Aanvallen op reformatorische gewoonten
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Dit soort stukjes moesten meer geplaatst worden in de SB. heldere taal.
hij legt vinger op de zere plek.
hij durft nog wel wat te zeggen : " voor de ware christen , die de Heere Jezus heeft aangenomen"........
dat zal hem niet in dank worden afgenomen denk ik.
hij legt vinger op de zere plek.
hij durft nog wel wat te zeggen : " voor de ware christen , die de Heere Jezus heeft aangenomen"........
dat zal hem niet in dank worden afgenomen denk ik.
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Ik heb eens een preek van ds. Baan (GG) gehoord en die zei dat er in "onze kringen" teveel smet op deze woorden liggen. Het is namelijk geheel Bijbels:Gabrielle schreef:Dit soort stukjes moesten meer geplaatst worden in de SB. heldere taal.
hij legt vinger op de zere plek.
hij durft nog wel wat te zeggen : " voor de ware christen , die de Heere Jezus heeft aangenomen"........
dat zal hem niet in dank worden afgenomen denk ik.
Johannes 1: 11: Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
Johannes 1: 12: Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Absoluut! Ze waren overigens misschien te hoog gegrepen voor een aantal mensen.Tiberius schreef:Geen discussie, nee, maar wel een vraag:Luther schreef:Als ik hier antwoord op geef, dan krijg en we weer een lawinereactie. Maar ik vind het origineel, eerlijk, nuchter, confronterend, rustig in gesprek gaand, niet standaard.Jongere schreef:Ik deel zijn analyse en vind het een mooi stuk.
Maar al dat enthousiasme snap ik niet zo, wat is er precies zo 'FENOMENAAL' aan dan?
Ik zou graag meer van dit soort stukken in de SB zien. (Maar a.u.b. geen discussie hierover!)
Jij vond die kerkhistorische artikelen van ds. Golverdingen toch ook goed?
Eigenlijk kan ik alleen maar slecht tegen artikelen met een belerend toontje. Ik denk dan aan de legging, aan het kerkshoppen, aan de Nationale Synode 2010, etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Nee, nee, dat bedoel ik niet. Laten we inderdaad alleen discussiëren over het artikel van ds. Visscher, maar niet over de hele SB. Daar heb ik geen zin meer in, gezien vorige week...Afgewezen schreef:Hallo Luther, mag er over van alles in de SB gediscussieerd worden, behalve over een stuk dat JIJ mooi vindt?Luther schreef:(Maar a.u.b. geen discussie hierover!)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Alsof dit stuk geen belerende toon bevat...Luther schreef:Absoluut! Ze waren overigens misschien te hoog gegrepen voor een aantal mensen.Tiberius schreef:Geen discussie, nee, maar wel een vraag:Luther schreef:Als ik hier antwoord op geef, dan krijg en we weer een lawinereactie. Maar ik vind het origineel, eerlijk, nuchter, confronterend, rustig in gesprek gaand, niet standaard.Jongere schreef:Ik deel zijn analyse en vind het een mooi stuk.
Maar al dat enthousiasme snap ik niet zo, wat is er precies zo 'FENOMENAAL' aan dan?
Ik zou graag meer van dit soort stukken in de SB zien. (Maar a.u.b. geen discussie hierover!)
Jij vond die kerkhistorische artikelen van ds. Golverdingen toch ook goed?
Eigenlijk kan ik alleen maar slecht tegen artikelen met een belerend toontje. Ik denk dan aan de legging, aan het kerkshoppen, aan de Nationale Synode 2010, etc.

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Nee, misschien heb ik het weer verkeerd geformuleerd.artistiek schreef:Alsof dit stuk geen belerende toon bevat...Maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor want bij de stukken die je noemt wordt eveneens de vinger op de zere plek gelegd.
Laat ik het gewoon positief benoemen. Ds. Visscher wil zeker wat leren en zeker ook confronteren. Maar je merkt dat hij naast je gaat staan. Gewoon een fijne, ontspannen, eenvoudige toon.
Maar ben jij het inhoudelijk niet met hem eens dan?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Ik kan het inhoudelijk niet met hem oneens zijn omdat het voor mij niet echt duidelijk is wat hij beoogt en wat hij ons wil leren.Luther schreef:Nee, misschien heb ik het weer verkeerd geformuleerd.artistiek schreef:Alsof dit stuk geen belerende toon bevat...Maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor want bij de stukken die je noemt wordt eveneens de vinger op de zere plek gelegd.
Laat ik het gewoon positief benoemen. Ds. Visscher wil zeker wat leren en zeker ook confronteren. Maar je merkt dat hij naast je gaat staan. Gewoon een fijne, ontspannen, eenvoudige toon.
Maar ben jij het inhoudelijk niet met hem eens dan?
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Stop met zeuren over uiterlijkheden en ga aan de slag met de wezenlijke vraag: ben ik gerechtvaardigd voor God.artistiek schreef:Ik kan het inhoudelijk niet met hem oneens zijn omdat het voor mij niet echt duidelijk is wat hij beoogt en wat hij ons wil leren.Luther schreef:Nee, misschien heb ik het weer verkeerd geformuleerd.artistiek schreef:Alsof dit stuk geen belerende toon bevat...Maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor want bij de stukken die je noemt wordt eveneens de vinger op de zere plek gelegd.
Laat ik het gewoon positief benoemen. Ds. Visscher wil zeker wat leren en zeker ook confronteren. Maar je merkt dat hij naast je gaat staan. Gewoon een fijne, ontspannen, eenvoudige toon.
Maar ben jij het inhoudelijk niet met hem eens dan?
Zoiets????
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Dan kan ik sterven!JolandaOudshoorn schreef:.....en ga aan de slag met de wezenlijke vraag: ben ik gerechtvaardigd voor God.
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Huh???artistiek schreef:Ik kan het inhoudelijk niet met hem oneens zijn omdat het voor mij niet echt duidelijk is wat hij beoogt en wat hij ons wil leren.Luther schreef:Nee, misschien heb ik het weer verkeerd geformuleerd.artistiek schreef:Alsof dit stuk geen belerende toon bevat...Maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor want bij de stukken die je noemt wordt eveneens de vinger op de zere plek gelegd.
Laat ik het gewoon positief benoemen. Ds. Visscher wil zeker wat leren en zeker ook confronteren. Maar je merkt dat hij naast je gaat staan. Gewoon een fijne, ontspannen, eenvoudige toon.
Maar ben jij het inhoudelijk niet met hem eens dan?
Volgens mij is dat zo helder als glas. (Overigens: hoe kun je het ermee eens zijn, terwijl je het artikel niet helemaal begrijpt?)
Volgens mij wil hij ons de volgende dingen leren:
- Stop met zeuren over de wereld om ons heen. (we voelen ons beknot als refo's etc.)
- Hij stelt aan de kaak dat zo weinig mensen binnen de gereformeerde gezindte voor zichzelf weten dat ze gered, gereinigd en verzoend zijn. (En ondertussen wel klagen over beknotting.)
- Hij wil leren dxat als je mag weten, op reis te zijn naar een beter vaderland, de moeite onderweg (in onze samenleving) in wezen slechts kleinigheden zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Wat bedoelt hij met beknotting??? Ik dacht dat het bijbels is als je naar Gods wetten leeft? Ook al weet je niet voor jezelf dat je gered, gereinigd en verzoend bent moet je leven naar Gods gebod. Hierop kregen de Israëlieten ook zegeningen. Ze werden gestraft als ze afweken en gingen leven zoals hun buurlanden.Luther schreef:Huh???artistiek schreef:Ik kan het inhoudelijk niet met hem oneens zijn omdat het voor mij niet echt duidelijk is wat hij beoogt en wat hij ons wil leren.Luther schreef:Nee, misschien heb ik het weer verkeerd geformuleerd.artistiek schreef:Alsof dit stuk geen belerende toon bevat...Maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor want bij de stukken die je noemt wordt eveneens de vinger op de zere plek gelegd.
Laat ik het gewoon positief benoemen. Ds. Visscher wil zeker wat leren en zeker ook confronteren. Maar je merkt dat hij naast je gaat staan. Gewoon een fijne, ontspannen, eenvoudige toon.
Maar ben jij het inhoudelijk niet met hem eens dan?
Volgens mij is dat zo helder als glas. (Overigens: hoe kun je het ermee eens zijn, terwijl je het artikel niet helemaal begrijpt?)
- Hij stelt aan de kaak dat zo weinig mensen binnen de gereformeerde gezindte voor zichzelf weten dat ze gered, gereinigd en verzoend zijn. (En ondertussen wel klagen over beknotting.)
.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Hier ga je de mist in.albion schreef: Wat bedoelt hij met beknotting??? Ik dacht dat het bijbels is als je naar Gods wetten leeft? Ook al weet je niet voor jezelf dat je gered, gereinigd en verzoend bent moet je leven naar Gods gebod. Hierop kregen de Israëlieten ook zegeningen. Ze werden gestraft als ze afweken en gingen leven zoals hun buurlanden.
De Israelieten kregen niet zegeningen omdat ze Gods geboden hielden.
Ze kregen die omdat ze Zijn volk waren.
Wederkerig hielden ze Zijn geboden omdat ze Zijn volk waren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Vraag 63refo schreef:Hier ga je de mist in.albion schreef: Wat bedoelt hij met beknotting??? Ik dacht dat het bijbels is als je naar Gods wetten leeft? Ook al weet je niet voor jezelf dat je gered, gereinigd en verzoend bent moet je leven naar Gods gebod. Hierop kregen de Israëlieten ook zegeningen. Ze werden gestraft als ze afweken en gingen leven zoals hun buurlanden.
De Israelieten kregen niet zegeningen omdat ze Gods geboden hielden.
Ze kregen die omdat ze Zijn volk waren.
Wederkerig hielden ze Zijn geboden omdat ze Zijn volk waren.
Hoe? Verdienen onze goede werken niet, die God nochtans in dit en in het toekomende leven wil belonen?
Deze beloning geschiedt niet uit verdienste, maar uit genade.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Hendrikus schreef:Vraag 63refo schreef:Hier ga je de mist in.albion schreef: Wat bedoelt hij met beknotting??? Ik dacht dat het bijbels is als je naar Gods wetten leeft? Ook al weet je niet voor jezelf dat je gered, gereinigd en verzoend bent moet je leven naar Gods gebod. Hierop kregen de Israëlieten ook zegeningen. Ze werden gestraft als ze afweken en gingen leven zoals hun buurlanden.
De Israelieten kregen niet zegeningen omdat ze Gods geboden hielden.
Ze kregen die omdat ze Zijn volk waren.
Wederkerig hielden ze Zijn geboden omdat ze Zijn volk waren.
Hoe? Verdienen onze goede werken niet, die God nochtans in dit en in het toekomende leven wil belonen?
Deze beloning geschiedt niet uit verdienste, maar uit genade.
De Rehabieten werden toch gezegend omdat ze luisterden naar het woord van hun vader om geen sterke drank te drinken.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Ik weet niet waar ze het vandaan halen.Hendrikus schreef:Vraag 63refo schreef:Hier ga je de mist in.albion schreef: Wat bedoelt hij met beknotting??? Ik dacht dat het bijbels is als je naar Gods wetten leeft? Ook al weet je niet voor jezelf dat je gered, gereinigd en verzoend bent moet je leven naar Gods gebod. Hierop kregen de Israëlieten ook zegeningen. Ze werden gestraft als ze afweken en gingen leven zoals hun buurlanden.
De Israelieten kregen niet zegeningen omdat ze Gods geboden hielden.
Ze kregen die omdat ze Zijn volk waren.
Wederkerig hielden ze Zijn geboden omdat ze Zijn volk waren.
Hoe? Verdienen onze goede werken niet, die God nochtans in dit en in het toekomende leven wil belonen?
Deze beloning geschiedt niet uit verdienste, maar uit genade.
Blijkbaar wilden ze iets over 'goede werken' zeggen en is wat van het Roomse zuurdesem blijven zitten.
Het juiste antwoord luidt: Neen, onze werken verdienen niets.
Als bewijs moet dienen deze tekst uit Lukas: Alzo ook gij, wanneer gij zult gedaan hebben al hetgeen u bevolen is, zo zegt: Wij zijn onnutte dienstknechten; want wij hebben maar gedaan, hetgeen wij schuldig waren te doen.
Dat geeft precies weer wat ik zeg. Er volgt geen beloning op goede werken. Gods volk dient Hem omdat ze zijn volk is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.