Pagina 2125 van 2125

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 22 aug 2025, 00:17
door Rido91
Hoed schreef: Vandaag, 00:07 Het is wel duidelijk dat jij nooit bij zulke avonden aanwezig bent geweest. Want dan begreep je direct wat ik net uit de doeken heb gedaan.
Rido91 schreef: Gisteren, 23:54 Er zijn helaas preken die niet tot geloof oproepen of waar deze oproep door zoveel mitsen en maren wordt omgeven dat de boodschap van het Evangelie volkomen verbleekt is: je moet eerst dit meegemaakt hebben, dan die ervaring hebben gehad. Dat heeft weinig meer met een oproep tot geloof te maken, hooguit een oproep tot zondekennis of het zoeken of je al wat kenmerken waarneemt bij jezelf . Gevolg is dat velen tot in de details kunnen vertellen hoe God een mens moet bekeren maar zich zelf niet bij Gods volk kunnen rekenen en de avondmaalstafels vrijwel leeg blijven
Kun je dit eens wat nader onderbouwen? Of is het meer een onderbuikgevoel?
Het ligt nogal gevoelig om uitgebreid een preek hier te gaan plaatsen ter onderbouwing (als je dat bedoeld) gezien de reacties de vorige keer dat dit gebeurde. Ik zou zeggen: lees de discussies terug die nog niet zolang geleden hierover zijn gevoerd.
En ik ben vaker bij zulke avonden geweest maar help mij even, wat is er mis met de entourage?

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 22 aug 2025, 00:23
door -DIA-
DDD schreef: Gisteren, 23:09
-DIA- schreef: Gisteren, 23:05
DDD schreef: Gisteren, 23:04 Als het om de woorden Gods gaat, kunnen we niet snel kritisch genoeg zijn.

De gave van onderscheiding, noemt de apostel dat.
We kunnen verstandelijk onderscheiden, maar dat is toch wat anders dan geestelijk onderscheiden.
Nee, dat hoort heel nauw bij elkaar. Geestelijk onderscheiden gebeurt niet op basis van emoties.
Zeker niet, maar een geestelijk onderscheiden kan niet iedereen. Ik hoorde eens, sommigen die onbekeerd zijn kunnen iets onderscheiden. En vanzelf, het gaat ook niet buiten het verstand om, maar als het enkel uit de natuur of uit vleselijke emoties is geloof ik toch dat tekort is.

Ik merk weer dat het weinig zin heeft om weer verder te reageren. Het landt hier gewoon niet. Ik lijk daarmee een nogal een groot en hoogmoedig mensenkind, nietwaar? Wellicht dat sommigen dit ook niet anders kunnen zien, of misschien, dat kan ook, niet willen.
Ik ga dan ook niet verder met reageren, dat geeft enkel druk en naarheid.

Nog een preek als toegift, over Romeinen 8, maar hier de verzen 12-30
De preek over het eerste deel van Romeinen 8 kan ik niet meer terugluisteren.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 0650001986

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 22 aug 2025, 00:30
door Hoed
Rido91 schreef: Vandaag, 00:17
Hoed schreef: Vandaag, 00:07 Het is wel duidelijk dat jij nooit bij zulke avonden aanwezig bent geweest. Want dan begreep je direct wat ik net uit de doeken heb gedaan.
Rido91 schreef: Gisteren, 23:54 Er zijn helaas preken die niet tot geloof oproepen of waar deze oproep door zoveel mitsen en maren wordt omgeven dat de boodschap van het Evangelie volkomen verbleekt is: je moet eerst dit meegemaakt hebben, dan die ervaring hebben gehad. Dat heeft weinig meer met een oproep tot geloof te maken, hooguit een oproep tot zondekennis of het zoeken of je al wat kenmerken waarneemt bij jezelf . Gevolg is dat velen tot in de details kunnen vertellen hoe God een mens moet bekeren maar zich zelf niet bij Gods volk kunnen rekenen en de avondmaalstafels vrijwel leeg blijven
Kun je dit eens wat nader onderbouwen? Of is het meer een onderbuikgevoel?
Het ligt nogal gevoelig om uitgebreid een preek hier te gaan plaatsen ter onderbouwing (als je dat bedoeld) gezien de reacties de vorige keer dat dit gebeurde. Ik zou zeggen: lees de discussies terug die nog niet zolang geleden hierover zijn gevoerd.
En ik ben vaker bij zulke avonden geweest maar help mij even, wat is er mis met de entourage?
Liederen die de toets van Gods Woord niet kunnen doorstaan, omdat het vaak alleen gaat over aanbidding, lofprijzing en zelden over de verlorenheid van de mens en kortstondigheid van het leven.
En verder de muzikale begeleiding, die vaak dicht in de buurt komt van festivalachtige sferen, soms nog met een discolicht er bij.

Tegenwoordig heb je ook van die praiseavonden in de open lucht, opmerkelijk genoeg vinden die zelfs plaats in hartje Veluwe. Ik schrik als ik zie wat en hoe dat gezongen wordt, met de armen in de lucht en vanuit een bepaalde emotie die niet meer gezond overkomt. Ik vind dat echt heel gevaarlijk.

Maar ik sluit me aan bij het bericht hierboven. Het is erg lastig om een discussie te voeren, omdat je steeds niet inhoudelijk ingaat op hetgeen wat ik zeg, maar telkens allerlei andere argumenten of jamaars in de discussie gooit. Eigenlijk zou ik de punten gewoon moeten nummeren, maar dat vind ik zo claimend overkomen. Dus ik laat het er verder maar weer bij. Wij samen worden het in ieder geval nooit eens, omdat we totaal verschillend er naar kijken en ik niet goed kan omgaan met allerlei stigma's en generalisaties.

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 22 aug 2025, 07:35
door Bertiel
Hoed schreef: Gisteren, 23:50
Nee. De basis moet Schriftuurlijk-bevindelijk zijn. Je kunt niet ergens spreken als je weet dat er sprekers komen waarvan de visie op doop, verbond, belofte en de Evangelieverkondiging haaks staan op hetgeen waar je zelf voor staat. ?
wel typisch dat Philpot dan wel in leesdiensten gelezen wordt...

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 22 aug 2025, 07:37
door Bertiel
Hoed schreef: Vandaag, 00:30 Liederen die de toets van Gods Woord niet kunnen doorstaan, omdat het vaak alleen gaat over aanbidding, lofprijzing en zelden over de verlorenheid van de mens en kortstondigheid van het leven.
En verder de muzikale begeleiding, die vaak dicht in de buurt komt van festivalachtige sferen, soms nog met een discolicht er bij.
psalm 150 ook maar schrappen dan.

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 22 aug 2025, 08:17
door JanRap
-DIA- schreef: Vandaag, 00:23
DDD schreef: Gisteren, 23:09
-DIA- schreef: Gisteren, 23:05
DDD schreef: Gisteren, 23:04 Als het om de woorden Gods gaat, kunnen we niet snel kritisch genoeg zijn.

De gave van onderscheiding, noemt de apostel dat.
We kunnen verstandelijk onderscheiden, maar dat is toch wat anders dan geestelijk onderscheiden.
Nee, dat hoort heel nauw bij elkaar. Geestelijk onderscheiden gebeurt niet op basis van emoties.
Zeker niet, maar een geestelijk onderscheiden kan niet iedereen. Ik hoorde eens, sommigen die onbekeerd zijn kunnen iets onderscheiden. En vanzelf, het gaat ook niet buiten het verstand om, maar als het enkel uit de natuur of uit vleselijke emoties is geloof ik toch dat tekort is.

Ik merk weer dat het weinig zin heeft om weer verder te reageren. Het landt hier gewoon niet. Ik lijk daarmee een nogal een groot en hoogmoedig mensenkind, nietwaar? Wellicht dat sommigen dit ook niet anders kunnen zien, of misschien, dat kan ook, niet willen.
Ik ga dan ook niet verder met reageren, dat geeft enkel druk en naarheid.

Nog een preek als toegift, over Romeinen 8, maar hier de verzen 12-30
De preek over het eerste deel van Romeinen 8 kan ik niet meer terugluisteren.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 0650001986
@DIA, Ik vond bij Ryle ( uitleg Joh.10:1 ) een citaat dat misschien woorden geeft aan wat u bedoelt over de gave van het onderscheiden?: ''We zien ook een bijzondere tekening van ware christenen. Zij zijn schapen die de stem van de Herder horen. En kennen, en ze zijn als schapen die een vreemde niet zullen volgen maar van hem vlieden omdat zij de stem van de vreemde niet kennen.
Dit kan dwaasheid lijken voor de wereld. Er is een geestelijk instinct in de ware gelovigen dat hen in het algemeen in staat stelt te onderscheiden tussen ware en valse leer. De zorgelozen mogen geen verschil zien tussen leraar en leraar, predikatie en predikatie, het armste schaap van Christus zal de dingen die verschillen onderscheiden hoewel niet altijd in staat om uit te leggen waarom. Laten we ons wachten dit geestelijk instinct niet te verachten. Wat een spottende wereld ook zal willen zeggen, het is een bijzonder kenmerk van de inwoning van de Heilige Geest. 1 Joh.2:20: Gij hebt de zalving van de Heilige Geest en gij weet alle dingen''

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 22 aug 2025, 08:19
door Rido91
Hoed schreef: Vandaag, 00:30
Rido91 schreef: Vandaag, 00:17
Hoed schreef: Vandaag, 00:07 Het is wel duidelijk dat jij nooit bij zulke avonden aanwezig bent geweest. Want dan begreep je direct wat ik net uit de doeken heb gedaan.
Rido91 schreef: Gisteren, 23:54 Er zijn helaas preken die niet tot geloof oproepen of waar deze oproep door zoveel mitsen en maren wordt omgeven dat de boodschap van het Evangelie volkomen verbleekt is: je moet eerst dit meegemaakt hebben, dan die ervaring hebben gehad. Dat heeft weinig meer met een oproep tot geloof te maken, hooguit een oproep tot zondekennis of het zoeken of je al wat kenmerken waarneemt bij jezelf . Gevolg is dat velen tot in de details kunnen vertellen hoe God een mens moet bekeren maar zich zelf niet bij Gods volk kunnen rekenen en de avondmaalstafels vrijwel leeg blijven
Kun je dit eens wat nader onderbouwen? Of is het meer een onderbuikgevoel?
Het ligt nogal gevoelig om uitgebreid een preek hier te gaan plaatsen ter onderbouwing (als je dat bedoeld) gezien de reacties de vorige keer dat dit gebeurde. Ik zou zeggen: lees de discussies terug die nog niet zolang geleden hierover zijn gevoerd.
En ik ben vaker bij zulke avonden geweest maar help mij even, wat is er mis met de entourage?
Liederen die de toets van Gods Woord niet kunnen doorstaan, omdat het vaak alleen gaat over aanbidding, lofprijzing en zelden over de verlorenheid van de mens en kortstondigheid van het leven.
En verder de muzikale begeleiding, die vaak dicht in de buurt komt van festivalachtige sferen, soms nog met een discolicht er bij.

Tegenwoordig heb je ook van die praiseavonden in de open lucht, opmerkelijk genoeg vinden die zelfs plaats in hartje Veluwe. Ik schrik als ik zie wat en hoe dat gezongen wordt, met de armen in de lucht en vanuit een bepaalde emotie die niet meer gezond overkomt. Ik vind dat echt heel gevaarlijk.

Maar ik sluit me aan bij het bericht hierboven. Het is erg lastig om een discussie te voeren, omdat je steeds niet inhoudelijk ingaat op hetgeen wat ik zeg, maar telkens allerlei andere argumenten of jamaars in de discussie gooit. Eigenlijk zou ik de punten gewoon moeten nummeren, maar dat vind ik zo claimend overkomen. Dus ik laat het er verder maar weer bij. Wij samen worden het in ieder geval nooit eens, omdat we totaal verschillend er naar kijken en ik niet goed kan omgaan met allerlei stigma's en generalisaties.
Je mag wat mij betreft de punten nummeren, volgens mij heb ik overal antwoord op gegeven. Het is wat flauw dat je zegt dat ik telkens andere argumenten gebruik. Als je doelt op de vorige discussie zie ik inderdaad niet in hoe jij het symbool los kan zien van de betekenis. Jij ziet dat als een ander argument, voor mij zijn die zaken onlosmakelijk met elkaar verbonden. En wat betreft deze discussie: ik heb genoeg preken gehoord waar ik bovenstaande op baseer. Dus nee, het is geen onderbuikgevoel.

Welke liederen die gezongen worden op zo'n avond kunnen de toets van Gods Woord niet doorstaan? Er zijn ook psalmen die niet spreken over de verlorenheid van de mens, moeten we die ook niet meer zingen (zoals ik sommige kerken ter rechterzijde al gebeurt) En waar in de Bijbel staat dat je geen andere kleur verlichting mag gebruiken dan wit/geel? Schrik je niet van de leegheid waarmee veel in rechtse kerken psalmen worden gezongen als: 'God heb ik lief want die getrouwe Heer ' terwijl nog niet eens een kwart van de gemeente God daadwerkelijk lief heeft?

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 22 aug 2025, 09:29
door R+ck
Hoed schreef: Gisteren, 23:50
Rido91 schreef: Gisteren, 23:37
Hoed schreef: Gisteren, 22:40
Ik weet ook een andere interkerkelijk initiatief, waar eerst ook predikanten/ambtsdragers uit de Gereformeerde Gemeenten spraken. Vervolgens komt er iemand langs met een baptistische doopvisie of een visie die totaal tegenstrijdig is als het gaat over doop, belofte of verbond, en dan jaag je dus deze ambtsdragers automatisch weg. Het is erg lastig als je een inleiding moet gaan houden terwijl de keer er voor een volledig tegengestelde Bijbelse toepassing is gemaakt. Dan krijg je het niet makkelijk in de vragenbeantwoording en dat kan dan soms zelfs leiden tot forse meningsverschillen, hete hoofden en koude harten.

Dus ik constateer, op basis van mijn eigen waarneming, dat er een grote kern van waarheid in zit.
Waarom is dat erg?
Als de spreker de keer erna met een degelijk verhaal komt met argumenten, bijbelteksten etc. moet hij de zaal toch ook kunnen overtuigen van zijn visie? En ook wat vragen kunnen beantwoorden? Vaak is men ter rechterzijde bang voor kritiek, men komt met een 'bevindelijk verhaaltje' en het geïnteresseerde publiek wat op zo'n avond komt wil graag horen of en hoe de spreker dit aan de Bijbel kan toetsen. Dus ook een kwestie van een goede voorbereiding dus lijkt mij
Nee. De basis moet Schriftuurlijk-bevindelijk zijn. Je kunt niet ergens spreken als je weet dat er sprekers komen waarvan de visie op doop, verbond, belofte en de Evangelieverkondiging haaks staan op hetgeen waar je zelf voor staat. Dat jij dat allemaal generaliseert tot een 'bevindelijk verhaaltje' en daarmee, wellicht onbedoeld, het stigma over de Gereformeerde Gemeenten weer bevestigt, is het ultieme voorbeeld van zoals dat ook gebeurt op zulk soort avonden. Want als anderen spreken, die dezelfde visie hebben op de Gereformeerde Gemeenten, zoals jij lijkt te hebben, worden zulke uitspraken die jij nu bezigt, ook gedaan. En dan soms nog vele malen stigmatiserender dan jij nu doet.

En dan spreek ik nog niet eens over de entourage, hé?
Hoe lees jij je Bijbel dan? De Heere Jezus preekte en onderwees in de tempel en in de synagogen (Mattheüs 4:23; Lucas 4:16-22), terwijl daar ook schriftgeleerden en Farizeeën waren die in leer en leven haaks stonden op Zijn boodschap. Toch richtte Hij geen eigen tempel of synagoge op, maar bleef Hij getuigen van de waarheid. Hij wist dat de Waarheid sterker is dan de dwaling, en Hij liet zich niet weerhouden door de aanwezigheid van mensen met een verkeerde visie.
De apostelen deden hetzelfde: ze spraken in de synagogen (Handelingen 17:1-3; Handelingen 18:4), waar Joden aanwezig waren die de Messias verwierpen. Paulus voerde daar uit de Schriften aan dat Jezus de Christus is. Dat leidde vaak tot discussie, soms tot fel verzet, maar ook tot bekeringen. Het is dus niet per se Schriftuurlijk om weg te lopen zodra er een tegengeluid klinkt; juist door het Woord te openen kan het licht van de waarheid schijnen (2 Timotheüs 4:2).
De Schrift roept ons wel op om dwaling te weerleggen (Titus 1:9), maar ook om dit te doen “met zachtmoedigheid” (2 Timotheüs 2:24-25). Het is dus mogelijk om in een interkerkelijke setting stevig te getuigen van de waarheid, zonder je eigen fundament los te laten.
Als we ons terugtrekken in een eigen kringetje om elke confrontatie met andere visies te vermijden, lijkt dat meer op de houding van de Farizeeën, die zichzelf afscheidden en zich reinigden van alles wat ‘anders’ was. Maar de Heere Jezus zocht juist het gesprek, de ontmoeting, en gaf onderwijs met gezag.

Daar komt nog bij: het Woord van God is krachtig en levend (Hebreeën 4:12). We hoeven dus niet bang te zijn dat een andere visie ons fundament wegneemt, zolang wij zelf staan op het Woord en dat Woord trouw verkondigen.
De Bijbel laat zien dat waarheid niet door isolement maar door getuigenis en onderwijs naar voren komt. Het gevaar van “hete hoofden en koude harten” is niet zozeer dat er verschillende meningen klinken, maar dat we zelf niet wandelen in de geest van Christus, Die “vol van genade en waarheid” was (Johannes 1:14).

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 22 aug 2025, 09:38
door pierre27
JanRap schreef: Vandaag, 08:17
-DIA- schreef: Vandaag, 00:23
DDD schreef: Gisteren, 23:09
-DIA- schreef: Gisteren, 23:05

We kunnen verstandelijk onderscheiden, maar dat is toch wat anders dan geestelijk onderscheiden.
Nee, dat hoort heel nauw bij elkaar. Geestelijk onderscheiden gebeurt niet op basis van emoties.
Zeker niet, maar een geestelijk onderscheiden kan niet iedereen. Ik hoorde eens, sommigen die onbekeerd zijn kunnen iets onderscheiden. En vanzelf, het gaat ook niet buiten het verstand om, maar als het enkel uit de natuur of uit vleselijke emoties is geloof ik toch dat tekort is.

Ik merk weer dat het weinig zin heeft om weer verder te reageren. Het landt hier gewoon niet. Ik lijk daarmee een nogal een groot en hoogmoedig mensenkind, nietwaar? Wellicht dat sommigen dit ook niet anders kunnen zien, of misschien, dat kan ook, niet willen.
Ik ga dan ook niet verder met reageren, dat geeft enkel druk en naarheid.

Nog een preek als toegift, over Romeinen 8, maar hier de verzen 12-30
De preek over het eerste deel van Romeinen 8 kan ik niet meer terugluisteren.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 0650001986
@DIA, Ik vond bij Ryle ( uitleg Joh.10:1 ) een citaat dat misschien woorden geeft aan wat u bedoelt over de gave van het onderscheiden?: ''We zien ook een bijzondere tekening van ware christenen. Zij zijn schapen die de stem van de Herder horen. En kennen, en ze zijn als schapen die een vreemde niet zullen volgen maar van hem vlieden omdat zij de stem van de vreemde niet kennen.
Dit kan dwaasheid lijken voor de wereld. Er is een geestelijk instinct in de ware gelovigen dat hen in het algemeen in staat stelt te onderscheiden tussen ware en valse leer. De zorgelozen mogen geen verschil zien tussen leraar en leraar, predikatie en predikatie, het armste schaap van Christus zal de dingen die verschillen onderscheiden hoewel niet altijd in staat om uit te leggen waarom. Laten we ons wachten dit geestelijk instinct niet te verachten. Wat een spottende wereld ook zal willen zeggen, het is een bijzonder kenmerk van de inwoning van de Heilige Geest. 1 Joh.2:20: Gij hebt de zalving van de Heilige Geest en gij weet alle dingen''
Mooie opbouwende reactie. Hier doe jij DIA recht mee.