Maanenschijn schreef: ↑02 jan 2025, 09:19
Hendrikus schreef:Maanenschijn schreef: ↑02 jan 2025, 08:48
Ik heb werkelijk geen idee wat het nut is van kleurig uitgelichte kerken, emo-camerawerk etc. En het lijkt typisch iets van de refo-muziekwereld.
Het dient geen doel. Ik luister en bekijk behoorlijk wat muziek, veelal klassiek. Denk al All of Bach of kanalen uit Italië/Oostenrijk. Daar kom ik dat helemaal niet tegen, bij toch behoorlijk professionele opstellingen.
Prima dat men netjes gekleed is, prachtig om kwalitatief goede muziek te maken, heel fijn om goede opnamekwaliteit te kunnen weergeven. Maar dat kleurenfestijn en ge-inzoom is nergens voor nodig en doet wat mij betreft af aan de schoonheid van de muziek.
Goede observatie. Alleen: "
het lijkt typisch iets van de refo-muziekwereld", dat zie ik net iets anders. Terecht merk je op dat het in de klassieke muziekwereld niet zo gebruikelijk is om op deze manier beeld en licht te gebruiken. Maar in de wereld van (reli)pop en amusementsmuziek des te meer. Kijk maar eens naar Sela of Nederland Zingt, daar is deze manier van beeldregistratie heel normaal. Het is een vorm van entertainment, en dan hoort dit er kennelijk bij.
All of Bach is dan duidelijk méér op de muziek gericht dan op het amusement.
Ik vind het jammer. Het koor maakt goede muziek, en die blijft heus wel overeind zónder al die focus op het visuele.
Je hebt gelijk, ook in andere ‘genres’ kom je het tegen.
Wat vind je van de uitvoering op muzikaal gebied (de Lofzang van Maria)? Er wordt aansluiting gezocht bij een 16e eeuwse wijze van muziek maken, volgens de comments in YT. Ik kan dat volgen. Daarbij wordt ook verwezen naar Goudimel etc. Maar ik meen toch dat in de religieuze muziek niet op deze manier (met deze cadens) werd gezongen. Maar ik ben geen kenner. Daarnaast waren in de religieuze muziek instrumenten en slagwerk (doorgaans) niet gebruikelijk.
Ik vind het overigens best mooi hoor, maar het originele ritme van de melodie is wat mij betreft ook heel erg mooi en enorm passend bij kerktoonsoort.
Wie weet hoe er dan wel gezongen werd?
En ja ook ik vind het als het in normaal tempo gezongen wordt, netjes gelijk met orgel ook mooi.
Wat betreft Bach etc. .. ik was een aantal jaar geleden met mijn kinderen in de Laurenskerk naar een uitvoering van de Messiah door een van de bekende dirigenten en koor buiten de refowereld. Ook toen was de kerk paars verlicht, binnen. En was het meer show dan verkondiging. ( persoonlijke ervaring uiteraard)
@DDD Ik weet dat het persoonlijk is. Maar heb zelf wat moeite met de suggestie alsof entertainment nodig is om het Woord te verkondigen dmv muziek. Of dat het allemaal niet uitmaakt, neutraal is., hoe of op welke wijze we het doen. Welk signaal geven we af? In praat daad en gewaad!
Het doel van dit koor is toch Evangelisatie? Dus het Woord, het Evangelie verkondigen dmv zang!
Toen het Woord naar de aarde kwam. Had Hij geen entertainment nodig. Juist niet. Eenvoudig. De boodschap van de engelen was geen show, geen glitter en glamour. Er waren geen lichteffecten nodig. Om de herders naar de stal te doen spoeden. Een eenvoudige ster wees de wijzen de weg. De engelen spraken in een koor van de heerlijke tijding. De Herders, Elisabeth, Simeon, Anna, de wijzen, allen toen zij Hem ontmoetten hadden geen entertainment nodig toen zij vol van Hem getuigden. In Bethlehem waar het niet verder kwam dan verwondering, in Jeruzalen aan allen die Hem verwachtte. Laat staan dat er een mooie verpakking nodig was. Soms denk ik wel eens: geef mij Jezus alleen, dan heb ik genoeg. Dat er gedacht wordt Jezus alleen is niet genoeg, er moet van alles bij. Verpakking van ons of iets van onszelf!
Kerst is niet alleen blijdschap. De boodschap doet ook pijn als het goed is. Dat Zijn vernedering nodig was, vanwege mijn zonde. Zijn lijden en dood vanwege mijn zonde. Het is ook de boodschap dat mijn eigen ik, met al mijn uiterlijke schijn, aan het kruis moet. Steeds weer.
Kwalitatief goed is wat mij betreft ook mogelijk zonder mooie verpakking, kleding die het 't.o. is van eenvoud. Alles wat afleid van het Woord Zelf... is koren op de molen van de Vijand.
En ja ik heb ook niets met de glitter en glamour materialisme van wie of wat dan ook. De schoonheid zit hem in de eenvoud. En ons hele leven moet er een zijn in en door het geloof weten en leven dat we hier geen blijvende stad hebben etc. Niet in onze rijkdom en niet in onze armoede.
Het feit dat van materialisme of armisme sprake is in een deel van onze gezindte maakt niet dat ik er niks van vind.Wie of wat dan ook. Of daar überhaupt iets over kan zeggen.
Verder schrijf ik niemand af. Het was meer... waar zijn
we mee bezig. En zoals eerder gezegd. Ik waardeer de psalmbewerkingen echt wel.