Wim Anker schreef: ↑28 sep 2024, 15:58
Lilian1975 schreef: ↑28 sep 2024, 14:25
Wim Anker schreef: ↑28 sep 2024, 14:04
Lilian1975 schreef: ↑28 sep 2024, 12:40
Hoezo? Ik begrijp je reactie denk ik niet helemaal. Ik zie er wel Zijn Raad in!
Ik zie vooral religieus exhibitionisme.
Dat kan, dat jij dat zo ziet. Of het recht doet aan de werkelijkheid betwijfel ik. En eerlijk gezegd is het gewoonweg beledigend. Geef maar (bijbels) onderbouwde argumenten die het geschrevene corrigeren. Graag zelfs! Ik ervaar dat iemand vooral moeilijke woorden gaat gebruiken als ze de boodschap niet vatten. Om de ander "buiten spel " te zetten. Dus nee het is geen religieus exhibitionisme, maar een totaal langs elkaar heen praten.

. En dat is jammer.
"Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bid uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden."
Lees i.p.v "bid" ook maar "etaleren hoe ik zing (of voel, of denk") met daarbij een waarde oordeel over anderen die volgens jouw dergelijke diepten niet tentoonspreiden.
Voor alle duidelijkheid: ik heb het over dit stukje:
Lilian schreef:Afgelopen zondag zongen wij psalm 2 in zijn geheel.
Ik vind het altijd wat bevreemdend als dat uit volle borst gezongen word. Eerder had ik (had) het gevoel erbij het bijna te fluisteren

. Bij wijze van spreken!
Waarom de gecursiveerde tussenzin? Die is helemaal niet nodig om het punt te maken.
Sorry ik dacht dat dit een forum was waar je met elkaar van gedachten mag wisselen? Sommige dingen kunnen nu eenmaal niet benoemd worden hoe je
zelf de dingen ervaart. Om te verduidelijken wat je bedoelt. Heeft 'm.i. niets met etaleren te maken. En was ook niet de intentie. En daarbij heb ik alleen feit genoemd en geen waardeoordeel.
Ik zal zoeken naar een manier om dit te voorkomen. Misschien dat het volgende verduidelijkt.
Er waren paar dingen die ik eigenlijk wat lastig, soms niet helemaal begrijp.
A) de manier waarop men verheugd is over de dood van mede zondaren. Waarbij ik nadrukkelijk gezegd heb dat ik "blij" ben dat een vijand buiten spel wordt gezet. Maar dat het dubbel is dat het ook eeuwig oordeel is.
B) besef de realiteit van oordeel dat doet mij althans huiveren. Juist omdat je je (verre)naaste ook lief hebt, en van harte de Zaligheid gunt. Heel simpel gezegd. En als dan uit volle borst over dat oordeel gezongen wordt, terwijl diezelfde mensen niet getuigen te schuilen achter het bloed van Christus..... en dus daarmee zwijglgen ook onder dat oordeel te zijn...dan vraag ik mij inderdaad persoonlijk af ( niet om te etaleren) in hoeverre we echt dat oordeel geloven. Ik zag gewoon dan concreet mensen, familieleden voor me die kiezen voor een leven zonder God. Dat schuurt. Doet pijn. En ik kan mij gewoon niet voorstellen dat weinigen niet mensen in hun omgeving hebben die zichtbaar onder dat oordeel leven... .
En verklaart het niet werkelijk beseffen van realiteit oordeel nu al, waarom we zo gemakkelijk over de dood van anderen spreken?
C) Er lijkt te worden gedacht vanuit Israël handelt goed. Volk van God... maar de leiding van dat volk is seculier. Dus ook vijand van God.
D) Vervolg vraag waar ik dan over denk en hoopte dat dat opgepakt werd is: Als we geloven dat God ook regeert over de vijanden van Hem.... hoe moeten we dan dit dan zien? Hoe is onze houding dan? Ik ben daar gewoon niet over uit...
(Los van de gedachte of Israël het recht zich heeft te verdedigen.)
Maar als dan de enige reactie zwijgen is. Of negeren. Gelijk moddergooien.... dan denk ik. Laat maar. Ik besef dat het volgende wat uit de hoogte over kan komen?
En komt inderdaad de gedachte op; dit is blijkbaar ook de Refowereld cultuur. Hakken, buiten spel zetten, de ander neersabelen, oordelen als ze ons niet "zinnen". I.p.v. een gesprek aan te gaan!
Eigenlijk net als in de echte wereld
En dan is het misschien beter om verder te zwijgen.
Ps zie later dat je je post wat aangepast hebt. Ik reageer oo Jr oorspronkelijke post waarin je niet vraagt maar alleen verwijt. Ik had geen zin om de post helemaal over te typen...