Luther schreef:Tiberius schreef:Rosa schreef:Tiberius:
1. Heb jij het boek gelezen?
2. Waarom WIL je dingen niet zien? Vanwaar die starheid?
1. Nee, ik heb dat boek niet gelezen en zal dat niet doen ook.
2. Zie mijn vraag een eindje lager.
Dag Tiberius,
Uiteraard kan niemand jou verplichten het boek te lezen. Ik heb ook gelezen hoe je in deze discussie reageert, maar het bevreemd me wel dat je zo geharnast erin staat.
En ik zou nu ook wel willen weten: Hoe beoordeel jij dan het stukje dat ds. Visscher in de Saambinder over dit boek schreef?
Luther (en ook Parsifal en Rosa), ik zie in dit topic twee, aan elkaar verwante, thema's: het boek dorsvloer en kerkverlating in het algemeen.
Mijn bijdragen zijn voornamelijk op het gebied van het tweede thema, kerkverlating. Misschien niet helemaal duidelijk, maar ik spreek daarover voornamelijk uit ervaring uit mijn eigen omgeving (en één keer over een krantenartikel). Dus dan heb ik het nadrukkelijk niet over het onderhavige boek.
Wat Rosa doet, al dan niet opzettelijk (dat laatste zou kunnen vanwege de geringe tijd dat hij hier nog maar actief is), eigenlijk al vanaf zijn eerste bijdrage aan dit topic, is beide thema's door elkaar heen vlechten. Op zich geeft dat niet, maar het is wel goed om dat even vast te stellen.
Het gevolg is, als ik iets zeg over kerkverlating in het algemeen, hij mij bestempelt als ondeskundig, zelfingenomen, star, etc omdat ik het boek niet gelezen heb.
Wat het genoemde boek betreft, heb ik heel duidelijk aangegeven, dat ik het niet gelezen (behoudens het online stukje) en ook niet van plan ben om dat te doen. Het moge een knap geschreven boek zijn, maar het blijft eenzijdig en gaat bovendien over een kerkelijke gemeente in een voor mij onbekend deel van het land.
Luther schreef:En ik zou nu ook wel willen weten: Hoe beoordeel jij dan het stukje dat ds. Visscher in de Saambinder over dit boek schreef?
Om te beginnen was het niet zozeer een stukje over dat boek, maar gebruikt hij dat boek als één van de kapstokken voor zijn betoog. In het geheel van zijn artikel presenteert hij drie spiegels (een hyperige term waar ik sowieso al flauw van wordt, maar dat terzijde), waarvan één spiegel tot nadenken stemt (dit boek), één tot bezinning stemt (het boek van Tim Keller) en één op de knieën brengt (het boek van John Flavel).
Als ik het hele artikel lees, en er niet een paar alinea's voor het voetlicht breng, dan zal ik maar één boek gaan lezen: het boek van Flavel met meditaties over het Heilig Avondmala. Dat is ook de conclusie van ds. Visscher.
Vergis je overigens niet in die door jou zo geroemde boekbespreking: ook ds. Visscher heeft alleen maar het online stukje gelezen, meer niet.