Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Geplaatst: 04 sep 2018, 20:20
En hoe serieus is dat?Jantje schreef:Oké. Nu weet ik hoe serieus ik deze site moet nemen.
En hoe serieus is dat?Jantje schreef:Oké. Nu weet ik hoe serieus ik deze site moet nemen.
Het feit dat iemand de Ger. Gem. verlaat vanwege de visie op het genadeverbond (die in de HHK 'gereformeerder' zou zijn dan in de Ger. Gem.), zegt mijns inziens genoeg.Mannetje schreef:En hoe serieus is dat?Jantje schreef:Oké. Nu weet ik hoe serieus ik deze site moet nemen.
Dit is typisch een geval van op de man spelen. Ga gewoon op de inhoud van het aangehaalde artikel in.Jantje schreef:Het feit dat iemand de Ger. Gem. verlaat vanwege de visie op het genadeverbond (die in de HHK 'gereformeerder' zou zijn dan in de Ger. Gem.), zegt mijns inziens genoeg.Mannetje schreef:En hoe serieus is dat?Jantje schreef:Oké. Nu weet ik hoe serieus ik deze site moet nemen.
Je hoort een kerk alleen te verlaten bij een huwelijk waarbij er twee kerkverbanden in het spel zijn, als het oorspronkelijke kerkverband waarin je bent opgegroeid in (de nabije omgeving van) je nieuwe woonplaats niet aanwezig is óf als er niet volgens Schrift en Belijdenis gepreekt wordt en dus niet vanwege zulke redenen als hierboven.
Hij is wel eerlijk. Maar niet heel slim om ongevraagd dit op de site te zetten.Jantje schreef:Nee. Want in feite is dat een afgeven op het kerkverband van waar deze schrijver vandaan komt. Dus ik kan hem niet serieus nemen. Het spijt me.
Ik ben erg blij met je onderschrift Janneman.Jantje schreef:Nee. Want in feite is dat een afgeven op het kerkverband van waar deze schrijver vandaan komt. Dus ik kan hem niet serieus nemen. Het spijt me.
Als je wat tegen me hebt, mag je het ook gewoon zeggen hoor.Bezorgd schreef:Ik ben erg blij met je onderschrift Janneman.Jantje schreef:Nee. Want in feite is dat een afgeven op het kerkverband van waar deze schrijver vandaan komt. Dus ik kan hem niet serieus nemen. Het spijt me.
Dan hoef ik je postings niet al te serieus te nemen.
Jantje schreef:Als je wat tegen me hebt, mag je het ook gewoon zeggen hoor.Bezorgd schreef:Ik ben erg blij met je onderschrift Janneman.Jantje schreef:Nee. Want in feite is dat een afgeven op het kerkverband van waar deze schrijver vandaan komt. Dus ik kan hem niet serieus nemen. Het spijt me.
Dan hoef ik je postings niet al te serieus te nemen.
Wonderlijk standpunt!Jantje schreef:Ik zeg net waarom ik dat niet doe. Misschien begrijp je, gezien de afgelopen maanden, waarom ik mensen, die een kerkverband vanwege een, volgens hun onjuiste visie op het genadeverbond (Wat geen hoofdzaak maar een halszaak hoort te zijn!) verlaten, niet serieus neem. Ik doel dan met name op een discussie over het genadeverbond die enige maanden geleden uitgebreid is gevoerd in een ander draadje en waar zowat het halve forum over viel. Ik vind het dan onnodig om iemand die daarom een kerkverband verlaat, en vervolgens predikanten uit het oude kerkverband gaat bekritiseren over wat zij schrijven, serieus te nemen. Daarom ga ik ook niet mijn standpunt verdedigen. Dat kent iedereen toch wel.
Ik heb wel eens een uitdrukking van prof. Wisse gelezen, dat `er mensen zijn die zich tot de ´kleinen in de genade´ noemen (zie vetgedrukt gedeelte), omdat ze nooit verder zijn gekomen dan zichzelf te zien als een kleine in de genade, maar nooit tot de kern van de zaak (het kennen van Christus) zijn gekomen.Luther schreef: Wonderlijk standpunt!
Alsof de visie op verbond en doop geen hoofdzaken zijn. Even scherp: Juist het verbond bepaalt het karakter van de prediking. Ik zou dit zelf zo niet op een site hebben gezet, zoals Hans Reinders doet, maar feit is wel dat in een deel van de gereformeerde gezindte de prediking gestold is, en geen werkelijke Evangelieprediking genoemd kan worden. En de scheidslijnen lopen niet precies langs de kerkverbandlijnen. Het Woord en de volle rijkdom ervan moet tot klinken gebracht worden in de verbondsgemeente, en als daar op beknibbeld wordt, is men niet meer in de lijn met de Reformatie. Dat wil niet zeggen dat dan elke preek verkeerd is, maar wel dat mensen bij Christus weggehouden worden. Wonderlijk genoeg gaat dat vaak samen met een theologie waarin mensen al wel als Gods volk worden aangesproken, terwijl ze Christus niet kennen. Dat is onbijbels. Daarmee wordt mensen de handen opgelegd, terwijl ze niet de reddende gerechtigheid van Christus en Wie Hij voor hen is, geleerd en geloofd hebben voor eigen hart en leven.
Hoe komt dat? Omdat de theologische gedachte voet aan de grond heeft gekregen dat je weldaden van Christus kunt leren kennen zonder Christus te kennen. Dat kan niet! Dat is niet alleen onbijbels, maar ook in strijd met onze belijdenis en met dat wat de Reformatoren ons geleerd hebben.
En ja, ook aan de andere zijde van het theologische spectrum is veel over te schrijven, net zo erg. Maar dat is nu even niet het onderwerp.
Dat is precies wat ik bedoel.Roos2018 schreef:Ik heb wel eens een uitdrukking van prof. Wisse gelezen, dat `er mensen zijn die zich tot de ´kleinen in de genade´ noemen (zie vetgedrukt gedeelte), omdat ze nooit verder zijn gekomen dan zichzelf te zien als een kleine in de genade, maar nooit tot de kern van de zaak (het kennen van Christus) zijn gekomen.Luther schreef: Wonderlijk standpunt!
Alsof de visie op verbond en doop geen hoofdzaken zijn. Even scherp: Juist het verbond bepaalt het karakter van de prediking. Ik zou dit zelf zo niet op een site hebben gezet, zoals Hans Reinders doet, maar feit is wel dat in een deel van de gereformeerde gezindte de prediking gestold is, en geen werkelijke Evangelieprediking genoemd kan worden. En de scheidslijnen lopen niet precies langs de kerkverbandlijnen. Het Woord en de volle rijkdom ervan moet tot klinken gebracht worden in de verbondsgemeente, en als daar op beknibbeld wordt, is men niet meer in de lijn met de Reformatie. Dat wil niet zeggen dat dan elke preek verkeerd is, maar wel dat mensen bij Christus weggehouden worden. Wonderlijk genoeg gaat dat vaak samen met een theologie waarin mensen al wel als Gods volk worden aangesproken, terwijl ze Christus niet kennen. Dat is onbijbels. Daarmee wordt mensen de handen opgelegd, terwijl ze niet de reddende gerechtigheid van Christus en Wie Hij voor hen is, geleerd en geloofd hebben voor eigen hart en leven.
Hoe komt dat? Omdat de theologische gedachte voet aan de grond heeft gekregen dat je weldaden van Christus kunt leren kennen zonder Christus te kennen. Dat kan niet! Dat is niet alleen onbijbels, maar ook in strijd met onze belijdenis en met dat wat de Reformatoren ons geleerd hebben.
En ja, ook aan de andere zijde van het theologische spectrum is veel over te schrijven, net zo erg. Maar dat is nu even niet het onderwerp.
Prof. Wisse was een man die hier ernstig voor waarschuwde. Dat nabij leven kan erg ver gaan.
@Luther,Luther schreef:Wonderlijk standpunt!
Alsof de visie op verbond en doop geen hoofdzaken zijn. Even scherp: Juist het verbond bepaalt het karakter van de prediking. Ik zou dit zelf zo niet op een site hebben gezet, zoals Hans Reinders doet, maar feit is wel dat in een deel van de gereformeerde gezindte de prediking gestold is, en geen werkelijke Evangelieprediking genoemd kan worden. En de scheidslijnen lopen niet precies langs de kerkverbandlijnen. Het Woord en de volle rijkdom ervan moet tot klinken gebracht worden in de verbondsgemeente, en als daar op beknibbeld wordt, is men niet meer in de lijn met de Reformatie. Dat wil niet zeggen dat dan elke preek verkeerd is, maar wel dat mensen bij Christus weggehouden worden. Wonderlijk genoeg gaat dat vaak samen met een theologie waarin mensen al wel als Gods volk worden aangesproken, terwijl ze Christus niet kennen. Dat is onbijbels. Daarmee wordt mensen de handen opgelegd, terwijl ze niet de reddende gerechtigheid van Christus en Wie Hij voor hen is, geleerd en geloofd hebben voor eigen hart en leven.
Hoe komt dat? Omdat de theologische gedachte voet aan de grond heeft gekregen dat je weldaden van Christus kunt leren kennen zonder Christus te kennen. Dat kan niet! Dat is niet alleen onbijbels, maar ook in strijd met onze belijdenis en met dat wat de Reformatoren ons geleerd hebben.
Edit: Lees het prachtige interview met ds. H. Paul in Terdege van vandaag!
En ja, ook aan de andere zijde van het theologische spectrum is veel over te schrijven, net zo erg. Maar dat is nu even niet het onderwerp.
Als ik je goed begrijp schrijf je iemand helemaal af op grond van een punt waarop je van mening verschilt. Je vind het onjuist dat ze lid geworden zijn van de hervormde kerk en daarom hoef je de rest ook niet meer serieus te nemen. Ik vind het onjuist dat Luther zich zo negatief heeft uitgelaten over de Joden, ik vind het onjuist (als het al waar) dat Calvijn heeft meegewerkt om iemand te dood te veroordelen vanwege zijn standpunten, ik vind het onjuist dat Jantje vindt dat je alleen vanwege een huwelijk lid mag worden van een kerk. Ik hoef dan verder nooit meer rekening te houden met enig standpunt van genoemde personen want die zijn niet serieus te nemen. Tenminste, als je van die redenering uitgaat.Jantje schreef:Oké. Nu weet ik hoe serieus ik deze site moet nemen.