Waar baal je van? [3]

Mara

Re: Waar baal je van? [3]

Bericht door Mara »

Hendrien schreef:Bij mij gaat het ook om een volwassen zoon. Maar verschonen jullie dan nog wel het bed? Of moeten ze dat zelf doen? En de was? Soms vind ik het maar lastig. Ik geniet er wel erg van dat hij nog thuis woont!
Ik heb hen vrij jong aangeleerd om zelf - op een vaste dag - hun bed af te halen en beddengoed in de wasmand te gooien.
Ik maakte dan het bed op en stofzuigde de kamer.
Soms liet ik hen zelf het bed opmaken, zodat ze het i.i.g. kunnen.
Nu leg ik het pakketje klaar, de ene keer doe ik het, de andere keer kom ik op de kamer en is het al gedaan. Net zo het uitkomt.
Ik heb zelf een hekel aan een stoffige slaapkamer of een bed dat niet fris is.
Alle bedden worden 1 x per week verschoond, bij ziekten met koorts, zweten, overgeven e.d. elke dag.
Ik vond dat het allerfijnste van de kraamtijd. Ik ging douchen en kwam dan terug in een verschoond fris bedje met opgeklopte kussens,
Ik waande me een prinses. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl

Bericht door ejvl »

Hendrien schreef:Zoons die hun kamer niet op willen ruimen!
1x waarschuwen dat ze het moeten opruimen voor een bepaalde tijd, en als ze het niet doen, jij het zelf gaat doen en alles gaat weggooien wat je tegenkomt. En dan ook echt doen, gebeurd maar 1x, daarna ruimen ze het altijd op als je het vraagt.
Helpt perfect.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Sinds 3 jaar halen ze zelf hun bed af en verschonen het zelf, soms doe ik het nog weleens maar meestal doen ze beiden inmiddels uit zichzelf.
De was moeten ze wel zelf in de manden doen maar meestal kan ik het niet laten om toch even in hun kamer te spieken voor achtergebleven sokken oid ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Sinds 3 jaar halen ze zelf hun bed af en verschonen het zelf, soms doe ik het nog weleens maar meestal doen ze beiden inmiddels uit zichzelf.
De was moeten ze wel zelf in de manden doen maar meestal kan ik het niet laten om toch even in hun kamer te spieken voor achtergebleven sokken oid ;)
Hou op over sokken. Het lukt me nog steeds niet om het mysterie van de weessok te ontrafelen. :jongle
Nee, er zit er nooit eentje verstopt in de rubber rand, uiteindelijk wordt het wel weer een paartje, maar het duurt soms even.
ejvl schreef:1x waarschuwen dat ze het moeten opruimen voor een bepaalde tijd, en als ze het niet doen, jij het zelf gaat doen en alles gaat weggooien wat je tegenkomt. En dan ook echt doen, gebeurd maar 1x, daarna ruimen ze het altijd op als je het vraagt.
Dat vind ik te rigoureus, je zult maar een belangrijk aantekenblok of belangrijk aandenken weggooien.
Ik vind de tip: alles op het bed mikken, dan beter. Elke dag even doen, ik denk dat dit snel gaat vervelen bij zoon/dochterlief.
Nette kinderen kunnen in de puberteit ontzettende sloddervossen worden. Als ze van nature van opgeruimd houden, worden ze dat heus wel weer. Vinden ze dit echter niet belangrijk, krijg je dit er niet in.
En wat de één als rommelig = onrustig betitelt, vindt de ander juist gezellig en huiselijk. ;)
Chrisje72

Re: RE: Re: Waar baal je van? [3]

Bericht door Chrisje72 »

Mara schreef:
Orchidee schreef:Sinds 3 jaar halen ze zelf hun bed af en verschonen het zelf, soms doe ik het nog weleens maar meestal doen ze beiden inmiddels uit zichzelf.
Hou op over sokken. Het lukt me nog steeds niet om het mysterie van de weessok te ontrafelen. :jongle
Nee, er zit er nooit eentje verstopt in de rubber rand, uiteindelijk wordt het wel weer een paartje, maar het duurt soms even.
Verstopt in de hoeslakens of dekbedovertrekken. En als je daarvan meerdere hebt kan het idd even duren voor het paar weer compleet is.
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Dat vind ik te rigoureus, je zult maar een belangrijk aantekenblok of belangrijk aandenken weggooien.
Ik vind de tip: alles op het bed mikken, dan beter. Elke dag even doen, ik denk dat dit snel gaat vervelen bij zoon/dochterlief.
Nette kinderen kunnen in de puberteit ontzettende sloddervossen worden. Als ze van nature van opgeruimd houden, worden ze dat heus wel weer. Vinden ze dit echter niet belangrijk, krijg je dit er niet in.
En wat de één als rommelig = onrustig betitelt, vindt de ander juist gezellig en huiselijk. ;)
Ik heb de kinderen nog niet zo oud dat ik er mee te maken heb, dus ik kan er niet over meespreken.
Maar bij wat jongere kinderen werkt het uitstekend als het gaat om speelgoed wat niet wordt opgeruimd en dan ineens weg is.
(uiteraard gooi ik geen dure spullen weg oid, maar wat kleins wat al genoeg is om het te snappen).
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef: Dat vind ik te rigoureus, je zult maar een belangrijk aantekenblok of belangrijk aandenken weggooien.
Ik heb de kinderen nog niet zo oud dat ik er mee te maken heb, dus ik kan er niet over meespreken.
Maar bij wat jongere kinderen werkt het uitstekend als het gaat om speelgoed wat niet wordt opgeruimd en dan ineens weg is.
(uiteraard gooi ik geen dure spullen weg oid, maar wat kleins wat al genoeg is om het te snappen).
Aha. :)
Ik heb eens een keer de slaapkamer van oudste (puberleeftijd) zo gelaten, zoals hij hem smorgens achterliet.
Het was verschrikkelijk, een gedragen uitgetrokken onderbroek op de grond voor zijn bed, vuile sok in de vensterbank, vuile sok over een lampje, kortom, een varkenshok was er netjes bij.
Ik dacht laat maar, als hij uit school komt, gaat hij dat eerst opruimen, want dit is te gek.
Ik was even boodschappen gaan doen, kom ik uurtje later thuis, bericht zoonlief, inmiddels uit school, dat de achterbuurman geweest is. Hij wilde graag wat foto's schieten van zijn achtergevel vanwege een nieuw te maken opbouw van het huis.
En vanwaar uit deed hij dat, vroeg ik. :sweat
Nou gewoon, in mijn kamer.
O nee :cry :cry
Sindsdien liet ik het nooit meer zo liggen.
Buum woont er nog steeds, hij kon er wel om lachen, zei hij later, hij had zelf ook zo'n exemplaar. :D
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ach heden
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
refo

Bericht door refo »

Ik zeg maar zo: als het niet gebeurd is kan het nog gebeuren.
merel

Bericht door merel »

Mijn vader liet altijd expres mijn kamer zien als er bezoek kwam. Inc mijn kast waar ik alles met een vaart ingegooid had. :humhihi

Ik ben geloof ik wel een ontaarde moeder. De oudste twee (8 en7) halen hun eigen bed af en maken deze ook deels op. Ze beginnen in ieder geval en ik help waar zij stagneren. Ook de jongste twee ( 5 en 3) helpen al met hun kussensloop. De oudste twee helpen ook regelmatig met schoonmaken van hun kamer. Hebben ze meer zicht op hetgeen ik anders verdonkermaan. Ze helpen allemaal ( ook de 3 jarige) sowieso mee met kleinere klusjes, zoals tafel dekken, afruimen, vaatwasser leegruimen, vuilnis, oud papier en glas wegbrengen etc
helma

Bericht door helma »

Oh nee hoor, gebeurt hier ook. Iedereen levert een dagelijkse bijdrage hier en bed verschonen ze zelf vanaf 12 jaar. Afhalen al wel eerder.
merel

Bericht door merel »

O gelukkig, ik ben dus niet de enige.
Mijn collega plant voor haar ( 11 jaar en oudere) kinderen elke vakantie een dag in dat zij 'moeten'koken". De enige eis die zij heeft is dat het gerecht 200 gram groente p.p bevat. Het kind moet dan ook zelfstandig alle boodschappen doen voor het koken. Haar oudere kinderen laat zij helemaal zelfstandig koken. Als haar jongeste de kookbeurt heeft zorgen zij en haar man ervoor dat een van beiden die dag thuis werkt om wat bij te springen indien nodig. Ik vind dat eigenlijk ook wel een goed idee om een kind zo te leren koken.
helma

Bericht door helma »

Dat heb ik ook iedere zomervakantie gedaan, maar dan 1 keer, met zn allen een maaltijd bereiden. Wij doen dat nu met een familiediner. Iedereen kiest een recept en bereidt het. Leuk en leerzaam.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:O gelukkig, ik ben dus niet de enige.
Mijn collega plant voor haar ( 11 jaar en oudere) kinderen elke vakantie een dag in dat zij 'moeten'koken". De enige eis die zij heeft is dat het gerecht 200 gram groente p.p bevat. Het kind moet dan ook zelfstandig alle boodschappen doen voor het koken. Haar oudere kinderen laat zij helemaal zelfstandig koken. Als haar jongeste de kookbeurt heeft zorgen zij en haar man ervoor dat een van beiden die dag thuis werkt om wat bij te springen indien nodig. Ik vind dat eigenlijk ook wel een goed idee om een kind zo te leren koken.
Als een kind te kennen geeft graag te willen leren koken, zou ik dat wel toestaan.
Maar om dit als eis te stellen, nee.
Mag een kind nog wel gewoon kind zijn?
En dan heb ik het niet over een handje helpen, zoals de tafel dekken, vaatwasmachine leegruimen o.i.d.
merel

Bericht door merel »

Ach door 5 keer in het jaar een uurtje te 'moeten' koken en de overige ( 11 keer 5 dagen vakantie) te kunnen spelen, loopt het kind echt geen trauma van op.
Ik heb liever dat een kind dat allemaal van huis meekrijgt dan dat een kind volkomen blue het huis uit gaat. Ik ben er in ieder geval erg blij mee dat manlief alles kan en ook over kan nemen.
Plaats reactie