Volgens mij was dat al een aantal paginas geleden het geval...
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Als het zo'n patstelling is, kan je toch beter stoppen met communiceren? Ga uit elkaar, regel de boel fatsoenlijk, wens elkaar het beste en ga een eigen weg.
Dus wel communiceren zeg je eigenlijk.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Niet meer over het conflict. Hef de toko op, verdeel de boedel en ga zonder haar en nijd uit elkaar.
Als het niet om een kerk zou gaan, zou ik zeggen: ja.
Maar in de kerk gaat het gelukkig niet over wat 'wij' of 'zij' een geoorloofde weg vinden, maar om 'Hij'...
Voor mij geldt ook hierin dat wij door Hem aan elkaar zijn gegeven.
Dat er enkel een scheiding mag zijn als die grond vindt in woord en/of belijdenis.
Daar ben ik ondanks alles niet van overtuigd.
Het is geen toko maar een kerkverband. Ik kom oprecht op de kerkelijke vergadering die ik de laatste decennia moest bijwonen geen haat en nijd tegen. Op persoonlijk vlak zijn die er ook amper. Kijk bv naar de podcast tussen ds Mijnders van Zwolle en ds Egas van Damwoude. Verschillen zijn enorm maar de persoonlijke omgang is prima. Wel onoverbrugbare verschillen en die zorgen voor deze crisis. Daarom ben ik het verder wel eens met de strekking van je bericht. Fatsoenlijk ontvlechten met oog voor de plaatselijke gemeenten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Daarbij - en ook daar zal landelijk naast hermeneutiek over moeten worden gesproken! - is het niet enkel kerkverband, maar ook, beter bovenal!, Kerk van Christus. Vanuit de afscheiding werd steeds gezegd dat we aan elkaar zijn gegeven. Niet gezocht, maar elkaar ontvangen!huisman schreef: ↑Vandaag, 14:54 Het is geen toko maar een kerkverband. Ik kom oprecht op de kerkelijke vergadering die ik de laatste decennia moest bijwonen geen haat en nijd tegen. Op persoonlijk vlak zijn die er ook amper. Kijk bv naar de podcast tussen ds Mijnders van Zwolle en ds Egas van Damwoude. Verschillen zijn enorm maar de persoonlijke omgang is prima. Wel onoverbrugbare verschillen en die zorgen voor deze crisis. Daarom ben ik het verder wel eens met de strekking van je bericht. Fatsoenlijk ontvlechten met oog voor de plaatselijke gemeenten.
Overdrijf je nu niet een beetje? Kerkverbanden zijn het resultaat van ruzies en elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Daar zit ondanks vele vrome woorden weinig geestelijks aan. Een kerkverband moet je ook los zien van Gods wereld wijde kerk.MidMid schreef: ↑Vandaag, 15:08Daarbij - en ook daar zal landelijk naast hermeneutiek over moeten worden gesproken! - is het niet enkel kerkverband, maar ook, beter bovenal!, Kerk van Christus. Vanuit de afscheiding werd steeds gezegd dat we aan elkaar zijn gegeven. Niet gezocht, maar elkaar ontvangen!huisman schreef: ↑Vandaag, 14:54 Het is geen toko maar een kerkverband. Ik kom oprecht op de kerkelijke vergadering die ik de laatste decennia moest bijwonen geen haat en nijd tegen. Op persoonlijk vlak zijn die er ook amper. Kijk bv naar de podcast tussen ds Mijnders van Zwolle en ds Egas van Damwoude. Verschillen zijn enorm maar de persoonlijke omgang is prima. Wel onoverbrugbare verschillen en die zorgen voor deze crisis. Daarom ben ik het verder wel eens met de strekking van je bericht. Fatsoenlijk ontvlechten met oog voor de plaatselijke gemeenten.
Nee, wat mij betreft niet. Dat heeft dus te maken met ecclesiologie. Een onderwerp wat nog openstaat ter bespreking op de GS...merel schreef: ↑Vandaag, 15:36Overdrijf je nu niet een beetje? Kerkverbanden zijn het resultaat van ruzies en elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Daar zit ondanks vele vrome woorden weinig geestelijks aan. Een kerkverband moet je ook los zien van Gods wereld wijde kerk.MidMid schreef: ↑Vandaag, 15:08Daarbij - en ook daar zal landelijk naast hermeneutiek over moeten worden gesproken! - is het niet enkel kerkverband, maar ook, beter bovenal!, Kerk van Christus. Vanuit de afscheiding werd steeds gezegd dat we aan elkaar zijn gegeven. Niet gezocht, maar elkaar ontvangen!huisman schreef: ↑Vandaag, 14:54 Het is geen toko maar een kerkverband. Ik kom oprecht op de kerkelijke vergadering die ik de laatste decennia moest bijwonen geen haat en nijd tegen. Op persoonlijk vlak zijn die er ook amper. Kijk bv naar de podcast tussen ds Mijnders van Zwolle en ds Egas van Damwoude. Verschillen zijn enorm maar de persoonlijke omgang is prima. Wel onoverbrugbare verschillen en die zorgen voor deze crisis. Daarom ben ik het verder wel eens met de strekking van je bericht. Fatsoenlijk ontvlechten met oog voor de plaatselijke gemeenten.
Wat mij betreft geldt dat een kerkverband één-op-één vereenzelvigen met dé ware Kerk net zo fout is als het degraderen tot slechts een menselijk handelen.
In de gemeente zijn we aan elkaar gegegeven. "Zeg het de gemeente." Zie ook de brieven in Openbaring 2 en 3. Iedere gemeente wordt afzonderlijk aangesproken.
Als je werkelijk denkt dat het nut heeft in synodaal verband het rapport ecclesiologie te bespreken, luister dan eerst eens de podcast van ds. Egas en prof. Den Hertog. En dat gaat zich herhalen.
De geestverwanten van MidMid stellen zich op het standpunt: in het kerkverband zijn we aan elkaar gegeven, dus je mag niet scheuren.
Mijn standpunt is dat dit de plaatselijke gemeente betreft, dus zorg dat de gemeente één blijft, ondanks hergroepering.
Maar eerlijker is misschien om het andersom te zeggen.
MidMid vindt dat je niet scheuren mag en stelt zich dus op het standpunt dat je als kerkverband aan elkaar gegeven ben.
Ik vindt dat je wel hergroeperen mag, dus stel ik me op het standpunt dat het de plaatselijke gemeente betreft en niet het kerkverband.
Als je werkelijk denkt dat het nut heeft in synodaal verband het rapport ecclesiologie te bespreken, luister dan eerst eens de podcast van ds. Egas en prof. Den Hertog. En dat gaat zich herhalen.
De geestverwanten van MidMid stellen zich op het standpunt: in het kerkverband zijn we aan elkaar gegeven, dus je mag niet scheuren.
Mijn standpunt is dat dit de plaatselijke gemeente betreft, dus zorg dat de gemeente één blijft, ondanks hergroepering.
Maar eerlijker is misschien om het andersom te zeggen.
MidMid vindt dat je niet scheuren mag en stelt zich dus op het standpunt dat je als kerkverband aan elkaar gegeven ben.
Ik vindt dat je wel hergroeperen mag, dus stel ik me op het standpunt dat het de plaatselijke gemeente betreft en niet het kerkverband.
Dat vind ik helemaal zo duidelijk niet. Ik denk dat verschillende leden een verschillend punt wilden maken.
Dit is wel vermoeiend @MidMid. Jij wil weer opnieuw praten, praten, praten over ecclesiologie, over hermeneutiek enz. Dat is talloze keren gedaan. Uur na uur, vergadering na vergadering, jaar na jaar. Voor mij onbegrijpelijk dat jij nog verwacht dat zulke gesprekken kunnen helpen. Bewonder je volhardendheid maar het is toch ook met een blinddoek op.MidMid schreef: ↑Vandaag, 15:48Nee, wat mij betreft niet. Dat heeft dus te maken met ecclesiologie. Een onderwerp wat nog openstaat ter bespreking op de GS...merel schreef: ↑Vandaag, 15:36Overdrijf je nu niet een beetje? Kerkverbanden zijn het resultaat van ruzies en elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Daar zit ondanks vele vrome woorden weinig geestelijks aan. Een kerkverband moet je ook los zien van Gods wereld wijde kerk.MidMid schreef: ↑Vandaag, 15:08Daarbij - en ook daar zal landelijk naast hermeneutiek over moeten worden gesproken! - is het niet enkel kerkverband, maar ook, beter bovenal!, Kerk van Christus. Vanuit de afscheiding werd steeds gezegd dat we aan elkaar zijn gegeven. Niet gezocht, maar elkaar ontvangen!huisman schreef: ↑Vandaag, 14:54 Het is geen toko maar een kerkverband. Ik kom oprecht op de kerkelijke vergadering die ik de laatste decennia moest bijwonen geen haat en nijd tegen. Op persoonlijk vlak zijn die er ook amper. Kijk bv naar de podcast tussen ds Mijnders van Zwolle en ds Egas van Damwoude. Verschillen zijn enorm maar de persoonlijke omgang is prima. Wel onoverbrugbare verschillen en die zorgen voor deze crisis. Daarom ben ik het verder wel eens met de strekking van je bericht. Fatsoenlijk ontvlechten met oog voor de plaatselijke gemeenten.
Wat mij betreft geldt dat een kerkverband één-op-één vereenzelvigen met dé ware Kerk net zo fout is als het degraderen tot slechts een menselijk handelen.
Misschien moeten we tijdelijk naar een CGK-A en een CGK-B en nog enige tijd nemen om te bezien hoe een uit elkaar gaan de minste pijn gaat doen. Ik heb ooit een telling gedaan hoe groot A (links/midden) en B (midden/rechts) zou worden. Één ding is dan duidelijk. Beide delen kunnen niet afzonderlijk een CGK in de benen houden met alle structuren zoals ze vandaag de dag er zijn.
De rechterflank ziet een gesprek over vrouw en ambt en een visie over homoseksualiteit als een bij voorbaat onbegaanbare weg. Daarom is er weerstand. Mijn moeite is niet dat ik bovenstaande begrijp, mijn moeite is meer dat een deel van de CGK jarenlang vol trots deel wil zijn van een pluriforme kerk maar nu er een grens bereikt lijkt te zijn zich ineens opwerpt als de ware kerk en medebroeders en zusters afstoot als dwaalzieken. Hoe kan dat toch?