Ik ben het met je eens Bert.Bert Mulder schreef:Ja, dit heb ik gelezen. En hoe zou een ongelovige ooit dat verbond toestemmen en vernieuwen, tenzij hij van nieuws geboren ware? Ik houdt vast, dat Calvijn niet spreekt over enig pleiten van een ongelovige, maar van de versterken des geloofs van een gelovige.GJdeBruijn schreef: 139. V: Moet elke gedoopte als hij tot jaren van onderscheid gekomen is, dat verbond dat in de Doop bevestigd is, dadelijk toestemmen en vernieuwen?
A: Ja, elke gedoopte, als hij tot jaren van onderscheid gekomen is, moet dat verbond, dat in de Doop bevestigd is, dadelijk toestemmen en in eigen persoon vernieuwen, verklarende, dat hij zich door zijn erfelijke en dadelijke zonden gans ellendig, rampzalig en machteloos erkent en dat hij daarom Christus Jezus, zoals Hij in het Evangelie wordt aangeboden en voorgesteld, in het geloof aanneemt en omhelst, om hem te zijn tot een volkomen Zaligmaker, Profeet, Priester en Koning, tot wijsheid, gerechtigheid, heiligmaking en heerlijkmaking en dat hij zich geheel en al, voor al zijn dagen alleen aan God overgeeft, om Hem te dienen en te verheerlijken in de kracht, die God hem zal geven om Christus' wil. Jes. 44 : 5. Deze zal zeggen: Ik ben des Heeren en die zal zich noemen met de naam Jakobs en die zal met zijn hand schrijven: Ik ben des Heeren. Ps. 119 : 94, 2 Kron. 30 : 8, 2 Sam. 23 : 5, Deut. 26 : 17, 18, 19, Neh. 9 : 38, Jer. 50 : 5, Ps. 50 : 5.
En GJdeBruijn citeert niet Calvijn, wat jij me lijkt te interpreteren, maar iemand anders (Teellinck volgens mij).