Pagina 23 van 33

Geplaatst: 21 sep 2007, 14:31
door memento
refo schreef:Was het niet: zalig die niet zien en nochtans geloven?
Zalig degenen die dit hebben geleerd, en degenen die daartoe oproepen. Dat geeft rust, als de hemel gesloten lijkt, en de Satan woedt. Dat geeft de rust, om uit de diepten te roepen met Job: Maar ik weet dat mijn Verlosser leeft, ook al bezie ik er nu niets van...

Geplaatst: 21 sep 2007, 18:22
door Zonderling
Erasmiaan schreef:Ja dit is logisch dat jij dit zegt, maar geen argument. Ik vind juist dat jij het over een tussenstaat hebt. Ik heb het nergens over een tussenstaat. Je bent in Christus of buiten Christus. Geen tussenstaat.
Geheel eens dat er geen tussenstaat is.
Een mens is in Christus of buiten Christus, Erasmiaan, waar ik heb iets anders gezegd????
Als je wat jij zegt doortrekt, dan word een zondaar wel bearbeidt door Gods Geest tot de wedergeboorte, de zondaar kan dan eigenlijk niet verloren gaan, maar hij is toch nog niet zalig.
Vreemd, Erasmiaan, jouw redenering.
Je kunt exact hetzelfde zeggen over de verkiezing: Iemand die verloren is kan (vanuit God bezien) niet verloren gaan, maar hij is toch nog niet zalig. Dat is toch waar, of niet soms???? Wat heb je daar dan op tegen????

Waarom zou een onbegenadigde niet door de Heilige Geest kunnen worden bearbeid? En dan is er tweeërlei bearbeiding, bij de één breekt het door tot de wedergeboorte en bij de ander niet. Dat was de leer der vaderen. Het is géén tussenstaat, juist niet, want zo iemand is níet wedergeboren en níet gered.
Tja Zonderling, dan hou ik het maar bij het mijne. Herman Witsius, jou misschien wel bekend, erkent dat sommige Engelse afgevaardigden op de Synode van Dordrecht wel leerden dat er voorbereidingen voor de wedergeboorte zijn. Hij geloofde van deze Engelse Godgeleerden ook wel dat ze daarmee geen vermogen in de mens wilden leggen. Toch zegt hij dat hij liever niet spreekt over voorbereidingen tot de wedergeboorte maar vruchten en gewrochten van de wedergeboorte.
Het ging over voorbereidingen van Gods kant, niet van de kant van de mens.

En niet alleen de Engelse godgeleerden leren dit, ook vele, vele, vele anderen. Ook de vier Leidse professoren in 1625 die vanwege hun rechtzinnigheid na de Synode werden aangesteld en ook zelf op de Synode aanwezig waren (behalve Rivet dan omdat deze op de synode verhinderd was). Ook de kanttekeningen van de Statenvertalers zoals ik aangehaald heb maar waar niemand op is ingegaan.

Maar kom toch eens met één (!) Bijbels bewijs, niet zijnde een vergeestelijking van een geschiedenis. Zo'n bewijs heb ik nog nimmer gehoord.
Ik geloof ook niet dat dit verschil een eeuwigheid uitmaakt...
Een leer waarin gezegd wordt dat een mens wedergeboren wordt vóórdat hij Christus heeft leren kennen en Hem en al Zijn weldaden heeft aangenomen en toegeëigend, is niet de leer naar de Schrift en niet de leer van de Reformatie. (Daarmee zeg ik niet dat mensen onder deze leer niet zalig kunnen worden, dat heb ik nimmer gezegd.)

M.vr.gr.,
Zonderling

Geplaatst: 21 sep 2007, 19:42
door Erasmiaan
Zonderling schreef:Geheel eens dat er geen tussenstaat is.
Een mens is in Christus of buiten Christus, Erasmiaan, waar ik heb iets anders gezegd????
Dit impliceer je. Want de Heilige Geest "morst" met eerbied gesproken geen genade aan verworpenen.
Je kunt exact hetzelfde zeggen over de verkiezing: Iemand die verloren is kan (vanuit God bezien) niet verloren gaan, maar hij is toch nog niet zalig. Dat is toch waar, of niet soms???? Wat heb je daar dan op tegen????
Nee want met de verkiezing kunnen we niet werken. Al zou iemand verloren gaan zonder dat in zijn leven ooit de vruchten van genade gezien zijn dan kan het nog een uitverkorene zijn. Anders zou er bijvoorbeeld geen hoop voor gehandicapten zijn of voor jong gestorven kinderen.

Van het geloof kunnen we in alle menselijke eenvoudigheid in theorie wel zeggen dat iemand die ware geloofsvruchten voort brengt zalig moet zijn. Want als dit slechts voorbereidselen zijn dan praat je toch over een tussenstaat of je dat nu blijft ontkennen of niet.
Waarom zou een onbegenadigde niet door de Heilige Geest kunnen worden bearbeid? En dan is er tweeërlei bearbeiding, bij de één breekt het door tot de wedergeboorte en bij de ander niet. Dat was de leer der vaderen. Het is géén tussenstaat, juist niet, want zo iemand is níet wedergeboren en níet gered.
Ik sta er van harte achter dat er tweeërlei bearbeiding is door de Heilige Geest. Een zaligmakende en een algemene. Iemand kan niet zaligmakend bearbeid worden en nog niet gered zijn. Wat ik al eerder zei: de Heilige Geest "morst" met eerbied gesproken geen genade aan verworpenen.
En niet alleen de Engelse godgeleerden leren dit, ook vele, vele, vele anderen. Ook de vier Leidse professoren in 1625 die vanwege hun rechtzinnigheid na de Synode werden aangesteld en ook zelf op de Synode aanwezig waren (behalve Rivet dan omdat deze op de synode verhinderd was). Ook de kanttekeningen van de Statenvertalers zoals ik aangehaald heb maar waar niemand op is ingegaan.
Zonderling, het begint eentonig te worden, dat je een overvloed aan medestanders weet. Dat is in zichzelf geen bewijs van de waarheid. Ik kan er ook velen noemen die anders over deze zaken denken.
Maar kom toch eens met één (!) Bijbels bewijs, niet zijnde een vergeestelijking van een geschiedenis. Zo'n bewijs heb ik nog nimmer gehoord.
Mattheus 5:

6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.

En voorts hoe er in heel de Bijbel over hongerigen en dorstenden gesproken wordt.
Een leer waarin gezegd wordt dat een mens wedergeboren wordt vóórdat hij Christus heeft leren kennen en Hem en al Zijn weldaden heeft aangenomen en toegeëigend, is niet de leer naar de Schrift en niet de leer van de Reformatie. (Daarmee zeg ik niet dat mensen onder deze leer niet zalig kunnen worden, dat heb ik nimmer gezegd.)
Ik merk dat je afkeer groot is. Helaas zou ik zeggen. Het is namelijk net zo makkelijk voor mij om me op de "vaderen" te beroepen als voor jou. Ik weet dat er "vaderen" waren die er anders over dachten. Maar jij moet ook weten dat er "vaderen" waren die er een andere mening als jij op na hielden.

Geplaatst: 21 sep 2007, 20:27
door Afgewezen
Erasmiaan schreef:Mattheus 8:

6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
Dit lijkt me nu juist geen sterk bewijs, want het gaat hier over iets heel anders. Namelijk over gelovigen, aan wie onrecht geschiedt en die ernaar uitzien dat God hun recht doet. Zoals je dat in de Psalmen leest en ook weer vindt in bijv. Openbaring 6 (de zielen onder het altaar).
Zonderling schreef:Maar kom toch eens met één (!) Bijbels bewijs, niet zijnde een vergeestelijking van een geschiedenis. Zo'n bewijs heb ik nog nimmer gehoord.
Ik zou toch een wedervraag willen stellen, Zonderling.
Hoe verklaar jij het dat een dode naar God gaat zoeken? Terwijl er in de Schrift staat dat er niemand is die God zoekt.
Hoe verklaar jij het dat de ‘Geest der genade en der gebeden’ wordt uitgestort over de pinksterlingen (Zach. 12), zodat zij naar God gaan vragen, terwijl zij nog immer dode zondaren zouden zijn (immers, ze moesten Christus nog door het geloof aannemen)?
Als het genade is, dat iemand om genade leert roepen (Calvijn schrijft dat ergens), wat voor genade is dat dan? Een genade die de zondaar dood laat in de misdaden en de zonden? Nee toch?

Het probleem is en blijft dat er inderdaad een soort ‘tussenstaat’ is: of je deze nu vóór of na de wedergeboorte plaatst. Er is een stadium, waarin de zondaar God gaat missen en zoeken.
Als je zegt, dat er dan nog geen leven is, doe je het – wederbarende – werk van de Heilige Geest te kort. Immers, Wíé leert de zondaar roepen om genade?
MAAR:
Als je zegt dat iemand dan al een kind van God is, ken je die persoon een status die hem niet past, want Hij is God juist kwijt en moet Hem tot zijn Deel hebben.
Zonderling schreef:Het ging over voorbereidingen van Gods kant, niet van de kant van de mens.
Als er voorbereidingen zijn van Gods kant, gebeurt er ook iets aan de kant van de mens. En wat is dat dan?

Geplaatst: 21 sep 2007, 21:15
door Erasmiaan
Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Mattheus 8:

6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
Dit lijkt me nu juist geen sterk bewijs, want het gaat hier over iets heel anders. Namelijk over gelovigen, aan wie onrecht geschiedt en die ernaar uitzien dat God hun recht doet. Zoals je dat in de Psalmen leest en ook weer vindt in bijv. Openbaring 6 (de zielen onder het altaar).
Volgens Matthew Henry gaat het hier over een levendgemaakte ziel die al zalig is in de begeerte. Ook Dächsel en Calvijn geven aan dat het hier gaat om een hongeren en dorsten naar een Geestelijke gerechtigheid.

Geplaatst: 21 sep 2007, 21:22
door Afgewezen
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Mattheus 8:

6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
Dit lijkt me nu juist geen sterk bewijs, want het gaat hier over iets heel anders. Namelijk over gelovigen, aan wie onrecht geschiedt en die ernaar uitzien dat God hun recht doet. Zoals je dat in de Psalmen leest en ook weer vindt in bijv. Openbaring 6 (de zielen onder het altaar).
Volgens Matthew Henry gaat het hier over een levendgemaakte ziel die al zalig is in de begeerte. Ook Dächsel en Calvijn geven aan dat het hier gaat om een hongeren en dorsten naar een Geestelijke gerechtigheid.
Dat kan. Maar ik geloof niet dat het hier gaat om een heilbegerige zondaar. Dan kom je trouwens in de knoop met de andere zaligsprekingen.

Geplaatst: 21 sep 2007, 22:00
door memento
Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Mattheus 8:

6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
Dit lijkt me nu juist geen sterk bewijs, want het gaat hier over iets heel anders. Namelijk over gelovigen, aan wie onrecht geschiedt en die ernaar uitzien dat God hun recht doet. Zoals je dat in de Psalmen leest en ook weer vindt in bijv. Openbaring 6 (de zielen onder het altaar).
Volgens Matthew Henry gaat het hier over een levendgemaakte ziel die al zalig is in de begeerte. Ook Dächsel en Calvijn geven aan dat het hier gaat om een hongeren en dorsten naar een Geestelijke gerechtigheid.
Dat kan. Maar ik geloof niet dat het hier gaat om een heilbegerige zondaar. Dan kom je trouwens in de knoop met de andere zaligsprekingen.
Arthur W. Pink heeft een mooi boekje geschreven over de zaligsprekingen, waarin hij de bevindelijke lijn (zoals ikzelf ook voorsta) volgt. Hier is het boekje online gratis te lezen: http://www.pbministries.org/books/pink/ ... itudes.htm

Geplaatst: 21 sep 2007, 22:09
door Afgewezen
Het lijkt me voor dit onderwerp niet echt van belang hoe je daarover denkt.
Er blijft genoeg ander schriftbewijs over.

Geplaatst: 22 sep 2007, 08:36
door Zonderling
Erasmiaan,

Ik zou graag nog willen reageren, maar wil liever in een ander topic verder gaan. Wel wil ik nog kwijt dat de zaligmakende kennis van Christus en de wedergeboorte volgens de diverse afvaardigingen op de Dordtse Synode samengaan. Bijvoorbeeld (prof.) Lubbertus:
Lubbertus schreef:De eerste genade, dewelke werkende, voorkomende, opwekkende genoemd wordt, is een werking der Goddelijke barmhartigheid, dewelke het verstand van de mens met de ware en zaligmakende kennis van Jezus Christus verlicht, en de wil, die van God vervreemd is, verandert en tot God bekeert, een nieuw hart inde mens schept, en en nieuwe genegenheden in hem opwekt, en hem (om het met één woord te zeggen) wederbaart, en van de stand der zonde overzet in de stand der genade.
Dit is het eerste wat ik nu net even opsla, ik heb er amper naar hoeven te zoeken. De Acta staan hier vol mee: ALTIJD gaan geloofskennis van Christus en de wedergeboorte bij onze vaderen samen. Het is niet: éérst wedergeboorte en dán geloof, nee: de kennis van Christus is wezenlijk eigen aan de wedergeboorte. Het ontvangen van de kennis van Christus behoort tot de inwendige roeping ofwel de overgang in de staat der genade, en is niet iets wat pas later op de weg (als een stand in het genadeleven) geleerd wordt.

Nog 1 mooi citaat van de afgevaardigen van Utrecht voeg ik hier aan toe:
afgevaardigden Utrecht op Dordtse Synode schreef:...niet dat God tot de wedergeboorte, bekering en het geloof, de wil tegen dank dwingt (...), maar door zijn krachtige en genadige werking maakt Hij uit een niet-willende een willende, zodat deze niet alleen zich kán bekeren om te geloven, maar ook dadelijk zich bekeert en gelooft.
Met andere woorden: Het dadelijk geloven (de actus) is direct verbonden aan de wedergeboorte. Er is geen tijdsverschil. En dat leren ook de Dordtse Leerregels. Dat Comrie hier anders over spreekt, het zij zo, onze belijdenis weegt bij mij heel veel zwaarder. En dat geldt niet alleen voor de DL, maar ook voor de andere belijdenissen.

Nogmaals, de rest van je antwoord wil ik graag beantwoorden, maar misschien kunnen we hier beter een ander topic voor gebruiken. Dan kunnen we misschien ook wat grondiger stilstaan bij de Schriftbewijzen en de citaten uit de 16e en 17e eeuw (inderdaad geen bewijs, maar neem mij niet kwalijk dat de oude theologen bij mij heel wat zwaarder wegen dan iemand als Comrie).

Alleen nog dit: Het 'hongeren en dorsten' dat je noemt uit Mattheüs 5, is zeker eigen aan de gelovigen, maar ik lees niet dat het daar gaat over mensen aan wie Christus nog niet is bekendgemaakt. En iemand als Calvijn kun je daar helemaal niet voor gebruiken.

'Die gelooft, is uit God geboren.' staat er ergens (uit het hoofd en vrij geciteerd). Laten we dan geen wedergeboorte zoeken zónder het geloof dat volgens de geloofsbeschrijvingen in onze belijdenissen toe-eigenend van aard is.
In de grond gaat het in deze discussie dus over het 'sola fide'.

Ik ben gaarne bereid deze discussie in een ander topic te vervolgen, maar wens het in dít topic liever af te sluiten.

M.vr.gr.,
Zonderling

Geplaatst: 22 sep 2007, 09:28
door Unionist
Ned. Dagblad, geplaatst op zaterdag 22 september 2007 06:03 ,

Synode wijst bezwaar tegen Saambinder af

van onze redactie kerk

UTRECHT - Het bezwaarschrift tegen de recensie in De Saambinder, het kerkblad van de Gereformeerde Gemeenten, van een boek van dr. Klaas van der Zwaag is door de synode van het kerkverband niet ontvankelijk verklaard.

Ook is vorige week - naar gisteren bekend is geworden - besloten dat een commissie gaat bekijken of de procedure waarin Van der Zwaag onder censuur is gezet, kerkrechtelijk juist is verlopen.

Een groep van honderd kerkleden diende kort na het verschijnen van de recensie in De Saambinder een bezwaarschrift in. Zij eisten dat de bespreking door ds. D. de Wit van het boek Afwachten of verwachten? werd gerectificeerd. De Wit - vorige week door de synode benoemd als tijdelijk docent exegese aan de predikantenopleiding - had het boek van Van der Zwaag ,,laakbaar'' genoemd en scherpe kritiek geuit op de auteur.

De bezwaarmakers - onder wie dr. Kees Polderman en mr. Bram Bart - zijn teleurgesteld. Bart: ,,Het is jammer dat de synode zich niet inhoudelijk heeft uitgesproken over de recensie.'' De bezwaarmakers vinden dat de recensie in De Saambinder geen recht doet aan het boek van Van der Zwaag.

De generale synode van de Gereformeerde Gemeenten volgde met haar besluit de conclusie van de particuliere synode Zuidwest die in 2005 tot hetzelfde oordeel kwam. Volgens de synode is het appel niet ontvankelijk omdat bezwaren tegen artikelen in De Saambinder eerst moeten worden ingediend bij de schrijver, dan bij de hoofdredacteur en vervolgens bij het deputaatschap voor de behartiging van de belangen van De Saambinder .

De groep die bezwaar maakte, vindt dat niet terecht omdat deze procedure pas in 2005 door de synode is vastgelegd. ,,Ons bezwaar was van lang voor die datum.''

Het bezwaar is overigens ook bij ds. De Wit, de hoofdredacteur van De Saambinder en het deputaatschap ingediend, maar zonder bevredigend resultaat voor de bezwaarmakers.

Vorige week heeft de synode zich ook gebogen over een appelschrift van dr. Klaas van der Zwaag tegen het feit dat hij al jaren onder censuur staat. De Gereformeerde Gemeente van Barneveld zag zijn boek Afwachten of verwachten? over de toe-eigening van het heil als een bezwaarschrift tegen de leer van het kerkverband.

De commissie die nu is ingesteld, gaat toetsen of de bezwaren van Van der Zwaag door classis en particuliere synode terecht ongegrond zijn verklaard. Het betreft een zogenaamde marginale toetsing van de kerkrechtelijke procedure. Er komt geen inhoudelijke beoordeling van het boek, waarop Van der Zwaag had gehoopt.

Geplaatst: 22 sep 2007, 10:17
door Erasmiaan
Zonderling,

Wat mij betreft gaan we niet in een ander topic verder. Ik wel je wijzen op de vele, vele, vele, pagina's die hier op refoforum over dit onderwerp al volgeschreven zijn. Op een gegeven moment wordt het een citatenstrijd en dan doe je niemand recht. Want tegenover het citaat dat jij nu weer brengt zou ik weer een ander citaat kunnen zetten. Tegenover de exegese die jij toepast zou ik weer een andere kunnen zetten. Dan vervallen we in opmerkingen als: daar kan ik niet in mee, en je kan Calvijn niet voor je karretje spannen, etc.

Maar zoals Afgewezen opmerkte niet alleen Mattheus 5 bewijst dat een levendgemaakte mens niet gelijk Christus aangrijpt, zoals daar door Matthew Henry heel helder en ondubbelzinnig verwoord, maar ook 2 Korinthe 7 vers 10, lees daar Calvijn maar eens bij en al eerder door Afgewezen aangehaald Zacharia 12 en 13 vers 1. Ook jammer vind ik het dat je nog steeds doet alsof dit een "leer" van Comrie zou zijn.
afgevaardigde Dordtse Synode schreef:...niet dat God tot de wedergeboorte, bekering en het geloof, de wil tegen dank dwingt (...), maar door zijn krachtige en genadige werking maakt Hij uit een niet-willende een willende, zodat deze niet alleen zich kán bekeren om te geloven, maar ook dadelijk zich bekeert en gelooft.
Dit is overigens een mooi voorbeeld dat:
a. De vaderen dus ook een onderscheid maakten in habitus en actus (het was dus in Dordt al ingewikkeld geworden...)
b. Zich bekeren ziet niet op Christus aangrijpen, maar inkeren tot jezelf, afkeren van de zonde en toekeren tot God en geloven kan ook menigerlei voorwerp hebben. Dat hoeft niet in eerste instantie het geloof te zijn dat IK Christus en al Zijn weldaden deelachtig ben.

Enfin, ik zou er over op houden in dit topic en misschien is het wel beter om dit onderwerp voorlopig te laten rusten daar het in de uitgebreidheid al zo vaak besproken is en ook "Off topic" is.

Geplaatst: 22 sep 2007, 11:18
door Zonderling
@Erasmiaan,

O.k., we sluiten wat mij betreft hiermee af.

Een geloof dat Christus niet aangrijpt en niet toe-eigenend is, is niet het zaligmakend geloof zoals in de Bijbel, de Reformatie en onze belijdenissen beschreven.

Het ga je goed.
Zonderling

Geplaatst: 22 sep 2007, 12:55
door Kaw
Unionist schreef:Ned. Dagblad, geplaatst op zaterdag 22 september 2007 06:03 ,

Synode wijst bezwaar tegen Saambinder af

van onze redactie kerk

UTRECHT - Het bezwaarschrift tegen de recensie in De Saambinder, het kerkblad van de Gereformeerde Gemeenten, van een boek van dr. Klaas van der Zwaag is door de synode van het kerkverband niet ontvankelijk verklaard.

Ook is vorige week - naar gisteren bekend is geworden - besloten dat een commissie gaat bekijken of de procedure waarin Van der Zwaag onder censuur is gezet, kerkrechtelijk juist is verlopen.

Een groep van honderd kerkleden diende kort na het verschijnen van de recensie in De Saambinder een bezwaarschrift in. Zij eisten dat de bespreking door ds. D. de Wit van het boek Afwachten of verwachten? werd gerectificeerd. De Wit - vorige week door de synode benoemd als tijdelijk docent exegese aan de predikantenopleiding - had het boek van Van der Zwaag ,,laakbaar'' genoemd en scherpe kritiek geuit op de auteur.

De bezwaarmakers - onder wie dr. Kees Polderman en mr. Bram Bart - zijn teleurgesteld. Bart: ,,Het is jammer dat de synode zich niet inhoudelijk heeft uitgesproken over de recensie.'' De bezwaarmakers vinden dat de recensie in De Saambinder geen recht doet aan het boek van Van der Zwaag.

De generale synode van de Gereformeerde Gemeenten volgde met haar besluit de conclusie van de particuliere synode Zuidwest die in 2005 tot hetzelfde oordeel kwam. Volgens de synode is het appel niet ontvankelijk omdat bezwaren tegen artikelen in De Saambinder eerst moeten worden ingediend bij de schrijver, dan bij de hoofdredacteur en vervolgens bij het deputaatschap voor de behartiging van de belangen van De Saambinder .

De groep die bezwaar maakte, vindt dat niet terecht omdat deze procedure pas in 2005 door de synode is vastgelegd. ,,Ons bezwaar was van lang voor die datum.''

Het bezwaar is overigens ook bij ds. De Wit, de hoofdredacteur van De Saambinder en het deputaatschap ingediend, maar zonder bevredigend resultaat voor de bezwaarmakers.

Vorige week heeft de synode zich ook gebogen over een appelschrift van dr. Klaas van der Zwaag tegen het feit dat hij al jaren onder censuur staat. De Gereformeerde Gemeente van Barneveld zag zijn boek Afwachten of verwachten? over de toe-eigening van het heil als een bezwaarschrift tegen de leer van het kerkverband.

De commissie die nu is ingesteld, gaat toetsen of de bezwaren van Van der Zwaag door classis en particuliere synode terecht ongegrond zijn verklaard. Het betreft een zogenaamde marginale toetsing van de kerkrechtelijke procedure. Er komt geen inhoudelijke beoordeling van het boek, waarop Van der Zwaag had gehoopt.
Het begint de vormen van een karikatuur aan te nemen. De kerk lijkt zo wel een overheids-instelling te worden met een obsessie voor de controle over procedures en een voorliefde om het bureau leeg te houden door elke inkomende procedure af te schieten doormiddel van een procedurefout die desnoods kunstmatig gegenereerd worden door de regels te veranderen en het bezwaar daarna te beoordelen. Populaire methodes in Cuba en Noord Korea..

Geplaatst: 22 sep 2007, 13:33
door Mister
Jammer dat er geen inhoudelijke behandeling kan plaatsvinden.

Geplaatst: 22 sep 2007, 13:41
door Afgewezen
Zonderling schreef:@Erasmiaan,

O.k., we sluiten wat mij betreft hiermee af.

Een geloof dat Christus niet aangrijpt en niet toe-eigenend is, is niet het zaligmakend geloof zoals in de Bijbel, de Reformatie en onze belijdenissen beschreven.

Het ga je goed.
Zonderling
Dan blijf ik toch nog met een aantal onbeantwoorde vragen zitten, Zonderling! Dus of hier of in een andere topic zou ik daar graag antwoord op willen hebben.