Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
En dat is exact de crux. We wisten het beter en zijn de christelijke scholen gaan verlaten. Daar verwatert het, terwijl de refoscholen grossieren in hoogmoedige eigengerechtigheid, waar ik heel snel bij zeg dat het een onbedoeld neveneffect is. Heerszucht in domineesbesturen, wet op wet, regel op regel tot de kleutersokken toe. Het is bar en niet christelijk.
en niet alleen de scholen, dat was in de kerk natuurlijk al eerder in werking gezet.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Wat als de plaatselijke Hervormde Kerk de afgescheiden kerk niet toelaat in het bestuur?
Terwijl het leerlingenaantal 50/50 is.
gaat het om het bestuur of om het onderwijs?
Daarnaast, welke hervormde school is er vrijzinnig?
Daarnaast, welke hervormde school is er vrijzinnig?
Beiden. Het bestuur benoemt de leerkrachten bijvoorbeeld.
Hervormd Confessioneel met nu vrouwen in de kerkenraad staat behoorlijk ver af van GG/GGiN.
Blijkbaar vond de HK dat ca 40 jaar geleden ook, we kregen geen voet aan de grond, daarom is er een Reformatorische School gekomen.
Je kan de situatie niet vergelijken met Flakkee met veel rechtsere Hervormde Gemeenten.
Inmiddels ontvangen van een gewaardeerd forumlid.Ad Anker schreef: ↑Vandaag, 12:52Jammer! Dit is het slot:
RD schreef:God zal terugkomen in Nederland, en dan komt Hij als eerste terug in de Protestantse Kerk, want Hij begint in de meest vervallen kerk van Nederland. Dan gaan we, van Groningen tot Terneuzen, dagen beleven waarbij Pinksteren nog maar een kleinigheid was.”
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
dan nog is het niet de oplossing gebleken. De Hervormde school is ondertussen (haast) openbaar.Bobber schreef: ↑Vandaag, 14:43Beiden. Het bestuur benoemt de leerkrachten bijvoorbeeld.
Hervormd Confessioneel met nu vrouwen in de kerkenraad staat behoorlijk ver af van GG/GGiN.
Blijkbaar vond de HK dat ca 40 jaar geleden ook, we kregen geen voet aan de grond, daarom is er een Reformatorische School gekomen.
Je kan de situatie niet vergelijken met Flakkee met veel rechtsere Hervormde Gemeenten.
En de refozuil is een lege huls
Wellicht is dat te bout een lege huls...Bertiel schreef: ↑Vandaag, 14:56dan nog is het niet de oplossing gebleken. De Hervormde school is ondertussen (haast) openbaar.Bobber schreef: ↑Vandaag, 14:43Beiden. Het bestuur benoemt de leerkrachten bijvoorbeeld.
-
Links was. Tegenwoordig is het gemiddeld. Mede daardoor wordt links steeds vaker puur theologisch benaderd en minder qua levenswandel. Hoewel de visie op bijvoorbeeld TV en als vrouw broeken dragen vaak samenhangt met links/rechts op theologisch gebied.GG links schreef: ↑Vandaag, 08:42Als je denkt dat dat links is dan heb je het mis.MGG schreef: ↑Gisteren, 23:55Historisch gezien hoort de GGiN bij de GG. De rechterflank gaat in uiterlijke zaken zoals kleding, rijden op zondag, verzekeren en inenten de linkerflank achteraan. Je moet zulke dingen wel willen zien.GG links schreef: ↑Gisteren, 19:48Toch denk ik dat, historisch gezien, de rechterflank zich meer van links vervreemd dan andersom. Dat zie je in de aanname van studenten, en bijvoorbeeld de hang naar eenwording met de GGiN. Zolang links en rechts naast elkaar kan bestaan is dat helemaal prima maar dan moet er wel een onderling vertrouwen zijn en links niet helemaal in de hoek gezet wordt.
Links ben je (in de volksmond) als er voluit en zonder voorbehoud het Evangelie wordt verkondigd. De dankbaarheid en de blijdschap er mag zijn naast de kennis van de ellende. Enfin daar hebben we het genoeg over gehad.
wil je zeggen dat het zoveel inhoud heeft dan? Uiterlijk mag het wat lijken, maar als je vraag wie is Christus voor je blijft minimaal driekwart stil.pierre27 schreef: ↑Vandaag, 15:04Wellicht is dat te bout een lege huls...Bertiel schreef: ↑Vandaag, 14:56dan nog is het niet de oplossing gebleken. De Hervormde school is ondertussen (haast) openbaar.Bobber schreef: ↑Vandaag, 14:43Beiden. Het bestuur benoemt de leerkrachten bijvoorbeeld.
En dat is wat ds Stelwagen bedoelde!
-
Het plakken van etiketten maakt een forum gesprek makkelijker. In het echt gebruik ik de termen bijna nooit.JanRap schreef: ↑Vandaag, 10:11@MGG, Als belangstellend en meelevend (ex - GG ) buitenstaander durf ik een vraag te stellen. Doen we met de termen links en rechts niet te veel aan etikettenplakkerij? Zijn wij in staat om een gemeente te beoordelen? Is het onze opdracht? Hebben we niet het voorbeeld in de brieven van Openbaring dat het oordeel over een gemeente alleen aan de Heere toekomt? En dat wij er vreselijk naast kunnen zitten omdat we alleen maar aan kunnen zie wat voor ogen is? Moeten we ook hier weer niet terug naar onze belijdenissen om te leren wat de kentekenen van de ware kerk zijn? Ik lees daar niets over kleding, rijden op zondag, verzekeren en inenten. En is het feit dat we ons druk maken over bijkomende zaken ( adiafora) als kleding, rijden op zondag, verzekeren en inenten geen bewijs van geestelijke armoede?MGG schreef: ↑Gisteren, 23:55Historisch gezien hoort de GGiN bij de GG. De rechterflank gaat in uiterlijke zaken zoals kleding, rijden op zondag, verzekeren en inenten de linkerflank achteraan. Je moet zulke dingen wel willen zien.GG links schreef: ↑Gisteren, 19:48Toch denk ik dat, historisch gezien, de rechterflank zich meer van links vervreemd dan andersom. Dat zie je in de aanname van studenten, en bijvoorbeeld de hang naar eenwording met de GGiN. Zolang links en rechts naast elkaar kan bestaan is dat helemaal prima maar dan moet er wel een onderling vertrouwen zijn en links niet helemaal in de hoek gezet wordt.
Ik maak mij niet druk om bijkomstige zaken. Ik benoem alleen een verschuiving.
Kan mij bijzonder goed vinden in Ds. Stelwagen. Het lijkt er veel op dat `reformatorisch` in de GG steeds meer en veelal verbonden is aan allerlei regels en gewoonten, op zichzelf niet verkeerd, maar ik heb het gevoel soms dat daar de nadruk is komen te liggen en mensen daarop beoordeeld worden. Het rijke Evangelie kan dan zo verduisterd zijn. Pas hoorde ik een predikant nog zeggen: een echte Christen herken je aan praat, gelaat, daad en gewaad. Ik kan daar best somber en terneergeslagen van worden.Bertiel schreef: ↑Vandaag, 15:15wil je zeggen dat het zoveel inhoud heeft dan? Uiterlijk mag het wat lijken, maar als je vraag wie is Christus voor je blijft minimaal driekwart stil.pierre27 schreef: ↑Vandaag, 15:04Wellicht is dat te bout een lege huls...Bertiel schreef: ↑Vandaag, 14:56dan nog is het niet de oplossing gebleken. De Hervormde school is ondertussen (haast) openbaar.Bobber schreef: ↑Vandaag, 14:43
niet alleen in de GG of afgescheiden kerken, ook in de NHK en haar opvolgers
Het heeft enige inhoud ja. Terechte conclusie van je. Dat is aangrijpend.Bertiel schreef: ↑Vandaag, 15:15wil je zeggen dat het zoveel inhoud heeft dan? Uiterlijk mag het wat lijken, maar als je vraag wie is Christus voor je blijft minimaal driekwart stil.pierre27 schreef: ↑Vandaag, 15:04Wellicht is dat te bout een lege huls...Bertiel schreef: ↑Vandaag, 14:56dan nog is het niet de oplossing gebleken. De Hervormde school is ondertussen (haast) openbaar.Bobber schreef: ↑Vandaag, 14:43
inhoud die geen inhoud is.
Als Christus en die gekruisigd weer gepreekt gaat worden als dat de reformatoren en de oudvaders het deden, dan is er wat te verwachten, dan gaat er wat gebeuren!
Als de prediking wordt gekaapt door anderen de maat te nemen, de gangen van Gods Kerk de woordverkondiging in de weg staat, en het bevel tot geloof en bekering wordt afgezwakt, omfloerst door voorwaarden al dan niet direct gesteld, en het blijft bij een vrome wens en zelfonderzoek als enig appél dan is de Geest gebonden
Als Christus en die gekruisigd weer gepreekt gaat worden als dat de reformatoren en de oudvaders het deden, dan is er wat te verwachten, dan gaat er wat gebeuren!
Als de prediking wordt gekaapt door anderen de maat te nemen, de gangen van Gods Kerk de woordverkondiging in de weg staat, en het bevel tot geloof en bekering wordt afgezwakt, omfloerst door voorwaarden al dan niet direct gesteld, en het blijft bij een vrome wens en zelfonderzoek als enig appél dan is de Geest gebonden