Dit lijkt me meer iets voor een ander topic.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 07:59 Hier nog een artikeltje over ds. Mulder. Ik kan het niet lezen, maar voor de Goudse forum leden wel interessant:
https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... closemodal
Grote ergernissen
Re: Grote ergernissen
Daar staat een slotje op viewtopic.php?t=15485&start=390Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 08:35Dit lijkt me meer iets voor een ander topic.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 07:59 Hier nog een artikeltje over ds. Mulder. Ik kan het niet lezen, maar voor de Goudse forum leden wel interessant:
https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... closemodal
.
Ik heb het idee de laatste berichten lezende dat jullie nog 100 jaar geleden leefden. Toen stonden predikanten op een vrij onaantastbaar voetstuk. Nu zijn ze regelmatig kop van jut. Alles wat er mis is in een gemeente is de schuld van de predikant.
Losmakingen, vervroegd met emeritaat sturen enz. nemen in alle kerkverbanden hand over hand toe. Burn-out in pastorieën is ook een regelmatig terugkerend fenomeen.
We zijn veel seculierder dan we denken en het twitter gedrag gaat in de christelijke gemeente gewoon door. Helaas ook op dit forum.
Slechte en zorgelijke ontwikkeling. Binnen de kring waar ik mij beweeg is een volwassen gesprekscultuur met een predikant normaal. Dat kan soms ook kritisch zijn maar in verbondenheid en met de bedoeling om samen de gemeente te dienen.
Losmakingen, vervroegd met emeritaat sturen enz. nemen in alle kerkverbanden hand over hand toe. Burn-out in pastorieën is ook een regelmatig terugkerend fenomeen.
We zijn veel seculierder dan we denken en het twitter gedrag gaat in de christelijke gemeente gewoon door. Helaas ook op dit forum.
Slechte en zorgelijke ontwikkeling. Binnen de kring waar ik mij beweeg is een volwassen gesprekscultuur met een predikant normaal. Dat kan soms ook kritisch zijn maar in verbondenheid en met de bedoeling om samen de gemeente te dienen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
dat laatsts is herkenbaar, dan kan het best stevig gaan, maar aan het einde geef je elkaar de hand en draag je elkaar in het gebed op bij Christus.
Daarnaast is het belangrijk dat hoofdzaken en randzaken gescheiden blijven dan voorkom je 80% van de grote ergenissen in kerkelijk leven
Daarnaast is het belangrijk dat hoofdzaken en randzaken gescheiden blijven dan voorkom je 80% van de grote ergenissen in kerkelijk leven
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Ook dat geldt binnen de CGK zeker niet voor elke predikant. De predikanten uit mijn jeugd konden dat wel. Mijn laatste CGK predikant had 0 zelfreflectie en is uiteindelijk nadat bleek dat hij er een potje van maakte en daarop werd aangesproken weggehold naar een veel grotere gemeente.huisman schreef: ↑Vandaag, 09:02 Ik heb het idee de laatste berichten lezende dat jullie nog 100 jaar geleden leefden. Toen stonden predikanten op een vrij onaantastbaar voetstuk. Nu zijn ze regelmatig kop van jut. Alles wat er mis is in een gemeente is de schuld van de predikant.
Zal antwoord geven omdat je het zelf vraagt.
O.a. jou. Van het altijd kritiek hebben op alles in de kerk. Lees zelden bij jou dat je de kerk als een zegen ziet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bespeur ik een wat kerkelijk Chauvinisme?huisman schreef: ↑Vandaag, 09:02 Ik heb het idee de laatste berichten lezende dat jullie nog 100 jaar geleden leefden. Toen stonden predikanten op een vrij onaantastbaar voetstuk. Nu zijn ze regelmatig kop van jut. Alles wat er mis is in een gemeente is de schuld van de predikant.
Uiteindelijk zijn het toch altijd dominees en ouderlingen die scheuringen veroorzaken. Die zogenaamde 'volwassen gesprekscultuur' bestaat alleen tussen ouderlingen en dominees die elkaar liggen.
Soms leidt die 'volwassen gesprekscultuur' namelijk tot het opsplitsen van kerkverbanden, waarbij beide helften zich gesteund weten door Bijbelse gegevens.
Soms leidt die 'volwassen gesprekscultuur' namelijk tot het opsplitsen van kerkverbanden, waarbij beide helften zich gesteund weten door Bijbelse gegevens.
Zelf denk ik dat zulke dingen in gesprekken onder vier ogen met betrokkenen een plaats moeten hebben. Alleen daar. Er met elkaar over spreken is vers 2, maar om het op een openbaar toegankelijk forum te doen, dat vind ik nog weer heel andere koek.DDD schreef: ↑Gisteren, 22:45Waarom zou dat een bijzondere reden moeten hebben? Het is gewoon een onderwerp dat je kan bezighouden en dat je graag eens van wat meer kanten wilt bekijken. Het is niet alsof het nu geheel buiten het onderwerp van dit forum valt.Job schreef: ↑Gisteren, 22:21Akkoord, dat laat ik achterwege. Ik ben wel oprecht benieuwd wat medeforummers dan drijft om kritiekpunten hier te plaatsen? Wanneer ook bekend is om welke gemeente het gaat, zodat het herleidbaar is?Posthoorn schreef: ↑Gisteren, 18:40 Als er veel negatieve dingen waargenomen worden, volgt daaruit niet automatisch dat iemand 'schopt om te schoppen'. Dat is een volledig subjectieve invulling van jouw kant. Ik verzoek je vriendelijk om dat achterwege te laten. Het zou zomaar eens kunnen dat je medeforummers gerechtvaardigde kritiek leveren. Maar ik heb op mijn beurt weer het gevoel dat kritiek volgens sommigen 'not done' is, onder het motto: wees blij dat je naar de kerk kunt, je hebt immers niets verdiend? Overigens kan ik het daar ook op mijn beurt weer mis in hebben. Maar geloof me: bij sommige predikanten is het moeilijk om er géén kritiek op te hebben. Met onze kerkenraad kan ik over het algemeen prima door één deur, al neem ik daar ook soms zaken waar die m.i. kritiek verdienen.
Om welk vakblad gaat het hier?
Wel een bommetje weer hoor, en dat op de dag dat iemand bevestigd wordt.
Documentatieblad Nadere Reformatie (DNR)Job schreef:Om welk vakblad gaat het hier?
Wel een bommetje weer hoor, en dat op de dag dat iemand bevestigd wordt.
Ja, dat klopt. De vanmiddag/vanavond bevestigde predikant ds. G.W.S. Mulder van de Gereformeerde Gemeenten in Gouda — ik meen dat jij daar ook toe behoort — heeft een conflict met ds. G.A. van den Brink uit de Hersteld Hervormde Kerk over het aanbod van genade.refo schreef: ↑Vandaag, 10:43 Uiteindelijk zijn het toch altijd dominees en ouderlingen die scheuringen veroorzaken. Die zogenaamde 'volwassen gesprekscultuur' bestaat alleen tussen ouderlingen en dominees die elkaar liggen.
De discussie gaat onder meer over de vraag wat Guiljelmus Saldenus hierover precies heeft geleerd. Volgens Van den Brink klopt niet wat Mulder hierover in zijn proefschrift heeft gesteld.
Inmiddels heeft ook theoloog en vertaler Kees de Wildt zich kritisch uitgelaten, Documentatieblad Nadere Reformatie (DNR). Hij vindt dat het werk van Mulder geen promotie had mogen opleveren, omdat Mulder volgens hem Saldenus onjuist weergeeft.https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... proefschri
Laatst gewijzigd door Michaels op 05 mei 2026, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
.
Ik niet. De dienst is blijkbaar ook voor Jan en alleman.Job schreef: ↑Vandaag, 10:51Zelf denk ik dat zulke dingen in gesprekken onder vier ogen met betrokkenen een plaats moeten hebben. Alleen daar. Er met elkaar over spreken is vers 2, maar om het op een openbaar toegankelijk forum te doen, dat vind ik nog weer heel andere koek.DDD schreef: ↑Gisteren, 22:45Waarom zou dat een bijzondere reden moeten hebben? Het is gewoon een onderwerp dat je kan bezighouden en dat je graag eens van wat meer kanten wilt bekijken. Het is niet alsof het nu geheel buiten het onderwerp van dit forum valt.Job schreef: ↑Gisteren, 22:21Akkoord, dat laat ik achterwege. Ik ben wel oprecht benieuwd wat medeforummers dan drijft om kritiekpunten hier te plaatsen? Wanneer ook bekend is om welke gemeente het gaat, zodat het herleidbaar is?Posthoorn schreef: ↑Gisteren, 18:40 Als er veel negatieve dingen waargenomen worden, volgt daaruit niet automatisch dat iemand 'schopt om te schoppen'. Dat is een volledig subjectieve invulling van jouw kant. Ik verzoek je vriendelijk om dat achterwege te laten. Het zou zomaar eens kunnen dat je medeforummers gerechtvaardigde kritiek leveren. Maar ik heb op mijn beurt weer het gevoel dat kritiek volgens sommigen 'not done' is, onder het motto: wees blij dat je naar de kerk kunt, je hebt immers niets verdiend? Overigens kan ik het daar ook op mijn beurt weer mis in hebben. Maar geloof me: bij sommige predikanten is het moeilijk om er géén kritiek op te hebben. Met onze kerkenraad kan ik over het algemeen prima door één deur, al neem ik daar ook soms zaken waar die m.i. kritiek verdienen.