is een meest hartelijk welkom voor u allen bereid. Hoe meer uw lasten en behoeften u drukken, des te meer bent u welkom om uw omstandigheden – zonder enige reserve – in Zijn hand onder Zijn bestuur neer te leggen. Dan mag u te zijner tijd zeker een troostrijke uitkomst verwachten. Die wil, mag komen en ... die tot Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen. ‘Komt tot Mij’, zegt Hij, ‘allen die vermoeid en belast zijn, Ik zal u rust geven.’

Thomas Boston
Ook dank voor het delen!
@Jeremiah, wat is de titel van dat dagboekje en waar is het uitgegeven?
Strijd de goede strijd.

https://www.debanier.nl/de-goede-strijd#
@Jeremiah, Heel hartelijk dank. Valt soms niet eens mee om een mooi dagboek te vinden. Maar
dit smaakt naar meer!
Mattheus_11_28
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 sep 2018, 17:27
Locatie: Rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mattheus_11_28 »

DDD schreef: Vandaag, 10:43 Los daarvan heb je een 'onmogelijk' te citeren gebruikersnaam. Ik probeer gebruikersnamen altijd correct te spellen, maar een complexiteitstoets ontbreekt duidelijk bij de goedkeuring van gebruikersnamen. :)
Ja, die gebruikersnaam heb ik een jaar of 8 geleden aangemaakt, in mijn "jonge jaren" ;)
Als ik het nu zou aanmaken, zou ik wat anders kiezen; ik vind Mattheüs 11:28 nog steeds een belangrijk Bijbelvers, maar als gebruikersnaam niet echt praktisch.
Ik heb echter geen idee hoe ik mijn gebruikersnaam moet aanpassen. Bij wijzig profiel kan ik alles aanpassen behalve de gebruikersnaam. Of kan die überhaupt niet aangepast worden?
GG links
Berichten: 780
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 12:01
GG links schreef: Vandaag, 11:42
Groepscirkel schreef: Vandaag, 08:22 <> Graag zoek ik naar common ground. Een vraag als startpunt:


In dat verlengde, zoekend naar common ground, een vervolgvraag over de verkiezingsleer. Met name vanwege de vraag die je opwerpt wat je dan nog in de kerk doet als alles al is bepaald. Mijn vraag gaat niet zo zeer over een enkele of dubbele predestinatieleer, maar wel over de inhoud van de verkiezingsleer. Kan je uitleggen hoe jij Bijbels-theologisch en leerstelling de verkiezingsleer ziet?
Ik vind dat een heel moeilijk punt. Maar ik ga uit van de volgende lezing die naar mijn idee het heel goed verwoord.
Ja, hij is van Gert van den Brink maar ik zou ook de tegenstanders van hem willen aansporen om deze lezing te beluisteren. Zijn uitleg begint bij 21.45 tot het einde. Deze uitleg hoor ik zondag aan zondag en dat geloof ik!
https://www.geloofstoerusting.nl/videos/uitverkiezing/
Plaats reactie