Zelf denk ik dat de basisschool-leeftijd "mobielloos" nog wel een heel eind haalbaar is. Maar op het voortgezet onderwijs gaat bijzonder veel via het internet en de smartphone. Of iemand het daar nu mee eens is of niet, het is wel de realiteit.Desiree schreef:Haal die 1 er maar af en dan red je het hier thuis nog niet. Eventjes.. dan. Die kleintjes zijn er heel handig in..Hendrien schreef:Op welke leeftijd mogen jullie kinderen een smartphone? Bij ons mag het vanaf 16. Maar het is wel erg moeilijk om vol te blijven houden...
Smartphone: welke leeftijd?
- Wandelende
- Inactief
Re: Smartphone: welke leeftijd?
(~)
Onze oudste is 9, bijna 10. We hebben afgesproken dat ze pas een telefoon krijgt als ze naar het voortgezet onderwijs gaat.Wandelende schreef:Zelf denk ik dat de basisschool-leeftijd "mobielloos" nog wel een heel eind haalbaar is. Maar op het voortgezet onderwijs gaat bijzonder veel via het internet en de smartphone. Of iemand het daar nu mee eens is of niet, het is wel de realiteit.Desiree schreef:Haal die 1 er maar af en dan red je het hier thuis nog niet. Eventjes.. dan. Die kleintjes zijn er heel handig in..Hendrien schreef:Op welke leeftijd mogen jullie kinderen een smartphone? Bij ons mag het vanaf 16. Maar het is wel erg moeilijk om vol te blijven houden...
Maar ze is wel samen met nog iemand de enige zonder telefoon in de klas.
Uiteraard mag ze thuis wel op de laptop of tablet (met kinderfilter) om niet wereldvreemd te zijn van de mogelijkheden en techniek. Sterker nog, het huiswerk moet via internet gemaakt worden.
- Wandelende
- Inactief
Zo zie je maar, zelfs ik denk op jonge leeftijd al te oudejvl schreef:Onze oudste is 9, bijna 10. We hebben afgesproken dat ze pas een telefoon krijgt als ze naar het voortgezet onderwijs gaat.Wandelende schreef:Zelf denk ik dat de basisschool-leeftijd "mobielloos" nog wel een heel eind haalbaar is. Maar op het voortgezet onderwijs gaat bijzonder veel via het internet en de smartphone. Of iemand het daar nu mee eens is of niet, het is wel de realiteit.Desiree schreef:Haal die 1 er maar af en dan red je het hier thuis nog niet. Eventjes.. dan. Die kleintjes zijn er heel handig in..Hendrien schreef:Op welke leeftijd mogen jullie kinderen een smartphone? Bij ons mag het vanaf 16. Maar het is wel erg moeilijk om vol te blijven houden...
Maar ze is wel samen met nog iemand de enige zonder telefoon in de klas.
Uiteraard mag ze thuis wel op de laptop of tablet (met kinderfilter) om niet wereldvreemd te zijn van de mogelijkheden en techniek. Sterker nog, het huiswerk moet via internet gemaakt worden.

Mooi om te horen hoe jij dat in probeert te vullen

(~)
Wij geven een mobiele telefoon vanaf voortgezet onderwijs, smartphone vanaf 14 of 15.
Op de basisschool is het bij ons gelukkig nog niet bijzonder om mobielloos te zijn. Ongeveer de helft heeft er een in gr.7 bijvoorbeeld.
Ze moeten wel diverse opdrachten mbv internet doen, maar dat is ook niet verkeerd.
Op de basisschool is het bij ons gelukkig nog niet bijzonder om mobielloos te zijn. Ongeveer de helft heeft er een in gr.7 bijvoorbeeld.
Ze moeten wel diverse opdrachten mbv internet doen, maar dat is ook niet verkeerd.
Bij mijn oudste kind op school was laatst een avond over digitale opvoeding. Een van de vragen ging over smartphones. De intern begeleider gaf aan dat in groep 6 had de helft al een smartphone heeft, in groep 7 bijna iedereen en in groep 8 iedereen.
Zo zie je maar, op het platteland lopen ze wat achter... Soms is dat wel goed.
Vroeger zei mijn meester, als iedereen in de sloot springt doe jij het dan ook? 

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
En de bijdehandjes antwoordden toen; "jazeker, om ze te redden".....samanthi schreef:Vroeger zei mijn meester, als iedereen in de sloot springt doe jij het dan ook?

Terri schreef:En de bijdehandjes antwoordden toen; "jazeker, om ze te redden".....samanthi schreef:Vroeger zei mijn meester, als iedereen in de sloot springt doe jij het dan ook?

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Goed punt. Ik was zelf ook veel te veel bezig met de smartphone in het bijzijn van de kinderen.helma schreef:Ik zie ook ontzettend veel volwassenen die voortdurend hun smartphone of anders gebruiken. Misschien moeten wij als ouders wat meer het goede voorbeeld geven.
Een paar maanden geleden dacht ik: dit is niet het voorbeeld dat ik wil geven. Ik heb toen het roer omgegooid.
Mijn regel is nu dat ik overdag geen smartphone gebruik (dus nooit in het bijzijn van de kinderen). Met als uitzondering: het bekijken van de tijd (als ik een horloge aanschaf hoeft dat ook niet meer) en het bekijken van het weer.
Ik neem nu een psalmboekje mee naar de speeltuin. Het is een stuk rustiger voor iedereen, voor mijzelf ook dus. Al dat nutteloze nieuws bekijken maakte me maar onrustig. Nu doe ik dat 's avonds even en dat is een stuk effectiever.
Wat goed Habitat! Eigenlijk zou ik dat zelf ook moeten doen, maar merk dat het mij heel veel moeite kost om die stap te zetten ( hoezo afhankelijk
). Niet dat ik de hele dag achter mijn smartphone zit, maar heb hem wel altijd onder handbereik.
Ik weet niet in hoeverre een stad- of plattelandschool van elkaar verschillen. Ik denk meer dat het te maken heeft met de buurt waar je woont en welke achtergrond de ouders hebben. Bij de scholen bij ons in de buurt ( seculier en hoogopgeleid) hebben de kinderen vanaf groep 5 meestal een mobiel. Op onze school is dat niet zo. Een enkeling heeft een mobiel, maar dat vindt geen grote navolging.
Ik denk dat wij halverwege/eind groep 8 er 1 voor onze kinderen gaan aanschaffen.

Ik weet niet in hoeverre een stad- of plattelandschool van elkaar verschillen. Ik denk meer dat het te maken heeft met de buurt waar je woont en welke achtergrond de ouders hebben. Bij de scholen bij ons in de buurt ( seculier en hoogopgeleid) hebben de kinderen vanaf groep 5 meestal een mobiel. Op onze school is dat niet zo. Een enkeling heeft een mobiel, maar dat vindt geen grote navolging.
Ik denk dat wij halverwege/eind groep 8 er 1 voor onze kinderen gaan aanschaffen.
omgeving kan een rol spelen, maar het meest is toch hoe de ouders zijn ingesteld.
Het gevoel van 'ik moet erbij horen' hebben wij nooit gestimuleerd.
Het gevoel van 'ik moet erbij horen' hebben wij nooit gestimuleerd.
Het 'ik moet erbij horen' is toch ook omgevingsafhankelijk? En naar ik mag hopen is dat toch vaak een seculiere omgeving. Christenen zouden zich hier toch verre van moeten houden
Ik een voetbal, dat helpt ook tegen smartphonegebruikHabitat schreef:Ik neem nu een psalmboekje mee naar de speeltuin.

Dat zou zo moeten zijn, maar ik vind het op refoscholen ook erg aanwezig. Zeker op het voortgezet onderwijs.merel schreef:Het 'ik moet erbij horen' is toch ook omgevingsafhankelijk? En naar ik mag hopen is dat toch vaak een seculiere omgeving. Christenen zouden zich hier toch verre van moeten houden