Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Refojongere

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Refojongere »

Middenrefo schreef: Gisteren, 00:10 Los van alle theologische en synodale kwesties spreekt het gevoel ook mee. Predikanten uit Zwolle komen in onze gemeente preken en passen zich aan onze liturgie en andere gebruiken aan. Predikanten van BHP willen dat niet, evenals een deel van de CGBeraad predikanten. Die zien we dus letterlijk nooit. Hoe kunnen we ze dan missen als we niet meer in één kerkverband zouden zitten?
Wijlen ds. W. van Gorsel (herv) taxeert dat anders.
Wat de liturgie betreft is in brede kringen van dc kerk het Liedboek aanvaard en zo langzamerhand wordt ieder geacht dat ook te gebruiken. Wie dat niet doet of niet wil loopt de kans bepaalde kansels gesloten te zien.

En dan nog iets om te bedenken in de CGK die jij voorstaat. Ds. Van Gorsel schreef verder:

Bijna overal kwamen de Hervormd-Gereformeerden voor een gewetensconflict te staan. We waren tégen de vrouw in het ambt, maar anderzijds zagen we ook onze verantwoordelijkheid waaraan we ons niet durfden onttrekken. We konden toch moeilijk onze plaatsen in Centrale Kerkeraden, Classicale Vergaderingen, Generale Synode, enz., afstaan aan niet-gereformeerde afgevaardigden. Zo groeide een praktijk van blijven deelnemen aan het kerkelijk cn gemeentelijk leven — anders zouden we onze invloed en inbreng prijsgeven — en de vrouwelijke ambtsdragers, zij het onder protest, accepteren.

(...)
Zo'n dertig jaar nadat de ambten voor de vrouw zijn opengesteld begint het erop te lijken dat we als Hervormd-Gereformeerden geacht worden de vrouw in het ambt te accepteren, en dat verzet daartegen ons volwaardig functioneren in de kerk onmogelijk maakt. Ik wil dat aan de hand van een voorbeeld verduidelijken.

Toen ik nog slechts kort in mijn tegenwoordige gemeente werkzaam was ontstond er een vakature in de ring. De kerkeraad van die gemeente bestaat uit mannen èn vrouwen. De „Bonders" in onze ring informeerden bij de vertrekkende predikant naar de mogelijkheid de dames geen dienst te laten doen wanneer wij aan de beurt waren, doch de dominee kon ons niets garanderen. Kennelijk had hij onze vraag aan zijn kerkeraad overgebracht, want weinige dagen later ontvingen we van de scriba een tamelijk bitse brief die hierop neerkwam dat zijn gemeente de vrouw in het ambt reeds jaren kende en dat men derhalve niet bereid was terwille van de ringpredikanten de dames te discrimineren. Verschillenden van ons hebben toen verzocht ontheven te worden van het vervullen van ringbeurten. Op dat verzoek hebben we nooit taal of teken ontvangen.

Aanvankelijk was ik geneigd dit geval als incidenteel te beschouwen, maar sindsdien hebben me ook uit andere regio's soortgelijke berichten bereikt. Méér dan eens wordt in geval van een vakature aan G.B.predikanten te verstaan gegeven dat ze welkom zijn, mits ze zich als gasten gedragen, dat wil zeggen: dat ze zich houden aan de regels van het huis. Die regels zijn: gebruik van de N.B.G.-vertaling en van het Liedboek en accepteren van de vrouw in het ambt. Zo niet, dan gaat het vervullen van ringbeurten óver...

Merkwaardig overigens, dat juist in de kringen waarin men het altijd heeft over „samen-kerk-zijn" en waar men het woord „verdraagzaamheid" hoog in het vaandel heeft geschreven, die verdraagzaamheid ineens ophoudt bij de gereformeerde prediking, liturgie en ambtsopvatting...

Het breekpunt

Opnieuw staan we dan als Hervormd-Gereformeerden voor een dilemma. Er zijn collega's die vinden dat we elke mogelijkheid om ergens de gereformeerde prediking te brengen, moeten benutten, en dan de vrouw in het ambt maar voor lief moeten nemen. Ik kan hun standpunt wel begrijpen, maar ik deel het niet. Het gebruik van het Liedboek (althans van de psalmen daaruit) is voor mij nooit onoverkomenlijk geweest. Wanneer een gemeente reeds jaren de nieuwe berijming zingt kun je kwalijk een psalm uit de oude berijming — die men immers niet bij zich heeft! — opgeven. Maar de vrouw in het ambt is voor mij het absolute breekpunt. Hoe kunnen we trouwens een gereformeerde prediking brengen wanneer we zo in conflict komen met de gereformeerde ambtsopvatting?

Het is wel te betreuren dat de eeuwenoude traditie van ringbeurten — waarmee wordt gesymboliseerd dat gemeenten eikaars lasten dragen — op deze wijze wordt gebroken. Hoe langer hoe meer dreigt de kerk te worden opgedeeld in een aantal gelijkgezinde groepen. De hotelkerk, waar iedere modaliteit z'n eigen kamer heeft. Maar de kamerbewoners komen niet meer bij elkaar over de vloer, kennen elkaar nauwelijks... In de vooroorlogse jaren was dat een spookbeeld. Wordt het nu het beeld van de kerk van de toekomst?

Waarvan akte.
MidMid

Bericht door MidMid »

Mijn kritiek op Rijnsburg is simpelweg: dit is niet de juiste kerkelijke weg. Organiseren, hergroeperen of wat dan ook doe je via de bestaande meerdere vergaderingen.

Niet meer/niet minder. (Overigens net als de rechter vandaag vond.)

Dat heeft verder niets te maken met waar ik mij in de kerken gepositioneerd weet.

Qua kwestie van scheuren, splitsen, afscheiden of meer eufemistisch 'je houden aan de vierslag' heb ik altijd gesteld 'dan wel aan beide zijden'. Beter nog is niets verliezen en dat de flanken het voorlopig in de handen van het midden leggen.
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Gisteren, 00:10
MidMid schreef: 25 aug 2025, 23:59
huisman schreef: 25 aug 2025, 23:49
MidMid schreef: 25 aug 2025, 23:43

Eerst maar weer samen aan tafel, dat het een scheiding wordt, kan maar hoeft niet.
Jij wil toch afscheid nemen van BhP en van Zwolle en co? Weet niet of dat gezellig tafelen is met iemand die mij liever niet aan tafel heeft.
Ga mij nu niet allerlei zaken in de mond leggen. Ik heb consequent gezegd dat als Rijnsburg een deel niet mee wil hebben ik dat enkel verantwoord vind als dat aan beide zijden gebeurt. Dit heb ik eerder in ditzelfde topic ook al genoemd als mogelijke oplossing. Net als destijds in Veenendaal gebeurd is (Renswoude en Scherpenzeel zelfstandig en rust in Pniël).
Los van alle theologische en synodale kwesties spreekt het gevoel ook mee. Predikanten uit Zwolle komen in onze gemeente preken en passen zich aan onze liturgie en andere gebruiken aan. Predikanten van BHP willen dat niet, evenals een deel van de CGBeraad predikanten. Die zien we dus letterlijk nooit. Hoe kunnen we ze dan missen als we niet meer in één kerkverband zouden zitten?
Ik ken genoeg verhalen in de afgelopen decennia van predikanten uit de behoudende kring die hun is duidelijk gemaakt dat ze niet (meer) welkom zijn op een bepaalde kansels. De meesten willen komen als ze gevraagd worden maar het lijkt mij logisch dat ze hun liturgie die ze zorgvuldig bij de preek hebben uitgezocht niet willen aanpassen. Neem aan dat psalmen laten zingen niet buiten de kerkorde is? Als dan geeist wordt dat ze ook allerlei liederen moeten laten zingen wie sluit dan de kansel?
Ken ook predikanten die zich op zekere hoogte willen aanpassen. Denk aan wat liederen laten zingen en de preek wat inkorten zonder de inhoud te schaden. Toch komt dan met enige regelmaat voor dat zoals ze zeggen, ze intrede en afscheid in één dienst houden. Dat wordt ze ook in de consistorie verteld. Dit is geen sprookje maar het zijn feiten.
Ken echte ‘midden’ predikanten die zeggen dat aan de linkerkant er steeds meer kansels voor hun dichtgaan en aan de rechterkant steeds meer open terwijl zij hetzelfde zijn gebleven.

M.a.w. gesloten kansels eenzijdig bij de rechterflank leggen is ver bezijden de waarheid. Het gebeurd aan beide flanken tot ver in het midden. Ik vind het ook alleszins begrijpelijk maar het geeft wel aan dat ons kerkverband al heel lang ziek is. Gesloten kansels zijn er immers al minstens 50 jaar.

Mijn persoonlijke voordeel is dat ik belijdend lid ben geweest in links, midden en rechts. Ik ken de situaties allemaal van binnenuit. :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Gisteren, 08:47
huisman schreef: 25 aug 2025, 23:49

Jij wil toch afscheid nemen van BhP en van Zwolle en co? Weet niet of dat gezellig tafelen is met iemand die mij liever niet aan tafel heeft.
Ga mij nu niet allerlei zaken in de mond leggen. Ik heb consequent gezegd dat als Rijnsburg een deel niet mee wil hebben ik dat enkel verantwoord vind als dat aan beide zijden gebeurt. Dit heb ik eerder in ditzelfde topic ook al genoemd als mogelijke oplossing. Net als destijds in Veenendaal gebeurd is (Renswoude en Scherpenzeel zelfstandig en rust in Pniël).
Los van alle theologische en synodale kwesties spreekt het gevoel ook mee. Predikanten uit Zwolle komen in onze gemeente preken en passen zich aan onze liturgie en andere gebruiken aan. Predikanten van BHP willen dat niet, evenals een deel van de CGBeraad predikanten. Die zien we dus letterlijk nooit. Hoe kunnen we ze dan missen als we niet meer in één kerkverband zouden zitten?
Ik ken genoeg verhalen in de afgelopen decennia van predikanten uit de behoudende kring die hun is duidelijk gemaakt dat ze niet (meer) welkom zijn op een bepaalde kansels. De meesten willen komen als ze gevraagd worden maar het lijkt mij logisch dat ze hun liturgie die ze zorgvuldig bij de preek hebben uitgezocht niet willen aanpassen. Neem aan dat psalmen laten zingen niet buiten de kerkorde is? Als dan geeist wordt dat ze ook allerlei liederen moeten laten zingen wie sluit dan de kansel?
Ken ook predikanten die zich op zekere hoogte willen aanpassen. Denk aan wat liederen laten zingen en de preek wat inkorten zonder de inhoud te schaden. Toch komt dan met enige regelmaat voor dat zoals ze zeggen, ze intrede en afscheid in één dienst houden. Dat wordt ze ook in de consistorie verteld. Dit is geen sprookje maar het zijn feiten.
Ken echte ‘midden’ predikanten die zeggen dat aan de linkerkant er steeds meer kansels voor hun dichtgaan en aan de rechterkant steeds meer open terwijl zij hetzelfde zijn gebleven.

M.a.w. gesloten kansels eenzijdig bij de rechterflank leggen is ver bezijden de waarheid. Het gebeurd aan beide flanken tot ver in het midden. Ik vind het ook alleszins begrijpelijk maar het geeft wel aan dat ons kerkverband al heel lang ziek is. Gesloten kansels zijn er immers al minstens 50 jaar.

Mijn persoonlijke voordeel is dat ik belijdend lid ben geweest in links, midden en rechts. Ik ken de situaties allemaal van binnenuit. :)
De kerkenraad is verantwoordelijk voor de eredienst en de gastpredikant hoort zich aan te passen aan de liturgie van de gemeente. Dat zou ook geen probleem moeten zijn als het allemaal binnen de regels is die door de synode zijn vastgesteld. Onze gemeente is flexibel en de liturgie is niet 'in beton' gehakt, juist om ruimte te geven aan behoudende predikanten. En toch komen ze niet. En andersom onze predikant wordt niet uitgenodigd. Je kunt wel blijven zeggen, maar kijk ook eens naar hun, maar daar kan ik niet zoveel mee. Je geeft gewoon voortdurend geen antwoord op mijn vraag waarom niet. Wat is nu de echte reden?
HHR

Bericht door HHR »

Middenrefo schreef: Gisteren, 09:21 Wat is nu de echte reden?
Zou de vraag van ds de Bruin tijdens de GS misschien toch de juiste kunnen zijn? "Prediken we wel dezelfde Christus?"
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Gisteren, 09:21
huisman schreef: Gisteren, 08:47

De kerkenraad is verantwoordelijk voor de eredienst en de gastpredikant hoort zich aan te passen aan de liturgie van de gemeente. Dat zou ook geen probleem moeten zijn als het allemaal binnen de regels is die door de synode zijn vastgesteld. Onze gemeente is flexibel en de liturgie is niet 'in beton' gehakt, juist om ruimte te geven aan behoudende predikanten. En toch komen ze niet. En andersom onze predikant wordt niet uitgenodigd. Je kunt wel blijven zeggen, maar kijk ook eens naar hun, maar daar kan ik niet zoveel mee. Je geeft gewoon voortdurend geen antwoord op mijn vraag waarom niet. Wat is nu de echte reden?
Op de laatste zin ga ik natuurlijk in. Maar eerst even duidelijk krijgen. Jij legt de schuld van de gesloten kansels uitsluitend bij 'rechts"?
Dat zou namelijk een regelrechte leugen zijn.

De echte reden voor gesloten kansels kunnen vele zijn maar persoonlijk is het voor mij het grote verschil in prediking en in Gemeentebeschouwing. Zelf beluister ik wekelijks diensten uit de volle breedte van de CGK. Van bv Woerden tot Katwijk. Je begrijpt waar mijn sterke voorkeur ligt maar ik probeer het onbevangen te doen. Soms ben ik blij verrast maar vaak ook verdrietig over het beluisterde. Dan probeer ik trouwens door alle liturgische franje heen te kijken hoewel ik niets heb met al die bandjes in de kerk.
Ik hoop dat in de nabije toekomst er een diepgaand gesprek gaat komen over de prediking. Correctie vanuit Gods Woord maar ook vanuit het oude goud uit onze CGK traditie zou heilzaam kunnen zijn voor alle flanken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

MidMid schreef: Gisteren, 00:32 Mijn kritiek op Rijnsburg is simpelweg: dit is niet de juiste kerkelijke weg. Organiseren, hergroeperen of wat dan ook doe je via de bestaande meerdere vergaderingen.
Hoezo? Als je vind dat plaatselijke besluiten mogen prevaleren boven landelijke besluiten, dan geldt dat natuurlijk ook voor de vraag of je wel of niet in een verband wil zitten. En zo is het ook altijd gegaan. Ik ken geen kerkordelijke mogelijkheid om als gemeente gedwongen te worden in een classis te blijven zitten als je zelf een brief schrijft dat je met de hele gemeente naar de GG gaat.
MidMid

Bericht door MidMid »

Herman schreef: Gisteren, 09:45
MidMid schreef: Gisteren, 00:32 Mijn kritiek op Rijnsburg is simpelweg: dit is niet de juiste kerkelijke weg. Organiseren, hergroeperen of wat dan ook doe je via de bestaande meerdere vergaderingen.
Hoezo? Als je vind dat plaatselijke besluiten mogen prevaleren boven landelijke besluiten, dan geldt dat natuurlijk ook voor de vraag of je wel of niet in een verband wil zitten. En zo is het ook altijd gegaan. Ik ken geen kerkordelijke mogelijkheid om als gemeente gedwongen te worden in een classis te blijven zitten als je zelf een brief schrijft dat je met de hele gemeente naar de GG gaat.
En laat nu juist net rond 1962 voor die situatie de vierde van de inmiddels befaamde vierslag zijn ingevoerd. Natuurlijk mag en kan dat. Maar dan niet zonder eerst de kerkelijke weg te hebben gelopen om daarin je bezwaar te maken, want daarvoor heb je je handtekening gezet...
MidMid

Bericht door MidMid »

huisman schreef: Gisteren, 09:41 Op de laatste zin ga ik natuurlijk in. Maar eerst even duidelijk krijgen. Jij legt de schuld van de gesloten kansels uitsluitend bij 'rechts"?

De echte reden voor gesloten kansels kunnen vele zijn maar persoonlijk is het voor mij het grote verschil in prediking en in Gemeentebeschouwing. Zelf beluister ik wekelijks diensten uit de volle breedte van de CGK. Van bv Woerden tot Katwijk. Je begrijpt waar mijn sterke voorkeur ligt maar ik probeer het onbevangen te doen. Soms ben ik blij verrast maar vaak ook verdrietig over het beluisterde. Dan probeer ik trouwens door alle liturgische franje heen te kijken hoewel ik niets heb met al die bandjes in de kerk.
Ik hoop dat in de nabije toekomst er een diepgaand gesprek gaat komen over de prediking. Correctie vanuit Gods Woord maar ook vanuit het oude goud uit onze CGK traditie zou heilzaam kunnen zijn voor alle flanken.
Gesloten kansels is een kerkbreed probleem. Maar de eerlijkheid is dat ik meer kerken ter linkerzijde en in het midden ken met een open uitnodigingsbeleid. Ter rechterzijde komt dit fenomeen van sluiting veel meer voor. Daar zijn zelfs lijstjes. Overigens ook met een in mijn ogen andere motivatie.

Ter linkerzijde is de motivatie vaak gelegen in niet willen aanpassen naar vorm en stijl en dergelijke. Dat werkt vervreemding naar de gemeente toe en ziet men dus niet ter opbouw van de gemeente.
Ter rechterzijde is de motivatie vaak gelegen in het niet vertrouwen van de ander. Men vertrouwt de ander niet met het woord van God in handen op hun kansel.
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Gisteren, 10:46
huisman schreef: Gisteren, 09:41 Op de laatste zin ga ik natuurlijk in. Maar eerst even duidelijk krijgen. Jij legt de schuld van de gesloten kansels uitsluitend bij 'rechts"?

Gesloten kansels is een kerkbreed probleem. Maar de eerlijkheid is dat ik meer kerken ter linkerzijde en in het midden ken met een open uitnodigingsbeleid. Ter rechterzijde komt dit fenomeen van sluiting veel meer voor. Daar zijn zelfs lijstjes. Overigens ook met een in mijn ogen andere motivatie.

Ter linkerzijde is de motivatie vaak gelegen in niet willen aanpassen naar vorm en stijl en dergelijke. Dat werkt vervreemding naar de gemeente toe en ziet men dus niet ter opbouw van de gemeente.
Ter rechterzijde is de motivatie vaak gelegen in het niet vertrouwen van de ander. Men vertrouwt de ander niet met het woord van God in handen op hun kansel.
Jouw aversie tegen het behoudend deel van de CGK heb je nu in alle toonaarden opgeschreven. Zelfs je aversie tegen de prediking daar. Objectief kun je jouw beoordelingen dus niet noemen. Dan sta je toch echt los van de oorspronkelijke CGK. Het boek van dr. Kranendonk over de theologie van de professoren van der Schuit, van der Meiden en Wisse zou een gesprek waard zijn waarom die theologie bij links totaal niet meer gevonden wordt.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Maar dan nogmaals de vraag - @Merel gaf dit ook al aan - waarom dan geen aansluitingen bij een kv die dichtbij staat? Want, laten we wel wezen, @Huisman redeneert hier als een rasechte GG'er.
huisman

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef: Gisteren, 11:41 Maar dan nogmaals de vraag - @Merel gaf dit ook al aan - waarom dan geen aansluitingen bij een kv die dichtbij staat? Want, laten we wel wezen, @Huisman redeneert hier als een rasechte GG'er.
:) Je kunt mij aan één ding houden. Ik wordt geen GG ondanks de waardering voor het kerkverband. Mijn verbondsopvatting, opvattingen over het welmenend aanbod van genade enz. staan dat toch echt in de weg.
Als de Haamstede conferentie een kerkverband zou zijn stond die het meest dichtbij mijn opvattingen.

https://rd.nl/artikel/1118310

Verslag van de woorden van een GG,CGK,PKN(GB) predikant
MGG

Bericht door MGG »

huisman schreef: Gisteren, 11:56
Wim Anker schreef: Gisteren, 11:41 Maar dan nogmaals de vraag - @Merel gaf dit ook al aan - waarom dan geen aansluitingen bij een kv die dichtbij staat? Want, laten we wel wezen, @Huisman redeneert hier als een rasechte GG'er.
:) Je kunt mij aan één ding houden. Ik wordt geen GG ondanks de waardering voor het kerkverband. Mijn verbondsopvatting, opvattingen over het welmenend aanbod van genade enz. staan dat toch echt in de weg.
Als de Haamstede conferentie een kerkverband zou zijn stond die het meest dichtbij mijn opvattingen.

HHK dan. Je kan toch niet rechtvaardigen om de CGK te ontvlechten en als 2 kerkverbanden verder te gaan?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: Gisteren, 11:56

Er is toch geen verschil over het aanbod tussen GG en CGK? vwbt het aantal verbonden, blijkens je eigen onderschrift is dat allemaal niet zo boeiend en wat enz. inhoud ontgaat me.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

huisman schreef: Gisteren, 11:56Als de Haamstede conferentie een kerkverband zou zijn stond die het meest dichtbij mijn opvattingen.

Ds. W. Visscher beluister ik af en toe een preek van. Ds. J.M.J. Kieviet is in onze gemeente enige malen voorgegaan, en Ds. Goudriaan heb ik in het verleden meerdere malen beluisterd in de PKN.

Ik ervaar geen liggingsverschil als ik deze predikanten beluister. Ik ben niet voor het forceren van organisatorische eenheid, maar ik verblijd me wel in de geestelijke eenheid als die ervaren wordt. Deze eenheid over kerkmuren heen lees ik ook in het verslag van de Haamstede conferentie. Dat maakt dat ik die conferentie iets vindt om zuinig op te zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie