Gereformeerde Gemeenten

helma

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Bertiel schreef:Daarnaast is het een teken van nederigheid. En dat beeld zijn we allang kwijt. We doen het omdat iedereen het doet en oja, het staat ook nog in de bijbel.
Maar we doen het half en we doen het als teken van rechtzinnigheid en we etaleren onze voorspoed er mee. :nonnon
Dat er op een verkeerde manier mee wordt omgegaan zal waar zijn. Dat is verdrietig genoeg. Juist daarom moet het ook in de prediking een plaats krijgen. Als we wéten wat de hoofdbedekking symboliseert wordt wellicht de manier waarop ook anders.

Toch mag een verkeerd gebruik geen excuus zijn om het voorschrift van Paulus dan maar terzijde te schuiven.

huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: Vandaag, 12:37 Daarnaast is het een teken van nederigheid. En dat beeld zijn we allang kwijt. We doen het omdat iedereen het doet en oja, het staat ook nog in de bijbel.
Maar we doen het half en we doen het als teken van rechtzinnigheid en we etaleren onze voorspoed er mee. :nonnon
Ik ben veel minder cynisch over de beweegredenen die de zusters in de gemeente hebben om met gedekt hoofs de erediensten te bezoeken. Ben het wel met je eens dat de Bijbelse onderbouwing vaker de aandacht mag krijgen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

Tiberius schreef:Ik zou zeggen: tel je zegeningen als de discussie over hoed en broek voor de vrouw hoofdzaak is in je gemeente.
Dat is niet helemaal eerlijk.
Als ik me zorgen maak over een kind wat af en toe snoep steelt kan je ook niet zeggen: tel je zegeningen als niemand in je gezin nog geen bank overvallen heeft.

Laatst gewijzigd door helma op 16 aug 2025, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoed

Bericht door Hoed »

helma schreef: Vandaag, 12:59
Bertiel schreef:Daarnaast is het een teken van nederigheid. En dat beeld zijn we allang kwijt. We doen het omdat iedereen het doet en oja, het staat ook nog in de bijbel.
Dat er op een verkeerde manier mee wordt omgegaan zal waar zijn. Dat is verdrietig genoeg. Juist daarom moet het ook in de prediking een plaats krijgen. Als we wéten wat de hoofdbedekking symboliseert wordt wellicht de manier waarop ook anders.

Toch mag een verkeerd gebruik geen excuus zijn om het voorschrift van Paulus dan maar terzijde te schuiven.
Ds. C.A. van Dieren heeft onlangs in de Saambinder nog gewaarschuwd voor modeshows aangaande de hoofdbedekking, met de term 'theeschoteltjes'. Dus het gebeurt wel degelijk ook in de kerkbladen. En je zou zeggen dat degenen die gevoelig zijn voor die modeshows dat juist ook lezen, in tegenstelling tot degenen die hoofdbedekking een halszaak vinden.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel heeft gewoon een punt. We moeten de Heere God gehoorzamen uit dankbaarheid. De hoofdbedekking is een instelling van de Heere God. We kunnen daar lang over discussiëren, maar ik ben van mening dat er geen andere conclusie is.

En ja, ik als man heb makkelijk praten. En ja, ook in ons gezin hebben de vrouw en meiden geen hoofdbedekking tijdens het bidden in gezin en (behalve de kerkdienst) en daarbuiten.

Het is daarom belangrijk met elkaar de waarde van het houden van de regels van de Heere God te bespreken, als gezin en christenen. Dan volgt daaruit vanzelf het dragen van een hoed (en andre zaken).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Dat laatste heb ik ook nergens gedaaan.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
helma

Bericht door helma »

Bertiel schreef:

Dat laatste heb ik ook nergens gedaaan.
Excuses, dan heb ik je verkeerd begrepen.
Dan bedoel ik het niet als reactie op jou, maar blijft het nog wel steeds waar.
Hoed

Bericht door Hoed »

Die indruk had ik ook, dus ik wil ook mijn excuses er voor uitspreken. Maar we moeten in deze discussie inderdaad niet de negatieve ervaringen of signaleringen verheffen boven de Bijbelse noodzaak van de hoofdbedekking.

Het is echter wel goed om enerzijds de gevaren van allerlei modegevoelige uitspattingen die het gevolg zijn van onder andere een Prinsjesdag-achtige modeontwikkeling te benoemen, maar anderzijds ook te waarschuwen voor het gemak waarmee de hoofdbedekking aan de kant wordt geschoven door sommigen, als een wet en regelgeving die als bijzaak wordt gezien en niet noodzakelijk zou zijn voor de christelijke gemeente.

Beide zaken zijn een gevaar en daarom is het ook in deze discussie goed om met twee woorden te blijven spreken.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Hoed schreef: Vandaag, 13:07 Ds. C.A. van Dieren heeft onlangs in de Saambinder nog gewaarschuwd voor modeshows aangaande de hoofdbedekking, met de term 'theeschoteltjes'. Dus het gebeurt wel degelijk ook in de kerkbladen. En je zou zeggen dat degenen die gevoelig zijn voor die modeshows dat juist ook lezen, in tegenstelling tot degenen die hoofdbedekking een halszaak vinden.
Volgens mij bedoel je in plaats van 'halszaak' een middelmatige zaak. ;)
TSD

Bericht door TSD »

Posthoorn schreef: Vandaag, 14:02
Hoed schreef: Vandaag, 13:07 Ds. C.A. van Dieren heeft onlangs in de Saambinder nog gewaarschuwd voor modeshows aangaande de hoofdbedekking, met de term 'theeschoteltjes'. Dus het gebeurt wel degelijk ook in de kerkbladen. En je zou zeggen dat degenen die gevoelig zijn voor die modeshows dat juist ook lezen, in tegenstelling tot degenen die hoofdbedekking een halszaak vinden.
Volgens mij bedoel je in plaats van 'halszaak' een middelmatige zaak. ;)
De hals is tov het hoofd wel middelmatig :) .

Dat de hoed in eigen persoon zich op refoforum registreert om op te komen voor het feit dat hij/zij gedragen wordt, maakt deze discussie toch wel interessant. :)
Hoed

Bericht door Hoed »

Net maar weer eens ter overdenking dit boekje ter hand genomen: https://www.hertog.nl/artikel/978903313 ... sCldLbnxDF

Misschien dat we hier ook iets aan mogen hebben.
GG links

Bericht door GG links »

Hoed

Bericht door Hoed »

GG links schreef: Vandaag, 15:17 https://www.rd.nl/puntuit/nieuws/waarom ... nodig.html

Speciaal voor Huisman
Ik ben benieuwd of jij de uiteenzetting van ds. Klaassen en / of het boekje hierboven genoemd, van ds. H. Brons, wel eens hebt gelezen?
GG links

Bericht door GG links »

Hoed schreef: Vandaag, 15:19
GG links schreef: Vandaag, 15:17 https://www.rd.nl/puntuit/nieuws/waarom ... nodig.html

Speciaal voor Huisman
Ik ben benieuwd of jij de uiteenzetting van ds. Klaassen en / of het boekje hierboven genoemd, van ds. H. Brons, wel eens hebt gelezen?
Nee nooit. Het zijn ook allemaal particuliere meningen (net zoals op dit forum). Ik ga voor een de uitleg dat we er maar geen halszaak van moeten maken. Mijn kerkenraad denkt er ook zo over. En zij zijn over mij gesteld
😉
Her is op zijn minst een inhoudelijk bijdrage die je niet kunt wegzetten als geleuter.
Laatst gewijzigd door GG links op 16 aug 2025, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: Vandaag, 10:54 Klopt. Vandaag niet. Als het zo’n halszaak is dan zou MGG of huisman dat toch zo zonder allerlei verwijzingen in twee regels neer kunnen typen?

Ik zie absoluut de noodzaak en waarde ervan. Maar zoals het niet in refo NL als meetlat en als modeshow wordt gebruikt is het tot oneer van God en niet tot eer
Het staat in een paarregels in de Bijbel. Het is net zo duidelijk als bijvoorbeeld het 7e gebod. De verklaring is, omdat God het zegt.

Het is geen halszaak van hel of hemel, maar dat maakt het niet onbelangrijk. Ik denk dat niemand twijfelt aan de zaligheid van Luther en toch delen wij zijn visie op het avondmaal niet.
Plaats reactie