hartekreet

uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Grace schreef:
Kislev schreef:
uitgeworpen schreef:
Grace schreef:[
Het is bij iedere prediking zo dat we het vlees op moeten eten, maar de botten laten liggen!
Enge uitdrukking. Je bedoelt daar mee: wat bijbels is neem je mee naar huis en wat niet bijbels is laat je in het kergebouw achter?
Onder zo'n prediking zit ik gelukkig niet!!
Gelukkig was Paulus ootmoediger....!
Kislev, ik ken je niet maar misschien zat je er vroeger wel onder?
En reageer je nu een beetje hyper? Of ben je gewoon dankbaar dat het bij jullie anders is?
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Voor degenen die het inrukwekkende getuigenis van Mary Peckham willen horen:

Het getuigenis van Mary Peckham!


Luister maar eens. Ik denk dat de meeste dan wel wat voorzichtiger zijn in hun uitlatingen. Toets maar aan Gods Woord of deze dingen naar de schift zijn.

Ook staan er twee preken van haar man Colin Peckham. Ook hij is momenteel in ons land:

Dr Peckham - Absolute Surrender: Romans 11-12
Dr Peckham - The Purpose of God in Redemption

gr, Grace
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

uitgeworpen schreef:
Grace schreef:
Kislev schreef:
uitgeworpen schreef: Enge uitdrukking. Je bedoelt daar mee: wat bijbels is neem je mee naar huis en wat niet bijbels is laat je in het kergebouw achter?
Onder zo'n prediking zit ik gelukkig niet!!
Gelukkig was Paulus ootmoediger....!
Kislev, ik ken je niet maar misschien zat je er vroeger wel onder?
En reageer je nu een beetje hyper? Of ben je gewoon dankbaar dat het bij jullie anders is?
Idd, vroeger was het veel bot zeer weinig vlees, nu is het gelukkig andersom. Maar het werd hier neergezet alsof het overal bot met wat vlees is. Dat is echt niet zo, vandaar.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Grace schreef:Voor degenen die het inrukwekkende getuigenis van Mary Peckham willen horen:

Het getuigenis van Mary Peckham!


Luister maar eens. Ik denk dat de meeste dan wel wat voorzichtiger zijn in hun uitlatingen. Toets maar aan Gods Woord of deze dingen naar de schift zijn.

Ook staan er twee preken van haar man Colin Peckham. Ook hij is momenteel in ons land:

Dr Peckham - Absolute Surrender: Romans 11-12
Dr Peckham - The Purpose of God in Redemption

gr, Grace
nice altarcall
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Ik kan me voorstellen dat je soms een lezing oversloeg, omdat er zoveel informatie over je heen kwam. Maar wat is dan belangrijker, de eer van God, of een lezing. Tenslotte als iemand daadwérkelijk tot bekering komt, dan is dat toch tot eer van God? Hoezo kom je aan de opmerking dat iemand dankzij hun gebeden bekeerd wordt?
Ze sloegen de lezingen niet over omdat ze moe waren, maar omdat ze net zolang wilden bidden tot die persoon tot geloof kwam.
De lezing over 'hoe krijg ik deel aan de toeïgening van het heil' sloegen ze óók over. Terwijl die dus heel belangrijk was voor een zoekende ziel.
Bidden is niet alleen jouw spreken tot de Heere, maar toch ook: Spreek Heere want uw knecht hoort.

Daarna werd er gezegd dat hun gebeden zo krachtig waren dat die persoon daardoor tot geloof is gekomen. Dat waren dus niet mijn woorden
Ik heb niet gehoord hoe de organisatoren van deze conferentie dachten over Feike ten Velde. Maar ik had het idee dat hij een promo-praatje voor het zoeklicht stond te houden. Hij had eigenlijk geen wezenlijk inhoudelijke boodschap (jammer genoeg). Maar ik had nou niet de indruk dat hij de oogst wilde binnenhalen in een snel tempo. Je kan er ook dingen uithalen die er totaal niet in liggen, of die niet gezegd zijn.
ik heb het niet over de lézing van Feike. Maar over wat er gebeurde op zondagavond.
Bovendien hoor ik steeds de term 'overzomeren en overwinteren' vallen. Ik begrijp die zorgen, maar ik denk dat je niet moet vergeten dat je dat dan ook kunt toepassen als een willekeurig iemand door God in de kraag gegrepen wordt. Niet alleen bij de conferentie, maar iemand die wekelijks zondag aan zondag naar de kerk gaat, en die ook geraakt wordt, kan evengoed een tijdgeloof bezitten.
dat is zo, dat wil ik niet ontkennen
En ook denk ik wel dat mensen op de conferentie heel erg goed weten dat het geloof je niet zomaar aangepraat kan worden.
Weten alle mensen dat? Alle pubers?

Of we nou een preek in een kerk horen of een lezing op een conferentie, er bestaat altijd kans dat er mensen zijn die er op een verkeerde manier mee omgaan. Kijk maar om je heen; je ziet het overal gebeuren.
Dat hoeft niet aan de boodschap te liggen.
Maar het is wel duidelijk dat voorzichtigheid wenselijk is.
Niet haastig de handen opleggen.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

helma schreef: Daarna werd er gezegd dat hun gebeden zo krachtig waren dat die persoon daardoor tot geloof is gekomen. Dat waren dus niet mijn woorden
Wie zeiden dat dan? Toch niet een beetje huiveringwekkend als men er die gedachtengang op na houdt?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

olfie schreef:
helma schreef: Daarna werd er gezegd dat hun gebeden zo krachtig waren dat die persoon daardoor tot geloof is gekomen. Dat waren dus niet mijn woorden
Wie zeiden dat dan? Toch niet een beetje huiveringwekkend als men er die gedachtengang op na houdt?
een groepje jongelui
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Grace schreef:En dan zijn er hier een paar mensen (net op de (smalle)weg of nog niet eens...!!) en die denken dan even wat er precies verkeerd is en hoe we de Heere in onze greep kunnen krijgen.
Wat wil je hier precies mee zeggen ?
schaap

Bericht door schaap »

Grace schreef:
Dathenum schreef:Wellicht zijn de sprekers toch niet helemaal zuiver op de graat. Ik ga in ze in ieder geval deze week beluisteren, zodat ik dit zelf in de praktijk kan horen en beoordelen. Tot dan heb ik er geen mening over.
Als je de lezing beluisterd die hij gisteren gehouden heeft "God dieper leren kennen", dan zal dat denk ik een heel ander beeld geven. Ik denk dat het eerder (oud)gereformeerd karakter had(inhoudelijk) dan charismatisch. Het was een radicale, krachtige en evenwichtige boodschap over de wedergeboorte en het dragen van het kruis! Als je mannen van God hoort spreken die (in het verleden) krachtig gebruikt zijn in een soeverein werk als opwekking wordt je heel voorzichtig om iets te zeggen.
En dan zijn er hier een paar mensen (net op de (smalle)weg of nog niet eens...!!) en die denken dan even wat er precies verkeerd is en hoe we de Heere in onze greep kunnen krijgen.
Het is bij iedere prediking zo dat we het vlees op moeten eten, maar de botten laten liggen!
Hoi, ik ben gisteren ook geweets. Was erg onder de indruk van radicale boodschap. Echt precies wat refonederland incl. mezelf nodig heeft. Twas wel een beetje slecht vertaald...
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ik ben vanavond geweest, en heb Ds. John Mc Gregor en Dr. Francois Carr gehoord. Hoewel ik dogmatisch gezien op sommige punten zeker een andere visie heb, vond ik de boodschap duidelijk en bijbels. Met name de toespraak van de heer Carr was erg praktisch, naar aanleiding van de wijnstok en de ranken. Verder was de vertaling uit het engels niet zo goed, maar gelukkig was ik niet van de vertaling afhankelijk. De heer Carr sprak Afrikaans zonder vertaling, en dat was ook goed te volgen.
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Dathenum schreef:Ik ben vanavond geweest, en heb Ds. John Mc Gregor en Dr. Francois Carr gehoord. Hoewel ik dogmatisch gezien op sommige punten zeker een andere visie heb, vond ik de boodschap duidelijk en bijbels.
Maar wanneer je dogmatisch een andere visie hebt, waarom noem je de boodschap dan bijbels? :oops: Of waren dat dingen achter de komma?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

uitgeworpen schreef:Maar wanneer je dogmatisch een andere visie hebt, waarom noem je de boodschap dan bijbels? :oops: Of waren dat dingen achter de komma?
Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. De dogmatische verschillen kwamen niet prominent aan de orde tijdens de toespraak, vandaar dat ik over het algemeen de boodschap bijbels vond. Ik vermoed dat John McGregor een aanhanger is van de Kenswick Teaching wat betreft de heiliging (ik kan dit niet onderbouwen), en ik vind dat als dr. Carr de "totale overgave" (onderwerping aan God's wil / heiliging) als 2e ervaring na de rechtvaardiging typeert, hij deze 2 zaken te veel van elkaar loskoppelt. Verder sprak John McGregor positief over zijn Reformatorische achtergrond in Noord Ierland (hij stipte dit aan toen hij de leer van de volharding der heiligen noemde).

Al met al merkte ik bij de 2 sprekers de gezindheid van Christus, en dan kan ik heel goed door bepaalde verschilen van opvatting heenkijken (hoewel een goede theologie zeker niet onbelangrijk is).
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

wat de leer betreft, de Peckhams zijn niet helemaal consistent:

niets behalve het Evangelie, maar wel een bekeringsgeschiedenis emotioneel op te werken? charismatie

niets behalve het Evangelie, maar wel een bidstoel of kamer? arminiaanse 'altarcall'

niet behalve het Evangelie, maar wel een vrouw op de preekstoel? modernisme
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

De Peckhams heb ik niet gehoord, maar inspelen op emoties (hoeft niet charismatisch te zijn) en altar calls bevorderen valse bekeringen. Daar zitten we niet op te wachten. Spurgeon was ook tegen altar calls, en Loyd Jones schrijft er ook zeer kritisch over. Verder is een vrouw op de kansel (ik kan niet beoordelen of zij daar voorstander van zijn) onbijbels, hoewel een vrouw uiteraard wel een spreekbeurt buiten de eredienst kan vervullen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Bert Mulder schreef:wat de leer betreft, de Peckhams zijn niet helemaal consistent:

niets behalve het Evangelie, maar wel een bekeringsgeschiedenis emotioneel op te werken? charismatie
Ze zullen zelf niet toegeven dat ze te veel van emotie gebruik maken. M.i valt het wat dat betreft ook wel mee. Dit punt in strijd met het Evangelie noemen gaat wat ver.
niets behalve het Evangelie, maar wel een bidstoel of kamer? arminiaanse 'altarcall'
Is het bidden met anderen in strijd met het Evangelie? Is het vragen om je beslissing (door God gegeven) openbaar te maken in strijd met het Evangelie? In Handelingen lijkt dit alles ook zijn plaats te hebben. Ik krijg hierbij een beetje het idee van we hebben alleen het Evangelie, maar trekken ons niet te veel aan van de inhoud van het Evangelie.
niet behalve het Evangelie, maar wel een vrouw op de preekstoel? modernisme
Preekt mevrouw Peckham? Of geeft ze een getuigenis wat niet direct een preek is?
Gesloten