Maatregelen kerk ivm coronavirus

huisman

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Valcke schreef:Uit de brief van de regering aan de Tweede Kamer van gisteren/vandaag:
1) Bij activiteiten met placering (vaste zitplaats, of anders aangewezen plaatsen), maar zonder triage en reservering, zoals in kleine cafés, kerken en sportscholen, gelden per 1 juli de volgende regels:
Per ruimte zijn maximaal 100 bezoekers toegestaan. Dit is exclusief personeel en met de voorwaarde dat de bijbehorende “verkeersstromen” en sanitaire voorzieningen gescheiden kunnen worden;
• Locaties moeten zo worden ingericht dat de 1,5 meter-maatregel kan worden nageleefd met behulp van door branche opgestelde protocollen, danwel afwegingskaders van het RIVM;
• Ondernemers en bedrijven/organisaties dragen hier zelf zorg voor. De overheid ziet toe op naleving door ondernemers en bedrijven/organisaties.
• Op locatie worden hygiënemaatregelen gerealiseerd.

2) Bij activiteiten binnen met placering (met een vaste zitplaats), waar ook reservering en triage toegepast worden, zoals culturele voorstellingen en grotere cafés en kerken, gelden de volgende regels:
Hier is geen maximum aan het aantal personen per ruimte, zolang de bijbehorende “verkeersstromen” en sanitaire voorzieningen gescheiden kunnen worden;
• Locaties moeten zo worden ingericht dat de 1,5m-maatregel kan worden nageleefd, met behulp van door branche opgestelde protocollen, danwel afwegingskaders van het RIVM;
• Ondernemers en bedrijven/organisaties dragen hier zelf zorg voor. De overheid ziet toe op naleving door ondernemers en bedrijven/organisaties.
• Op locatie worden hygiënemaatregelen gerealiseerd.
(...)

Uitzonderingen
Bovenstaande zijn uitgangspunten waaraan diverse sectoren, organisaties, ondernemers en activiteiten moeten voldoen. Op deze algemene openstelling per 1 juli geldt een aantal uitzonderingen. Het gaat hierbij om sectoren en activiteiten waarbij het bekend of aannemelijk is dat er grote verspreidingsrisico’s zijn en/of waarbij de 1,5m maatregel niet handhaafbaar is:
• (...)
Het in groepsverband geforceerd verheffen van de stem is verboden. Hierbij gaat het om onder meer om hard meezingen bij concerten en optredens, spreekkoren en schreeuwen. Koren en zangensembles kunnen wel weer repeteren en optreden. Het RIVM stelt een advies op met betrekking tot de voorwaarden waaronder dit mogelijk is. Dit afwegingskader is op korte termijn beschikbaar. Het wordt verwerkt in het protocol voor koorzingen en in de aanwijzing aan de veiligheidsregio’s.
De passage over het zingen is zeer onduidelijk en kan op allerlei manieren worden geïnterpreteerd. Persoonlijk verwacht ik niet dat de noodverordening die komen zal (die is er pas op 30 juni) het zingen in religieuze samenkomsten zal verbieden. Maar je weet natuurlijk nooit waar over-ijverige ambtenaren toe zullen komen, zeker nu de premier in de persconferentie gezegd heeft dat het verbod om te zingen ook voor kerken geldt.

Opmerkelijk is dat in de bijgevoegde OMT-adviezen die aan de Tweede Kamer verzonden zijn niets te vinden is over zingen. Het besluit van het kabinet om zingen niet toe te staan is dus niet gebaseerd op een OMT-advies of van andere wetenschappers; het is puur een eigen besluit van het kabinet.
Nogmaals deze link
https://nos.nl/l/2338409

Hier staat zwart op wit dat in kerken wel gezongen mag worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke

Bericht door Valcke »

huisman schreef:Nogmaals deze link

Het NOS-bericht is gebaseerd op de uitspraak van de premier in de persconferentie dat in de kerk er een mogelijkheid is voor zingen door een koor of op een podium.

Het enige wat telt (vanuit het perspectief van de overheid) is de brief van de Regering aan de Tweede Kamer en straks de noodverordening die op 30 juni gepubliceerd wordt. De passage uit de brief van de Regering aan de Tweede Kamer heb ik zojuist in mijn post weergegeven.

Verder heeft 'Koornetwerk Nederland' een protocol ingediend bij het RIVM ter goedkeuring. Wanneer dat protocol ook verplicht wordt voor kerken, voorspelt dat niet veel goeds (3 meter afstand voor volwassenen). Ik hoop dat het zo ver niet komt. Overigens heeft de overheid ook hierin - vanzelfsprekend - niet het laatste woord.
huisman

Bericht door huisman »

Valcke schreef:
huisman schreef:Nogmaals deze link

Het NOS-bericht is gebaseerd op de uitspraak van de premier in de persconferentie dat in de kerk er een mogelijkheid is voor zingen door een koor of op een podium.

Het enige wat telt (vanuit het perspectief van de overheid) is de brief van de Regering aan de Tweede Kamer en straks de noodverordening die op 30 juni gepubliceerd wordt. De passage uit de brief van de Regering aan de Tweede Kamer heb ik zojuist in mijn post weergegeven.

Verder heeft 'Koornetwerk Nederland' een protocol ingediend bij het RIVM ter goedkeuring. Wanneer dat protocol ook verplicht wordt voor kerken, voorspelt dat niet veel goeds (3 meter afstand voor volwassenen). Ik hoop dat het zo ver niet komt. Overigens heeft de overheid ook hierin - vanzelfsprekend - niet het laatste woord.
Bedankt voor deze info. Hopelijk gaat van der Staaij hier vragen over stellen tijdens het debat vanmiddag.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Valcke schreef: Verder heeft 'Koornetwerk Nederland' een protocol ingediend bij het RIVM ter goedkeuring. Wanneer dat protocol ook verplicht wordt voor kerken, voorspelt dat niet veel goeds (3 meter afstand voor volwassenen). Ik hoop dat het zo ver niet komt. Overigens heeft de overheid ook hierin - vanzelfsprekend - niet het laatste woord.
Dat zou toch al beter zijn dan helemaal niet zingen, of alleen het voorlezen van de psalmen? Natuurlijk is het nog niet perfect, maar wanneer een koor op het podium (met 3 meter afstand) mag zingen is dat al een stuk positiever dan helemaal geen zang, zoals dit door sommige kerken gehanteerd wordt.
Habitat

Bericht door Habitat »

huisman schreef: Nogmaals deze link

Onderstaande link is denk ik beter dan die van de NOS, omdat het van de rijksoverheid is:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... lijft-norm
Zie voor het zingen onder "uitzonderingen".
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Is het de regering bekend dat er in de grote kerken binnen de gereformeerde gezindte helemaal geen koren zingen tijdens de erediensten?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mistig

Bericht door Mistig »

-DIA- schreef:Is het de regering bekend dat er in de grote kerken binnen de gereformeerde gezindte helemaal geen koren zingen tijdens de erediensten?
Misschien nu de tijd om het (tijdelijk) in te voeren...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bertiel

Bericht door Bertiel »

bij ons zingen enkel de ambtsdragers
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Is het de regering bekend dat er in de grote kerken binnen de gereformeerde gezindte helemaal geen koren zingen tijdens de erediensten?
Natuurlijk. Grapperhaus is toch in Barneveld geweest?
Maar zoals Mistig al zei: 't is nooit te laat om eraan te beginnen. Beter een paar goede zangers die namens de gemeente zingen dan helemaal géén zang tijdens de kerkdienst.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bij ons is er ook al een voorzanger. Al vanaf het begin.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke

Bericht door Valcke »

Hendrikus schreef:
Natuurlijk. Grapperhaus is toch in Barneveld geweest?
Maar zoals Mistig al zei: 't is nooit te laat om eraan te beginnen. Beter een paar goede zangers die namens de gemeente zingen dan helemaal géén zang tijdens de kerkdienst.
Nog beter gewoon gemeentezang. Op 1,5 meter afstand hoeven niet nog meer maatregelen gestapeld te worden. Onderzoek wijst uit dat luchtverplaatsing door zingen niet groter is dan door spreken. Ik heb hier al eerder naar enkele onderzoeken verwezen.

De overheid kan zo’n bepaling niet opleggen want de godsdienstvrijheid houdt in dat er geen elementen uit de diensten kunnen worden verboden of beperkt. De overheid kan volgens haar eigen Grondwet dus niet zeggen dat zingen in diensten deels verboden is. Evenmin kunnen protocollen worden opgelegd voor de sacramenten, enzovoort. Deze dingen behoren wezenlijk tot de godsdienstvrijheid, die ook grondwettelijk geborgd is. Het ingrijpen hierop in noodverordeningen is illegaal.
Mara

Bericht door Mara »

Ik heb zo'n vermoeden dat gemeentezang dezelfde voorwaarden krijgt als het (mee)zingen in een theater, of de spreekkoren in voetbalstadions.
Als samenzang in een kerk wordt toegestaan, is het onmogelijk om het te verbieden tijdens een voetbalwedstrijd.
Je ziet nu ook dat mensen allerlei vergelijkingen maken en is er geen draagvlak meer om te gehoorzamen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Christen

Bericht door Christen »

Ja. Denk ook. We kunnen de hele week thuis zingen... dus ik zie het probleem niet terwijl ik onwijs van muziek hou en zelf speel etc. En Bach hè.. redelijk niveau.
Rutte heeft het virus ook niet bedacht. Ik ga hem steeds meer waarderen.

Als je gister dat uitgemergelde kindje uit Jemen zag.. dan denk ik.. mèn.. waar hebben we het over..
Maar dat kan ik beter tegen niemand zeggen.. geloof ik.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
JvW

Bericht door JvW »

Christen schreef:Ja. Denk ook. We kunnen de hele week thuis zingen... dus ik zie het probleem niet terwijl ik onwijs van muziek hou en zelf speel etc. En Bach hè.. redelijk niveau.
Rutte heeft het virus ook niet bedacht. Ik ga hem steeds meer waarderen.

Als je gister dat uitgemergelde kindje uit Jemen zag.. dan denk ik.. mèn.. waar hebben we het over..
Maar dat kan ik beter tegen niemand zeggen.. geloof ik.
Helemaal eens! En als je niet naar de kerk mag en thuis meeluistert of kijkt mag je uit volle borst meezingen. Geen enkel probleem.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zingen is een van de belangrijkse dingen om samen te komen en vind zijn grondslag in de Schrift zelf. Het gaat op het lofprijzen van God, en dat doe je in het midden van Zijn gemeente.

Zoiets kan je niet wegschuiven met een schunnige redenering in de trant van 'dat doe je maar lekker thuis'.
Plaats reactie