Gereformeerde Gemeenten

Forummer

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

vriend-en-metgezel schreef: Vandaag, 12:00
Forummer schreef: Vandaag, 11:07 Ik hoop dat Geeske doorheeft welke consequenties haar afwachten hebben.
Kun je uitleggen wat je met deze zin bedoelt? Ik neem aan dat Geeske ook dagelijks bidt en instemt met de 12 artikelen. Dus hoezo afwachten? Dat verwijt hoor ik heel vaak richting rechts-reformatorischen maar ik denk dat veel mensen uit rechts-reformatorische kerken doen wat ze zouden moeten doen voor zover ze iets kunnen doen.
De opdracht in heel de Bijbel is duidelijk: bekeert u, en leef! God heeft geen lust in de dood van de goddeloze.
Als je -zoals Geeske- wacht tot God jou bekeert, dan geef je God de schuld dat Hij dat nog niet gedaan heeft. Je zegt daarmee ten diepste: ik wil wel, als God nou ook maar wilde.... Dat aan Gods zijde alles al gedaan ís, dat alles al klaar staat daar wordt dan aan voorbijgegaan. Het afwachten wordt verpakt in ontzettend vrome smoesjes om te verdoezelen dat we zelf niet willen.

Ja maar... betekent gewoonweg NEE
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Rido91

Bericht door Rido91 »

Wat hier gezegd wordt door sommigen heeft weinig meer van doen op een Refoforum. Onze Reformatoren hebben gestreden voor de leer dat een mens gerechtvaardigd wordt door het geloof. Hier wordt door Geeske beweerd dat een mens gerechtvaardigd wordt voor het geloof inclusief allerlei voorwaarden waaraan moet worden voldaan om tot Christus te mogen komen. De goede werken van Rome om zalig te kunnen worden worden ingeruild voor genoeg zondekennis om tot Christus te mogen komen. Geeske, wat heeft het in jouw ogen nog voor zin om op deze manier de middelen te gebruiken als toch niemand zomaar tot Christus kan komen en de oproep tot geloof blijkbaar alleen maar wordt gedaan om de onmogelijkheid ervan in de (eventuele) wedergeboorte te zien?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

vriend-en-metgezel schreef: Vandaag, 12:36 Volgens mij worden de middelen volop gebruikt. Gebed, Bijbellezen en kerkgang wordt consequent gedaan in rechts-reformatorische kerken. Soms routinematig, maar wel consequent voor zover ik het kan overzien.
Ik ben vanuit mijn ervaringen in gemeenten, minder positief gestemd als jij. Bij degenen waar dit echter wel gebeurt, zal het weinig baten als het slechts een zaak van sleur en plicht is.

Wat is het dan nodig dat zonde tot zonde wordt, en nood tot nood. Als er dan vanuit het hart tot de Heere geroepen mag worden, is de verlossing nabij.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Rido91

Bericht door Rido91 »

Geeske_1991 schreef: Vandaag, 06:54
Refojongere schreef:
Geeske_1991 schreef: Gisteren, 19:04
Bertiel schreef:En toen David dat ervaarde en dichtte was hij nog niet tot geloof gekomen?
Ik denk het niet nee. Na de rechtvaardigmaking krijgt de mens pas het geloof.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Je snapt duidelijk de kern van de Bijbel niet. Door het geloof wordt de mens gerechtvaardigd. Het is niet dat de rechtvaardige het geloof krijgt. Nee, de goddeloze gelooft en wordt daardoor gerechtvaardigd.

Ik snap de kern al te goed.
We zijn op weg en reize naar de eeuwigheid. Een gewis verderf is ons ten lot beschoren.
God heeft uit soeverein welbehagen zijn volk verkoren, van eeuwigheid.
Deze zal Hij ook in de tijd toebrengen.
De verkiezing is niet geschied door onvoorzien geloof en goede werken, dat is remonstrants.
Maar door Gods deugden, barmhartigheid en rechtvaardigheid.
„Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld". Hij Zelf is des Vaders verkorene. „Ziet, Mijn knecht, Dien Ik ondersteun. Mijn Uitverkorene, in Denwelken Mijn ziel een welbehagen heeft".

Paulus getuigt van deze volgorde in Romeinen 8: 28, 29 & 30

Het evangelie is daarbij een reuke des doods voor de onbekeerden, een reuke des levens voor de uitverkorenen. 2 kor. 2:16

En ja, de oproep bekeert u, treedt in de weg des verstands ligt er voor elk van ons.
Elke dag weer.
Alleen door onze diepe val in Adam kunnen wij dit niet meer. Hier wordt je ook aan ontdekt in de wedergeboorte.

Er zal niet gevraagd worden Heb gij niet gewild? , maar gezegd worden Gij hebt niet gewild. En waarom? Omdat we dood zijn gevallen in Adam, deze zonde is iedereen toegerekend. Van onze moeders buik af aan.

Ik wil niemand iets zomaar afpakken, maar ook niemand kussens onder de oksels naaien en de bloemhoven injagen.

God gebiedt zelf om nauw onderzoek uit te voeren bij je zelf bij de woorden van Zefanja 2:1
Lees het boek van Maede, de bijna christen ontdekt.
Het komt er zo nauw opaan, Shibboleth en sibbolet, verschil van dag en nacht. Verworpen of behouden.
Judas geloofde ook in de wonderen van Jezus, maar hij geloofde niet zaligmakend in Hem. Ik geloof in een God van wonderen, ik geloof en belijdt de geschiedenis, en dat is goed, maar niet genoeg.

Ook ik bekeerde mij, van mijn wereldse wegen, weer naar de kerk gegaan. Maar dit is uitwendig, hoe erg ook.
Ik zou ook wel op de goede weg willen lopen, maar dan alleen om van de druk van de zonden af te zijn, niet meer op de hel aangaan maar op de hemel.
En zo zit de mens in elkaar
We dragen een bedrieglijk hart in ons om, die moet vernieuwd worden want anders zal onze genegenheid nooit tot Hem zijn.

Ik hoop dat het duidelijk was

Dus Geeske wil wel maar God wil niet?
Mattheus_11_28

Bericht door Mattheus_11_28 »

Rido91 schreef: Vandaag, 12:52
Geeske_1991 schreef: Vandaag, 06:54
Refojongere schreef:
Geeske_1991 schreef: Gisteren, 19:04 Ik denk het niet nee. Na de rechtvaardigmaking krijgt de mens pas het geloof.

Je snapt duidelijk de kern van de Bijbel niet. Door het geloof wordt de mens gerechtvaardigd. Het is niet dat de rechtvaardige het geloof krijgt. Nee, de goddeloze gelooft en wordt daardoor gerechtvaardigd.

Ik snap de kern al te goed.
We zijn op weg en reize naar de eeuwigheid. Een gewis verderf is ons ten lot beschoren.
God heeft uit soeverein welbehagen zijn volk verkoren, van eeuwigheid.
Deze zal Hij ook in de tijd toebrengen.
De verkiezing is niet geschied door onvoorzien geloof en goede werken, dat is remonstrants.
Maar door Gods deugden, barmhartigheid en rechtvaardigheid.
„Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld". Hij Zelf is des Vaders verkorene. „Ziet, Mijn knecht, Dien Ik ondersteun. Mijn Uitverkorene, in Denwelken Mijn ziel een welbehagen heeft".

Paulus getuigt van deze volgorde in Romeinen 8: 28, 29 & 30

Het evangelie is daarbij een reuke des doods voor de onbekeerden, een reuke des levens voor de uitverkorenen. 2 kor. 2:16

En ja, de oproep bekeert u, treedt in de weg des verstands ligt er voor elk van ons.
Elke dag weer.
Alleen door onze diepe val in Adam kunnen wij dit niet meer. Hier wordt je ook aan ontdekt in de wedergeboorte.

Er zal niet gevraagd worden Heb gij niet gewild? , maar gezegd worden Gij hebt niet gewild. En waarom? Omdat we dood zijn gevallen in Adam, deze zonde is iedereen toegerekend. Van onze moeders buik af aan.

Ik wil niemand iets zomaar afpakken, maar ook niemand kussens onder de oksels naaien en de bloemhoven injagen.

God gebiedt zelf om nauw onderzoek uit te voeren bij je zelf bij de woorden van Zefanja 2:1
Lees het boek van Maede, de bijna christen ontdekt.
Het komt er zo nauw opaan, Shibboleth en sibbolet, verschil van dag en nacht. Verworpen of behouden.
Judas geloofde ook in de wonderen van Jezus, maar hij geloofde niet zaligmakend in Hem. Ik geloof in een God van wonderen, ik geloof en belijdt de geschiedenis, en dat is goed, maar niet genoeg.

Ook ik bekeerde mij, van mijn wereldse wegen, weer naar de kerk gegaan. Maar dit is uitwendig, hoe erg ook.
Ik zou ook wel op de goede weg willen lopen, maar dan alleen om van de druk van de zonden af te zijn, niet meer op de hel aangaan maar op de hemel.
En zo zit de mens in elkaar
We dragen een bedrieglijk hart in ons om, die moet vernieuwd worden want anders zal onze genegenheid nooit tot Hem zijn.

Ik hoop dat het duidelijk was

Dus Geeske wil wel maar God wil niet?
Hoewel ik het in niet alles met Geeske eens ben, denk ik dat u hiermee geen recht doet aan wat zij schreef. Ze schreef namelijk:
Geeske_1991 schreef: Vandaag, 06:54 Ik zou ook wel op de goede weg willen lopen, maar dan alleen om van de druk van de zonden af te zijn, niet meer op de hel aangaan maar op de hemel.
Daaruit maak ik op dat zij bedoelt: ik wil wel om mijn eigen hachje te redden, maar niet uit ware liefde tot God.

Het probleem is echter: zonder wedergeboorte en geloof, dus zonder Christus, zullen we God nóóit echt lief kunnen hebben. Daarnaast zien we in de Bijbel dat God de dreiging van straf en de aantrekkelijkheid van het eeuwige leven met Hem óók gebruikt om mensen naar zich toe te trekken! ("Och of gij toch heden bekende hetgeen tot uw vrede dient", Lukas 19)

Dus tegen Geeske zou ik willen zeggen: dit laat juist zien dat je bij Hem moet zijn! Zonder Christus kúnnen wij, zondaren, alleen maar onszelf op het oog hebben.
JanRap

Bericht door JanRap »

Geeske_1991 schreef: Vandaag, 06:38
Forummer schreef:
Geeske_1991 schreef: Vandaag, 05:42
JanRap schreef:@ Geeske_1991, Is het u toch duidelijk dat je ook kunt ontsporen aan de rechterzijde? U zegt: David zong: ik gevoelde de grootheid van mijn kwaad. Dat zong David niet. Dat zingt de berijming van 1773. David zong: Palm 51:5: Want ik ken mijn overtredingen, en mijn zonde is steeds voor mij.
Kanttekening: Of: ik weet, mijn overtredingen zijn mij bekend.
Kennen is iets anders dan voelen! Verder wijs ik u erop dat de HC een verbondsmatige opzet kent en geen zogenaamde wedergeboortetheologie leert. Kort na de Reformatie was het zo dat de kinderen van de gemeente de antwoorden gaven in de leerdienst. Komt nog bij dat we de gehele catechismus moeten, mogen zien in het licht van zondag 1. U schrijft: eerst zonde en ellende, daarna verlossing en daarna dankbaarheid. Hoe zit dat dan met met zondag 44, vraag en antwoord 115? Zonde en ellende is er bij u alleen maar voor de bekering. Vraag 115: Waarom laat ons dan God alzo scherpelijk de tien geboden geboden prediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan? Antw: Eerstelijk, opdat wij ons leven lang onze zondige aard hoe langer hoe meer leren kennen enz. enz. Onderschrijft u eigenlijk wel de Drie Formulieren van Enigheid? Over zondag 23 heeft u ook een eigen uitleg. Vraag 59: Maar wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft? Antw: Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben, en een erfgenaam van het eeuwige leven. vraag 60: Hoe zijt gij rechtvaardig voor God? Alleen door een waar geloof in Jezus Christus enz. enz. U schreef aan een medeforummer: Maar dat is vast bij jou niet nodig. Geeske hoe durft u? Nooit gelezen DL hoofdstuk 3- 5 paragraaf 14? Voorts van degenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste denken en spreken. U maakt helaas van refoforum een refokermis.
En uit kunt beter een evangelisch forum gaan zoeken

Nee hoor, ook op een refoforum moet het Evangelie klinken. Hét Bijbelse Evangelie!
De wet gaat vooraf niet te vergeten!

@Geeske_1991, dank voor uw advies om een evangelisch forum op te zoeken. Ik zal u uitleggen waarom ik dat toch niet doe. Temidden van de ongelofelijke wirwar van lichte en zware geluiden die op ons afkomen in kerkelijk Nederland, heb ik het nodig om een vaste koers te varen. Daarom lees ik dagelijks, naast de Schrift, de belijdenissen, HC, NGB en DL. Ik ken ze helaas niet uit m'n hoofd. Zo mag ik staan op de schouders van onze godzalige voorgeslachten, die al die zaken waar nu zo over wordt gesteggeld en geleuterd ( sorry) al lang doordacht en beleefd, onderzocht ( Synode Dordrecht) en onder woorden gebracht hebben en daar zelfs goed en bloed voor over hadden. Laten we echter vooral niet denken dat onze voorouders beter of vromer waren dan wij. Zij werden als godddelozen gerechtvaardigd door het geloof. Maar in de 17e tot en met de 21 eeuw had men niet genoeg aan de leer van de Reformatie. Gunstige uitzonderingen daargelaten. Men ging de leer systematiseren, rationaliseren, voorwaardelijk maken ( !), bijstellen, bepaalde zaken verabsoluteren. Ik ben zelfs bang dat als er welsprekende dwaalleraren onze gemeenten zouden binnendringen dat we het niet meer opmerken.
refo

Bericht door refo »

JanRap schreef: Vandaag, 15:17
Geeske_1991 schreef: Vandaag, 06:38
Forummer schreef:
Geeske_1991 schreef: Vandaag, 05:42 En uit kunt beter een evangelisch forum gaan zoeken

Nee hoor, ook op een refoforum moet het Evangelie klinken. Hét Bijbelse Evangelie!
De wet gaat vooraf niet te vergeten!

@Geeske_1991, dank voor uw advies om een evangelisch forum op te zoeken. Ik zal u uitleggen waarom ik dat toch niet doe. Temidden van de ongelofelijke wirwar van lichte en zware geluiden die op ons afkomen in kerkelijk Nederland, heb ik het nodig om een vaste koers te varen. Daarom lees ik dagelijks, naast de Schrift, de belijdenissen, HC, NGB en DL. Ik ken ze helaas niet uit m'n hoofd. Zo mag ik staan op de schouders van onze godzalige voorgeslachten, die al die zaken waar nu zo over wordt gesteggeld en geleuterd ( sorry) al lang doordacht en beleefd, onderzocht ( Synode Dordrecht) en onder woorden gebracht hebben en daar zelfs goed en bloed voor over hadden. Laten we echter vooral niet denken dat onze voorouders beter of vromer waren dan wij. Zij werden als godddelozen gerechtvaardigd door het geloof. Maar in de 17e tot en met de 21 eeuw had men niet genoeg aan de leer van de Reformatie. Gunstige uitzonderingen daargelaten. Men ging de leer systematiseren, rationaliseren, voorwaardelijk maken ( !), bijstellen, bepaalde zaken verabsoluteren. Ik ben zelfs bang dat als er welsprekende dwaalleraren onze gemeenten zouden binnendringen dat we het niet meer opmerken.
Als je op schouders van anderen gaat staan, sta je niet meer op de vaste grond. Waarmee ik niet bedoel dat Geeske gelijk heeft. Integendeel.
DDD

Bericht door DDD »

Het vervelende is, dat wat Geeske zegt ook veel waarheden bevat. Ik heb het eerder vergeleken met de verzoeking in de woestijn. Dat is misschien niet zo'n aardige vergelijking. Maar ik kan het toch niet anders zien. Het zijn ware woorden, maar dan verkeerd toegepast.

En ik vind het zorgelijk om te horen dat zulke gedachten ook door GG-leden hier verdedigd worden. Dan ga je toch duidelijk buiten de gereformeerde belijdenis, en niet zo'n klein beetje ook.
GG links

Bericht door GG links »

DDD schreef: 59 minuten geleden Het vervelende is, dat wat Geeske zegt ook veel waarheden bevat. Ik heb het eerder vergeleken met de verzoeking in de woestijn. Dat is misschien niet zo'n aardige vergelijking. Maar ik kan het toch niet anders zien. Het zijn ware woorden, maar dan verkeerd toegepast.

En ik vind het zorgelijk om te horen dat zulke gedachten ook door GG-leden hier verdedigd worden. Dan ga je toch duidelijk buiten de gereformeerde belijdenis, en niet zo'n klein beetje ook.
Goed verwoord! Helemaal mee eens.
Plaats reactie