Je hebt keuze uit 38.835, jezelf niet meegerekend
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
En jij valt af dat is dus 38.834. Hij is ook geen GG predikant dat is dus 38.831. Het is een man dus nog maar ongeveer 19.415 te gaan.
Kunnen we er geen ‘Wie is het’ van maken?

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Heeft hij een bril?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Niet vissen naar iemands identiteit. 

-
Duidelijk is dat ik in ieder geval een Rijssenaar ben
Maar tis lastig, want daar bestaan er best veel van. Misschien hebben we elkaar wel eens in ogen aan gekeken... Wie weet. Kweet ook niet wie de andere Rijssenaren op dit forum zijn..

Het gedeelde fimpje is een weerlegging van het hypercalvinisme. Een hypercalvinist en een calvinist zijn het er in elk geval beide over eens dat het geloof een gave Gods is, dat daar in het fimpje geen aandacht aan wordt gegeven lijkt mij dus niet raar. Chris Verhagen heeft een afspeellijst 'calvinisme' gemaakt waarin de calvinistische leer wordt uitgelegd. Kijk bijvoorbeeld dit fimpje: https://youtu.be/XmI58YNJllI?si=ZBD5EuDZzjcz9MTF Hier gaat hij in op de tekst uit Johannes 6:43-45 waar in vers 43 staat: 'Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke' Hierin zegt hij onder andere: ' De mens in zijn zondige toestand is niet vanuit een soort autonome keuze in staat om tot de Zoon te komen. Het komen tot Christus is geen beslissing maar wijkt af van de natuur van een zondaar. Er is een bovennatuurlijke interventie nodig voor die stap. Dit ontslaat ons niet van de verantwoordelijkheid om ons te bekeren'JanRap schreef: ↑Vandaag, 15:33@Marijn_M, Het verhaal van deze Christelijke Apolegeet beweegt zich in dezelfde lijn als alle andere eerdere pogingen om de leer van ( voornamelijk) de beide GG's onder vuur te nemen. Ik denk aan namen als van der Zwaag, Blauwendraad, Zwoferink, en zo zouden er nog veel meer te noemen zijn. De kern van de kritiek vanuit de GG op de bezwaren is steeds weer: je kunt alles van ons vragen maar niet dat we onze leer en onze prediking veranderen. Het is vergeefse moeite. Ook dit filmpje. Als ik eerlijk ben lijkt het me trouwens dat te weinig belicht wordt dat het geloof Gods gave is. Daarentegen hoor ik enkele malen: 'je moet stappen zetten'. Maar mogen we elkaar eens vragen waarom we dit soort filmpjes eigenlijk nodig hebben? Al eeuwen voor ons is deze materie uitvoerig behandeld op de Synode van Dordrecht. Zijn de Dordtse Leerregels niet duidelijk genoeg? Weten we met de DL geen raad? En ik waag het te veronderstellen: heeft een deel van de gereformeerde gezindte de Leeruitspraken van 1931 niet te kritiekloos omarmd?Marijn_M schreef: ↑Vandaag, 14:21Ik kan dat gevoel wel begrijpen, en dat komt denk ik ook doordat dit geen preek is maar een uitleg. In een preek verwacht je méér — dat er naast de uitleg ook echt verkondigd wordt. Dit is meer een betoog, en daarin zit van nature minder ‘het wonder’ dat je in een preek mag verwachten.-DIA- schreef: ↑Vandaag, 13:17Ik kan persoonlijk een heel eind meer met deze Chris Verhagen, maar bij deze punten haak ik af. Dan denkt hij te menselijk, en in dat menselijke wordt het wonder uitgesloten.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 12:56
Ja, oké maar wat hij zegt is dus niet onwaar? Wat voor wonder mis je dan? Snap niet goed wat je bedoelt
PS Het intrigeert me wel een beetje (sorry!) wie achter De Rijssenaar schuilgaat...
Met het tweede gedeelte ben ik het hartelijk eens. Ik ben bang dat er kerkgangers zijn aan rechtse zijde die niet of nauwelijks de Dordtse Leerregels lezen, in de kerk worden hooguit de passages geciteerd die in het straatje passen, bijvoorbeeld over de wedergeboorte (hoofdstuk 3/4 par. 11) De passages over jonggestorven kinderen, zekerheid van het geloof, etc worden voor het gemak vermeden onder verzuchtingen als: 'och wat waren onze vaderen toch verlicht, hoe geheel anders is dat in deze donkere tijd waarin men dat niet meer zo kan zeggen '
Dan tel je wel de woonkernen Holten en Dijkerhoek mee

© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik zal moeten googelen naar leeruitsraken 1931JanRap schreef: ↑Vandaag, 15:33@Marijn_M, Het verhaal van deze Christelijke Apolegeet beweegt zich in dezelfde lijn als alle andere eerdere pogingen om de leer van ( voornamelijk) de beide GG's onder vuur te nemen. Ik denk aan namen als van der Zwaag, Blauwendraad, Zwoferink, en zo zouden er nog veel meer te noemen zijn. De kern van de kritiek vanuit de GG op de bezwaren is steeds weer: je kunt alles van ons vragen maar niet dat we onze leer en onze prediking veranderen. Het is vergeefse moeite. Ook dit filmpje. Als ik eerlijk ben lijkt het me trouwens dat te weinig belicht wordt dat het geloof Gods gave is. Daarentegen hoor ik enkele malen: 'je moet stappen zetten'. Maar mogen we elkaar eens vragen waarom we dit soort filmpjes eigenlijk nodig hebben? Al eeuwen voor ons is deze materie uitvoerig behandeld op de Synode van Dordrecht. Zijn de Dordtse Leerregels niet duidelijk genoeg? Weten we met de DL geen raad? En ik waag het te veronderstellen: heeft een deel van de gereformeerde gezindte de Leeruitspraken van 1931 niet te kritiekloos omarmd?Marijn_M schreef: ↑Vandaag, 14:21Ik kan dat gevoel wel begrijpen, en dat komt denk ik ook doordat dit geen preek is maar een uitleg. In een preek verwacht je méér — dat er naast de uitleg ook echt verkondigd wordt. Dit is meer een betoog, en daarin zit van nature minder ‘het wonder’ dat je in een preek mag verwachten.-DIA- schreef: ↑Vandaag, 13:17Ik kan persoonlijk een heel eind meer met deze Chris Verhagen, maar bij deze punten haak ik af. Dan denkt hij te menselijk, en in dat menselijke wordt het wonder uitgesloten.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 12:56
Ja, oké maar wat hij zegt is dus niet onwaar? Wat voor wonder mis je dan? Snap niet goed wat je bedoelt
PS Het intrigeert me wel een beetje (sorry!) wie achter De Rijssenaar schuilgaat...

Ja, er wordt in evangelische kringen te weinig belicht dat het geloof een gave is. Zo eens met je. Ik vind dat moeilijk. Zit soms met kromme tenen te luisteren. Ze hebben het van huis uit ook niet meegekregn. Wat vaak wel helder, is dat de uitnodiging van het evangelie voor ieder mens oprecht en welgemeend klinkt. Als ik het tegen mijn broeders, zusters in de gemeente zeg... dat het geloof Gods gave is en niet zo maar een keus, of een stap dan beamen ze dat wel. En soms gaat er een wereld voor hen open, die ze niet kennen. Maar ze theologiseren er niet over. Het is maar net waar je vandaan komt. Een gesprek kan echt wel vruchtbaar zijn.
Misschien is het anders als iemand van reformatorisch evangelisch wordt en allergische reageert.