Daar zou ik een uitgebreid en gefundeerd antwoord op kunnen geven maar dat hoort niet thuis op een forum.GG links schreef: ↑Gisteren, 12:11Geef daar nu eens antwoord opRido91 schreef: ↑Gisteren, 11:45Waar ligt uw moeite met de uitwerking die de prediking van ds Vreugdenhil zou kunnen hebben?GGotK schreef: ↑Gisteren, 11:31 De moeite ligt niet zozeer in de prediking van ds Vreugdenhil, maar meer in de uitwerking van zijn prediking. Aan de andere kant moeten we ook geen karikatuur maken van zogenaamde linkse dominees binnen de GG: er wordt altijd de dood in Adam en het leven in Christus gepredikt, ellende, verlossing en dankbaarheid, er wordt wel degelijk (en soms nog scherp ook) gesepareerd etc.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Een gefundeerd antwoord nog wel. Ik hoop alleen niet gefundeerd op de zandgrond.Charles schreef: ↑Gisteren, 14:10Daar zou ik een uitgebreid en gefundeerd antwoord op kunnen geven maar dat hoort niet thuis op een forum.GG links schreef: ↑Gisteren, 12:11Geef daar nu eens antwoord opRido91 schreef: ↑Gisteren, 11:45Waar ligt uw moeite met de uitwerking die de prediking van ds Vreugdenhil zou kunnen hebben?GGotK schreef: ↑Gisteren, 11:31 De moeite ligt niet zozeer in de prediking van ds Vreugdenhil, maar meer in de uitwerking van zijn prediking. Aan de andere kant moeten we ook geen karikatuur maken van zogenaamde linkse dominees binnen de GG: er wordt altijd de dood in Adam en het leven in Christus gepredikt, ellende, verlossing en dankbaarheid, er wordt wel degelijk (en soms nog scherp ook) gesepareerd etc.
Maar ik begrijp goed dat ik maar beter niet meer naar de preken van ds. Vreugdenhil kan luisteren omdat de uitwerking niet goed is ?
U mag mij ook privé mailen hoor als u dat niet op het forum wil zeggen.
-
Dat de uitwerking van de preek niet goed is ligt niet aan het evangelie, maar aan de mens. Het gaat er om of het evangelie goed bediend wordt; in geval van ds. Vreugdenhil moet iedereen bevestigen dat dit zo is
-
Moet iedereen... het is een forum geen dictatuur alhoewel het daar soms wel op lijkt.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 14:22 Dat de uitwerking van de preek niet goed is ligt niet aan het evangelie, maar aan de mens. Het gaat er om of het evangelie goed bediend wordt; in geval van ds. Vreugdenhil moet iedereen bevestigen dat dit zo is
Ik haak af. Iedereen is trouwens welkom hoor. Bij God en ook bij ds. Vreugdenhil.MGG schreef: ↑Gisteren, 14:25Moet iedereen... het is een forum geen dictatuur alhoewel het daar soms wel op lijkt.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 14:22 Dat de uitwerking van de preek niet goed is ligt niet aan het evangelie, maar aan de mens. Het gaat er om of het evangelie goed bediend wordt; in geval van ds. Vreugdenhil moet iedereen bevestigen dat dit zo is
-
Dat de uitwerking van de prediking soms niet goed is, wil niet zeggen dat preken niet goed zijn. Laatst las ik dat nog in DL. Dan zouden we de preken van Jezus ook moeten afkeuren, daar zaten namelijk hypocrieten onder (Judas). De vraag is of ds. Vreugdenhil recht predikt. Zoals sommige hier op forum hebben bewezen blijkt duidelijk dat hij dichter bij de Reformatie staat dan vele anderen. Dat is onomstotelijk bewezen en kan niet dus niet betwist worden. Al zijn er wel mensen die dat graag willen, elke keer maar weer kritisch luisteren naar zijn boodschap. Ze kunnen niet omgaan met de boodschap van het evangelie. Dat is het probleem van de godsdienstige mens: Vijand van het evangelie. Ze willen liever horen van hun verdorvenheid, omdat ze zich er op die manier kunnen bij rekenen. Dat heeft niets meer met het ware geloof te maken; je bent dan beland aan de rekenzijde ipv geloofszijde.
-
Dat is ook iedereen bij ds. Huijser.GG links schreef: ↑Gisteren, 14:32Ik haak af. Iedereen is trouwens welkom hoor. Bij God en ook bij ds. Vreugdenhil.MGG schreef: ↑Gisteren, 14:25Moet iedereen... het is een forum geen dictatuur alhoewel het daar soms wel op lijkt.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 14:22 Dat de uitwerking van de preek niet goed is ligt niet aan het evangelie, maar aan de mens. Het gaat er om of het evangelie goed bediend wordt; in geval van ds. Vreugdenhil moet iedereen bevestigen dat dit zo is
-
Ben ik op de pagina van de Speld beland? Waar je vol vragen en onzekerheden begon is het omgeslagen in de onomstotelijk bewezen waarheid waar iedereen het mee eens moet zijnDe Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 14:36 Dat de uitwerking van de prediking soms niet goed is, wil niet zeggen dat preken niet goed zijn. Laatst las ik dat nog in DL. Dan zouden we de preken van Jezus ook moeten afkeuren, daar zaten namelijk hypocrieten onder (Judas). De vraag is of ds. Vreugdenhil recht predikt. Zoals sommige hier op forum hebben bewezen blijkt duidelijk dat hij dichter bij de Reformatie staat dan vele anderen. Dat is onomstotelijk bewezen en kan niet dus niet betwist worden. Al zijn er wel mensen die dat graag willen, elke keer maar weer kritisch luisteren naar zijn boodschap. Ze kunnen niet omgaan met de boodschap van het evangelie. Dat is het probleem van de godsdienstige mens: Vijand van het evangelie. Ze willen liever horen van hun verdorvenheid, omdat ze zich er op die manier kunnen bij rekenen. Dat heeft niets meer met het ware geloof te maken; je bent dan beland aan de rekenzijde ipv geloofszijde.

Laatst gewijzigd door MGG op 18 jun 2025, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- J.C. Philpot
Als ik je goed samenvat:De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 14:36 Dat de uitwerking van de prediking soms niet goed is, wil niet zeggen dat preken niet goed zijn. Laatst las ik dat nog in DL. Dan zouden we de preken van Jezus ook moeten afkeuren, daar zaten namelijk hypocrieten onder (Judas). De vraag is of ds. Vreugdenhil recht predikt. Zoals sommige hier op forum hebben bewezen blijkt duidelijk dat hij dichter bij de Reformatie staat dan vele anderen. Dat is onomstotelijk bewezen en kan niet dus niet betwist worden. Al zijn er wel mensen die dat graag willen, elke keer maar weer kritisch luisteren naar zijn boodschap. Ze kunnen niet omgaan met de boodschap van het evangelie. Dat is het probleem van de godsdienstige mens: Vijand van het evangelie. Ze willen liever horen van hun verdorvenheid, omdat ze zich er op die manier kunnen bij rekenen. Dat heeft niets meer met het ware geloof te maken; je bent dan beland aan de rekenzijde ipv geloofszijde.
- Er kan geen kritiek gegeven worden op de boodschap van een bepaald predikant, omdat dit volgens jou onomstotelijk bewezen is
- Wie toch aanmerkingen heeft is een vijand van het evangelie, en dus blijkbaar onbekeerd (want dat is de consequentie van een vijand van het evangelie zijn!).
- Hou altijd de mogelijkheid open dat je zelf ook ergens fout in kun zitten
- Verwoord je overtuigingen bescheiden, in plaats van te beweren dat jouw standpunten niet betwist kunnen worden
- Oordeel niet over de intenties van personen. Je kent het binnenste van iemand niet, en weet dus niet waarom iemand iets zegt. Je kunt wel reageren op de inhoud van wat hij zegt.
- Ga in gesprek, in plaats van mensen die het ergen mee oneens zijn te brandmerken als onbekeerd (en zo ieder gesprek onmogelijk maken)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Zeg ik van niet dan ? Wie wel ?MGG schreef: ↑Gisteren, 14:40Dat is ook iedereen bij ds. Huijser.GG links schreef: ↑Gisteren, 14:32Ik haak af. Iedereen is trouwens welkom hoor. Bij God en ook bij ds. Vreugdenhil.MGG schreef: ↑Gisteren, 14:25Moet iedereen... het is een forum geen dictatuur alhoewel het daar soms wel op lijkt.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 14:22 Dat de uitwerking van de preek niet goed is ligt niet aan het evangelie, maar aan de mens. Het gaat er om of het evangelie goed bediend wordt; in geval van ds. Vreugdenhil moet iedereen bevestigen dat dit zo is
Uit sommige reacties blijkt dat ze vinden dat ds. Vreugdenhil een valse profeet is. Daar slaan bij mij nog net niet de stoppen van door. Als je dat echt vind dan moet je zo flink zijn om een tuchtprocedure tegen hem te beginnen. Dat zou Bijbels zijn.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik deze reactie van jou wel wat ongepast vind en het wat ver vind gaan om daar iemand over uit te gaan lachen... Daarnaast... als je zoekende bent mag je dan nooit wat vinden (in de Bijbel of in schat der Reformatie?)MGG schreef: ↑Gisteren, 14:41Ben ik op de pagina van de Speld beland? Waar je vol vragen en onzekerheden begon is het omgeslagen in de onomstotelijk bewezen waarheid waar iedereen het mee eens moet zijnDe Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 14:36 Dat de uitwerking van de prediking soms niet goed is, wil niet zeggen dat preken niet goed zijn. Laatst las ik dat nog in DL. Dan zouden we de preken van Jezus ook moeten afkeuren, daar zaten namelijk hypocrieten onder (Judas). De vraag is of ds. Vreugdenhil recht predikt. Zoals sommige hier op forum hebben bewezen blijkt duidelijk dat hij dichter bij de Reformatie staat dan vele anderen. Dat is onomstotelijk bewezen en kan niet dus niet betwist worden. Al zijn er wel mensen die dat graag willen, elke keer maar weer kritisch luisteren naar zijn boodschap. Ze kunnen niet omgaan met de boodschap van het evangelie. Dat is het probleem van de godsdienstige mens: Vijand van het evangelie. Ze willen liever horen van hun verdorvenheid, omdat ze zich er op die manier kunnen bij rekenen. Dat heeft niets meer met het ware geloof te maken; je bent dan beland aan de rekenzijde ipv geloofszijde.![]()
-
Het is een aanvulling geen verbetering. Om je vragen duidelijk te beantwoorden nee en niemand.GG links schreef: ↑Gisteren, 14:46Zeg ik van niet dan ? Wie wel ?
Uit sommige reacties blijkt dat ze vinden dat ds. Vreugdenhil een valse profeet is. Daar slaan bij mij nog net niet de stoppen van door. Als je dat echt vind dan moet je zo flink zijn om een tuchtprocedure tegen hem te beginnen. Dat zou Bijbels zijn.
-
Je mag van mij heel veel vinden en in de Bijbel is alles te vinden. De stijl van 'communicatie' vind ik grappig.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 14:50Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik deze reactie van jou wel wat ongepast vind en het wat ver vind gaan om daar iemand over uit te gaan lachen... Daarnaast... als je zoekende bent mag je dan nooit wat vinden (in de Bijbel of in schat der Reformatie?)MGG schreef: ↑Gisteren, 14:41Ben ik op de pagina van de Speld beland? Waar je vol vragen en onzekerheden begon is het omgeslagen in de onomstotelijk bewezen waarheid waar iedereen het mee eens moet zijnDe Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 14:36 Dat de uitwerking van de prediking soms niet goed is, wil niet zeggen dat preken niet goed zijn. Laatst las ik dat nog in DL. Dan zouden we de preken van Jezus ook moeten afkeuren, daar zaten namelijk hypocrieten onder (Judas). De vraag is of ds. Vreugdenhil recht predikt. Zoals sommige hier op forum hebben bewezen blijkt duidelijk dat hij dichter bij de Reformatie staat dan vele anderen. Dat is onomstotelijk bewezen en kan niet dus niet betwist worden. Al zijn er wel mensen die dat graag willen, elke keer maar weer kritisch luisteren naar zijn boodschap. Ze kunnen niet omgaan met de boodschap van het evangelie. Dat is het probleem van de godsdienstige mens: Vijand van het evangelie. Ze willen liever horen van hun verdorvenheid, omdat ze zich er op die manier kunnen bij rekenen. Dat heeft niets meer met het ware geloof te maken; je bent dan beland aan de rekenzijde ipv geloofszijde.![]()
Als je dit goed beargumenteerd doet hoort dat prima thuis op een forum. De Bijbel maakt ook duidelijk wat schijn en zijn is, Jezus' prediking ook.Charles schreef: ↑Gisteren, 14:10Daar zou ik een uitgebreid en gefundeerd antwoord op kunnen geven maar dat hoort niet thuis op een forum.GG links schreef: ↑Gisteren, 12:11Geef daar nu eens antwoord opRido91 schreef: ↑Gisteren, 11:45Waar ligt uw moeite met de uitwerking die de prediking van ds Vreugdenhil zou kunnen hebben?GGotK schreef: ↑Gisteren, 11:31 De moeite ligt niet zozeer in de prediking van ds Vreugdenhil, maar meer in de uitwerking van zijn prediking. Aan de andere kant moeten we ook geen karikatuur maken van zogenaamde linkse dominees binnen de GG: er wordt altijd de dood in Adam en het leven in Christus gepredikt, ellende, verlossing en dankbaarheid, er wordt wel degelijk (en soms nog scherp ook) gesepareerd etc.
Maar goed, om een voorzetje te geven: het heeft vast met iets te maken in de trant dat mensen zich dan zomaar een gestolen Jezus kunnen toe-eigenen of een angst voor volle avondmaalstafels. Gelukkig maar dat Petrus in zijn Pinksterpreek niet zo bang was voor een verkeerde uitwerking
En wat vind MGG van de kritiek op ds. Vreugdenhil ? Deelt hij die ?