Stichting 'Jij daar'

-DIA-

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:Niets tegen ds. Van Boven hoor, maar waarom zou hij met deze "preek" de norm moeten zijn?
Volgens mij hebben we een veel betere norm. Namelijk de "preken" van Jezus zelf zoals we die in de Bijbel kunnen lezen...
Het was zo: Ik heb er niet naar gezocht. Ik luisterde vanmorgen naar de vrijwillige catechisatie van ds. van Boven.
En het filmpje met de spreker heb ik ook niet naar gezocht, het was de eerste waar ik op stuitte.

Maar aan de hand van deze twee voorbeelden is genoeg lering te trekken. Dat kan in feite met elke preek of
samenkomst of toespraak die zich zegt te gronden in de Reformatie. Het onderwerp mag dan verschillen, maar
de grond waar het uitspruit moet, wil het wel zijn, dezelfde zijn. Dan heb je altijd aanknopingspunten.
Misschien dat ik er vanavond niet uit kom. De stof is breed, en er zijn vele zaken die ik zou willen vragen en
opmerken. Laten we er serieus aan beginnen, maar dan ook luisteren naar het Woord en onze oude
Belijdenis. Dan moeten we overeen kunnen komen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:Even tussendoor: Het is een moeilijke zaak.
Ik hoor namelijk veel meer verschillen dan overeenkomsten...
Waar moet ik begonnen, waar moet ik eindigen...
Zeker niet makkelijk.
Dat geloof ik.
Misschien moet je eerst een vergelijking maken met een prediker in wiens voetsporen ds van Boven ook zal willen gaan. Thomas Boston.
Neem deze preek dan eens: http://tabernakel.wepsaid.nl//data/file ... plaats.pdf

Is dat hetzelfde geluid als ds van Boven?
Cremar

Bericht door Cremar »

@Dia, je kunt deze twee preken toch niet met elkaar vergelijken? Jijdaar moet getoetst worden aan de Bijbel en onze belijdenisgeschriften. Dus niet aan een preek van Ds. van Boven waar volgens mij een hoop inlegkunde inzit. Ik vraag me werkelijk af of dít wel de bijbelse lijn is. Er komen dingen in voor die me een beetje vreemd in de oren klinken, het wordt er alleen maar ingewikkelder op.

Ik heb nu geen tijd om die jijdaar avond te bekijken. Dat ga ik morgen doen denk ik.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Cremar schreef:@Dia, je kunt deze twee preken toch niet met elkaar vergelijken? Jijdaar moet getoetst worden aan de Bijbel en onze belijdenisgeschriften. Dus niet aan een preek van Ds. van Boven waar volgens mij een hoop inlegkunde inzit. Ik vraag me werkelijk af of dít wel de bijbelse lijn is. Er komen dingen in voor die me een beetje vreemd in de oren klinken, het wordt er alleen maar ingewikkelder op.

Ik heb nu geen tijd om die jijdaar avond te bekijken. Dat ga ik morgen doen denk ik.
Maar we kunnen er wel uithalen waar de geesten uiteen gaan.
En het is zeer belangrijk (ik zou zeggen van levensbelang) om daar juist oog voor te krijgen.
Ds. van Boven noemt er nog iets over in het stukje wat ik plaatse.
Maar nu liever even niet vooruit lopen want dan wordt het te ingewikkeld.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

@Dia wil je ook op mijn vraag ingaan?
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Cremar schreef:@Dia, je kunt deze twee preken toch niet met elkaar vergelijken? Jijdaar moet getoetst worden aan de Bijbel en onze belijdenisgeschriften. Dus niet aan een preek van Ds. van Boven waar volgens mij een hoop inlegkunde inzit. Ik vraag me werkelijk af of dít wel de bijbelse lijn is. Er komen dingen in voor die me een beetje vreemd in de oren klinken, het wordt er alleen maar ingewikkelder op.

Maar we kunnen er wel uithalen waar de geesten uiteen gaan.
En het is zeer belangrijk (ik zou zeggen van levensbelang) om daar juist oog voor te krijgen.
Ds. van Boven noemt er nog iets over in het stukje wat ik plaatse.
Maar nu liever even niet vooruit lopen want dan wordt het te ingewikkeld.
Precies. Aan @allen laat DIA nu eerst eens uitpraten en reageer dan pas.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:@Dia wil je ook op mijn vraag ingaan?
Ik vind het een moedige poging van DIA om e.e.a. te vergelijken. Ga dan niet weer met een andere preek aankomen. En zeker geen preek van Boston voor het karretje spannen om het kromme recht te trekken.
ds. R.A.M. Visser in het tweede artikel schreef:Een kind van God vindt in de Heere Jezus geen Zaligmaker Die iets doet. Maar een kind van God vindt in de Heere Jezus een Zaligmaker die álles doet voor mensen die niets meer kunnen. En dat wonder zal in het leven met de Heere alleen maar groter worden. Daarmee wordt de nodiging van het Evangelie niet beperkt of de verantwoordelijkheid van de mens ontkend. Maar dan wordt mét dat alles in alle eerlijkheid óók aangegeven langs welke weg de Heilige Geest een arme zondaar doet delen in Christus en al Zijn weldaden. Hou daarom afstand van deze avonden en van wat je daar hoort. Ken je Bijbel, ken je belijdenis, in het bijzonder de Dordtse leerregels. Beoordeel aan de hand daarvan de inhoud van datgene wat je daar hoort. En laat je niet meevoeren met allerlei wind van leer die onder de schijn van een bepaalde Bijbelse aantrekkelijkheid een mens bedriegt voor de eeuwigheid.
Daarnaast houdt ds. Visser ook de spiegel voor: hoe zijn wij tegenover de jongeren? Is er warmte en onderlinge betrokkenheid in onze gemeenten? Of is het wantrouwen en achterdocht? Een terechte vraag, uiteraard.
Desiree

Bericht door Desiree »

.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

zeester

Bericht door zeester »

Ik word zo verdrietig van de vele reacties die ik hier lees. We vergeten christelijk te zijn (zoals iemand hier zegt)? Nee we vergeten christen te zijn, daar zit een wezenlijk verschil in. Ben je christelijk, of ben je christen?

Wat wordt er veel gal gespuwd op JijDaar, vaak heb ik ook het idee dat men hier al gal begint te spuwen zonder dat ze weten wat de JijDaar avonden eigenlijk precies inhouden.

Mag ik jullie vragen om deze avonden eens terug te kijken? Van JijDaar? God is liefde, of...
Ja of? Of niet soms? Ik gok zo dat het grotendeel hier zal zeggen: ja, God is liefde, maar God is ook rechtvaardig en God kent ook toorn.
Jij Daar zal het wel weer eens te eenzijdig belichten. Oh ja, is dat zo?

We willen het allemaal een beetje in ons reformatorische straatje kunnen plaatsen, maar de Bijbel spreekt anders. Ik roep echt een ieder op om deze boodschap (vanaf 46 minuten) eens te bekijken van deze spreker en dan jullie reactie nog eens te horen.

https://www.youtube.com/watch?v=gItrUqvKp_A

En schakel niet meteen de video uit omdat je iets anders dan een orgel ziet, of dat je mensen zonder pak of stropdas ziet. ;)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

zeester schreef:Ik word zo verdrietig van de vele reacties die ik hier lees. We vergeten christelijk te zijn (zoals iemand hier zegt)? Nee we vergeten christen te zijn, daar zit een wezenlijk verschil in. Ben je christelijk, of ben je christen?

Wat wordt er veel gal gespuwd op JijDaar, vaak heb ik ook het idee dat men hier al gal begint te spuwen zonder dat ze weten wat de JijDaar avonden eigenlijk precies inhouden.

Mag ik jullie vragen om deze avonden eens terug te kijken? Van JijDaar? God is liefde, of...
Ja of? Of niet soms? Ik gok zo dat het grotendeel hier zal zeggen: ja, God is liefde, maar God is ook rechtvaardig en God kent ook toorn.

We willen het allemaal een beetje in ons reformatorische straatje kunnen plaatsen, maar de Bijbel spreekt anders. Ik roep echt een ieder op om deze boodschap (vanaf 46 minuten) eens te bekijken van deze spreker en dan jullie reactie nog eens te horen.

En schakel niet meteen de video uit omdat je iets anders dan een orgel ziet, of dat je mensen zonder pak of stropdas ziet. ;)
Ik vind het onderdeeltje vanaf minuut 40.50 wel heel bijzonder. ;)
parel

Bericht door parel »

Anker schreef:
zeester schreef:Ik word zo verdrietig van de vele reacties die ik hier lees. We vergeten christelijk te zijn (zoals iemand hier zegt)? Nee we vergeten christen te zijn, daar zit een wezenlijk verschil in. Ben je christelijk, of ben je christen?

Ik vind het onderdeeltje vanaf minuut 40.50 wel heel bijzonder. ;)
Dat is echt een onderdeel die er standaard in hoort op de Jij-Daar. Overigens vond ik dit een bijzonder mooie avond.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
helma

Bericht door helma »

Ik ken Jijdaar heel goed; zelfs van achter de schermen. Heb daar echt mooie dingen gehoord en gezien; maar er zijn ook dingen die ik zorgelijk vind. Daar moeten we toch eerlijk over kunnen praten? (En het gaat me echt niet om stropdassen of orgels)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Door omstandigheden komt er vanavond niet meer toe aan een verantwoording.
Ik heb intussen de toespraak en hetgeen eromheen zit een paar keer beluisterd.
Hopelijk dan na vandaag een verdere uitgebreide reactie.
Panny

Bericht door Panny »

Ik moet zeggen dat ik na wat stukjes beluisterd te hebben toch ook wel iets van de bezwaren ga begrijpen.
zeester

Bericht door zeester »

Verklaar je nader Panny ;)

En Helma, ik neem aan dat je vrijwilliger geweest bent bij JijDaar? Dan kan ik me voorstellen dat je meer te horen en te zien krijgt dan een "buitenstaander" maar ik zou denken dat het er achter de schermen toch niet heel anders aan toe gaat dan "voor" de schermen?
Oh en wat betreft orgel en pak, dat geldt niet voor iedereen. Maar sommigen (ik zeg niet jij) laten daardoor wel hun mening beïnvloeden.
Plaats reactie