Smartphone: welke leeftijd?

Klavart

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Klavart »

samanthi schreef:
Tiberius schreef:
Ambtenaar schreef:
Klavart schreef: Is dit niet duidelijk genoeg?
Nee, ik heb nog geen definitie gezien. Het hangt af van je visie op techniek. Ik hanteer een meer instrumentele visie op techniek. Ik ontken hiermee geenszins de gevolgen of effecten die techniek kan hebben op de maatschappij.
Ik ben het ook niet eens met de visie van De Vries. Techniek op zichzelf is wel neutraal. Het gebruik ervan kan goed of fout zijn.
Neem bijvoorbeeld een mes: daar kan je een broodje mee snijden of een mens mee neersteken. Het eerste is goed, het tweede fout. Paulus zegt: de wereld gebruikende als niet misbruikende.
Hier kan ik me wel in vinden, als je tien tv's, twee laptops, een magnetron, een paar smartphones, een elektrische gitaar en een drumstel 100 jaar op een zolder zet, staan ze er nog steeds onder een dikke laag stof, het zijn de gebruikers die de fout in gaan.
Ondanks deze reacties blijf ik erbij: Techniek is niet neutraal. Met neutraal bedoel ik niet het hoe van het gebruik van techniek, maar het uitnodigende (verleidende) tot het gebruik van techniek. Misschien kunnen de volgende artikelen jullie overtuigen dat techniek neutraal is (al ben ik bang van niet...).

- https://www.rd.nl/opinie/columns/mobiel ... j-1.670515
- https://www.rd.nl/opinie/columns/burn-o ... k-1.302768

En tot nog toe heb ik ook nog geen steekhoudend argument gelezen waarom techniek wel neutraal zou zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wat vind je van mijn reactie hierboven? Daar zegt Paulus toch duidelijk dat techniek neutraal is. En hoe waardeer je het dan dat Jezus Zelf timmerman was en Paulus tentenmaker? Technische beroepen bij uitstek in die tijd.
Heb je een Bijbels tegenargument waarom techniek niet neutraal zou zijn? Die geeft De Vries ook niet, zelfs niet in zijn boek Techniek overal om ons heen.
samanthi

Bericht door samanthi »

Ik geloof toch, als ik goed nadenk ( en dat is heel moeilijk voor me :haha ), dat voor beiden wat te zeggen is:

Ik dacht aan een verhaal over een indiaan die een pijl en boog ontworpen had waar je verder meer kon schieten, zodat hij makkelijker een prooi kon schieten, het opperhoofd was er boos om, de jonge indiaan begreep hem niet, het opperhoofd zei, met deze pijl en boog kun je makkelijker oorlog voeren er zullen meer doden vallen.

Alle dingen die ontworpen zijn hebben twee kanten, beeld en geluid, een prachtige gelegenheid om het evangelie te verkondigen... maar er komt meer vuiligheid over dan de liefelijke klanken van het evangelie, echoscopie, je kunt zien of het kindje goed groeit, je kunt eventuele afwijkingen vroegtijdig opsporen, sommige kinderen worden in de baarmoeder al geopereerd, maar veel meer wordt het gebruikt om afwijkingen op te sporen om het kind dan te doden.
Zo kan je nog veel meer noemen, je kunt een fiets gebruiken om te stelen en door te verkopen. enz enz
Laatst gewijzigd door samanthi op 29 jun 2017, 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Vagari

Bericht door Vagari »

Ambtenaar schreef:
Ik geloof niet in de verleidende techniek. En waartoe zou techniek moeten verleiden? Van God los in de handen van Satan? En inderdaad, ik maak erg veel gebruik van techniek, ben vaak een early adopter. Waarom, omdat het mijn leven makkelijker maakt.
Precies makkelijker maken om wat te doen? Het maakt niet uit wat jij gelooft of wil geloven maar het gaat om de werkelijkheid. En pas op je sceptometer. Die is verkeerd afgesteld want bij sommige argumenten slaat hij te hoog uit.

Het is heel gemakkelijk om bij dit onderwerp ons in miezerige detailtjes te verliezen. Eigenlijk heb ik geen zin en tijd om hierop te reageren. Maar dit wil ik nog zeggen:
1. Lees de boeken die ik genoemd heb voor meer argumenten, ik heb ze nu niet meer bij de hand. Al zullen de filosofen veel ontwikkelingen positief duiden die wij negatief moeten zien vanuit de kennis die we hebben uit de Bijbel.
2. Techniek op zich kan dan neutraal zijn maar tegenwoordig wordt moraal in voorwerpen gestopt. En dan hebben we het nu even niet over zo iets basic als een mes (alhoewel als je ziet hoe die door de jaren heen veranderd zijn) maar meer over technieken die richting de smartphone gaan. Kun je mij vertellen waarom dat de beeldschermen van smartphones steeds groter, scherper en helderder worden?
3. Ik heb het begrip techniek inderdaad heel breed gehouden. Weet jij hoe een product op de markt komt? Wie zet de ontwerper aan om te beginnen met ontwerpen? Wie stuurt hem in dat proces? Wie kiest het uiteindelijke product? Wie bepaald hoe het gepresenteerd wordt? Wie verkoopt het? Al deze makers (..+....+....+...) van het product hebben een doel voor ogen en gebruiken de verschillende technieken in hun vakgebieden omdat te bereiken. Die technieken zijn gebaseerd op de werking verstand, gevoelens en begeerten na de zondeval. Trouwens die werking blijkt best universeel te zijn ondanks dat we tegenwoordig allemaal moeten leren hoe uniek ieder mens wel niet is!)
4. Er zijn zeker producten waar een goede moraal in is gestopt. Neem een verkeersdrempel, die dwingt jou om je snelheid te verminderen meer dan een verkeersbord ooit kan doen.

Stel toch altijd en bij elk product wat je gebruikt of wil gaan gebruiken: Waarom?
Of wil jij je leven laten bepalen door het moraal van de ontwerper, marketeer of ambtenaar?
Jij hebt toch iets in gekregen dat in waarde ver boven dit alles uitsteekt? :livre

Kijk naar de gevolgen van bepaalde technieken en zie of het van de duivel was (is). Stel bijvoorbeeld de vraag: Wordt de scheppingsorde hierdoor aangetast? (Werk, huwelijk, gezin of lichamelijk en geestelijk) Wordt die op één of andere manier aangetast? Al is het nog zo subtiel dan kun je toch wel concluderen dat je met een duivelse techniek te maken hebt.

Nog enkele tips:
http://preken.deblinkendemorgenster.nl/ ... 20Seth.mp3

http://preken.deblinkendemorgenster.nl/ ... en%202.mp3

Btw
Ik heb de lezing (over nieuwe media, Gorinchem) niet gehoort, ik hoop dat die ook online komt, maar ik stel me zo voor dat er veel van bovenstaande preek en lezing in terug komt.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Vagari schreef: Precies makkelijker maken om wat te doen? Het maakt niet uit wat jij gelooft of wil geloven maar het gaat om de werkelijkheid. En pas op je sceptometer. Die is verkeerd afgesteld want bij sommige argumenten slaat hij te hoog uit.
De werkelijkheid bestaat enkel in je eigen brein. Techniek is functioneel omdat het het dagelijkse leven efficiënter maakt, of dat nu een vaatwasser is of een app om te bankieren.
1. Lees de boeken die ik genoemd heb voor meer argumenten, ik heb ze nu niet meer bij de hand. Al zullen de filosofen veel ontwikkelingen positief duiden die wij negatief moeten zien vanuit de kennis die we hebben uit de Bijbel.
2. Techniek op zich kan dan neutraal zijn maar tegenwoordig wordt moraal in voorwerpen gestopt. En dan hebben we het nu even niet over zo iets basic als een mes (alhoewel als je ziet hoe die door de jaren heen veranderd zijn) maar meer over technieken die richting de smartphone gaan. Kun je mij vertellen waarom dat de beeldschermen van smartphones steeds groter, scherper en helderder worden?
Er zijn technologieën beschikbaar waarvan het gebruik een ethische dimensie heeft, en die we op grond van de Bijbel moeten afwijzen. Een makkelijk voorbeeld is bijv. abortus. Veel technologische ontwikkelingen leiden er toe dat je noodzakelijke dingen makkelijker kunt doen, zoals de voorbeelden die ik hierboven noem.

Beeldschermen zijn beter afleesbaar door kwaliteitsverbetering.
3. Ik heb het begrip techniek inderdaad heel breed gehouden. Weet jij hoe een product op de markt komt?
Ik heb daar een redelijk beeld van.
Stel toch altijd en bij elk product wat je gebruikt of wil gaan gebruiken: Waarom?
Voor elk nieuw product dat je koopt maak je altijd bewust of onbewust een afweging, al is het maar enkel over de prijs die je moet betalen en de toegevoegde waarde van de functie aan je leven.
Of wil jij je leven laten bepalen door het moraal van de ontwerper, marketeer of ambtenaar?
Het gebruik maken van ee technologie onderwerpt je niet per definitie aan de ontwerper. Overigens ben ik betrokken bij een BIT-team, en daarin denken we na hoe we mensen het gewenste gedrag kunnen laten vertonen. Ik zie niet in, wat daar fout aan is. In de kerk gebeurd dat ook, denk maar eens aan alle regels die men in de loop der tijd heeft uitgevaardigd over het gebruik van beschikbare technologieën.
Jij hebt toch iets in gekregen dat in waarde ver boven dit alles uitsteekt? :
Absoluut, maar dat leidt niet tot een afwijzende houding tov technologische ontwikkelingen.
Wordt de scheppingsorde hierdoor aangetast? (Werk, huwelijk, gezin of lichamelijk en geestelijk) Wordt die op één of andere manier aangetast? Al is het nog zo subtiel dan kun je toch wel concluderen dat je met een duivelse techniek te maken hebt.
Je noemt een aantal zaken die binnen de kerk op verschillende wijzen wordt beoordeeld. Een eenduidige interpretatie hierover bestaat dus niet, is daaruit mijn conclusie.
Ik heb de lezing (over nieuwe media, Gorinchem) niet gehoort, ik hoop dat die ook online komt, maar ik stel me zo voor dat er veel van bovenstaande preek en lezing in terug komt.
Ik ook niet, desondanks ik sta niet per definitie afwijzend tegenover nieuwe media. Ik maak er, op LinkedIn na dan, ook geen gebruik van. Voor mij heeft het geen toegevoegde waarde. Overigens is Refoforum ook een nieuw medium, maar daarom niet per definitie slecht. Hetzelfde geldt voor Facebook, Twitter of Instagram.
Klavart

Bericht door Klavart »

Tiberius schreef:Wat vind je van mijn reactie hierboven? Daar zegt Paulus toch duidelijk dat techniek neutraal is. En hoe waardeer je het dan dat Jezus Zelf timmerman was en Paulus tentenmaker? Technische beroepen bij uitstek in die tijd.
Heb je een Bijbels tegenargument waarom techniek niet neutraal zou zijn? Die geeft De Vries ook niet, zelfs niet in zijn boek Techniek overal om ons heen.
Dat techniek niet neutraal is, is niet zozeer gebaseerd op de Bijbel. De Bijbel is tenslotte ook geen boek over filosofie van techniek. Waarschijnlijk zal De Vries daarom daar ook geen Bijbelse argumenten voor gegeven hebben.
Je eerdere reactie zegt iets over het gebruik (goed of fout) van techniek, maar het zegt niets over de vraag of techniek neutraal (uitnodigt/verleid tot gebruik) is. En wat Paulus zegt ("de wereld gebruikende als niet misbruikende") is voor mij eerder een aanwijzing dat techniek niet neutraal is. Hij waarschuwt voor het misbruik, en het gevaar van het misbruik is veel groter als techniek niet neutraal is.

Technische beroepen waardeer ik in het algemeen positief (al gaat het daar hier niet over).

Tot slot nog maar weer een citaat ter verduidelijking:
prof. dr. M.J. de Vries schreef:„Elke techniek kan goed of slecht gebruikt worden. Een agent gebruikt zijn vuurwapen goed, een crimineel niet. Gevaarlijker is echter dat de techniek een verlokkende werking heeft. We willen meer, we willen beter. Techniek kan mensen zo van God aftrekken.
We moeten heel sterk in onze schoenen staan om de techniek op een goede manier te gebruiken. En ik denk dat wij onszelf daarin overschatten. We zouden daarom vaker nee moeten zeggen.”
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Wat vind je van mijn reactie hierboven? Daar zegt Paulus toch duidelijk dat techniek neutraal is. En hoe waardeer je het dan dat Jezus Zelf timmerman was en Paulus tentenmaker? Technische beroepen bij uitstek in die tijd.
Je maakt hier een denkfout, vind ik. Je doet nu alsof mensen die beweren dat techniek niet neutraal is, alle techniek daarom afwijzen. Dat is zeker niet zo. Hoe zou Noach anders de ark kunnen bouwen? Ik heb altijd veel bewondering voor mensen die erg goed zijn in techniek.

Ik geloof niet dat de vraag 'is techniek neutraal?' de kernvraag is. Je kunt die namelijk prima met zowel ja als nee beantwoorden, en toch op dezelfde manier met de negatieve kanten ervan omgaan.

Het gaat er volgens mij om: zien we ook de negatieve kant? Je kunt je ogen er toch niet voor sluiten dat een smartphone (bijvoorbeeld) er toe leidt dat mensen heel veel (genade)tijd vrij nutteloos besteden, dat veel vuil van internet veel makkelijker dan vroeger overal bereikbaar is. Ligt dat aan dat apparaat? Nee natuurlijk niet, maar als deze effecten optreden in heel veel gevallen hoort dat wat mij betreft tot de negatieve kanten van deze techniek.

En ook: zien we ook dat er onbekende kanten aan zitten? En met dat laatste bedoel ik dat er gegevens van ons verzameld worden waarvan we niet (altijd) door hebben dat het gebeurd. Maar ook (actueel) dat hackers dingen kunnen platleggen hetgeen toch wel tot chaotische dingen leidt of kan gaan leiden.

Dus neutraal of niet... vind ik niet zo boeiend. Als we maar niet alle techniek kritiekloos omarmen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik luisterde naar een deel van de preek van de eerste link: Wie is kand. Jansen? Verder valt me op hoe eerbiedig de psalmen klinken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Kandidaat Jansen (1987) is sinds 2012 beroepbaar binnen de PKN, maar hij heeft nog geen beroepen ontvangen. Hij preekt in diverse gemeenten binnen verschillende kerkverbanden, de laatste tijd wat meer in de Herv. Evangelisatie van Vaassen. Daar gaat hij ook wonen.
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
Ik luisterde naar een deel van de preek van de eerste link: Wie is kand. Jansen? Verder valt me op hoe eerbiedig de psalmen klinken.
Kandidaat Jansen (R.J) is van de PKN, hij komt uit Tholen dacht ik.
Ik vind dat de psalmen juist niet eerbiedig klinken, maar oneerbiedig. De organist speelt niet in de maat, zet veel te vroeg in na het voorspel en tussen de regels, ik vind het wanordelijk zelfs.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:
Kandidaat Jansen (R.J) is van de PKN, hij komt uit Tholen dacht ik.
Ik vind dat de psalmen juist niet eerbiedig klinken, maar oneerbiedig. De organist speelt niet in de maat, zet veel te vroeg in na het voorspel en tussen de regels, ik vind het wanordelijk zelfs.
Het ging me even niet over de techniek van het orgelspel, misschien begrijpt u het?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Het ging me even niet over de techniek van het orgelspel, misschien begrijpt u het?
Nee ik begrijp het niet, maar dat hoeft ook niet, aangezien wij allebei een mening hebben. :)
Ik stel blijkbaar andere classificaties aan "eerbiedig" dan jij. Als ik zo vrij mag zijn om het in te vullen, ik denk dat jij het eerbiedig vind als er langzaam, op gedragen tempo, niet ritmisch wordt gezongen.
Ik vind het eerbiedig als het in een redelijk tempo wordt gezongen, in harmonie met het orgel.
Iso-ritmisch op M60, Ritmisch op M50 (voorbeelden staan op psalmboek.nl)

Als zowel de organist als de zangers er ieder een eigen tempo op na houden, vind ik het wanordelijk.
Maar het is maar een mening. :)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

On-topic graag. Voor deze discussie zijn vast wel andere topics te vinden...
Desiree

Bericht door Desiree »

Hendrien schreef:Op welke leeftijd mogen jullie kinderen een smartphone? Bij ons mag het vanaf 16. Maar het is wel erg moeilijk om vol te blijven houden...
Haal die 1 er maar af en dan red je het hier thuis nog niet. Eventjes.. dan. Die kleintjes zijn er heel handig in..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Plaats reactie