Re: Zondagsheiliging
Geplaatst: 13 dec 2019, 09:40
Volgens mij niet.DDD schreef:Zo is dat. Maar ik denk eerlijk gezegd dat iedereen hier zich geheel in deze lijn van de Dordtse synode kan vinden.
Volgens mij niet.DDD schreef:Zo is dat. Maar ik denk eerlijk gezegd dat iedereen hier zich geheel in deze lijn van de Dordtse synode kan vinden.
Jantje schreef:Welnee, als je erover nadenkt wat de zondag inhoudt, dan wil je helemaal niet meer gaan hardlopen, gaan filmkijken, kerstbomen optuigen of wat dan ook. Nee, dan zoek je de Heere, door middel van Woord en gebed, door het lezen in Zijn Woord en de daarop gegronde Belijdenisgeschriften en de geschriften van onze vaderen.samanthi schreef:Laat die 'volgens de Schrift' maar weg, het is of het sabbatgebod houden of de opstandingsdag van de Heere vieren, de dag waarop we samenkomen, de dag waarop je niet gaat werken, maar niet de dag die geldt zoals het sabbatgebod, want die is op de zevende dag.Jantje schreef:Wel als je, als persoon in de christelijke gezindte, vanwege onduidelijke redenen dingen op zondag toelaat, die volgens de Schrift en de traditie niet geoorloofd zijn op de heilige dag des Heeren.
Het argument dat kinderen zich dan niet kunnen concentreren, is ook geheel niet juist. Als je kinderen van jongsafaan zo opvoedt, dan raken ze vanzelf aan deze zondagse zaken gewend.
In het houden van Gods geboden is groot loon, zei @Erasmiaan vanmiddag al. En dat is zeker waar. De zondag is een dag van afzondering voor de HEERE, naar Zijn Naam is genoemd, en aan Zijn dienst is gewijd, en dat gaat niet samen met allerlei beslommeringen en wederwaardigheden van dit aardse leven en zaken en gewoonten die we ook in het doordeweekse leven gewoon vinden en doen. Want de oproep van geloof en bekering die in de erediensten tot ons klinkt en komen mag, kan door een potje voetbal of een optuigen van de kerstboom in een oogwenk verdwenen zijn. En als we, op welke wijze dan ook, met Gods Woord bezig zijn en dat overdenken, dan is die kans veel kleiner.
Daarom moet ik heel scherp zijn en keur ik allerlei zaken op de zondag finaal af. Het spijt me, maar ik kan dat niet anders zien.
Hiermee heb ik ook gelijk geantwoord op de reactie van @merel, van vanochtend.
Ik zou @Orchidee en @JvW graag nog willen vragen of zij specifiek op mijn reactie reageerden, of dat zij dit meer in het algemeen bedoelden. Want deze opmerking heeft mij wel geraakt.JvW schreef:Pijnlijk of niet, ik ben het helemaal met je eens. Dat is nu precies waar kinderen feilloos doorheen prikken!Orchidee schreef:Ik hou van de zondag, maar heb een hekel aan zondagschristenen!
Oei pijnlijk!
Sorry kom maar een paracetamolletje halen.
Ik vind het prima dat jij daar een draadje over begint. Toevallig heb ik pas 2 gemeenteavonden gehoord over dat onderwerp...DDD schreef:Ik denk dat over geestelijke herkenning en het gevaar dat wankelmoedige christenen gaan twijfelen wel een ander draadje mogelijk zou zijn. Dat zijn twee onderwerpen die vaker spelen.
Het heeft weinig zin om hierover te twisten. Ik lees alleen dat je in die post reageert op Eilander en mij (wij werden bij name genoemd) en dat je dan in één keer doorschakelt naar 'een naargeestige invulling van de zondag'. Kennelijk heb je reden om een strikte zondagsopvatting te associëren met 'naargeestig'. M.i. is het duidelijk genoeg hoe je erin staat, zoals ook uit je andere postings voldoende blijkt.DDD schreef:Dat is dan al misverstand één.Valcke schreef:Wel degelijk:DDD schreef:... en dat bovendien voor zover ik mij kan herinneren niemand heeft afgegeven op een strikte zondagsheiliging.
- Toen ik zei dat de zondag bestemd is voor 'geestelijke oefeningen', vertaalde jij dat in de opvolgende post in '... een naargeestige invulling van de zondag...'. Zoek maar op het woord 'naargeestige' van de auteur DDD.
- Samanthi sprak over: '... de hele dag op een stoel zitten ...'. En nog meer karikaturen.
- Een ander kwam geheel ongepast de discussie binnenvallen met een opmerking over 'zondagschristenen'.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan...
Nee, in zo'n respectloze setting is iedere opbouwende discussie onmogelijk.
Ik had het totaal niet over jou en ook niet over eilander, maar over een naargeestige invulling. Oftewel, over het andere uiterste dan de benadering van Merel.
Als ik reageer op een citaat, begin ik daar meestal mee. Soms schrijf ik nog even door met wat andere opmerkingen, maar het is erg jammer dat niet voldoende duidelijk was dat ik niet bedoelde om iets te zeggen over jullie zondagsinvulling, want daar weet ik helemaal niets van.
1) Wat is precies de reden dat de puriteinen en de naderende reförmatie de sabbath heiliging over zijn gaan zetten naar de zondag? Of zelfs op een lijn. Dus het gij zult niet... Zou iemand daar een historisch overzicht van kunnen geven?Valcke schreef:Ik onderschrijf dit. Er is bij vele posters nauwelijks sprake van affiniteit met de Nadere Reformatie en puriteinen. Over zondagsheiliging wordt respectloos gesproken; deze wordt zelfs als onbijbels afgeschilderd. Zelfs wanneer men zelf een andere opvatting huldigt, zou er nog wel respect kunnen zijn voor degenen die wél menen dat de zondag een relatie heeft met het vierde gebod.Erasmiaan schreef:Verder wordt de discussie steeds verdrietiger.
En dit is wat mij betreft te kort door de bocht. Ik vind het antinomiaanse in deze discussie verwerpelijk, en dan heb ik de Bijbel aan mijn kant.DDD schreef:Ik denk dat het antwoord van Ad Anker eerlijk is. Het is een gevoelskwestie, en daarom windt het sommigen onder ons ook zo op.
Ik kan je goed begrijpen hoor, maar ook in Afrika werken de mensen dat toch zondags ook in de winkel ?Ad Anker schreef:En dit is wat mij betreft te kort door de bocht. Ik vind het antinomiaanse in deze discussie verwerpelijk, en dan heb ik de Bijbel aan mijn kant.DDD schreef:Ik denk dat het antwoord van Ad Anker eerlijk is. Het is een gevoelskwestie, en daarom windt het sommigen onder ons ook zo op.
Toen ik in Afrika was gingen we met onze gastheer uit de kerk naar het winkelcentrum. We waren toch in (de wat moeilijk bereikbare) stad. Handig om dan de boodschappen mee te nemen. Ik heb hen daar niet op veroordeeld. Ik doe dat wel wanneer mensen dat hier doen. De boodschappen haal je door de weeks en niet op zondag. Dat hoort niet. Dus ik heb echt wel geleerd dingen in de context te plaatsen.
In onze gezindte komt het gevoel op dat alles maar moet kunnen. Bij een deel althans. En als je er goed bij voelt, dan moet een ander zich daar ook niet al te druk over maken. Dat is de gevoelskwestie. Maar wel een totaal verkeerde.
En het nieuwe heidendom van 2019 vindt natuurlijk dat al die mensen die met de auto naar de kerk gaan milieuvervuilend. Dus verwerpelijk. Al die uitstoot in Barneveld...
Lilian, ik heb besloten om niet meer in deze discussie mee te doen. Jouw vragen wil ik echter niet helemaal laten liggen.Lilian1975 schreef:1) Wat is precies de reden dat de puriteinen en de naderende reförmatie de sabbath heiliging over zijn gaan zetten naar de zondag? Of zelfs op een lijn. Dus het gij zult niet... Zou iemand daar een historisch overzicht van kunnen geven?Valcke schreef:Ik onderschrijf dit. Er is bij vele posters nauwelijks sprake van affiniteit met de Nadere Reformatie en puriteinen. Over zondagsheiliging wordt respectloos gesproken; deze wordt zelfs als onbijbels afgeschilderd. Zelfs wanneer men zelf een andere opvatting huldigt, zou er nog wel respect kunnen zijn voor degenen die wél menen dat de zondag een relatie heeft met het vierde gebod.Erasmiaan schreef:Verder wordt de discussie steeds verdrietiger.
( ik ben in dat eerder genoemde boek bezig. En die lijkt dat wat (historisch) te onderbelichten... (maar ben nog bezig he?) En wat mij opvalt zijn tot nu toe deze twee dingen.
De sabbath in de zin van gij zult niet etc... in het OT was aanvankelijk beperkt tot de landbouw. En is pas later uitgebreid tot veel meer gebieden. (Joden). Waarbij er een conflict kwam met de vele ge en verboden...Dus het gebod gij zult niet zou aanvankelijk alleen op het landbouwleven hebben gezien?
In NT kwamen de eerste christenen samen waarschijnlijk nog op de avond van de joodse sabbath. ( voor de gezamenlijke maaltijden en HA) Wat dan in principe bij onze zondag hoort. De zon was tenslotte ondergegaan. En de Joodse sabbath was voorbij. Het was avond dus praktischer om samen te komen. De dag erna wachtte de arbeid. De joodse christenen bezochten de synagoge nog tot het onmogelijk werd. Maar daarna niet meer. Maar de heidenen die kenden de joodse sabbath traditie niet. En bezochten geen synagoge maar alleen de christelijke bijeenkomsten in de avond.
Later werd de zondag (op de dag) een afgezonderde dag voor de Heere. ( maar niet met de sabbath gebruiken. Ze leefden in een wereld waar geen zondagsrust was. En als ik het goed begrijp moesten de mensen ( waaronder ook slaven) gewoon hun werk doen. In die tijd lijkt dus de sabbath niet een op een overgezet naar de christelijke (later zondag) .
2) Maar waarom lezen we dan nergens in de brieven dat Paulus wijst op dat ze nog wel (ook de heidenen) de sabbath moeten houden? Want dat was voor hen helemaal niet zo vanzelfsprekend gezien hun afkomst.
Ik ben nog niet klaar met dat boek. En kan het nog niet goed op waarde schatten.Maar bovenstaande vraag kwam wel bij mij op tijdens het lezen.
Goedemorgen @jantjeJantje schreef:Jantje schreef:Welnee, als je erover nadenkt wat de zondag inhoudt, dan wil je helemaal niet meer gaan hardlopen, gaan filmkijken, kerstbomen optuigen of wat dan ook. Nee, dan zoek je de Heere, door middel van Woord en gebed, door het lezen in Zijn Woord en de daarop gegronde Belijdenisgeschriften en de geschriften van onze vaderen.samanthi schreef:Laat die 'volgens de Schrift' maar weg, het is of het sabbatgebod houden of de opstandingsdag van de Heere vieren, de dag waarop we samenkomen, de dag waarop je niet gaat werken, maar niet de dag die geldt zoals het sabbatgebod, want die is op de zevende dag.Jantje schreef:Wel als je, als persoon in de christelijke gezindte, vanwege onduidelijke redenen dingen op zondag toelaat, die volgens de Schrift en de traditie niet geoorloofd zijn op de heilige dag des Heeren.
Het argument dat kinderen zich dan niet kunnen concentreren, is ook geheel niet juist. Als je kinderen van jongsafaan zo opvoedt, dan raken ze vanzelf aan deze zondagse zaken gewend.
In het houden van Gods geboden is groot loon, zei @Erasmiaan vanmiddag al. En dat is zeker waar. De zondag is een dag van afzondering voor de HEERE, naar Zijn Naam is genoemd, en aan Zijn dienst is gewijd, en dat gaat niet samen met allerlei beslommeringen en wederwaardigheden van dit aardse leven en zaken en gewoonten die we ook in het doordeweekse leven gewoon vinden en doen. Want de oproep van geloof en bekering die in de erediensten tot ons klinkt en komen mag, kan door een potje voetbal of een optuigen van de kerstboom in een oogwenk verdwenen zijn. En als we, op welke wijze dan ook, met Gods Woord bezig zijn en dat overdenken, dan is die kans veel kleiner.
Daarom moet ik heel scherp zijn en keur ik allerlei zaken op de zondag finaal af. Het spijt me, maar ik kan dat niet anders zien.
Hiermee heb ik ook gelijk geantwoord op de reactie van @merel, van vanochtend.Ik zou @Orchidee en @JvW graag nog willen vragen of zij specifiek op mijn reactie reageerden, of dat zij dit meer in het algemeen bedoelden. Want deze opmerking heeft mij wel geraakt.JvW schreef:Pijnlijk of niet, ik ben het helemaal met je eens. Dat is nu precies waar kinderen feilloos doorheen prikken!Orchidee schreef:Ik hou van de zondag, maar heb een hekel aan zondagschristenen!
Oei pijnlijk!
Sorry kom maar een paracetamolletje halen.
Ik denk dat iedereen hier dit als een zegen ziet. Ook weten we dat er in onze tijd hard aan deze zegen geknaagd wordt door de maatschappij. Maar het geeft wel aan dat christenen enige vrijheid hebben in hoe zij de zondag invullen. Waarbij het streven moet zijn de zegen niet verloren te laten gaan.Valcke schreef:Inderdaad was de zondag niet direct een volledige rustdag; dat was maatschappelijk ook niet mogelijk. Maar geleidelijk is dit wel gebeurd. Ik zie dat als een zegen. Maar de apostelen hebben dit inderdaad niet strikt 'geboden'.
Dat is niet eerlijk, je haalt mijn opmerking uit de context,Valcke schreef:Wel degelijk:DDD schreef:... en dat bovendien voor zover ik mij kan herinneren niemand heeft afgegeven op een strikte zondagsheiliging.
- Toen ik zei dat de zondag bestemd is voor 'geestelijke oefeningen', vertaalde jij dat in de opvolgende post in '... een naargeestige invulling van de zondag...'. Zoek maar op het woord 'naargeestige' van de auteur DDD.
- Samanthi sprak over: '... de hele dag op een stoel zitten ...'. En nog meer karikaturen.
- Een ander kwam geheel ongepast de discussie binnenvallen met een opmerking over 'zondagschristenen'.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan...
Nee, in zo'n respectloze setting is iedere opbouwende discussie onmogelijk.
Je hebt je inderdaad kwetsbaar opgesteld. Daar zeg ik ook helemaal niets van. En niemand heeft daar m.i. ook maar één kwaad woord over gesproken.samanthi schreef:Dat is niet eerlijk, je haalt mijn opmerking uit de context,Valcke schreef:Wel degelijk:DDD schreef:... en dat bovendien voor zover ik mij kan herinneren niemand heeft afgegeven op een strikte zondagsheiliging.
- Toen ik zei dat de zondag bestemd is voor 'geestelijke oefeningen', vertaalde jij dat in de opvolgende post in '... een naargeestige invulling van de zondag...'. Zoek maar op het woord 'naargeestige' van de auteur DDD.
- Samanthi sprak over: '... de hele dag op een stoel zitten ...'. En nog meer karikaturen.
- Een ander kwam geheel ongepast de discussie binnenvallen met een opmerking over 'zondagschristenen'.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan...
Nee, in zo'n respectloze setting is iedere opbouwende discussie onmogelijk.
Verder vind ik vind het heel kwalijk dat hier steeds weer en weer alles uit de kast gehaald wordt om het gelijk aan de kant te krijg, hoe je huisgodsdienst in je leven moet proberen te verweven hoor ik, op eilander na, niets over, echt jammer, als ik me kwetsbaar opgesteld heb over de opvoeding van mijn zoon met een stoornis, ik heb daar 'heel erg spijt' van dat ik dat gedaan heb, als ik zie hoe daar hier mee omgegaan wordt.
Ik laat het hierbij.
Kwaad spreken is een groot woord, maar er is niet aardig mee omgegaan.Valcke schreef:Je hebt je inderdaad kwetsbaar opgesteld. Daar zeg ik ook helemaal niets van. En niemand heeft daar m.i. ook maar één kwaad woord over gesproken.samanthi schreef:Dat is niet eerlijk, je haalt mijn opmerking uit de context,Valcke schreef:Wel degelijk:DDD schreef:... en dat bovendien voor zover ik mij kan herinneren niemand heeft afgegeven op een strikte zondagsheiliging.
- Toen ik zei dat de zondag bestemd is voor 'geestelijke oefeningen', vertaalde jij dat in de opvolgende post in '... een naargeestige invulling van de zondag...'. Zoek maar op het woord 'naargeestige' van de auteur DDD.
- Samanthi sprak over: '... de hele dag op een stoel zitten ...'. En nog meer karikaturen.
- Een ander kwam geheel ongepast de discussie binnenvallen met een opmerking over 'zondagschristenen'.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan...
Nee, in zo'n respectloze setting is iedere opbouwende discussie onmogelijk.
Verder vind ik vind het heel kwalijk dat hier steeds weer en weer alles uit de kast gehaald wordt om het gelijk aan de kant te krijg, hoe je huisgodsdienst in je leven moet proberen te verweven hoor ik, op eilander na, niets over, echt jammer, als ik me kwetsbaar opgesteld heb over de opvoeding van mijn zoon met een stoornis, ik heb daar 'heel erg spijt' van dat ik dat gedaan heb, als ik zie hoe daar hier mee omgegaan wordt.
Ik laat het hierbij.
Terri en ik hebben daar op gereageerd. Ik heb zelfs nog gezegd dat ik mijn stuiterbal soms wel thuis liet.samanthi schreef: echt jammer, als ik me kwetsbaar opgesteld heb over de opvoeding van mijn zoon met een stoornis, ik heb daar 'heel erg spijt' van dat ik dat gedaan heb, als ik zie hoe daar hier mee omgegaan wordt.
Ik laat het hierbij.