Waarom zingen wij zo?

eilander
Moderator

Re: Waarom zingen wij zo?

Bericht door eilander »

ZWP schreef:
eilander schreef:Bij ons alleen als er mensen toegezongen moeten worden, anders nooit.
Dus als er mensen toegezongen moeten worden, gaat dat staand, maar als de Heere toegezongen wordt, blijft iedereen zitten? :bobo
Ja. Ik ben benieuwd of er ook nog kerken zijn waar het andersom gebeurt...
(motivatie om staande te zingen die ik nog wel eens hoor is: het zingt beter. Heeft dus ook niks eerbied voor de Heere te maken)
ZWP

Bericht door ZWP »

eilander schreef:
ZWP schreef:
eilander schreef:Bij ons alleen als er mensen toegezongen moeten worden, anders nooit.
Dus als er mensen toegezongen moeten worden, gaat dat staand, maar als de Heere toegezongen wordt, blijft iedereen zitten? :bobo
Ja. Ik ben benieuwd of er ook nog kerken zijn waar het andersom gebeurt...
(motivatie om staande te zingen die ik nog wel eens hoor is: het zingt beter. Heeft dus ook niks eerbied voor de Heere te maken)
Bij ons staan we ook alleen bij het toezingen van mensen én bij de laatste psalm.
Over eerbied gesproken: als je staat, hang je in ieder geval niet meer in de banken. :)
Marnix

Bericht door Marnix »

Tenzij je uit eerbied graag zo goed mogelijk wil kunnen zingen :)

In de GKV en CGK wordt altijd het laatste lied (voor de zegen) staande gezongen. Ik vind het prettig zingen en ben sowieso altijd blij dat ik mag staan, na lang in harde banken te hebben gezeten. In mijn kerk in Arnhem gebeurde het regelmatig dat de predikant na een wat langere preek zei: We gaan nu zingen, zullen we dat staande doen? Ik was daar altijd erg blij mee. Ik zou zelf het liefst alles staande zingen, omdat het lekker zingt en het goed is na een poos stilzitten even het bloed weer goed te laten stromen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Marnix schreef:Tenzij je uit eerbied graag zo goed mogelijk wil kunnen zingen :)

In de GKV en CGK wordt altijd het laatste lied (voor de zegen) staande gezongen. Ik vind het prettig zingen en ben sowieso altijd blij dat ik mag staan, na lang in harde banken te hebben gezeten. In mijn kerk in Arnhem gebeurde het regelmatig dat de predikant na een wat langere preek zei: We gaan nu zingen, zullen we dat staande doen? Ik was daar altijd erg blij mee. Ik zou zelf het liefst alles staande zingen, omdat het lekker zingt en het goed is na een poos stilzitten even het bloed weer goed te laten stromen.
Lang :bobo ?
In de chr ger kerken duurt de dienst hooguit 5 kwartier, in een enkele BhP anderhalf uur, dat is toch wel te overzien ?
Ik vind het trouwens alleen passen bij lofpsalmen, maar meestal wordt als laatste uit die rij wel gekozen.
Ik heb wel eens bij diensten gezeten, daar leek het wel ochtendgymnastiek :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Willem

Bericht door Willem »

Het enige waar ik me altijd over heb verbaasd is dat alle psalmen in rechtse kerken zittend worden gezongen, behalve als het Wilhelmus eens een keer, of het Lutherlied werd gezongen. Dat wordt dan weer staande gedaan :bobo Ook als er mensen toegezongen moeten worden, dat gebeurd staande :bobo

Het lijkt me dat dit omgedraaid moet worden.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Willem schreef:Het enige waar ik me altijd over heb verbaasd is dat alle psalmen in rechtse kerken zittend worden gezongen, behalve als het Wilhelmus eens een keer, of het Lutherlied werd gezongen. Dat wordt dan weer staande gedaan :bobo Ook als er mensen toegezongen moeten worden, dat gebeurd staande :bobo

helemaal mee eens!

alles staande vind ik ook goed.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Ik heb wel eens bij diensten gezeten, daar leek het wel ochtendgymnastiek :huhu
Dat zeg je omdat je het anders gewend bent. In veel kerken, ook in het buitenland, is het heel normaal dat je bij bepaalde liturgische onderdelen staat en bij andere niet.
~~Soli Deo Gloria~~
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:Ik heb wel eens bij diensten gezeten, daar leek het wel ochtendgymnastiek :huhu
Dat zeg je omdat je het anders gewend bent. In veel kerken, ook in het buitenland, is het heel normaal dat je bij bepaalde liturgische onderdelen staat en bij andere niet.
In de engelse kerken staan ze ook bij het zingen, en ja, als je dat niet gewens bent, dan lijkt het idd net ochtend of avond gymnastiek :huhu
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

MarthaMartha schreef:
Willem schreef:Het enige waar ik me altijd over heb verbaasd is dat alle psalmen in rechtse kerken zittend worden gezongen, behalve als het Wilhelmus eens een keer, of het Lutherlied werd gezongen. Dat wordt dan weer staande gedaan :bobo Ook als er mensen toegezongen moeten worden, dat gebeurd staande :bobo

helemaal mee eens!

Beter voor je longinhoud ook;)
caprice

Bericht door caprice »

MarthaMartha schreef:

helemaal mee eens!

Dan mogen de meeste heren eerst nog wel eens leren staan onder het gebed.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
helma

Bericht door helma »

Met Kerst werd bij ons Ere zij God opgegeven
Ik dacht: nu zou ik wel graag staande zingen (maar ja, je gaat ook niet als eerste staan, zo bleu ben ik dan ook wel weer)
Ik zag vanuit mijn ooghoek een jonge (Huis)knul gaan staan en vervolgens ging de hele gemeente staan.
BJD

Bericht door BJD »

caprice schreef:
MarthaMartha schreef:

helemaal mee eens!

knielen is toch de juiste houding?
caprice

Bericht door caprice »

BJD schreef:
caprice schreef:
MarthaMartha schreef:

helemaal mee eens!

knielen is toch de juiste houding?
'Het volk stond voor Gods aangezicht'.

Knielen past niet bij ons in de bank. En op de knielbank is maar plaats voor twee personen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gian

Bericht door Gian »

Mannen moeten hun handen opheffen tijdens het bidden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
refo

Bericht door refo »

Staan is erg oneerbiedig.
Met name is dat het geval als de kinderen achter je rug gaan keten omdat ze niet meer gescheiden zijn.

Wie heeft dat staan eigenlijk bedacht?
Plaats reactie