Huishouden en dat soort zaken..

henriët

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door henriët »

Orchidee schreef:Wie kent of gebruikt Jemako doeken?
Laten ze niet enorm pluizen achter op de ramen?
Is een spons en goede trekker niet handiger?
Ik heb nu al jaren de Hara raamset, maar die is eigenlijk versleten, dus moet een nieuwe of wat anders.
http://www.jemako.com/index_start.php
Ik heb ze nu net een weekje,
jemako is voor de ramen supertoppie!
Ik vind het ideaal!!!
Aanbevolgen!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Orchidee

Bericht door Orchidee »

henriët schreef:
Ik heb nu al jaren de Hara raamset, maar die is eigenlijk versleten, dus moet een nieuwe of wat anders.
Ik vind het ideaal!!!
Aanbevolgen!
Kan je dat alleen op party's kopen of ook online :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
henriët

Bericht door henriët »

Orchidee schreef:
henriët schreef:
Ik vind het ideaal!!!
Aanbevolgen!
Kan je dat alleen op party's kopen of ook online :quoi
Ik meen dat je het ook online kunt bestellen, zou je even na moeten kijken op de site.
Anders kan ik je wel een adres/ tel.nr geven waar je het bestellen kunt.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Helpen jullie kinderen mee in het huishouden, en zo ja, wat doen ze dan, of wat moeten ze van jullie doen?
Vinden jullie het ook nodig, onder de 15 jaar bijv.?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Willem

Bericht door Willem »

Orchidee schreef:Helpen jullie kinderen mee in het huishouden, en zo ja, wat doen ze dan, of wat moeten ze van jullie doen?
Mijn zoontje van 4 maanden zet ik regelmatig in z'n wippertje in de keuken. Ter leringh ende vermaeak. Gedurende de bezigheden leg ik uit wat ik aan het doen ben. Met daarbij de opmerking, goed opletten! want zodra je fysiek in staat bent tot b.v. tafeldekken - volgens een optimistische inschatting vanaf 2 jaar - wordt het jouw werk.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Willem schreef:
Orchidee schreef:Helpen jullie kinderen mee in het huishouden, en zo ja, wat doen ze dan, of wat moeten ze van jullie doen?
Mijn zoontje van 4 maanden zet ik regelmatig in z'n wippertje in de keuken. Ter leringh ende vermaeak. Gedurende de bezigheden leg ik uit wat ik aan het doen ben. Met daarbij de opmerking, goed opletten! want zodra je fysiek in staat bent tot b.v. tafeldekken - volgens een optimistische inschatting vanaf 2 jaar - wordt het jouw werk.
:humhihi
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Ik was 12 toen ik het hele huishouden draaiende inclusief oppassen moest zien te houden, wat ik vreselijk vond.
Daarom heb ik mezelf voorgehouden dat onze kids niet hoeven mee te helpen.

Ze doen het vrijwillig! Daarom blijven ze het leuk vinden.
Mam, wat kan ik voor u doen?
Dat varieert van de vaatwasser leegruimen, hun eigen kamer opruimen, hokken schoonmaken, schoffelen, thee/koffie zetten, was afhalen, kranten opruimen, enz.

Nou, er blijft genoeg over voor mama hoor!!!
Liever met een stralende lach iets samen doen, dan later een verdrietige terugblik!
MarthaMartha

oesterschelpje schreef:

Ik was 12 toen ik het hele huishouden draaiende inclusief oppassen moest zien te houden, wat ik vreselijk vond.
Daarom heb ik mezelf voorgehouden dat onze kids niet hoeven mee te helpen.

Ze doen het vrijwillig! Daarom blijven ze het leuk vinden.
Mam, wat kan ik voor u doen?
Dat varieert van de vaatwasser leegruimen, hun eigen kamer opruimen, hokken schoonmaken, schoffelen, thee/koffie zetten, was afhalen, kranten opruimen, enz.

Nou, er blijft genoeg over voor mama hoor!!!
Liever met een stralende lach iets samen doen, dan later een verdrietige terugblik!
Ik was 11 toen mijn moeder ziek werd en ik het huishouden mocht doen dat bestond uit een gezin met 7 kinderen.
Die verantwoordelijkheid was te zwaar voor een 11-jarige, zonder enige twijfel.

Toch weet ik nu al dat zodra ons jongetje ouder wordt, hij mee mag helpen in het gezin naar gelang hij verantwoordelijkheid kan dragen.
Ik denk dat het goed is als kinderen van jongsaf aan die verantwoordelijkheid te dragen krijgen die ze kúnnen dragen.
Juist ook om ze te leren verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en hun omgeving.
Daarnaast leren ze er praktisch ook heel veel van en dat kan altijd van pas komen.

Ik heb om me heen net zo veel ellende gezien van kinderen die nooit iets hoefden te doen dan van degenen die te veel moesten dragen. En daarmee kies ik voor geen van beiden, maar hoop een middenweg te kiezen, afgepast aan het kind.

Maar goed, dat is mijn mening...
Mara

Bericht door Mara »

Ik was ook pas 12 toen ik voor een heel huishouden geplaatst werd. Mijn moeder werd ernstig ziek. Ik kon toen nog geen ei koken, maar er werd wel elke avond een warme maaltijd verwacht, die natuurlijk niet goed lukte. En dan zijn broers zooooooo aardig :cry :cry
Commentaar, kritiek, ik kreeg van alles over me heen, ipv dat ze een handje toestaken, want dat hoefde van mijn moeder niet. De huishouding was voor de meisjes, mijn broers hoefden alleen om de beurt af te drogen, waar ze 8 van de 10 keer onderuit kwamen.
Dus van mij hoeven ze alleen op zondag te helpen met bijv aardappels te schillen, groente schoon te maken, hun eigen kamer een beetje op te ruimen, zodat ik niet eerst puin moet ruimen alvorens ik kan stoffen en zuigen. Maar zo af en toe komen ze zelf :) ik wil helpen met koken, of taart bakken. Of laatst was ik weg en er hingen 2 wassen buiten. Het begon te regenen (de enige bui in de afgelopen weken) mijn zoon had alles op tijd van de lijnen gehaald, netjes in de wasmand gedaan en zelfs de handdoeken gevouwen. Maar ik vrees dat onze zoons meer huishoudelijk talent hebben dan dochter, zij is een beta :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Willem

Bericht door Willem »

Ik ben het wel met Martha eens. Uit vele reacties blijkt verder dat de omgang met de kinderen m.b.t. huishuidelijke taken vaak is gebaseerd is op de zelf ondervonden negatieve ervaringen als kind.
Maar een teveel aan taken en verantwoordelijkheden zelf als kind nu vertalen in b.v. "alleen vrijwillig" voor de eigen kinderen is dat niet een "doorschieten" naar de andere kant?
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Willem schreef:Ik ben het wel met Martha eens. Uit vele reacties blijkt verder dat de omgang met de kinderen m.b.t. huishuidelijke taken vaak is gebaseerd is op de zelf ondervonden negatieve ervaringen als kind.
Maar een teveel aan taken en verantwoordelijkheden zelf als kind nu vertalen in b.v. "alleen vrijwillig" voor de eigen kinderen is dat niet een "doorschieten" naar de andere kant?
Nee, juist niet. Die ervaring heb ik nu zelf.
Onze kids zijn echt geen verwende prinsen/prinsesjes, maar hebben een gezond verantwoordelijkheidsgevoel.
Ze zien hun ouders als voorbeeld.
Mijn man en ik doen veel samen, de kinderen zien dit en willen zelf meehelpen.
Pap, zal ik dit doen, mam, kan ik dat voor u doen?
Net werden wij verblijd met een heerlijk kop koffie/thee en eigen gebakken cake, door zoon!!!
Ongemerkt nemen ze taken op zich, wij leggen ze niet op!!
Voorbeeld doet volgen....... Willem, net zoals je zelf al schreef!
Dat is anders dan dwingen!
Mara

Bericht door Mara »

Willem schreef:Ik ben het wel met Martha eens. Uit vele reacties blijkt verder dat de omgang met de kinderen m.b.t. huishuidelijke taken vaak is gebaseerd is op de zelf ondervonden negatieve ervaringen als kind.
Willem, je komt er wel achter dat de hele opvoeding zo werkt.
Ofwel je denkt; dit leg ik mijn kind niet op want o ik haatte dat zo, of je hoort je moeder/vader ineens in je zelf terug, en juist datgene wat je zo haatte :oO
Je opvoeding heeft behoorlijk wat invloed in hoe jij je kinderen op gaat voeden.
Dan kom je elkaar als man en vrouw soms ook verrassend tegen !
Want moeder ziet er absoluut geen kwaad in en van vader mag het beslist niet.
Of andersom natuurlijk.
Kunst is op dat moment je mond te houden en het pas te bespreken als kind uit gezichtsveld EN hoorafstand is :)
MarthaMartha

Ik denk inderdaad dat dit doorschieten is.

Het is fijn als kinderen vrijwillig willen helpen, maar ze mogen ook al jong leren dat het leven vele verplichtingen met zich meebrengt, en dat je soms niet vrijwillig en soms niet op een door jou gekozen moment, toch verantwoordelijk bent voor bepaalde dingen.

Vaak zie je dat mensen - zoals mara ook omschrijft - ofwel in dezelfde patronen vervallen als vroeger of juist in een tegengesteld patroon. De kunst is om van afstand te kijken naar hoe het was, wat je visie daarop is, te proberen negatieve gevoelens en herinneringen even te parkeren en van afstand vast te stellen wat je het meest wenselijk / verstandig vindt.

Vaak is een bepaalde keuze goed te begrijpen, vaak pakt het ook wel goed uit (het is fijn als kinderen vrijwillig helpen, maar zeker niet een standaard reactie), maar beter is om niet de eigen situatie als uitgangspunt te nemen maar een 'zelfstandige positie' hierover in te nemen.
Mara

Bericht door Mara »

MarthaMartha schreef:

Het is fijn als kinderen vrijwillig willen helpen, maar ze mogen ook al jong leren dat het leven vele verplichtingen met zich meebrengt, en dat je soms niet vrijwillig en soms niet op een door jou gekozen moment, toch verantwoordelijk bent voor bepaalde dingen.

Vaak zie je dat mensen - zoals mara ook omschrijft - ofwel in dezelfde patronen vervallen als vroeger of juist in een tegengesteld patroon. De kunst is om van afstand te kijken naar hoe het was, wat je visie daarop is, te proberen negatieve gevoelens en herinneringen even te parkeren en van afstand vast te stellen wat je het meest wenselijk / verstandig vindt.

Vaak is een bepaalde keuze goed te begrijpen, vaak pakt het ook wel goed uit (het is fijn als kinderen vrijwillig helpen, maar zeker niet een standaard reactie), maar beter is om niet de eigen situatie als uitgangspunt te nemen maar een 'zelfstandige positie' hierover in te nemen.
Dat zeg jij heel goed MM ! Je gevoelens even te parkeren en vaststellen wat nodig/nuttig is. Je bent geslaagd voor het diploma OPVOEDEN IS EEN KUNST :fleur
Maar met zo'n schattig hummeltje is het nog niet zo heel moeilijk, jouw tijd komt nog wel ;) je weet wel, de peuterpuberteit. :)
Willem

Bericht door Willem »

Mara schreef:
MarthaMartha schreef:

Dat zeg jij heel goed MM ! Je gevoelens even te parkeren en vaststellen wat nodig/nuttig is. Je bent geslaagd voor het diploma OPVOEDEN IS EEN KUNST :fleur
Maar met zo'n schattig hummeltje is het nog niet zo heel moeilijk, jouw tijd komt nog wel ;) je weet wel, de peuterpuberteit. :)
Mara! Gun ons nog even onze idealen :slurp Ik ben het volkomen met MM eens.
Plaats reactie