Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

MGG schreef: Gisteren, 23:05
pierre27 schreef: Gisteren, 21:59
MGG schreef: Gisteren, 20:53
DDD schreef: Gisteren, 15:48 Dan zit je in een rechtse Ger Gem waarschijnlijk. Daar hebben predikanten vaak een dun psalmboek. Behalve dominee Hogchem natuurlijk.
Waarom specifiek de. Hogchem. Meerdere predikanten die jij rechts zou noemen laten bewust alle psalmen zingen.
Kun je er een paar noemen?
Van twee weet ik het heel zeker, omdat ik nog weet dat zij het tijdens eens dienst zeiden. Onze eigen dominee en ds. de Heer. Ik dacht dat bijvoorbeeld ds. Meeuse het ook deed, maar dat kan ik niet stellig zeggen. Ik weet namelijk niet hoe ik hierbij kom.
Ds. Meeuwse zou ik nu niet direct een rechtse predikant noemen. Wel wat eigenzinnig misschien, maar toch hooguit iets rechts van het midden. Ds. de Heer zou een goed voorbeeld kunnen zijn. Die ken ik verder niet, afgezien van wat stukken die hij schreef.
DDD

Bericht door DDD »

Bourdon16 schreef: Gisteren, 21:59 Dat jullie dat toch allemaal weten en onthouden. Ik weet het van mijn eigen gemeente amper, hooguit de laatste zondag.
Ik verbaas mij er dan weer over dat er mensen zijn die zulke dingen niet weten. Zo is iedereen anders. Er zijn zoveel manieren om liturgieën te achterhalen. Dat begint al bij foto's in de krant. En tegenwoordig kun je van de meeste kerken de liturgie ook online vinden.

Voor het overige hoef je niet zoveel te onthouden: slechts de voorbeelden die de stereotypen ontkrachten.
Job

Bericht door Job »

Hendrikus schreef: Gisteren, 21:16
DDD schreef: Gisteren, 15:48 Dan zit je in een rechtse Ger Gem waarschijnlijk. Daar hebben predikanten vaak een dun psalmboek. Behalve dominee Hogchem natuurlijk.
Waarom specifiek de. Hogchem. Meerdere predikanten die jij rechts zou noemen laten bewust alle psalmen zingen.
https://www.rd.nl/artikel/441911-versla ... amersfoort

Mogelijk vanwege zijn bijdrage als spreker aan het RD-symposium "Onbekende psalmen"?
Ds. Hogchem heeft destijds een regelmatige rubriek in de Saambinder gehad waarin hij per keer een onbekende psalm besprak, afwisselend met ds. Van Aalst meen ik. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 822b9df987 Het idee was dat die psalm dan kerkverband-breed gezongen zou worden zowel in de kerk als thuis. Ik beschik slechts over anekdotisch bewijs (de eigen gemeente met gastpredikanten) maar heb niet de indruk dat dat destijds serieus is opgepakt. Begrijpelijk, want een psalm moet wel passen bij de preek. We gaan niet naar de kerk om moeilijke melodieën te leren.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Job schreef: Vandaag, 05:18

Mogelijk vanwege zijn bijdrage als spreker aan het RD-symposium "Onbekende psalmen"?
Ds. Hogchem heeft destijds een regelmatige rubriek in de Saambinder gehad waarin hij per keer een onbekende psalm besprak, afwisselend met ds. Van Aalst meen ik. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 822b9df987 Het idee was dat die psalm dan kerkverband-breed gezongen zou worden zowel in de kerk als thuis. Ik beschik slechts over anekdotisch bewijs (de eigen gemeente met gastpredikanten) maar heb niet de indruk dat dat destijds serieus is opgepakt. Begrijpelijk, want een psalm moet wel passen bij de preek. We gaan niet naar de kerk om moeilijke melodieën te leren.
Calvijn dacht daar heel anders over. Die liet de psalmen gewoon op volgorde zingen, en zo kwamen ze allemaal keurig aan de beurt. En niet alleen de populaire versjes, maar álle coupletten.
Het idee dat een psalm bij de preek moet passen is pas in de 18e eeuw ontstaan.
Trouwens, geen enkele psalm heeft echt een moeilijke melodie.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Los daarvan past psalm 149 bij iedere dienst als openingspsalm. Wellicht bij een rouwdienst wat minder, voor zover je dat een dienst noemt. En daarnaast: als je werkelijk psalmen uitzoekt die goed passen, dan kom je aan de meeste zogenoemde onbekende psalmen ook toe.

Ik heb niet zo'n idee van wat onbekende psalmen zijn, omdat ik ze allemaal ken, maar ik zou 149 daar niet onder scharen. Maar dat komt misschien omdat deze psalm vooral in de nieuwe berijming heel populair is. Volgens mij hebben wij hem deze maand ook nog in de kerk gezongen.

Maar goed, als iemand het raadsel van Berkenwoude nog kan oplossen, dan houd ik mij aanbevolen. De liturgie staat niet bij de terugluistergeschiedenis, dus het is een beetje lastig te controleren of deze psalm in het verleden daar foutloos gezongen werd.
DDD

Bericht door DDD »

Job schreef: Vandaag, 05:18

Wat betreft dat artikel: de auteur noemt terecht dat in kleine gemeenten de psalmen wel prima gezongen kunnen worden. Dat ligt niet aan de omvang van de gemeenten, maar aan de predikanten die er voorgaan. Die gemeenten hebben vaak een breed uitnodigingsbeleid.

Ds. Kattenberg liet het laatste vers van psalm 59 zo ongeveer maandelijks zingen, schat ik in, en dan ken je die vanzelf. Het is ook een prachtige psalm.

Los daarvan: als een gemeente aarzelend zingt, dan is dat spijtig, maar dat lijkt me geen reden om een couplet niet op te geven. Volgens mij zit het probleem hem ook niet in de gemeenten, maar in de predikanten en studenten. Zij kennen zelf de psalmen niet. Dat geldt ook voor de docenten op de school. Ze hebben over het algemeen genomen haast en doen vaak maar wat bij de liturgie. Ik vraag me vaak af of ze thuis wel eens wat zingen. En wat dan. Na emeritaat gaat het over het algemeen beter. Ik begrijp niet dat dat niet in het artikel staat, al kan ik er wel naar raden.

Er zou veel gewonnen zijn als de studenten bij de theologische school alle psalmen zouden leren en in ieder geval voor iedere eredienst alle psalmen doorbladeren. Of dat overlaten aan de organist. Het probleem zit hem toch echt bij de predikanten, en niet bij de organisten of gemeenteleden of scholen. Alle kinderen op reformatorische scholen leren alle Geneefse melodieën. Dus de gemeenten kunnen die ook allemaal prima zingen. Misschien dat het een keer fout gaat, maar dat gaat vanzelf over.

Als je geen tijd hebt om een passende liturgie uit te zoeken -wat geregeld het geval is- laat dat dan over aan de organist of aan een ouderling. Die kan -uitzonderingen daargelaten- prima de liturgie uitzoeken bij een preekschets.
Plaats reactie