Vagari schreef:
Precies makkelijker maken om wat te doen? Het maakt niet uit wat jij gelooft of wil geloven maar het gaat om de werkelijkheid. En pas op je sceptometer. Die is verkeerd afgesteld want bij sommige argumenten slaat hij te hoog uit.
De werkelijkheid bestaat enkel in je eigen brein. Techniek is functioneel omdat het het dagelijkse leven efficiënter maakt, of dat nu een vaatwasser is of een app om te bankieren.
1. Lees de boeken die ik genoemd heb voor meer argumenten, ik heb ze nu niet meer bij de hand. Al zullen de filosofen veel ontwikkelingen positief duiden die wij negatief moeten zien vanuit de kennis die we hebben uit de Bijbel.
2. Techniek op zich kan dan neutraal zijn maar tegenwoordig wordt moraal in voorwerpen gestopt. En dan hebben we het nu even niet over zo iets basic als een mes (alhoewel als je ziet hoe die door de jaren heen veranderd zijn) maar meer over technieken die richting de smartphone gaan. Kun je mij vertellen waarom dat de beeldschermen van smartphones steeds groter, scherper en helderder worden?
Er zijn technologieën beschikbaar waarvan het gebruik een ethische dimensie heeft, en die we op grond van de Bijbel moeten afwijzen. Een makkelijk voorbeeld is bijv. abortus. Veel technologische ontwikkelingen leiden er toe dat je noodzakelijke dingen makkelijker kunt doen, zoals de voorbeelden die ik hierboven noem.
Beeldschermen zijn beter afleesbaar door kwaliteitsverbetering.
3. Ik heb het begrip techniek inderdaad heel breed gehouden. Weet jij hoe een product op de markt komt?
Ik heb daar een redelijk beeld van.
Stel toch altijd en bij elk product wat je gebruikt of wil gaan gebruiken: Waarom?
Voor elk nieuw product dat je koopt maak je altijd bewust of onbewust een afweging, al is het maar enkel over de prijs die je moet betalen en de toegevoegde waarde van de functie aan je leven.
Of wil jij je leven laten bepalen door het moraal van de ontwerper, marketeer of ambtenaar?
Het gebruik maken van ee technologie onderwerpt je niet per definitie aan de ontwerper. Overigens ben ik betrokken bij een BIT-team, en daarin denken we na hoe we mensen het gewenste gedrag kunnen laten vertonen. Ik zie niet in, wat daar fout aan is. In de kerk gebeurd dat ook, denk maar eens aan alle regels die men in de loop der tijd heeft uitgevaardigd over het gebruik van beschikbare technologieën.
Jij hebt toch iets in gekregen dat in waarde ver boven dit alles uitsteekt? :
Absoluut, maar dat leidt niet tot een afwijzende houding tov technologische ontwikkelingen.
Wordt de scheppingsorde hierdoor aangetast? (Werk, huwelijk, gezin of lichamelijk en geestelijk) Wordt die op één of andere manier aangetast? Al is het nog zo subtiel dan kun je toch wel concluderen dat je met een duivelse techniek te maken hebt.
Je noemt een aantal zaken die binnen de kerk op verschillende wijzen wordt beoordeeld. Een eenduidige interpretatie hierover bestaat dus niet, is daaruit mijn conclusie.
Ik heb de lezing (over nieuwe media, Gorinchem) niet gehoort, ik hoop dat die ook online komt, maar ik stel me zo voor dat er veel van bovenstaande preek en lezing in terug komt.
Ik ook niet, desondanks ik sta niet per definitie afwijzend tegenover nieuwe media. Ik maak er, op LinkedIn na dan, ook geen gebruik van. Voor mij heeft het geen toegevoegde waarde. Overigens is Refoforum ook een nieuw medium, maar daarom niet per definitie slecht. Hetzelfde geldt voor Facebook, Twitter of Instagram.