Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Geplaatst: 18 mei 2009, 14:39
.
Hoe kan het nou uitzichtloos zijn voor het volk van God als Hij uitzicht geeft. Zijn beloften zijn niet die van uitzichtloosheid, durven we die dan nog te geloven? In de gelijkenis van de verloren zoon ziet hij zijn ellende en gaat terug naar de Vader. En bij hem is er geen uitzichtloosheid.artistiek schreef:Ik denk dat dit volk (en inderdaad is het voor hen soms uitzichtloos) zich vaak meer bevrijd voelt als dat menig verwijtende zich zou kunnen indenken.Marnix schreef:Die laatste bijbeltekst geeft het tegenovergestelde aan van "er in blijven hangen". Als we God aanroepen zal Hij ons verlossen. Het "in een vergelegen land verkeren", daar ga ik geen verwijten over uitspreken. Er in blijven in plaats van terug te gaan naar Hem, dat kan je mensen wel verwijten.
Ik ben wel ellendig en nooddruftig, maar de HEERE denkt aan mij; Gij zijt mijn Hulp en mijn Bevrijder; o mijn God! vertoef niet.
Ik denk dat dit juist heel on-topic is en dat hier juist een groot probleem licht. Als mensen zich niet meer door Gods beloften getroost en gesterkt weten valt het fundament van je christelijke gezindte toch juist weg?Jongere schreef:Laten we proberen weer on-topic te gaan.
Denk je dat de zoon niet gedacht heeft dat hij zou omkomen? Ik denk het wel... Hoe vele huurlingen mijns vaders hebben overvloed van brood, en ik verga van honger!Marnix schreef:Hoe kan het nou uitzichtloos zijn voor het volk van God als Hij uitzicht geeft. Zijn beloften zijn niet die van uitzichtloosheid, durven we die dan nog te geloven? In de gelijkenis van de verloren zoon ziet hij zijn ellende en gaat terug naar de Vader. En bij hem is er geen uitzichtloosheid.artistiek schreef:Ik denk dat dit volk (en inderdaad is het voor hen soms uitzichtloos) zich vaak meer bevrijd voelt als dat menig verwijtende zich zou kunnen indenken.Marnix schreef:Die laatste bijbeltekst geeft het tegenovergestelde aan van "er in blijven hangen". Als we God aanroepen zal Hij ons verlossen. Het "in een vergelegen land verkeren", daar ga ik geen verwijten over uitspreken. Er in blijven in plaats van terug te gaan naar Hem, dat kan je mensen wel verwijten.
Ik ben wel ellendig en nooddruftig, maar de HEERE denkt aan mij; Gij zijt mijn Hulp en mijn Bevrijder; o mijn God! vertoef niet.
Klopt. Maar dat ontkent hier niemand.Marnix schreef:Ik denk dat dit juist heel on-topic is en dat hier juist een groot probleem licht. Als mensen zich niet meer door Gods beloften getroost en gesterkt weten valt het fundament van je christelijke gezindte toch juist weg?
artistiek schreef:Als je het zo uitlegt vind ik 'er in blijven hangen' meer klinken als een verwijt richting een volk die ondervinden wat het is om met de verloren zoon in een vergelegen land te verkeren, er alles doorgebracht hebbend.Marnix schreef: Je vroeg eerder wat "er in blijven hangen" betekent en ik denk dat dat het juist is. Je ellende kennen, de weg van verlossing kennen maar die niet bewandelen.
Zij die hun ellende kennen bewandelen juist de weg der verlossing want die geen ellende kennen hoeven ook niet verlost te worden.
En roept Mij aan in den dag der benauwdheid; Ik zal er u uithelpen, en gij zult Mij eren.
Je redenering ten spijt maar er gaat in de gelijkenis toch heel wat aan vooraf totdat de zoon tot inkeer komt... maar ja dat slaan velen tegenwoordig liever over, dat is te gecompliceerd (hutspot-achtig zo je wilt) en dan wordt men aan het twijfelen gebracht... of men voelt zelfs dat ze er vreemd aan zijn.freek schreef:artistiek schreef:Als je het zo uitlegt vind ik 'er in blijven hangen' meer klinken als een verwijt richting een volk die ondervinden wat het is om met de verloren zoon in een vergelegen land te verkeren, er alles doorgebracht hebbend.Marnix schreef: Je vroeg eerder wat "er in blijven hangen" betekent en ik denk dat dat het juist is. Je ellende kennen, de weg van verlossing kennen maar die niet bewandelen.
Zij die hun ellende kennen bewandelen juist de weg der verlossing want die geen ellende kennen hoeven ook niet verlost te worden.
En roept Mij aan in den dag der benauwdheid; Ik zal er u uithelpen, en gij zult Mij eren.
Wat maak je er toch een exegetisch en 'bevindelijke' hutspot van, sorry dat ik het zeg. Een volk dat ondervindt wat het is om met de verloren zoon in een vergelegen land te verkeren. Zo'n volk bestaat niet. Het eerste wat de verloren zoon deed, toen hij tot zichzelf kwam was: IK ZAL OPSTAAN EN TOT MIJN VADER GAAN. En dat deed hij zelf. Hij bleef daar echt niet zitten in de varkensdrab omdat dat zo rechtzinnig voelde.
Ik zie trouwens dat je in een volgende posting het ook moet erkennen: hij ging wel. Ja natuurlijk ging hij. Al in het 'vergelegen land' wist hij dat vader op de uitkijk stond. Als je dat beseft, dan ga je wel. Dan is het klagen over een volk dat zo onmachtig in een vergelegen land alles verbeurd en verzondigd heeft, niets meer dan vrome praat om jezelf op te houden, weigerend om de wapens van verzet op te geven.
`barjan schreef:artistiek ik denk dat freek bedoelt dat ellende zonder verlossing ook gevaarlijk is en verlossing zonder ellende natuurlijk ook want als er geen persoonlijk ellende is dan is er ook geen persoonlijke verlossing en geloof is altijd persoonlijk