Gereformeerde Gemeenten

pierre27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

GG links schreef: Gisteren, 19:44
pierre27 schreef: Gisteren, 18:21
DDD schreef: 28 jul 2025, 20:47 Kennelijk zijn dat soort kniesoren er wel op de theologische school van de Gereformeerde Gemeenten. Dat jij dat raar vindt, verandert daar niets aan.

Daarnaast vernam ik gisteren nog bij vrienden dat het in Scherpenzeel de gewoonte was om met een chagrijnig gezicht en in het zwart gekleed aan het avondmaal te gaan. Die gewoonte ken ik niet uit mijn eigen jeugd. Dus enige diversiteit is er wel. Maar het is maar heel beperkt.

Ik denk dat het al kerknieuws zou zijn als een GG het onzevader hardop zou gaan bidden;-)
Waar je op reageert weet ik niet maar okey. Bijzondere vrienden heb jij dan die wellicht naar de brillenzaak moeten om hun ogen te laten checken. Zowel het chagrijn als de zwarte kledij herken ik niet. Ik vind het zelfs bijzonder dat je het hier zo neerzet.
Het chagrijn springt er in deze reactie ook af. Misschien doelt DDD daar wel op.
Knap dat je dit eruit kunt halen. Ik hekel het gewoon als mijn gemeente op zo'n manier beschreven wordt die ik niet herken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: Gisteren, 19:48 Goed. Ik heb nog andere vrienden die opgegroeid zijn in deze gemeente. Ik zal er nog eens zo neutraal mogelijk naar vragen.

Maar inderdaad: De boodschapper heeft het weer gedaan, maar van enige zelfreflectie of de mensen het er wellicht naar maken dat dit de indruk is, blijkt niet.
Hoe bedoel je het laatste? Feitelijk gaan niet alle avondmaalgangers bij ons in het zwart aan het avondmaal. Het gros wel in donkere kkedij maar inmiddels ook mannen met lichte colberts. En chagrijn herken ik ook niet...integendeel....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

pierre27 schreef: Gisteren, 20:30
DDD schreef: Gisteren, 19:48 Goed. Ik heb nog andere vrienden die opgegroeid zijn in deze gemeente. Ik zal er nog eens zo neutraal mogelijk naar vragen.

Maar inderdaad: De boodschapper heeft het weer gedaan, maar van enige zelfreflectie of de mensen het er wellicht naar maken dat dit de indruk is, blijkt niet.
Hoe bedoel je het laatste? Feitelijk gaan niet alle avondmaalgangers bij ons in het zwart aan het avondmaal. Het gros wel in donkere kkedij maar inmiddels ook mannen met lichte colberts. En chagrijn herken ik ook niet...integendeel....
Terecht dat je reageert op berichten die op roddel zijn gebaseerd en je gemeente verdedigt. Vind het eerlijk gezegd nergens over gaan dit gesprek. Is het erg als er gemeenten zijn waar donkere kleding overheerst bij de avondmaalsgang? Wij refo's zijn erg slecht in "leven en laten leven"
DDD

Bericht door DDD »

pierre27 schreef: Gisteren, 20:30

Ik heb het over 40 jaar geleden. Ik heb overigens niet gezegd dat ik daar iets verkeerd aan vind, maar dat avondmaalsgangers met een lang gezicht aan tafel zitten, daar vind ik wel iets van.

Het was een bijdrage in het gesprek over acceptabele diversiteit.
Marijn_M

Bericht door Marijn_M »

huisman schreef: Gisteren, 00:14
GG links schreef: 28 jul 2025, 21:55
helma schreef: 28 jul 2025, 21:44
DDD schreef:Dat is dus het punt. Dit zijn de waarnemingen van iemand daar uit de kerk. Maar ja, wat de een een lang gezicht noemt, noemt de ander 'ernstig'.

Maar in ieder geval. Het zwart is ook wel een bijzonderheid.
Zwart en donkerblauw was in mijn jeugd gebruikelijk daar. Ik weet niet hoe het nu is.
Omdat je 'de dood des Heeren verkondigt'.
Dat is in meer gemeentes de gewoonte.

Ik vind chagrijnig een erg negatief woord. Het duidt op een negatieve houding. En ik kan me gewoon niet voorstellen dat het waar is.
Ik kan me het goed voorstellen. Het is net als het zwarte pak aangeleerd gedrag. Bij ons gaat behalve de kerkenraad niemand in het zwart. Het is geen begrafenis maar een ilefdesmaaltijd. Daar mag je best met een blij gezicht aan deelnemen.
Toch zit het dichterbij een begrafenis dan bij een feest.
Het is de dood des Heeren verkondigen. Een predikant uit vroeger jaren zei het zo: Zo moet elk Avondmaal dat u meeviert, ook voor u een gang naar Golgotha’s kruis zijn. Alles in het Avondmaal wijst op de Gekruiste. Op Zijn lijden en sterven.

Dat mag best beslag krijgen in gewaad en gelaat. En nee dat hoeft van mij niet in het zwart maar het mag wel eerbied uitstralen.
Ik vind levensernst waardevol. Maar ik geloof dat het avondmaal brengt ons niet elke keer terug naar Golgotha, alsof we daar opnieuw in verdriet moeten staan. Het brengt ons dichter bij de levende Christus — Die stierf, ja, maar ook opstond, leeft, en terugkomt. Het is een viering van het nieuwe verbond in Zijn bloed, een herinnering aan onze verlossing (als we tenminste tot geloof gekomen zijn) én een vooruitblik op de grote bruiloftsmaaltijd van het Lam.

Het idee van “elke keer naar Golgotha gaan” in het avondmaal is dacht ik deels beïnvloed door de katholieke mis en mystiek volgens mij.
Plaats reactie