Gelezen, gedacht, gehoord...

eilander
Moderator

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Zo, Spurgeon ook weer geneutraliseerd....
JCRyle

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:Zo, Spurgeon ook weer geneutraliseerd....
Zo is dat .. we kunnen weer gerust gaan slapen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wat bedoelt u hiermee? In ongunstige zin?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

-DIA- schreef:
Jouw reactie op Spurgeon was inhoudelijk van dien aard dat het de boodschap van de prins der predikers geheel ontkrachtte.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

GJdeBruijn schreef:
-DIA- schreef:
Jouw reactie op Spurgeon was inhoudelijk van dien aard dat het de boodschap van de prins der predikers geheel ontkrachtte.
Nee, helemaal niet, waaruit concludeert u dat?
Ik vroeg het overigens trouwens aan eilander.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Maar ik bedoel hetzelfde. Als er gezegd wordt dat je wat iemand schrijft, met onderscheid moet lezen of iets dergelijks... dan heb je keurig iemands tekst geneutraliseerd: niemand weet immers wat er dan mogelijk niet klopt? Dan kun je het beter maar aan de kant schuiven.
Isala

Bericht door Isala »

-DIA- schreef:Dat het ook hier gebeurt zie je aan de vette letters: Let op deze zin! Ds. Kersten zag het gevaar ook, en daarom zouden er bij voorkeur geen preken van Spurgeon worden gelezen, met alle achting voor Spurgeon.
Ik heb die zin wel met een bedoeling vet gemaakt:
Vandaag gingen er heel veel reacties over ellendekennis, een stank zijn, verloren liggen, niet gered zijn, een walg aan jezelf hebben, de knop van de deur van je hart is er af, enzovoorts. Maar het daarover praten brengt ons de zaligheid niet aan! Als we vannacht sterven is er alleen redding in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.
En als we dat niet doen, gaan we verloren door eigen schuld.
Dat lijkt mij gevaarlijker dan een preek van Spurgeon.
Hora est!
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Isala schreef:
-DIA- schreef:Dat het ook hier gebeurt zie je aan de vette letters: Let op deze zin! Ds. Kersten zag het gevaar ook, en daarom zouden er bij voorkeur geen preken van Spurgeon worden gelezen, met alle achting voor Spurgeon.
Vandaag gingen er heel veel reacties over ellendekennis, een stank zijn, verloren liggen, niet gered zijn, een walg aan jezelf hebben, de knop van de deur van je hart is er af, enzovoorts. Maar het daarover praten brengt ons de zaligheid niet aan! Als we vannacht sterven is er alleen redding in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.
Ds. S.W. Janse:

"We kunnen wel veel over onze ellende spreken maar als het niet tot Jezus leidt, ben ik rampzalig."
"Waar bekommerd die kan niet rusten tot hij verlost is door Immanuël de Verlosser".
"Dan is mijn ellende kennis recht als het mij brengt bij het Licht der wereld."

Zulke uitspraken onderstrepen volgens mij het stukje van Spurgeon, zondekennis is geen doel op zich of iets wat op zichzelf staat,
ja bij Ezau en Judas dan wel.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
Isala schreef:
Ds. S.W. Janse:

"We kunnen wel veel over onze ellende spreken maar als het niet tot Jezus leidt, ben ik rampzalig."
"Waar bekommerd die kan niet rusten tot hij verlost is door Immanuël de Verlosser".
"Dan is mijn ellende kennis recht als het mij brengt bij het Licht der wereld."

Zulke uitspraken onderstrepen volgens mij het stukje van Spurgeon, zondekennis is geen doel op zich of iets wat op zichzelf staat,
ja bij Ezau en Judas dan wel.
ge zijt nogal wat wantrouwend, zoals ik u wat heb leren kennen... niet dan? :)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Maar ik bedoel hetzelfde. Als er gezegd wordt dat je wat iemand schrijft, met onderscheid moet lezen of iets dergelijks... dan heb je keurig iemands tekst geneutraliseerd: niemand weet immers wat er dan mogelijk niet klopt? Dan kun je het beter maar aan de kant schuiven.
Het beste is dan om het gehele werkje te lezen. Het is een vrij klein boekje, dus een groot bezwaar hoeft dat niet te zijn.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Wantrouwend zijn kan ook wel eens goed zijn. Niet alles is immers waarheid, al klinkt het nog zo vertrouwd.
Inhoudelijk reageren is beter, DIA.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Wantrouwend zijn kan ook wel eens goed zijn. Niet alles is immers waarheid, al klinkt het nog zo vertrouwd.
Inhoudelijk reageren is beter, DIA.
Dat klopt, ik ben dat ook. Laten we het oplettendheid noemen, want voor je het weet zit je in strikken.
Wat ik bedoelde voor de persoon waarop ik reageerde is de kritieke houding vaak uitsluitend tegen een ontdekkende oude waarheid.
Hij hoort liever de Beloften des Evangelies dan de bedreigingen der Wet, zo het lijkt.
Toch zijn beide nodig te kennen.
Johannes van Dijk
Verbannen

Bericht door Johannes van Dijk »

Isala schreef:
Ik heb die zin wel met een bedoeling vet gemaakt: Vandaag gingen er heel veel reacties over ellendekennis, een stank zijn, verloren liggen, niet gered zijn, een walg aan jezelf hebben, de knop van de deur van je hart is er af, enzovoorts. Maar het daarover praten brengt ons de zaligheid niet aan! Als we vannacht sterven is er alleen redding in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.
En als we dat niet doen, gaan we verloren door eigen schuld.Dat lijkt mij gevaarlijker dan een preek van Spurgeon.
Weet je hoe ik dat zie? Men moet van de zinkende boot verplicht in de zee springen, en nog voordat je het water raakt schuift iemand al een reddingsboei onder je achterste. Zie je het voor je? Zulke reddingen lees ik nergens in Gods Woord hoor. Denk hierbij maar aan Jona. ik ben ook niet zo voor Spurgeon eerlijk gezegd. Maar dat terzijde.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:Weet je hoe ik dat zie? Men moet van de zinkende boot verplicht in de zee springen, en nog voordat je het water raakt schuift iemand al een reddingsboei onder je achterste. Zie je het voor je? Zulke reddingen lees ik nergens in Gods Woord hoor. Denk hierbij maar aan Jona. ik ben ook niet zo voor Spurgeon eerlijk gezegd. Maar dat terzijde.
Mooi beeld, het lijkt wel wat op Van der Groe over de tollenaar (pag. 152):
"Doch de tollenaar sprong, als het ware, geheel van land, en wierp zich midden in het diepe badwater van Gods genade; hij dompelde zich daarin, en dreef en zwom daarin; hij zonk geheel gelovig onder in de genade en in het reine bloed van Christus. Dit is het grootste geheim van de heilige leer des Evangelies, en dat geheim is alleen voor de ware boetvaardigen, die zichzelven door de zonde en de vloek ten enenmale verloren achten, en die nu niet langer kunnen drijven op het kurk van hun tranen en goede begeerten.
Ach raakten vele bekommerde en benauwde harten dat kurk ook maar eens recht kwijt (...) maar helaas, men steekt die sukkelende en halfovertuigde zielen dikwijls teveel riemen onder het hart."
Johannes van Dijk
Verbannen

Bericht door Johannes van Dijk »

Isala schreef: Zo ook is geloven dat je hebt gezondigd en dat je ziel voor het gericht van God niet kan bestaan een zeer uitstekende zaak, maar dit zal je niet zalig maken. De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.Charles Haddon Spurgeon, predikant te Londen
Dus toch weer iets in de mens leggen? Het aangrijpen? Het aannemen? Het geloof oppakken? Het tot Jezus gaan? Leve de remonstrant? Denk aan Mefiboseth.....
Plaats reactie