Vraag (algemeen)

-DIA-

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef: 21 okt 2023, 10:09
-DIA- schreef: 21 okt 2023, 09:51 Vraag over stemgember.
Ik heb hier nog een pot (450 gr., uitgelekt 240 gr.) fijnste Chinese Stemgember staan.
Weet iemand hoe je die kunt nuttigen? Heeft iemand suggesties wat ik hiermee kan? Wel graag eenvoudige te bereiden tips, want ik ben ook maar een eenvoudig mannetje, en geen ervaren kok... (suggesties misschien te plaatsen bij 'wat schaft de pot vandaag'?)
Een eenvoudig recept: pannekoeken met kaas en stemgember. Gember in beslag doen en de kaas direct in de pan doen als beslag erin is.
Dat is al één. Kan ik er ook een drank van maken? Een soortement van gemberthee of zo?

Ik denk dat ik al iets gevonden heb:
https://gember.org/gemberthee/
Maar hier heb ik volgens mij verse gember voor nodig...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
merel

Bericht door merel »

Ik heb hier nog een pot (450 gr., uitgelekt 240 gr.) fijnste Chinese Stemgember staan.
Weet iemand hoe je die kunt nuttigen? Heeft iemand suggesties wat ik hiermee kan? Wel graag eenvoudige te bereiden tips, want ik ben ook maar een eenvoudig mannetje, en geen ervaren kok... (suggesties misschien te plaatsen bij 'wat schaft de pot vandaag'?)
Gingerbread muffins
-DIA-

Bericht door -DIA- »

merel schreef: 21 okt 2023, 10:20
Gingerbread muffins
Mooi recept! Maar ik zoek eigenlijk een heel eenvoudig te bereiden recept, hetzij drank of vaste vorm... :)
DDD

Bericht door DDD »

Je kunt het ook gewoon zo opeten. Bijvoorbeeld als je een zere keel hebt.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Of last van je maag, of misselijkheid.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben benieuwd wat het gaat worden, @Zita.

Los daarvan: waarom zou psalm 134, 3 (1773) in het nieuwe liedboek als gezang zijn opgenomen, en niet als variant op de psalm? Hij staat nu bij de afdeling bevestiging ambtsdragers, en op zich is dat niet gek. Maar de keuze had ook heel goed op alle drie de verzen kunnen vallen, want ook vers twee (1773) is geliefd bij bruiloften en belijdenisdiensten.

Ik begrijp dat de meest geliefde psalmen uit de berijming 1773 vaak halve gezangen zijn, maar dan nog.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef: 21 okt 2023, 12:41 Of last van je maag, of misselijkheid.
Inderdaad, dat las ik ook. Wat het wordt weet ik nog niet, maar het gaat wel snel gebruikt worden. Bv. recepten zoeken via Allerhande kan ik ook nog proberen.

Allemaal een goede zondag gewenst!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

-DIA- schreef: 21 okt 2023, 23:46
Inderdaad, dat las ik ook. Wat het wordt weet ik nog niet, maar het gaat wel snel gebruikt worden. Bv. recepten zoeken via Allerhande kan ik ook nog proberen.

Boterkoek met gekonfijte gember erdoor is heerlijk :super
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zita schreef: 23 okt 2023, 07:29

Die nemen we mee... :)
Maar stemgember ik heb geen verse gember... stemgember in een potje van 450 gram.
Hier heb ik wel iets gevonden, wat ik ooit nog wel eens wil:
https://www.youtube.com/watch?v=uxva8EjJH5k
Gekonfijte gember heeft als nadeel dat het heel suikerrijk is. En als je daarop moet letten komt het niet op de eerste plaats.
Hier vond ik nog meet ideeën en de voordelen van gember:
https://www.youtube.com/watch?v=FzAkFjlNqXI
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

-DIA- schreef: 23 okt 2023, 10:42
Zita schreef: 23 okt 2023, 07:29

Die nemen we mee... :)
Maar stemgember ik heb geen verse gember... stemgember in een potje van 450 gram.
Hier heb ik wel iets gevonden, wat ik ooit nog wel eens wil:
https://www.youtube.com/watch?v=uxva8EjJH5k
Gekonfijte gember heeft als nadeel dat het heel suikerrijk is. En als je daarop moet letten komt het niet op de eerste plaats.
Hier vond ik nog meet ideeën en de voordelen van gember:
https://www.youtube.com/watch?v=FzAkFjlNqXI
Ik doe door de boterkoek inderdaad die stemgember. Een aantal bolletjes (hoeveelheid naar smaak) in kleine stukjes snijden en door het deeg kneden.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Iemand nog een tip voor een spel van 20 minuten ongeveer, binnen met jv 15+?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Bertiel schreef: 04 nov 2023, 19:45 Iemand nog een tip voor een spel van 20 minuten ongeveer, binnen met jv 15+?
4-op-een-rij-quiz

Groep in drie partijen opdelen

Vier op een rij veld verdelen in rijen A tm F, kolommen 1 tm 7.
Categorieen A tm F kun je zelf kiezen, Namen OT, namen NT, of algeme kennis of wat dan ook maar.
Vragen in het midden wat lastiger dan aan de rand.

Om de beurt hokje kiezen, vraag goed, hokje toegekend, vraag fout, pech.

Vier op een rij wint.
- Niet meer zo actief -
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik ben op zoek naar een vrij kerstverhaal om te vertellen tijdens de kerstviering van de zondagsschool.
Uiteraard moet het een mooi, spannend, leuk, niet te lang verhaal zijn met een christelijke boodschap en aansprekend voor kinderen van 4 tot 12 jaar.
Kortom nog best lastig:).

Ik heb al wel wat gevonden via de jbgg en hjjo maar misschien heeft er iemand nog een goede tip?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Bourdon16 schreef: 13 nov 2023, 12:03 Ik ben op zoek naar een vrij kerstverhaal om te vertellen tijdens de kerstviering van de zondagsschool.
Uiteraard moet het een mooi, spannend, leuk, niet te lang verhaal zijn met een christelijke boodschap en aansprekend voor kinderen van 4 tot 12 jaar.
Kortom nog best lastig:).

Ik heb al wel wat gevonden via de jbgg en hjjo maar misschien heeft er iemand nog een goede tip?
Eens, in een magisch dorpje genaamd Winterwonder, woonde een groepje vrolijke dieren. De winter was aangebroken, en iedereen was opgewonden voor het kerstfeest. In het midden van het dorp stond een betoverende kerstboom, versierd met fonkelende lichtjes en kleurrijke ballen.

Op een koude ochtend ontdekte Benny de beer een geheimzinnige briefje aan de boom. Het was geschreven door de Kerstelfjes uit het Noorden. Ze hadden hun magische slee verloren, en zonder hulp zou het kerstfeest in gevaar komen!

Benny, met zijn moedige hart, verzamelde onmiddellijk zijn vrienden: Lila de egel, Sammy de vos, en Mia de uil. Samen gingen ze op avontuur om de magische slee te vinden en de Kerstelfjes te redden.

Onderweg kwamen ze langs een glinsterend bevroren meer, waar een vriendelijke ijsfee genaamd Iris hen hielp. Ze gaf hen betoverende schaatsen waarmee ze over het ijs dansten, op zoek naar aanwijzingen.

Diep in het betoverende bos ontmoetten ze Sven de rendier, een oude vriend van de Kerstman. Sven vertelde hen dat de magische slee per ongeluk was beland in een verborgen vallei. Met moed en teamwork baanden de dappere vrienden zich een weg door het dichte bos.

Uiteindelijk bereikten ze de vallei en vonden de magische slee, vast in een dikke laag sneeuw. Met vereende krachten duwden ze en trokken ze, totdat de slee vrijkwam. De Kerstelfjes verschenen met een schitterende glimlach en bedankten de vrienden voor hun hulp.

Terug in Winterwonder vierden de dieren samen met de Kerstelfjes het mooiste kerstfeest ooit. De betoverende kerstboom straalde helderder dan ooit tevoren, en de vreugde vulde de lucht. Benny, Lila, Sammy, Mia en alle andere dieren ontdekten dat het echte kerstwonder in vriendelijkheid, samenwerking en delen lag.

En zo ging het magische verhaal van Winterwonder de wereld rond, herinnerend aan iedereen dat Kerstmis niet alleen draait om cadeautjes, maar om liefde en vriendschap.

Met dank aan Chat GPT. Misschien moet je het nog iets reformeren :D
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Haha ik zoek nog even verder..
Al heb ik ook al wel aan chat gpt zitten denken.
Plaats reactie