Arja schreef: ↑Gisteren, 21:29@Valke
Dank je wel voor de waardige manier van discussiëren, en ook voor je geduld. Voor mij is een discussie niet bedoeld om iemand te overtuigen, maar om even een deur open te doen, zodat de ander kan meekijken hoe je denkt. En wat is het dan precies, hoe verschillen we als we een andere visie op Israel en het verbond hebben. En daardoor ook op de doop. Ik begrijp dat het inkijkje door mijn deur je zo heeft laten schrikken, dat je je eigen deur liever stevig dicht doet.
Checkvraag: Ik neem aan dat ik niet tegen een dichte deur hoeft te praten. Je verwacht niets meer terug toch?
Dag Arja,
Jij ook bedankt. Ik verwacht niets meer, hoor.
Gezien je vorige post (aan mij) en de zinnen waarmee je nu afsluit, toch ook nog enkele slotzinnen van mijn kant.
a) Over hoe ik denk over de besnijdenis: m.i. zijn mijn eerdere posts hierover duidelijk.
b) Ik zoek de Bijbelse onderbouwing voor de dingen die in dit onderwerp aan de orde zijn. Deze Bijbelse onderbouwing vind ik (nog steeds) wel in de (klassieke) gereformeerde theologie, maar niet (met alle respect) in de manier waarop jij over de dingen spreekt.
c) Ik hecht niet aan het woord 'sacrament' - het mag van mij ook 'ordinantie' heten, dat vind ik zelfs een mooi begrip in deze - maar ik hecht wel aan de zaken waar het om gaat. De geestelijke duiding van de ordinanties (waarin het werk van Christus en de beloften van het verbond verzegeld en aan de gelovigen toegepast worden) is voor mij op Bijbelse gronden onopgeefbaar. Het gaat ten diepste in deze ordinanties niet om geloof en gehoorzaamheid, maar om Christus en Zijn weldaden, en de toepassing hiervan aan de gelovigen.
Op dit moment zie ik inderdaad niet dat een verder gesprek nog iets kan opleveren, maar weet dat de deur van mijn kant niet dicht is; deze staat open. Bedankt en mogelijk tot ziens!