Valcke schreef: ↑Gisteren, 15:45
Het is denk ik goed om na te gaan wat in de gereformeerde theologie met een sacrament bedoeld wordt.
Hieronder de samenvatting uit enkele belijdenissen en bronnen.
De Synopsis (1625) stelt dat we niet aan het woord 'sacrament' gebonden zijn, omdat dit niet in de Schrift geschreven is, maar aan de zaken zelf.
Gezegd wordt dat we niet onwillig zijn dit woord te gebruiken, zolang de woorden ons niet als noodzakelijk en tot het geloof behorende, worden opgedrongen.
[In die zin zouden we dus zonder meer ook over 'ordinantie' mogen spreken. Het gaat om de zaken zelf die met het begrip worden aangeduid.]
Wat de zaken zelf stellen zij:
- Een sacrament is een zichtbare gedaante (forma) van een onzichtbare genade, of:
- Een sacrament is een zichtbaar teken, door God voor de Kerk ingesteld, door het gebruik waarvan Christus met Zijn weldaden, door zekere passende overeenkomst (analogie) betekend wordt (= met een teken aangeduid wordt), en aan de zielen der gelovigen verzegeld wordt.
Heidelbergse Catechismus (vr. en antw. 66):
Vr. Wat zijn sacramenten?
Antw. De sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet,
opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele;
namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus aan het kruis volbracht,
vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt.
Catechismus van Genève (vr. en antw. 310):
Vr. Wat is een sacrament ?
Antw. Een uitwendige betuiging van de goddelijke genegenheid jegens ons,
die door een zichtbaar teken geestelijke genadegiften voorstelt,
om de beloften van God aan onze harten te verzegelen,
om de waarheid daarvan beter te bevestigen.
Nederlandse Geloofsbelijdenis (artikel 33):
Wij geloven dat onze goede God, acht hebbende op onze grovigheid en zwakheid, ons heeft verordend de sacramenten, om aan ons Zijn beloften te verzegelen, en om panden te zijn der goedwilligheid en genade Gods te onswaarts, en ook om ons geloof te voeden en te onderhouden; dewelke Hij gevoegd heeft bij het woord des Evangelies, om te beter aan onze uiterlijke zinnen voor te stellen, zowel hetgeen Hij ons te verstaan geeft door Zijn Woord, als hetgeen Hij inwendig doet in onze harten, bondig en vast makende in ons de zaligheid, die Hij ons mededeelt. Want het zijn zichtbare waartekenen en zegelen van een inwendige en onzienlijke zaak, door middel waarvan God in ons werkt door de kracht des Heiligen Geestes.
Zo zijn dan de tekenen niet ijdel, noch ledig, om ons te bedriegen; want Jezus Christus is hun waarheid, zonder Wien zij niet met al zijn zouden. Voorts zijn wij tevreden met het getal der sacramenten, die Christus, onze Meester, ons heeft verordend, welke niet meer dan twee zijn; te weten het sacrament des Doops, en des Heiligen Avondmaals van Jezus Christus.
Westminster Kleine Catechismus (vr. en antw. 92):
Vr. Wat is een sacrament?
Antw. Een sacrament is een heilige inzetting, door Christus ingesteld,
waarin door waarneembare tekenen Christus en de weldaden van het nieuwe verbond
aan de gelovigen worden voorgesteld, verzegeld en toegepast.
Westminster Confessie (hoofdstuk 27.1):
Sacramenten zijn heilige tekenen en zegelen van het verbond der genade, onmiddellijk door God ingesteld,
om Christus en Zijn weldaden voor te stellen, en ons aandeel aan Hem te bevestigen,
alsook om een zichtbaar onderscheid te stellen tussen degenen die tot de kerk behoren en het overige van de wereld,
en om hen plechtig te verbinden aan de dienst van God in Christus, overeenkomstig Zijn Woord.