Standen in het genadeleven

huisman

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door huisman »

Ander schreef:
huisman schreef:
En dan geef ik ook nog het gewraakte citaat van Brakel (voor de zevende keer :sweat :sweat )
Sommigen worden bekeerd allengskens, met vele verwisselingen van droefheid, blijdschap, geloof,
ongeloof, strijden, overwinningen, vallen, opstaan; en dit is de gewone weg, dien God doorgaans
houdt in de bekering van de meesten. Als ik zeg, allengskens, dan bedoel ik de bekering in 't brede,
Je mag het niet eens zijn met dit antwoord maar het is wel een antwoord....
Je stopt midden in een zin. De rest van de zin uit de Redelijke Godsdienst is als volgt: Als ik zeg, a1engskens, dan bedoel ik de bekering in 't brede, met al haar omtrek, van de eerste overtuiging, tot de bewustheid dat men Christus aanneemt. Dus: er is wel een bewustheid, als men Christus aanneemt. Daar heeft men kennis van... En dan is de tekst die PvS plaatste heel actueel: alle rank die IN MIJ geen vrucht draagt. Dus, degenen die vruchten van geloof herkennen in hun leven kennen ook het aannemen van Christus. En nee, dat valt niet samen met de wedergeboorte, er is een weg aan vooraf gegaan, zoals Brakel beschrijft. En het is noodzakelijk te weten of we in Christus zijn, dan blijven de vruchten niet uit.
Goede aanvulling (ik heb dat citaat zo vaak geknipt dat er een stukje verloren dreigde te gaan) En de rest van jouw posting kan ik het ook mee eens zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Ok, neem me niet kwalijk, de eerste drie had ik gemist.
geeft niet....en nu de inhoudelijke reactie want ik zit op dit forum om wat te leren.
Inhoudelijk sluit ik me aan bij wat Fjodor eerder al zei:
huisman schreef:Huisman heeft trouwens heel goed aangegeven wat hij met 'allengskens' bedoelt, en daar hoeven we het echt niet mee oneens te zijn.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:@Huisman, ik zou het prettig vinden wanneer je op mijn afzonderlijke antwoorden ingaat.
Dat zou ik ook fijn vinden :? en dat probeer ik ook te doen maar de antwoorden hebben niet jouw goedkeuring.
Nee, dat doe je niet. Je zet iedere keer een groot kader om mijn post om dan vervolgens je eigen visie weer te geven. Maar dat is niet 'ingaan op'.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:Dus: er is wel een bewustheid, als men Christus aanneemt. Daar heeft men kennis van...
Precies. En laten we dat dan ook maar 'tot geloof komen' noemen, dan houden we het in elk geval duidelijk. Daar ben je dus bij en dat hoef je niet achteraf te concluderen uit de vruchten.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:Dus: er is wel een bewustheid, als men Christus aanneemt. Daar heeft men kennis van...
Precies. En laten we dat dan ook maar 'tot geloof komen' noemen, dan houden we het in elk geval duidelijk. Daar ben je dus bij en dat hoef je niet achteraf te concluderen uit de vruchten.
Waar hoor je dit nog in de prediking?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

PvS schreef:
Afgewezen schreef:
Gisteren nog 2x gehoord; ik zou zeggen: hartelijk welkom in onze gemeente. Er staan nog wel wat huizen te koop in de buurt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:
Afgewezen schreef:
Ik hoor het niet vaak, nee.
Willem

Bericht door Willem »

Tiberius schreef:
PvS schreef:
Afgewezen schreef:
Gisteren nog 2x gehoord; ik zou zeggen: hartelijk welkom in onze gemeente. Er staan nog wel wat huizen te koop in de buurt.
Ik heb het gisteren ook 2x gehoord.
Afgewezen schreef:Ik hoor het niet vaak, nee
En volgens mij staat de kerk waar ik het hoorde toch wel binnen een sabbatsreize van de verblijfsplaats van Afgewezen :super
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik snap het, hoor. Geen vuiltje aan de lucht en ik zie spoken. :hum
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Ik snap het, hoor. Geen vuiltje aan de lucht en ik zie spoken. :hum
Tjonge, ik nodig je al vijf jaar lang uit in onze gemeente en ik heb je nog niet één keer gezien. :hum
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Ik snap het, hoor. Geen vuiltje aan de lucht en ik zie spoken. :hum
Tjonge, ik nodig je al vijf jaar lang uit in onze gemeente en ik heb je nog niet één keer gezien. :hum
Tja, ligt ook niet naast de deur, hè. Maar wie weet, is het in X. nu juist wél te horen.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:@Huisman, ik zou het prettig vinden wanneer je op mijn afzonderlijke antwoorden ingaat.
Dat zou ik ook fijn vinden :? en dat probeer ik ook te doen maar de antwoorden hebben niet jouw goedkeuring.
Nee, dat doe je niet. Je zet iedere keer een groot kader om mijn post om dan vervolgens je eigen visie weer te geven. Maar dat is niet 'ingaan op'.
Jij verwijt wat af op dit forum...toch vind ik het jammer dat je in dit topic op geen enkele Bijbeltekst in wilt gaan omdat die volgens jou niet ingaat op jouw vragen.Het is trouwens niet mijn eigen visie dat geloof zonder de werken een dood geloof is. Dat de zekerheid des geloofs alles te maken heeft met de vrucht van de Geest en de vruchten van het geloof. Ik probeer het toch weer misschien dat iemand anders de vraag wil beantwoorden. Waarom schrijft Petrus dit
10 Daarom, broeders, benaarstigt u te meer , om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.

Als je je roeping en verkiezing niet vastmaakt loop je het gevaar om te struikelen. De kanttekenaars zeggen hoe dat dan gaat. Met veel Schriftverwijzingen.
44) vast te maken;

Namelijk niet ten opzichte van God, Jes. 14:27, en Jes. 46:10; Rom. 11:29; 2 Tim. 2:13; maar ten opzichte van onszelf, om te vaster verzekerd te mogen zijn, dat wij door God tot de zaligheid zijn uitverkoren. In sommige boeken staat er nog bij: door de goede werken; namelijk als door de vruchten, waaruit een goede boom bekend wordt; Matth. 7:17,18. Jes 14.27 46.10 Ro 11.29 2Ti 2.13 Mt 7.17,18
Voor mij heeft discussieren over wat particuliere meningen niet zoveel zin, ik wil weten wat de Schrift er van zegt.
@ Afgewezen onderbouw jouw mening die je uit in dit topic nu eens met de Schrift.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:
PvS schreef:
Afgewezen schreef:
Ik hoor het niet vaak, nee.
Ja, ook bij ons kwam dat gisteren zeer duidelijk naar voren in de prediking.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

De preken die ik 's zondags mag horen zijn hier ook duidelijk in. Oftewel de ds. is hier duidelijk in met zijn preken.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Je spreekt jezelf tegen , het geloof in Christus is een vrucht die je met geestelijk blijdschap en heilig vermaak bij jezelf mag waarnemen (Ik hoop echter dat dat niet de enige vrucht is, die andere vruchten die de D.L. noemt zijn immers ook onmisbaar.)

maar als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing, in het Woord Gods aangewezen (als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.), in zichzelven met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen (2 Kor. 13:5).

Weer een poging om dichter bij elkaar te komen. Zo omschrijft Ds C Harinck de prediking in dit verband.
De rechte prediking van de kenmerken waarin het geloof in Christus voorop gaat en de andere merktekenen slechts dienen om de echtheid van dat geloof te bevestigen is bijbels en reformatorisch.
Deze prediking mag ik iedere zondag beluisteren .
Plaats reactie