Absoluut mee eens.Luther schreef:Maarre... by the way: FENOMENAAL stuk!
(Gaarne elke week een aflevering!)
Aanvallen op reformatorische gewoonten
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Mooi stuk van ds. Visscher. En hij stelt goede kritische vragen...
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Luther schreef:Grijns, Jan!jvdg schreef:Daar geloof ik nix van.Luther schreef: Laten we in ieder geval vaststellen dat RF goed gelezen wordt door de redactie van de SB; krap een week geleden klonk hier de kritiek dat ds. Visscher nooit meer in de SB schreef. En dat werd node gemist. Welaan: RF vraagt, de SB draait!
Ik denk niet dat de zorgen van van Ds. V. te herleiden zijn tot wat hier op het RF met z'n postings wordt gesteld.
Daar ken ik hem te goed voor.
Deze predikant kent zijn schapen dermate goed dat hij ook nog rekening houdt met ons forum.
Als je meent dat dit zo is, dan ben je niet op de juiste plaats.
In het vorige week verwijderde topic werd gesteld: Ds. Visscher schrijft helaas nooit meer in de Saambinder. En zowaar, ziedaar: deze week na een jaar weer wel. Vandaar de gein: De redactie heeft RF gelezen, en heeft fluks een artikel van ds. Visscher geplaatst...:)
Of.... ds. Visscher leest mee...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
albion schreef:Luther schreef:Grijns, Jan!jvdg schreef:Daar geloof ik nix van.Luther schreef: Laten we in ieder geval vaststellen dat RF goed gelezen wordt door de redactie van de SB; krap een week geleden klonk hier de kritiek dat ds. Visscher nooit meer in de SB schreef. En dat werd node gemist. Welaan: RF vraagt, de SB draait!
Ik denk niet dat de zorgen van van Ds. V. te herleiden zijn tot wat hier op het RF met z'n postings wordt gesteld.
Daar ken ik hem te goed voor.
Deze predikant kent zijn schapen dermate goed dat hij ook nog rekening houdt met ons forum.
Als je meent dat dit zo is, dan ben je niet op de juiste plaats.
In het vorige week verwijderde topic werd gesteld: Ds. Visscher schrijft helaas nooit meer in de Saambinder. En zowaar, ziedaar: deze week na een jaar weer wel. Vandaar de gein: De redactie heeft RF gelezen, en heeft fluks een artikel van ds. Visscher geplaatst...:)
Of.... ds. Visscher leest mee...



Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Ik haal even de kern van het betoog van ds. Visscher weer omhoog. Delen jullie zijn analyse?
Ds. W. Visscher in de Saambinder schreef:
(...) Het blijkt dat heel wat mensen onder ons nogal bangig zijn en dat velen zicht beknot voelen. Kennelijk vinden we het niet zo prettig dat de omringende seculiere wereld ons bekijkt en de seculiere maat neemt.
(...)
Toch blijf ik een beetje zitten met dat gevoel van angst en beknotting. Zijn zulke gevoelens terecht? Zijn ze, belangrijker nog, bijbels? Een waar christen is op reis. Hij is op reis naar een eeuwige bestemming. Zijn diepe zorg zal zijn waar straks de reis zal eindigen. We weten uit de Bijbel dat er twee bestemmingen zijn, eeuwig wel of eeuwig wee.
(...)
Voor de ware christen, die de Heere Jezus heeft aangenomen, liggen de zaken echter heel anders. Hij is op reis naar de hemelstad. Bunyan heeft dat zo mooi en leerzaam beschreven in de “Christenreis”. Hij is op reis naar een geweldige toekomst. In de Bijbel kunnen we dat keer op keer over lezen, bijvoorbeeld in Openbaring 21 en 22. Er komt een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Dat is geen misschientje, maar dat ligt vast in het Evangelie van het kruis. En het ware geloof heeft daar hoop op, klemt zich daaraan vast.
Die hoop moet toch wel, zolang we op reis zijn, alle leed verzachten. Het is zelfs zo dat verdrukking, lijden om Christus wil, juist zeer positief uitwerkt. In Romeinen 5:3-5 betoogt de apostel Paulus dat we daardoor ervaren dat de liefde van God in het hart is uitgestort.
Op reis naar de eeuwige bestemming heeft een oprecht christen het niet altijd gemakkelijk maar de uitkomst is zo groot en heerlijk en onderweg krijgt hij zoveel heerlijk onderwijs, dat we over allerlei kleine dingen op reis ons maar niet te druk moeten maken.
(...)
De ware gelovige is op reis. En al die gevoelens van angst en beknotting zouden best eens voort kunnen komen uit een leven waarin Christus niet op de eerste plaats staat. Zijn we al op reis en zijn we door genade nog steeds op reis?
(...)
Nu even terug naar de bange reformatorische mensen. Zijn ze bang omdat ze wellicht niet geloven in de Heere Jezus?
(...)
Paulus geeft helemaal niet de indruk dat hij bang is of zich beknot voelt. In zijn laatste brief horen we iets heel anders: ‘Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden; Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben’. (2 Timothëus 4:7-8).
(...)
Wat zou eigenlijk een goede vraag zijn? Wel, zijn we ook al op reis naar dat Vaderhuis? Dat is eigenlijk de enige vraag die er werkelijk toe doet. En als het dan hier en daar eens moeilijk is op reis? Ach, wat geeft dat, onderweg laat de Heere merken dat Hij van je weet en bij het einde wacht de eeuwige zaligheid. Misschien komt al die bangheid en gevoel voor beknotting wel voort uit een gemis van reizigers naar het Vaderhuis. En dan zijn we bij de kern van de zaak. Waar gaat uw reis naartoe?
ds. W Visscher
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Ik deel zijn analyse en vind het een mooi stuk.
Maar al dat enthousiasme snap ik niet zo, wat is er precies zo 'FENOMENAAL' aan dan?
Maar al dat enthousiasme snap ik niet zo, wat is er precies zo 'FENOMENAAL' aan dan?
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Inderdaad. En er valt ook nog wel op af te dingen. Want diezelfde Paulus waar ds. Visscher op wijst, zegt ook dat we moeten bidden voor degenen die in hoogheid zijn gezeten, "opdat we een stil en gerust leven mogen leiden". Dus op zich is met dat laatste niets misJongere schreef:Ik deel zijn analyse en vind het een mooi stuk.
Maar al dat enthousiasme snap ik niet zo, wat is er precies zo 'FENOMENAAL' aan dan?
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Waarschijnlijk bedoelt men alleen maar te zeggen dat het voor SB-begrippen fenomenaal is. Anders kan ik het ook niet zo plaatsen.Jongere schreef:Ik deel zijn analyse en vind het een mooi stuk.
Maar al dat enthousiasme snap ik niet zo, wat is er precies zo 'FENOMENAAL' aan dan?
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Als ik hier antwoord op geef, dan krijg en we weer een lawinereactie. Maar ik vind het origineel, eerlijk, nuchter, confronterend, rustig in gesprek gaand, niet standaard.Jongere schreef:Ik deel zijn analyse en vind het een mooi stuk.
Maar al dat enthousiasme snap ik niet zo, wat is er precies zo 'FENOMENAAL' aan dan?
Ik zou graag meer van dit soort stukken in de SB zien. (Maar a.u.b. geen discussie hierover!)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Daar is niets mis mee; wel vind ik de spiegel waar ds. Visscher ons voor plaatst, terecht. Want als je leven in een ander perspectief staat, het perspectief van Guido de Brès (Daarom verwachten wij die dag met een groot verlangen) dan is veel "gezuch"t en getob" in onze kring ('t is toch wat tegenwoordig) een beetje vreemd.Afgewezen schreef:Inderdaad. En er valt ook nog wel op af te dingen. Want diezelfde Paulus waar ds. Visscher op wijst, zegt ook dat we moeten bidden voor degenen die in hoogheid zijn gezeten, "opdat we een stil en gerust leven mogen leiden". Dus op zich is met dat laatste niets misJongere schreef:Ik deel zijn analyse en vind het een mooi stuk.
Maar al dat enthousiasme snap ik niet zo, wat is er precies zo 'FENOMENAAL' aan dan?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Hallo Luther, mag er over van alles in de SB gediscussieerd worden, behalve over een stuk dat JIJ mooi vindt?Luther schreef:(Maar a.u.b. geen discussie hierover!)

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Dat is, zeker in deze secularisenende, geëmancipeerde samenleving, geheel niet vreemd te noemen. allen, die godzaliglijk willen leven in Christus Jezus, die zullen vervolgd worden.Luther schreef:...dan is veel "gezuch"t en getob" in onze kring ('t is toch wat tegenwoordig) een beetje vreemd.
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
En ook Lot kwelde zijn ziel in het goddeloze Sodom.artistiek schreef:Dat is, zeker in deze secularisenende, geëmancipeerde samenleving, geheel niet vreemd te noemen. allen, die godzaliglijk willen leven in Christus Jezus, die zullen vervolgd worden.Luther schreef:...dan is veel "gezuch"t en getob" in onze kring ('t is toch wat tegenwoordig) een beetje vreemd.
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Geen discussie, nee, maar wel een vraag:Luther schreef:Als ik hier antwoord op geef, dan krijg en we weer een lawinereactie. Maar ik vind het origineel, eerlijk, nuchter, confronterend, rustig in gesprek gaand, niet standaard.Jongere schreef:Ik deel zijn analyse en vind het een mooi stuk.
Maar al dat enthousiasme snap ik niet zo, wat is er precies zo 'FENOMENAAL' aan dan?
Ik zou graag meer van dit soort stukken in de SB zien. (Maar a.u.b. geen discussie hierover!)
Jij vond die kerkhistorische artikelen van ds. Golverdingen toch ook goed?
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
O ja, dat is echt een goede tekst in dit verbandartistiek schreef:Dat is, zeker in deze secularisenende, geëmancipeerde samenleving, geheel niet vreemd te noemen. allen, die godzaliglijk willen leven in Christus Jezus, die zullen vervolgd worden.Luther schreef:...dan is veel "gezuch"t en getob" in onze kring ('t is toch wat tegenwoordig) een beetje vreemd.
