Beroepingswerk discussie [7]

Job

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Piet Puk schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
MGG schreef:Ds Agteresch heeft 3 beroepen binnen 4 dagen en 4 binnen 11 dagen.
De beste dominees krijgen de minste beroepen.
Jouw dominee is dus de beste?
Je vergeet ds. D.W. Tuinier
Er is nog een heel rijtje. Kortom: veel bovenste beste dominees.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Piet Puk schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
MGG schreef:Ds Agteresch heeft 3 beroepen binnen 4 dagen en 4 binnen 11 dagen.
De beste dominees krijgen de minste beroepen.
Jouw dominee is dus de beste?
Je vergeet ds. D.W. Tuinier
Die overweegt tijdelijk geen beroepen.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

-DIA- schreef:Gereformeerde Gemeenten
De kerkenraad van de gemeente Rijssen-Noord heeft het volgende tweetal gesteld:
Ds. M. Blok te Scherpenisse
Ds. Huijser te Sliedrecht
Ds. Huijser is toch vrij recent al een keer beroepen?
MGG

Bericht door MGG »

Johannes 3:16 schreef:
3e keer hiervoor was ds. Huijser beroepen. De regel is om niet twee keer achterelkaar dezelfde dominee te beroepen. In Houten zijn recent in 4 beroepen 2 verschillende dominees beroepen.
Job

Bericht door Job »

MGG schreef:
Johannes 3:16 schreef:
3e keer hiervoor was ds. Huijser beroepen. De regel is om niet twee keer achterelkaar dezelfde dominee te beroepen. In Houten zijn recent in 4 beroepen 2 verschillende dominees beroepen.
Ik vind iemand zo snel alweer op het lijstje zetten na een bedankje bijna dwingend overkomen. Bijna, en ook in bijna alle gevallen. Want het zou natuurlijk kunnen dat degenen die de naam van de predikant opnieuw aandragen, dat in een bepaald geloof doen, van God ingegeven. Maar voor 95% van de gevallen denk ik: bedankt = bedankt, leg je daarbij neer.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kerkrechtelijk kan het overigens wel, 2x achter elkaar dezelfde predikant beroepen; daar is alleen speciale toestemming van de classis voor nodig.
Maar - eens met Job - de vraag is hoe verstandig en geestelijk dat allemaal nog is.
Henk J

Bericht door Henk J »

Job schreef: Ik vind iemand zo snel alweer op het lijstje zetten na een bedankje bijna dwingend overkomen. Bijna, en ook in bijna alle gevallen. Want het zou natuurlijk kunnen dat degenen die de naam van de predikant opnieuw aandragen, dat in een bepaald geloof doen, van God ingegeven. Maar voor 95% van de gevallen denk ik: bedankt = bedankt, leg je daarbij neer.
Toch is onze dominee ook twee keer beroepen, de tweede keer mocht hij het aannemen. Zat wel twee jaar tussen, maar er zaten maar twee andere beroepen tussen.
Job

Bericht door Job »

Henk J schreef:
Job schreef: Ik vind iemand zo snel alweer op het lijstje zetten na een bedankje bijna dwingend overkomen. Bijna, en ook in bijna alle gevallen. Want het zou natuurlijk kunnen dat degenen die de naam van de predikant opnieuw aandragen, dat in een bepaald geloof doen, van God ingegeven. Maar voor 95% van de gevallen denk ik: bedankt = bedankt, leg je daarbij neer.
Toch is onze dominee ook twee keer beroepen, de tweede keer mocht hij het aannemen. Zat wel twee jaar tussen, maar er zaten maar twee andere beroepen tussen.
Dat gebeurt ook zeker, Henk J. Maar dát het vóór komt wordt weleens te vaak als vrijbrief gebruikt om het nog maar eens te proberen, ben ik bang. Laten beroepende kerkenraden ook oog hebben voor de gezinnen en huidige gemeenten van de predikant.

Maar mogelijk is er tijdens de recente preekbeurten van ds. Huijser in Rijssen iets gezegd of voorgevallen wat grond voor nieuwe kandidering geeft. Dat kan.

En wat ook moet worden gezegd: ik vind het zeer positief dat de Rijssense kerkenraad ook één van de minder geijkte namen op tweetal heeft gezet. Terecht ook.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

We moeten wel concluderen uit voorgaande dat de Gereformeerde Gemeente van Rijssen-Noord een zeer ernstige misstap moet hebben begaan... :bobo
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Een misstap kan je het niet noemen. Dan moet je eerst de achterliggende reden weten.
De kerkorde laat er ruimte voor, dus wie zijn wij dan om dat in te perken. Alleen - zoals gezegd - zal de classis extra toestemming moeten verlenen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Een misstap kan je het niet noemen. Dan moet je eerst de achterliggende reden weten.
De kerkorde laat er ruimte voor, dus wie zijn wij dan om dat in te perken. Alleen - zoals gezegd - zal de classis extra toestemming moeten verlenen.
Ik weet de reden wel. Ds. Huijser heeft hier enkele weken terug gepreekt, en dat viel goed. We begeerden zulk een prediking.
Job

Bericht door Job »

Tiberius schreef:Een misstap kan je het niet noemen. Dan moet je eerst de achterliggende reden weten.
In dit geval niet toch? Er zitten zeker twee beroepen tussen.
Job

Bericht door Job »

-DIA- schreef:We moeten wel concluderen uit voorgaande dat de Gereformeerde Gemeente van Rijssen-Noord een zeer ernstige misstap moet hebben begaan... :bobo
Wie zegt dat? Waar?

Het tekent in elk geval de nood, zoals je zelf recent al aangaf.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Job schreef:
-DIA- schreef:We moeten wel concluderen uit voorgaande dat de Gereformeerde Gemeente van Rijssen-Noord een zeer ernstige misstap moet hebben begaan... :bobo
Wie zegt dat? Waar?

Het tekent in elk geval de nood, zoals je zelf recent al aangaf.
Ik meende dit op te maken uit de reacties... is het te begrijpen of is het een vergrijp?
MGG

Bericht door MGG »

Volgens mij moet dat alleen bij twee opvolgende beroepen. Het vorige beroep was op een dominee die nu niet op tweetal staat.
Plaats reactie