Het eerste punt wat je aansnijdt kan ik volgen, maar dat heeft verder niets te maken met dat de EU of het Westen oorlog wil blijven voeren of westerse waarden wil opleggen.Maanenschijn schreef: ↑20 mar 2025, 08:34Ik denk dat beiden gelijk hebben. We moeten niet veronderstellen dat de westerse waarden (wat die dan ook precies mogen zijn) vanzelfsprekend door de Oekraïners omarmd worden. Wat waarden, denkwijze en gebruiken betreft is het een echt Slavisch volk, veel beter passend bij de Russen, Tartaren en Noord-Aziaten. Niet dat ik hier bewijs van heb, maar met regelmaat in die landen te bivakkeren is dat mijn ervaring. Het is echt onjuist te veronderstellen dat Oekraïne westers denkt over zaken als corruptie (de herverdeling van middelen, zoals de landbouwconsul het verwoordde), gezagsverhoudingen, gezin, positie van de vrouw, verantwoordelijkheid voor de leefomgeving, levensbegin- en einde, etc.Profesto schreef:Dat klopt, en de Oekraïners hebben gezien dat ze veel meer kans maken op vrede in de EU dan in de invloedssferen van Rusland.
Profesto heeft ook gelijk dat het Oekraïense volk rust en vrede wil. Hun geschiedenis kenmerkt zich door strijd voor onafhankelijkheid en rust. En de partij die daar de meeste kans op geeft is favoriet. Dat is nu Europa. Na de Holodomor on de dertiger jaren waren dat de Nazi’s die begin veertig de grens over staken (wat ze nu nog nagedragen worden). En na de onafhankelijkheid is er een vacuüm ontstaan. Met de huidige situatie als gevolg.
Volgens mij verwelkomt de EU leden als aan een aantal spelregels en voorwaarden voldaan wordt. Dat heeft niets met opleggen te maken, maar met afspreken onder welke voorwaarden je EU lid kunt worden.
Er is ook een mentaliteitsverschil tussen de Noord- en Zuid-Europese landen. Er is een groter mentaliteitsverschil tussen Oost- en West Europa, en ik denk dat het lastiger is om deze landen goed te integreren in de EU.