Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?
Zullen we maar stoppen met voorspellingen.
Het zou de diepste wens van ons allen (GGiN) moeten zijn dat de buiten verband gemeentes weer zouden samensmelten met de GGiN.
M.i. is het leergeschil meer een benaderingsverschil (geweest) en liggen beide kerkverbanden op dezelfde grondslag.
Heel fijn is bijv. dat onze Ds. graag deze kerkverbanden weer zou samen zien. Ik hoop dat dit leeft (gaat leven) bij alle predikanten.
Misschien is het een miniem startsein om de versplintering weer te keren. Want het is echt droevig wat er allemaal gebeurd in kerkelijk Nederland.
Ook op dit forum lijkt ieder het zijne te denken, maar eendrachtigheid in het denken over leer EN leven vind ik nauwlijks terug.
Er is zijn zoveel MENINGEN.
Het zou de diepste wens van ons allen (GGiN) moeten zijn dat de buiten verband gemeentes weer zouden samensmelten met de GGiN.
M.i. is het leergeschil meer een benaderingsverschil (geweest) en liggen beide kerkverbanden op dezelfde grondslag.
Heel fijn is bijv. dat onze Ds. graag deze kerkverbanden weer zou samen zien. Ik hoop dat dit leeft (gaat leven) bij alle predikanten.
Misschien is het een miniem startsein om de versplintering weer te keren. Want het is echt droevig wat er allemaal gebeurd in kerkelijk Nederland.
Ook op dit forum lijkt ieder het zijne te denken, maar eendrachtigheid in het denken over leer EN leven vind ik nauwlijks terug.
Er is zijn zoveel MENINGEN.
Van harte mee eens OP.Oude Paden schreef:Zullen we maar stoppen met voorspellingen.
Het zou de diepste wens van ons allen (GGiN) moeten zijn dat de buiten verband gemeentes weer zouden samensmelten met de GGiN.
M.i. is het leergeschil meer een benaderingsverschil (geweest) en liggen beide kerkverbanden op dezelfde grondslag.
Heel fijn is bijv. dat onze Ds. graag deze kerkverbanden weer zou samen zien. Ik hoop dat dit leeft (gaat leven) bij alle predikanten.
Misschien is het een miniem startsein om de versplintering weer te keren. Want het is echt droevig wat er allemaal gebeurd in kerkelijk Nederland.
Ook op dit forum lijkt ieder het zijne te denken, maar eendrachtigheid in het denken over leer EN leven vind ik nauwlijks terug.
Er is zijn zoveel MENINGEN.
Enne, in Gouda: liefst morgen!!!
Daar ben ik het mee eens.Oude Paden schreef:Zullen we maar stoppen met voorspellingen.
Het zou de diepste wens van ons allen (GGiN) moeten zijn dat de buiten verband gemeentes weer zouden samensmelten met de GGiN.
M.i. is het leergeschil meer een benaderingsverschil (geweest) en liggen beide kerkverbanden op dezelfde grondslag.
Heel fijn is bijv. dat onze Ds. graag deze kerkverbanden weer zou samen zien. Ik hoop dat dit leeft (gaat leven) bij alle predikanten.
Misschien is het een miniem startsein om de versplintering weer te keren. Want het is echt droevig wat er allemaal gebeurd in kerkelijk Nederland.
Ook op dit forum lijkt ieder het zijne te denken, maar eendrachtigheid in het denken over leer EN leven vind ik nauwlijks terug.
Er is zijn zoveel MENINGEN.
Maar dan wel ook de GG en OGG's mee.
Ger.Gem. in Ned. bv
Alles overziende nog één ding: ik denk dat als ds. Wink er niet meer zal zijn, inderdaad geen enkele gemeente naar de HHK zal overgaan, maar dat de meesten òf naar de GGinNed terug zullen keren, òf Oud Ger.Gem. zullen worden. Blijft voor mij wel overeind het feit dat dit kerkverband uit elkaar zal vallen. Mede door niet goed te regeren, want: regeren is: vooruitzien, niet lijdelijk, maar doen wat je hand vindt om te doen, dus bidden, maar ook werken om toch opvolgers voor ds. Wink te kunnen verkrijgen, mede omdat dit ambt t.z.t. zal gaan ontbreken. Trouwens: het bevestigingsformulier van ouderlingen zegt: dat niet bij één of zeer weinigen de regering der kerk mag zijn...
misschien lijkt het zo op het forum ja. Frappant is wel om te zien dat wanneer we in de chat een goed gesprek hebben met een (klein) groepje of 1op1, dat er dan zoveel overeenkomsten zijn, en er soms zeer goede saamhorigheid is, ondanks verschillende kerkverbanden.Oude Paden schreef:.
Ook op dit forum lijkt ieder het zijne te denken, maar eendrachtigheid in het denken over leer EN leven vind ik nauwlijks terug.
Er is zijn zoveel MENINGEN.
Ik heb het al eerder eens gezegd op het forum, maar mi is er zeer veel oudere jeugd (lees 25+) die zeer graag meer eenheid zouden zien en daar vervolgens ook met anderen gestalte aan proberen te geven dmv met elkaar in gesprek te gaan, of Bijbelstudie.. tja.... nu de kerkenraden nog, want ja, als het re op aan komt wil niemand zn naambordje van de kerk veranderen toch?
Re: Ger.Gem. in Ned. bv
Dit was dus eigenlijk wat ik gisteren al vroeg:claus schreef:Alles overziende nog één ding: ik denk dat als ds. Wink er niet meer zal zijn, inderdaad geen enkele gemeente naar de HHK zal overgaan, maar dat de meesten òf naar de GGinNed terug zullen keren, òf Oud Ger.Gem. zullen worden. Blijft voor mij wel overeind het feit dat dit kerkverband uit elkaar zal vallen. Mede door niet goed te regeren, want: regeren is: vooruitzien, niet lijdelijk, maar doen wat je hand vindt om te doen, dus bidden, maar ook werken om toch opvolgers voor ds. Wink te kunnen verkrijgen, mede omdat dit ambt t.z.t. zal gaan ontbreken. Trouwens: het bevestigingsformulier van ouderlingen zegt: dat niet bij één of zeer weinigen de regering der kerk mag zijn...
In de jaren sedert 1980 is er nooit een student in deze 7 gemeenten geweest. En dat terwijl de DKO toch noemt in artikel 19: De gemeenten zullen, voor zoveel noodig, arbeiden, dat er studenten in de Theologie zijn, die door haar onderhouden worden.
Was het zo moeilijk om in deze 26 jaar studenten te vinden in deze 7 gemeenten?
Atze
Re: Ger.Gem. in Ned. bv
Met de wetenschap dat er nauwlijks mannen van jonge / middelbare leeftijd aan het Avondmaal deelnemen is het niet zo bevreemdend.astroguy schreef:Dit was dus eigenlijk wat ik gisteren al vroeg:claus schreef:Alles overziende nog één ding: ik denk dat als ds. Wink er niet meer zal zijn, inderdaad geen enkele gemeente naar de HHK zal overgaan, maar dat de meesten òf naar de GGinNed terug zullen keren, òf Oud Ger.Gem. zullen worden. Blijft voor mij wel overeind het feit dat dit kerkverband uit elkaar zal vallen. Mede door niet goed te regeren, want: regeren is: vooruitzien, niet lijdelijk, maar doen wat je hand vindt om te doen, dus bidden, maar ook werken om toch opvolgers voor ds. Wink te kunnen verkrijgen, mede omdat dit ambt t.z.t. zal gaan ontbreken. Trouwens: het bevestigingsformulier van ouderlingen zegt: dat niet bij één of zeer weinigen de regering der kerk mag zijn...
In de jaren sedert 1980 is er nooit een student in deze 7 gemeenten geweest. En dat terwijl de DKO toch noemt in artikel 19: De gemeenten zullen, voor zoveel noodig, arbeiden, dat er studenten in de Theologie zijn, die door haar onderhouden worden.
Was het zo moeilijk om in deze 26 jaar studenten te vinden in deze 7 gemeenten?
Daarom is het nog een wonder dat er in de GGiN waar eveneens weinigen deelnemen nog in relatief korte tijd 5 studenten/predikanten bijgekomen zijn.
Re: Ger.Gem. in Ned. bv
Tja Claus, dat is wel heel menselijk geredeneerd.claus schreef:Alles overziende nog één ding: ik denk dat als ds. Wink er niet meer zal zijn, inderdaad geen enkele gemeente naar de HHK zal overgaan, maar dat de meesten òf naar de GGinNed terug zullen keren, òf Oud Ger.Gem. zullen worden. Blijft voor mij wel overeind het feit dat dit kerkverband uit elkaar zal vallen. Mede door niet goed te regeren, want: regeren is: vooruitzien, niet lijdelijk, maar doen wat je hand vindt om te doen, dus bidden, maar ook werken om toch opvolgers voor ds. Wink te kunnen verkrijgen, mede omdat dit ambt t.z.t. zal gaan ontbreken. Trouwens: het bevestigingsformulier van ouderlingen zegt: dat niet bij één of zeer weinigen de regering der kerk mag zijn...
Uit een interview met wijlen ds. Van den Berg:
Ik geloof niet echt dat het, jouw redenatie volgend, heel erg goed is dat er zo'n klein subverband bestaat terwijl dit veroorzaakt is door hoofdzakelijk een eergeschil en geen leerverschil. Zou het Gods weg niet kunnen zijn dat, wanneer ds. Wink weg komt te vallen, de verbanden weer één worden. Daaraan werken lijkt me beter dan hard op zoek gaan naar een opvolger voor ds. Wink.De buitenverbanders vormen een klein kerkverband met zeven gemeenten. Zijn er geen zorgen over het ontbreken van studenten? „Die zaken leggen wij voor de Heere neer”, antwoordt ds. Van den Berg. „We trachten in voorspoed dankbaar te zijn, in tegenspoed geduldig, maar ook in het toekomende vertrouwend.”
@ander: geen eergeschilOude Paden schreef: 'k ga geen partij kiezen in deze. Maar het was m.i. inderdaad niet alleen een eergeschil. Ik heb op catechisdatie gezeten bij Oud. De Wit. Hij heeft altijd erg betreurd dat Ds. v/d Berg het zo naar buiten heeft gebracht. Ds. v/d Berg heeft nl. toendertijd zelf erkend anders te denken over het punt der wedergeboorte dan in de GGiN gewoon was. Er zijn toen talloze besprekingen met Ds. v/d Berg en de kerkenraad geweest. Hij heeft toen aangegeven het als studeerkamergedachte voor zich te houden. Maar ja, uiteindelijk bleeft hij dat andere standpunt uitdragen (Hoe kan het ook anders als je zo denkt, Je kunt moeilijk iets anders preken dan denken)
Ook al betreur ik de scheuring. Het is niet juist te spreken over een eergeschil terwijl er wel degelijk anders werd gedacht.
Maar nogmaals! In de prediking van Wink is de gedachte van v/d Berg niet te beluisteren
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ik zal eerlijk zeggen dat ik er wel genuanceerder over ben gaan denken.refo schreef:@ander: geen eergeschilOude Paden schreef: 'k ga geen partij kiezen in deze. Maar het was m.i. inderdaad niet alleen een eergeschil. Ik heb op catechisdatie gezeten bij Oud. De Wit. Hij heeft altijd erg betreurd dat Ds. v/d Berg het zo naar buiten heeft gebracht. Ds. v/d Berg heeft nl. toendertijd zelf erkend anders te denken over het punt der wedergeboorte dan in de GGiN gewoon was. Er zijn toen talloze besprekingen met Ds. v/d Berg en de kerkenraad geweest. Hij heeft toen aangegeven het als studeerkamergedachte voor zich te houden. Maar ja, uiteindelijk bleeft hij dat andere standpunt uitdragen (Hoe kan het ook anders als je zo denkt, Je kunt moeilijk iets anders preken dan denken)
Ook al betreur ik de scheuring. Het is niet juist te spreken over een eergeschil terwijl er wel degelijk anders werd gedacht.
Maar nogmaals! In de prediking van Wink is de gedachte van v/d Berg niet te beluisteren
Zelf duid ik het nu liever aan als een benaderingsverschil.
Een beetje Comrie versus v/d Groe.
M.i. allebei met elkaar eens maar:
Comrie legd de nadruk op dat er leven is voor de bewuste Christuskennis om de kleinen in de genade te leiden (ook Comrie leert een noodzakelijke Christus kennis)
v/d Groe legt de nadruk op dat pas bij een bewuste kennis van Christus gedacht mag worden aan een waarachtige bekering (Ook v/d Groe gelooft in waarachtige bekering voor de bewuste kennis)
De benadering is echter anders. Maar de grondslagen zijn gelijk.
Jammer in Gouda was dat (volgens zeggen) Ds. v/d Berg zijn benadering erg sterk ging benadrukken.
Dit even ter nuance
Heeft dat de gemeente van ds. Van den Berg erg beinvloed? M.a.w. nu ds. Van den Berg niet meer onder ons is, is zijn benadering nog steeds een verhindering in Gouda om samen te komen?Oude Paden schreef:Ik zal eerlijk zeggen dat ik er wel genuanceerder over ben gaan denken.refo schreef:@ander: geen eergeschilOude Paden schreef: 'k ga geen partij kiezen in deze. Maar het was m.i. inderdaad niet alleen een eergeschil. Ik heb op catechisdatie gezeten bij Oud. De Wit. Hij heeft altijd erg betreurd dat Ds. v/d Berg het zo naar buiten heeft gebracht. Ds. v/d Berg heeft nl. toendertijd zelf erkend anders te denken over het punt der wedergeboorte dan in de GGiN gewoon was. Er zijn toen talloze besprekingen met Ds. v/d Berg en de kerkenraad geweest. Hij heeft toen aangegeven het als studeerkamergedachte voor zich te houden. Maar ja, uiteindelijk bleeft hij dat andere standpunt uitdragen (Hoe kan het ook anders als je zo denkt, Je kunt moeilijk iets anders preken dan denken)
Ook al betreur ik de scheuring. Het is niet juist te spreken over een eergeschil terwijl er wel degelijk anders werd gedacht.
Maar nogmaals! In de prediking van Wink is de gedachte van v/d Berg niet te beluisteren
Zelf duid ik het nu liever aan als een benaderingsverschil.
Een beetje Comrie versus v/d Groe.
M.i. allebei met elkaar eens maar:
Comrie legd de nadruk op dat er leven is voor de bewuste Christuskennis om de kleinen in de genade te leiden (ook Comrie leert een noodzakelijke Christus kennis)
v/d Groe legt de nadruk op dat pas bij een bewuste kennis van Christus gedacht mag worden aan een waarachtige bekering (Ook v/d Groe gelooft in waarachtige bekering voor de bewuste kennis)
De benadering is echter anders. Maar de grondslagen zijn gelijk.
Jammer in Gouda was dat (volgens zeggen) Ds. v/d Berg zijn benadering erg sterk ging benadrukken.
Dit even ter nuance
Atze
Helaas is de vijandschap die daardoor is ontstaan nog steeds doorwerkend in gezinnen. Dat is helaas..helaas..helaas de reden van geen samensprekingen!astroguy schreef:Heeft dat de gemeente van ds. Van den Berg erg beinvloed? M.a.w. nu ds. Van den Berg niet meer onder ons is, is zijn benadering nog steeds een verhindering in Gouda om samen te komen?Oude Paden schreef:Ik zal eerlijk zeggen dat ik er wel genuanceerder over ben gaan denken.refo schreef:@ander: geen eergeschilOude Paden schreef: 'k ga geen partij kiezen in deze. Maar het was m.i. inderdaad niet alleen een eergeschil. Ik heb op catechisdatie gezeten bij Oud. De Wit. Hij heeft altijd erg betreurd dat Ds. v/d Berg het zo naar buiten heeft gebracht. Ds. v/d Berg heeft nl. toendertijd zelf erkend anders te denken over het punt der wedergeboorte dan in de GGiN gewoon was. Er zijn toen talloze besprekingen met Ds. v/d Berg en de kerkenraad geweest. Hij heeft toen aangegeven het als studeerkamergedachte voor zich te houden. Maar ja, uiteindelijk bleeft hij dat andere standpunt uitdragen (Hoe kan het ook anders als je zo denkt, Je kunt moeilijk iets anders preken dan denken)
Ook al betreur ik de scheuring. Het is niet juist te spreken over een eergeschil terwijl er wel degelijk anders werd gedacht.
Maar nogmaals! In de prediking van Wink is de gedachte van v/d Berg niet te beluisteren
Zelf duid ik het nu liever aan als een benaderingsverschil.
Een beetje Comrie versus v/d Groe.
M.i. allebei met elkaar eens maar:
Comrie legd de nadruk op dat er leven is voor de bewuste Christuskennis om de kleinen in de genade te leiden (ook Comrie leert een noodzakelijke Christus kennis)
v/d Groe legt de nadruk op dat pas bij een bewuste kennis van Christus gedacht mag worden aan een waarachtige bekering (Ook v/d Groe gelooft in waarachtige bekering voor de bewuste kennis)
De benadering is echter anders. Maar de grondslagen zijn gelijk.
Jammer in Gouda was dat (volgens zeggen) Ds. v/d Berg zijn benadering erg sterk ging benadrukken.
Dit even ter nuance
Harde koppen zeg maar! In en in triest.
Ik kan niet vaak genoeg jammer zeggen!
Re: Ger.Gem. in Ned. bv
Een en ander komt een beetje lijdelijk over. Ds. Kersten, destijds voor de oprichting van de Theologische School in Rotterdam streed daar juist erg tegen. Hij vond dat de gemeenten actiever moesten worden in het vinden van die broeders die mogelijk geschikt zouden zijn voor het vervullen van het ambt van ouderling of predikant.Oude Paden schreef:Met de wetenschap dat er nauwlijks mannen van jonge / middelbare leeftijd aan het Avondmaal deelnemen is het niet zo bevreemdend.astroguy schreef:Dit was dus eigenlijk wat ik gisteren al vroeg:claus schreef:Alles overziende nog één ding: ik denk dat als ds. Wink er niet meer zal zijn, inderdaad geen enkele gemeente naar de HHK zal overgaan, maar dat de meesten òf naar de GGinNed terug zullen keren, òf Oud Ger.Gem. zullen worden. Blijft voor mij wel overeind het feit dat dit kerkverband uit elkaar zal vallen. Mede door niet goed te regeren, want: regeren is: vooruitzien, niet lijdelijk, maar doen wat je hand vindt om te doen, dus bidden, maar ook werken om toch opvolgers voor ds. Wink te kunnen verkrijgen, mede omdat dit ambt t.z.t. zal gaan ontbreken. Trouwens: het bevestigingsformulier van ouderlingen zegt: dat niet bij één of zeer weinigen de regering der kerk mag zijn...
In de jaren sedert 1980 is er nooit een student in deze 7 gemeenten geweest. En dat terwijl de DKO toch noemt in artikel 19: De gemeenten zullen, voor zoveel noodig, arbeiden, dat er studenten in de Theologie zijn, die door haar onderhouden worden.
Was het zo moeilijk om in deze 26 jaar studenten te vinden in deze 7 gemeenten?
Daarom is het nog een wonder dat er in de GGiN waar eveneens weinigen deelnemen nog in relatief korte tijd 5 studenten/predikanten bijgekomen zijn.
Atze
Wij herkennen dit maar al te goed.Oude Paden schreef:Helaas is de vijandschap die daardoor is ontstaan nog steeds doorwerkend in gezinnen. Dat is helaas..helaas..helaas de reden van geen samensprekingen!astroguy schreef:Heeft dat de gemeente van ds. Van den Berg erg beinvloed? M.a.w. nu ds. Van den Berg niet meer onder ons is, is zijn benadering nog steeds een verhindering in Gouda om samen te komen?Oude Paden schreef:Ik zal eerlijk zeggen dat ik er wel genuanceerder over ben gaan denken.refo schreef: @ander: geen eergeschil
Zelf duid ik het nu liever aan als een benaderingsverschil.
Een beetje Comrie versus v/d Groe.
M.i. allebei met elkaar eens maar:
Comrie legd de nadruk op dat er leven is voor de bewuste Christuskennis om de kleinen in de genade te leiden (ook Comrie leert een noodzakelijke Christus kennis)
v/d Groe legt de nadruk op dat pas bij een bewuste kennis van Christus gedacht mag worden aan een waarachtige bekering (Ook v/d Groe gelooft in waarachtige bekering voor de bewuste kennis)
De benadering is echter anders. Maar de grondslagen zijn gelijk.
Jammer in Gouda was dat (volgens zeggen) Ds. v/d Berg zijn benadering erg sterk ging benadrukken.
Dit even ter nuance
Harde koppen zeg maar! In en in triest.
Ik kan niet vaak genoeg jammer zeggen!
Maar inderdaad jammer.
Atze
Re: Ger.Gem. in Ned. bv
Nou, dan maar lijdelijk in dit opzicht. Beter om verlegen dan mee verlegen zeiden ze welleens.astroguy schreef:Een en ander komt een beetje lijdelijk over. Ds. Kersten, destijds voor de oprichting van de Theologische School in Rotterdam streed daar juist erg tegen. Hij vond dat de gemeenten actiever moesten worden in het vinden van die broeders die mogelijk geschikt zouden zijn voor het vervullen van het ambt van ouderling of predikant.Oude Paden schreef:Met de wetenschap dat er nauwlijks mannen van jonge / middelbare leeftijd aan het Avondmaal deelnemen is het niet zo bevreemdend.astroguy schreef:Dit was dus eigenlijk wat ik gisteren al vroeg:claus schreef:Alles overziende nog één ding: ik denk dat als ds. Wink er niet meer zal zijn, inderdaad geen enkele gemeente naar de HHK zal overgaan, maar dat de meesten òf naar de GGinNed terug zullen keren, òf Oud Ger.Gem. zullen worden. Blijft voor mij wel overeind het feit dat dit kerkverband uit elkaar zal vallen. Mede door niet goed te regeren, want: regeren is: vooruitzien, niet lijdelijk, maar doen wat je hand vindt om te doen, dus bidden, maar ook werken om toch opvolgers voor ds. Wink te kunnen verkrijgen, mede omdat dit ambt t.z.t. zal gaan ontbreken. Trouwens: het bevestigingsformulier van ouderlingen zegt: dat niet bij één of zeer weinigen de regering der kerk mag zijn...
In de jaren sedert 1980 is er nooit een student in deze 7 gemeenten geweest. En dat terwijl de DKO toch noemt in artikel 19: De gemeenten zullen, voor zoveel noodig, arbeiden, dat er studenten in de Theologie zijn, die door haar onderhouden worden.
Was het zo moeilijk om in deze 26 jaar studenten te vinden in deze 7 gemeenten?
Daarom is het nog een wonder dat er in de GGiN waar eveneens weinigen deelnemen nog in relatief korte tijd 5 studenten/predikanten bijgekomen zijn.
Je moet er toch niet aan denken dat er predikanten komen die "opgedrongen" zijn predikant te worden!